Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@10:12:08 GMT

لزوم استفاده از دانش نخبگان توسط اعضای شورای شهر

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۶۳۶۰

لزوم استفاده از دانش نخبگان توسط اعضای شورای شهر

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: تب و تاب انتخابات با آغاز یک هفته تبلیغات نامزدهای ششمین دوره شوراهای شهر و روستا بالا گرفته و داوطلبان شورای شهر همه توان خود را به کار گرفته تا آنچه در توان خود می‌بینند را نیز به شهروندان ارائه بدهند و این فرصت را برای آنها ایجاد کنند که آگاهانه‌تر در انتخابات پیش رو دست به انتخاب بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا خبرگزاری مهر نیز فرصتی را برای نامزد ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در قالب جنبش ازما (چالش شایستگی و شفافیت) ایجاد کرده تا با ارائه گزارش برنامه‌های خود از تریبون این خبرگزاری با شهروندان به گفت‌وگو بنشینند.

هوشنگ امیرخانی دهکردی یک استاد دانشگاه است، او که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشته& به عرصه انتخابات پا گذاشته و سعی دارد از تجربیات خود برای توسعه شهر و خدمت به شهروندان استفاده کند.

مشروح گفتگو با هوشنگ امیرخانی دهکردی به شرح ذیل است:

هدف‌گذاری‌ها، برنامه‌ها و اولویت فعالیت‌های شما در دوره جدید شورا چیست؟

مشارکت مردم در اداره امور خود و همچنین احساس مسؤلیت بیشتر، در شروع کار از دستاوردهای شورای شهر قبلی و ماقبل نتیجه گیری و ارائه به شهروندان، شفاف سازی و ارائه مصوبات شورا از طریق رسانه‌های محلی به مردم، ایجاد زیرساخت‌های اشتغال از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف، ایجاد درآمدهای پایدار از طریق تشکیل ستاد جذب سرمایه گذاران، استفاده از دانش و تجربه خردمندان، صاحب نظران و نخبگان در حوزه‌های مختلف، تهیه و تصویب سند چشم انداز چهار ساله مدیریت راهبردی شهر، همچنین مساعدت در راه اندازی کارگاه‌های اشتغالزایی زودبازده و فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری، ایجاد شهری مدرن با استانداردهای جهانی طی سال‌های آینده، مبارزه با دلالان زمین و حذف هزینه‌های تغییر کاربری، رسیدگی به مشکلات فرهنگی و پیگیری مشکلات حوزه بهداشت و درمان و توجه به صنعت گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی، بهبود حقوق شهروندی در مدیریت شهری و نوسازی بافت فرسوده و ناوگان حمل و نقل عمومی و تأمین منابع آنها، برنامه اولویت محور و تحقق پذیر برای نیل به تولید و پشتیبانی و مانع زدایی و رفع موانع بروکراسی حاکم بر شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط نظیر سیستم بانکی، شورای عالی شهرسازی مد نظر است.

شهرداری‌ها هم اکنون با مشکل درآمد مواجه هستند، برنامه‌های شما برای ایجاد درآمد پایدار چیست؟ و چه برنامه‌ای برای حذف هزینه‌های غیر ضروری و اختصاص آن به اقدامات عام‌المنفعه برای برخورداری یکسان همه مردم دارید؟

ایجاد زیرساخت‌های اشتغال و ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری از طریق تشکیل ستاد جذب سرمایه گذاران، استفاده از دانش و تجربه خردمندان، صاحب نظران و نخبگان در حوزه‌های مختلف و کاهش عوارض این نهاد، برنامه ریزی برای کنترل هزینه‌های جاری و داشتن سهم کم در بودجه شهرداری و ایجاد انضباط مالی و صرفه‌جویی اقتصادی همراه با انجام تعهدات برای حذف هزینه‌های غیرضروری و اختصاص به جاهای مهم و استراتژیک مد نظر است.

شهرداری‌ها در دوره‌های اخیر برای جذب نیروهای خاص همیشه تحت فشار اعضای شورا بوده‌اند، چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید که جذب نیرو از مسیر سفارش و فشار خارج و مبتنی بر مراحل قانونی و ضوابط شود؟

رعایت قانون در روند مربوط به جذب نیروهای خاص و دستیاران باید از طریق فراخوانی عمومی و برگزاری آزمون و مصاحبه علمی و فنی از میان کارکنان شهرداری و عموم شهروندان واجد شرایط در فضای منصفانه و رقابتی و تخصصی گرایی انجام می‌گیرد.

در دوره قبل در بسیاری از شهرها اعضای شورای شهر با چالش‌ها و مشکلات مختلفی از جمله تخلفات مالی و … مواجه شدند که انتقاد مردم را نیز در پی داشت. تحلیل شما از چرایی وقوع این چالش‌ها چیست؟

شهرداری یک نهاد درآمد _ هزینه است یعنی خودش پول درمی‌آورد و خودش خرج می‌کند، باید در نظر داشت تنها ساختار نظارتی شورای شهر بر شهرداری، از طریق کمسیون بودجه شورای شهر است و این کمسیون منتخبی از اعضای شورای شهر و دیوان محاسبات شهری که اگر تخصص لازم و نظارت بر عملکرد مالی و اداری شهرداری نداشته باشند، مشکلات و تخلفات مالی و چالش‌های مختلفی به‌وجود می‌آید.

چه برنامه‌ای برای برون رفت از مشکلات و چه راهکاری برای نظارت مؤثر بر عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر در دوره جدید دارید تا به بهترین عملکرد شورا منجر شود؟

هر چه اعضای شوراها از نخبگی و تخصص بیشتری برخوردار باشند جایگاه شوراها هم ارتقا می‌یابد. فعال‌تر شدن مجموعه شورای عالی استان‌ها برای آموزش دائمی اعضا و دفاع از حقوق قانونی شوراها و تدوین آئین نامه‌های مربوط و حضور مؤثر در کمسیون شورای مجلس شورای اسلامی در اصلاح این وضعیت مؤثر است.

چه برنامه‌ای برای شفاف‌سازی امور و اطلاع‌رسانی مستمر به موکلان دارید تا شهروندان بدانند که نمایندگانشان چه فعالیت‌هایی را در پارلمان شهری دنبال کرده‌اند؟

شفاف سازی و ارائه مصوبات شورا و اظهار نظر شفاف و صریح نسبت به تصمیمات اتخاذ شده از طریق رسانه‌های محلی به اطلاع مردم برسد و همچنین حق مردم است که از نمایندگان خود مطالبه کنند و در جریان تصمیمات وکلای خود در شورای شهر باشند.

چه سازوکاری برای دریافت خواسته‌ها و نظرات مردم و همچنین ارتباط با نخبگان و استفاده از نظرات کارشناسان در نظر دارید؟

استفاده از دانش و تجربه نخبگان و صاحب نظران در حوزه‌های مختلف و همچنین مشارکت مردم زمانی قوت پیدا می‌کند که نمایندگان مردم نقش ارتباطی خود و مردم را به درستی ایفا کنند و موجب پیشرفت در حوزه‌های مختلف شود. یکی از بزرگترین اهداف بنده جلوگیری از فرار نخبگان به استان‌های همجوار یا به کشورهای بیگانه است که با همکاری نمایندگان مجلس و… و اشتغال‌زایی در تمام زمینه‌ها کار شدنی است و با وجود این استعدادها شاهد شهر و استانی آباد باشیم.

میزان هزینه شما در انتخابات چقدر است؟ و توسط چه کسانی تأمین می‌شود؟

تمام هزینه‌های مالی و با صرفه جویی کامل توسط خودم تأمین می‌شود.

کد خبر 5234857

منبع: مهر

کلیدواژه: انتخابات 1400 شورای شهر چالش شایستگی انتخابات 1400 ویروس کرونا مشارکت مردم در انتخابات سیدابراهیم رئیسی کرمانشاه بوشهر گرگان خطبه های نماز جمعه آمار کرونا عکس استانها اردبیل سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری حوزه های مختلف چه برنامه ای استفاده از دانش اعضای شورا شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۶۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تمرکز فعالیت‌های عمرانی در معاونت فنی شهرداری تهران

تنی چند از اعضای شورای شهر تهران بر لزوم تمرکز فعالیت‌های عمرانی در معاونت فنی شهرداری تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، ناصر امانی در واکنش به وضعیت پروژه‌های عمرانی در شهر تهران با بیان اینکه حدود ۴ ماه قبل نامه‌ای به هیات رئیسه نوشتم که در آن در مورد جابجایی درختان در برخی مناطق به دلیل پروژه های عمرانی هشدار دادم، گفت: در آن نامه قید کردم که باید جابجایی درختان در فصل مناسب و با رای کمیسیون‌های مربوطه و با رعایت قوانین و مقررات و اصول جابجایی باشد.

وی با بیان اینکه صورتجلسه پروژه‌ها را که نگاه کردم، دیدم که برای اجرای پروژه‌هایی همچون یادگار امام در شاخه شرقی و غربی، شهید شوشتری در منطقه ۱۴ و ۱۵ و... باید هزاران درخت جابه‌جا شود، گفت: اینطور که مشخص بود باید درختانی جابجا  شوند و باید این جابجایی با طی کردن روند قانون و رای کمیسیون ماده ۷ باشد و در دو پروژه منطقه ۵ و خیابان تهرانپارس درختان در حال جابه‌جایی هستند  اما اطلاع‌رسانی نمی‌شود، مردم این حجم از جابه‌جایی را می‌بینند و برایشان سوال پیش می‌آید.

همچنین تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در شهرداری تهران یک معاونت تخصصی برای ساخت‌وساز داریم و آن هم معاونت فنی و عمرانی است گفت: بعضا دیده می‌شود که سازمان‌ها و شرکت‌ها و... بخشی برای اجرای پروژه‌های عمرانی دارند .باید در شورای شهر تهران یک مصوبه قاطع داشته باشیم که فقط معاونت فنی و عمرانی ساخت و سازها را انجام دهد.

وی با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها باید به تایید معاونت فنی و عمرانی برسد، گفت: تقاضا دارم پروژه‌ها با تایید ضرورت معاونت فنی اجرایی شود و شهردار تهران قول داده بودند که برای پروژه‌ها روزشمار و ماه شمار بگذارد که ما چیزی ندیدیم.

امانی همچنین تاکید کرد: باید تجهیزات فنی و  هوشمندسازی تونل آرش - اسفندیار نصب شود.

حجت‌السلام آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه همه کارهای عمرانی به معاونت فنی و عمرانی سپرده شود، گفت: حتی هلدینگ مترو نیز باید به زیرمجموعه معاونت فنی برگردد و از هیات رئیسه میخواهم که معاونت فنی و عمرانی نیز به مانند معاونت حمل و نقل هر ماه به شورای شهر بیاید و در مورد روند پیشرفت ۳۶ پروژه‌اش توضیح دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی آماده شد
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • لزوم تمرکز فعالیت‌های عمرانی در معاونت فنی شهرداری تهران
  • لزوم شناسایی، جذب و رشد نخبگان در استان قم
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • اعضای شورای شهر و روستا در تحقق شعار امسال همت مضاعف داشته باشند   
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است