Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:37:51 GMT

دومینوی ناامنی در آفریقا

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۷۲۷۴

دومینوی ناامنی در آفریقا

به گزارش ایرنا، به دنبال ربودن ۵۱ کودک موزامبیکی توسط گروه موسوم به انصارالسنه وابسته به القاعده در استان «کابو دلگادو»، کشته شدن ۵۰ غیر نظامی در پی به آتش کشیده شدن بیمارستانی توسط شورشیان موسوم به «ائتلاف نیروهای دموکراتیک ​در کنگو، کشته شدن ۶۰ نفر از عناصر گروه تروریستی «الشباب» بر اثر انفجار یک انبار اسلحه در جنوب سومالی، انفجار تروریستی یک دستگاه وانت در جنوب طرابلس پایتخت لیبی که هشت کشته و زخمی بر جای‌گذاشت و کشته شدن دستکم ۱۱ غیر نظامی در شمال شرقی مالی توسط افراد مسلح، خبرها از سنگال حکایت از بازپس‌گیری برخی از مناطق اشغال شده به دست شورشیان توسط ارتش این کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه گزارش کرد:‌ ارتش سنگال می‌گوید در عملیاتی که از دو هفته پیش برای تقویت کنترل مناطق مرزی با گینه بیسائو آغاز کرده یک سری پست‌ و اردوگاه کازامانس را از تصرف شورشیان درآورده است. کازامانس که توسط گامبیا از شمال سنگال جدا شده، صحنه یکی از پیشینه‌دارترین درگیری‌ها در آفریقا از زمان جدایی‌طلبان پس از سرکوب تظاهرات دسامبر ۱۹۸۲ است.

به نوشته این رسانه فرانسوی به نقل از سرهنگ دوم متیو دیوگایه سنه فرمانده محلی در آهینگا واقع در چند کیلومتری مرز به خبرنگاران گفت که در این عملیات دو نیروی نظامی از جمله یک افسر مجروح شدند. البته او از تلفات این درگیری‌ها جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: این حمله تهاجمی آخرین اقدامی است که امنیت کازامانس را فراهم و اجازه بازگشت مردمی که بر اثر درگیری‌ها از سرزمین خود آواره شده‌اند را می‌دهد.

خشونت پلیس علیه معترضان در تونس هم جلوه دیگری از دومینوی ناامنی در قاره آفریقاست؛ تظاهرات مردم در تونس که اوضاع آن به تعبیر رئیس جمهوری این کشور بسیار خطرناک شده است، با دخالت نیروهای امنیتی و پلیس به خشونت کشیده شد.

ناامنی‌ها در آفریقا بویژه در یک دهه اخیر کشورهای دیگر از جمله اروپایی‌ها را بر آن داشته تا به بهانه مبارزه با تروریسم بین‌الملل نه تنها مانع از هدایت درگیری‌ها به داخل خاک اروپا شوند که گستره نفوذ خود در قاره سیاه را هم افزایش دهند.

به عنوان نمونه، فرانسه به بهانه مبارزه با تروریسم از سال ۲۰۱۳ عملیات نظامی خود را در منطقه ساحل (از غرب به شرق شمال سنگال، جنوب موریتانی، مرکز مالی، جنوب الجزیره و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال سودان جنوبی و اریتره ) آغاز کرده است.

از سوی دیگر و در شمال شرقی آفریقا، روسیه نیز به دنبال گسترش حضور نظامی در قاره آفریقاست؛ امضای توافق‌نامه احداث مرکز پشتیبانی و لجستیکی ناوگان نظامی و پایگاه دریایی روسیه در شهر بندری سودان دروازه ورود مسکو به آفریقا محسوب می شود.

سودان نخستین پایگاه دریایی روسیه در قاره آفریقا خواهد بود. مسکو پیشتر برای ناوگان خود در مدیترانه، پایگاهی در «طرطوس – Tartous » سوریه مستقر کرده است؛ این پایگاه تا سال ۲۰۴۲ در اختیار روسیه خواهد بود.

ناامنی‌ها در قاره آفریقا نه تنها بهانه خوبی برای این کشورها در احاطه بر آن قاره محسوب می شود که روز به روز بر دامنه پیامدهای این ناامنی‌ها و درگیری‌ها در سراسر قاره از جمله قتل عام غیر نظامی‌ها افزوده می‌شود.

برچسب‌ها گروه تروریستی الشباب تونس فرانسه قاره آفریقا تروریسم گینه‌ بیسائو القاعده گامبیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی الشباب تونس فرانسه گروه تروریستی الشباب تونس فرانسه قاره آفریقا تروریسم گینه بیسائو القاعده گامبیا قاره آفریقا درگیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۷۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طوفان نارنجی آتن را بلعید + عکس

آتن توسط مه نارنجی ناشی از طوفان گرد و غبار صحرای بزرگ آفریقا بلعیده شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مقامات یونان هشدار می‌دهند که غلظت گرد و غبار ناشی از طوفان صحرای بزرگ آفریقا می‌تواند نور خورشید و دید را کاهش دهد، در حالی که افزایش سطح ذرات ریز آلودگی خطرات سلامتی را به همراه دارد. به گفته مسئولان شهری، ابرهای گرد و غباری که از صحرای بزرگ آفریقا به داخل یونان وارد شدند، یکی از بدترین حوادثی است که از سال ۲۰۱۸ این کشور شاهد بوده است.

مه زرد مایل به نارنجی پس از چند روز وزش بادهای شدید از سمت جنوب، دید کلی را محدود کرده است و مقامات مسئول در مورد خطرات تنفسی هشدار دادند.

کوستاس لاگوواردوس، مدیر تحقیقات آب و هوا در رصدخانه آتن، در این رابطه گفت: «این رویداد یکی از جدی‌ترین اپیزودهای غلظت گرد و غبار و شن از صحرای بزرگ آفریقا از ۲۲ مارس ۲۰۱۸ است؛ زمانی که ابرها به طور خاص به جزیره کرت را بلعیدند.»

یونان در اواخر ماه مارس و اوایل آوریل توسط ابرهای گرد و غبار صحرای بزرگ آفریقا تحت تأثیر قرار گرفته است و حتی این ریزگردها به بخش‌هایی از سوئیس و جنوب فرانسه نیز وارد شده است.

مقامات هشدار دادند که غلظت گرد و غبار می‌تواند نور خورشید و دید را کاهش دهد و در عین حال میزان ذرات ریز آلودگی را افزایش دهد و خطراتی را برای افراد مبتلا به مشکلات زمینه‌ای ایجاد کند.

صحرای بزرگ آفریقا سالانه مسئول انتشار ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تن گرد و غبار معدنی است. در حالی که بزرگترین ذرات این صحرا به سرعت به زمین باز می‌گردند، کوچک‌ترین آنها می‌تواند هزاران کیلومتر را طی کند و به طور بالقوه تمام اروپا را تحت تأثیر قرار دهد. وزش بادهای شدید جنوبی در چند روز گذشته به وقوع آتش‌سوزی‌های زودهنگام غیر فصلی در جنوب این کشور دامن زده است.

سازمان آتش‌نشانی یونان شامگاه سه شنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۲۵ مورد آتش‌سوزی در سراسر کشور رخ داده است.

کد خبر 747390

دیگر خبرها

  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • میزبانی ایران اکسپو از ۸۰ کشور | کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • (تصاویر) طوفان نارنجی آتن را بلعید!
  • طوفان نارنجی آتن را بلعید + عکس
  • دومینوی استعفا در رژیم صهیونیستی نتانیاهو را به گوشه رینگ می‌برد
  • دومینوی استعفا در ارتش صهیونیستی
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • دومینوی استعفاها در ارتش اسرائیل بعد از شکست در طوفان الاقصی
  • ۲۰۰ روز پس از طوفان‌الاقصی/ درگیری‌های شدید در شمال غزه و حملات توپخانه‌ای به جنوب و مرکز