Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@11:13:36 GMT

نمايش شاهنامه در بلغارستان بر روي صحنه رفت

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۴۳۰۲

خبرگزاری آریا- به مناسبت گرامیداشت یک هزار و دهمین سالروز تدوین شاهنامه، تئاتری بر اساس داستان‌های حماسی آن در کاخ ملی فرهنگ بلغارستان بر روی صحنه رفت.
به گزارش خبرگزاری آریا، به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، برای اولین بار در تاریخ تئاتر بلغارستان به مناسبت گرامیداشت یک هزار و دهمین سالروز تدوین شاهنامه، اثر ارزشمند فردوسی، شاعر و حماسه سرای پر آوازه ایرانی، پروژه تئاتری بر اساس داستان‌های حماسی این اثر تعریف و مراسم افتتاحیه و اولین اجرای آن در مهمترین سالن تئاتر بلغارستان در کاخ ملی فرهنگ این کشور بر روی صحنه رفت که با استقبال قابل توجه مخاطبان بلغاری روبه رو شد، به نحوی که کلیه بلیط‌های این اجرا چند روز قبل از روز برگزاری تئاتر به فروش رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده سفارت کشورمان در مراسم افتتاحیه طی سخنانی ضمن معرفی فردوسی به عنوان بزرگ‌ترین شاعر پارسی گوی، «شاهنامه» را به مثابه ارزنده‌ترین شاهکار زبان و فرهنگ ایرانی دانست که در لیست آثار میراث فرهنگی ناملموس بشری یونسکو به ثبت رسیده و بسیاری از پژوهشگران آن را بزرگ‌ترین اثر حماسی جهان خوانده‌اند که از لحاظ حجم ده برابر اثر حماسی ایلیاد و اودیسه (هومر؛ شاعر یونانی) می‌باشد.
وی در ادامه افزود: شاهنامه‌ی فردوسی علاوه بر اینکه یک اثر کم نظیر ادبی است، اثری است که سرشار از مضامین اخلاقی است. خدامحوری، وفای به عهد، دعوت دیگران به انجام کار‌های خوب و بازداشتن آن‌ها از کار‌های ناپسند، توصیه به راستگویی، مشورت در انجام امور، احترام به بزرگان، پاکدامنی و از خودگذشتگی تنها جلوه‌هایی از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی است که در لابلای داستان‌های شاهنامه به چشم می‌خورد.
ماینده سفارت کشورمان در پایان تأکید داشت، در دورانی که عده‌ای در تلاشند تا عامدانه با انتشار اطلاعات جهت دار و ساختگی نام ایران را در اذهان مردم مخدوش نمایند، انجام چنین پروژه‌هایی می‌تواند با معرفی زوایای پنهان و کمتر شناخته شده فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران، زمینه ایجاد آگاهی و فهم واقعی و درست از ایران را در میان مخاطبان بلغاری فراهم کند.
در حاشیه برگزاری این تئاتر، نمایشگاهی از صنایع دستی متنوع کشورمان و کتاب شاهنامه به زبان بلغاری نیز به نمایش درآمد. پروژه تئاتر شاهنامه به کارگردانی یکی از کارگردانان معروف بلغاری و یک تیم اجرای 20 نفره قرار است طی مدت 2 سال به صورت ماهانه (در مجموع حدود 20 اجرا) در یکی از بهترین سالن‌های تئاتر بلغارستان با ظرفیت 400 صندلی به نمایش درآید.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شاهنامه بلغارستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان

تیم منتخب ساواته ایران موفق به کسب دو مدال برنز در مسابقات آزاد بلغارستان شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  رقابت‌های آزاد ساواته طی روزهای 8 و 9 اردیبهشت به میزبانی شهر پلوودیو کشور بلغارستان برگزار شد و تیم منتخب ساواته ایران به دو مدال برنز دست یافت.

در این مسابقات  آرمان محسنی مهر در  وزن 75- کیلوگرم و مسعود محمدی در وزن 85- کیلوگرم در استایل آسوت (کنترلی) موفق به کسب دو مدال برنز شدند. 

کوروش رفیعی به عنوان سرپرست و سرمربی و فرزاد خلاق دوست به عنوان مربی نفرات اعزامی را همراهی کردند.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • ۲ مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده