Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@13:55:42 GMT

منافع نامشروع برخی در حوزه دارو به خطر افتاده است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۷۰۱۸

منافع نامشروع برخی در حوزه دارو به خطر افتاده است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حیدر محمدی، با اشاره به برخی اظهارنظرهای جهت‌دار در حوزه عملکرد سازمان غذا و دارو گفت: محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا و کشورهای متحد و همسو با آن باعث شده بسیاری از کشورها از ترس واکنش آمریکا در همکاری با ایران جانب احتیاط را رعایت کرده و در حوزه فعالیت‌های مرتبط با تامین دارو همکاری لازم را با طرف ایرانی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از سوی دیگر محدودیت‌های منابع ارزی، عدم تخصیص ارز در دسترس، مشکلات مختلف انتقال ارز و حمل و نقل مستقیم که در واقع ناشی از تحریم‌هاست، شرایط تامین دارو و مواد اولیه تولید را به شدت با پیچیدگی‌هایی مواجه کرده، اما سازمان غذا و دارو از هیچ تلاشی برای عمل به وظایف خود فروگذار نکرده است.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه شیوع ویروس منحوس کرونا الگوی تجویز و مصرف داروها را در جهان تغییر داد، عنوان کرد: در موج های متعدد شیوع کرونا، تقاضا و مصرف برخی داروها افزایش یافته و در نتیجه باعث ایجاد کمبود آن در دنیا شد، به طوری که اولویت های تولیدکننده برای تامین نیاز داخلی خود بوده و در چنین شرایطی کمبود مقطعی این داروها در بسیاری از کشورهای دنیا اجتناب ناپذیر بود؛ تمامی این موارد مزید بر علت شد تا تامین برخی داروها با دشواری صورت گیرد یا تامین آنها غیر مستمر باشد.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال با وجود دشواری ها در تامین دارو اداره کل دارو با همکاری شرکت‌های تامین کننده تلاش کرده تامین و توزیع عادلانه دارو را مدیریت و ضمن حفظ دسترسی بیماران مانع از نایاب شدن دارو شود، حال در این بین افرادی بدون اطلاع و اشراف به مسائل و مشکلات تحمیلی به حوزه دارو بدون توجه به شرایط بیماران و صرفاً بر اساس منافع شخصی و بعضاً گروهی خود اقدام به طرح موضوعات و صحبت های خلاف واقع می کنند.

محمدی تصریح کرد: به نظر می‌رسد شفافیت ایجاد شده در وضع فعلی دارو منافع نامشروع برخی را به خطر انداخته است، لذا بدیهی است با طرح موضوعات ناصحیح فرافکنی و تشویش اذهان عمومی با تصورات واهی سعی بر تأثیر در اراده و عملکرد مدیران سازمان نسبت به شفاف سازی این حوزه کنند.

کد خبر 5235383

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو دارو واکسن کرونا ویروس کرونا آمار کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون اهدای خون خواب ستاد ملی مقابله با کرونا انتخابات 1400 واکسن کووایران برکت دانشگاه علوم پزشکی تهران دیابت سازمان غذا و دارو هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟

کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با استدلال علمی گفت: نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند.

به گزارش مشرق، معصومه تکلو ضمن تاکید بر سلامت آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته بندی، افزود: امکان ندارد ارگان نظارتی مهمی مثل سازمان غذا و دارو بدون مطالعه و لحاظ مسائل فنی و بهداشتی برای فرآورده‌ای مجوز مصرف و پروانه بهداشتی صادر کند کما اینکه عدول از تعهدات توسط شرکت هم می‌تواند موجب ابطال موقت یا دائم مجوز شود.

وی با اشاره به اینکه طرح مباحث فنی و علمی اصولاً در رسانه‌های عمومی نیست، تصریح کرد: گاهی ناچار هستیم برای اطمینان بیشتر مردم نکاتی را گوشزد کنیم مثل اینکه گرانول پلیمر مورد مصرف جهت بسته بندی آب‌های بسته بندی شده، پلیمر پلی اتیلن ترفنالات است که از دو منومر اتیلن گلایکون و اسید ترفتالیک تحت خلأ دما و زمان معین و با ایجاد پیوند کوالانسی بین دو منومر مذکور در راکتور پتروشیمی تولید می‌شود.

کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: این شرکت پترو شیمی تندگویان دارای گواهی مناسب برای مصرف انسان از آزمایشگاه‌های داخل و خارج کشور است، لذا قرار گرفتن بطری آب در معرض نور آفتاب و یا انجماد آن در فریز، قادر به تخریب بطری‌های یکبار مصرف آب و خروج ترکیبات فتالات از پلیمر نمی‌شود.

تکلو در پایان به مردم این اطمینان را داد که با توجه به کنترل سه سطحی سلامت آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته بندی در سازمان غذا و دارو، با خیال راحت از آنها استفاده کنند و بدانند کوچک‌ترین تهدید سلامتی در فرآورده‌های غذای و آشامیدنی در اولین زمان ممکن به اطلاع آنها خواهد رسید.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب اعلام شد
  • توجه به اصلاح بودجه سازمان غذا و دارو تا ۱۸۰ همت
  • آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟
  • پیشگامی ایران در زمینه دانش تالاسمی
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد
  • فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای
  • فراخوان کشف قیمت و تامین دارو‌های تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چرا «بحران وارفارین» دست از سر بیماران قلبی بر نمی‌دارد؟
  • مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند
  • مردم نگران تامین داروی وارفارین نباشند