Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:07:33 GMT

برداشت کلزا و جو در مزارع گنبدکاووس پایان یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۸۱۱۸

برداشت کلزا و جو در مزارع گنبدکاووس پایان یافت

غلامعلی نورا روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کار برداشت سه محصول پاییزه در گنبدکاووس ابتدا با برداشت دانه روغنی کلزا در هفته پایانی اردیبهشت امسال شروع شد و سپس با برداشت جو و گندم یافت.

وی افزود: امسال از سطح ۱۰ هزار و ۲۸۸ هکتار کلزای کشت شده در گنبدکاووس ۱۱ هزار و ۳۱۵ تن محصول و از سطح ۱۴ هزار و ۲۵۹ هکتار مزارع جو این شهرستان نیز ۱۹ هزار و ۱۵۶ تن محصول برداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نورا بابیان اینکه تاکنون برداشت گندم از ۱۰۴ هزار و ۲۷۴ هکتار مزارع گنبدکاووس (معادل ۹۰ درصد مزارع) با مجموع تولید ۱۸۶ هزار و ۴۰ تن محصول انجام شده است، اضافه کرد: کشاورزان این شهرستان از این مقدار برداشت محصول تنها ۷۰ هزار و ۱۲۵ تن را تحویل مراکز خرید تضمینی دادند.

وی تصریح کرد: مطابق پیگیری انجام شده حدود ۸۰ درصد وجه محصول گندمکاران گنبدکاووس پرداخت شده است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: کشاورزان، دامداران و فعالان بخش کشاورزی دارای انبار که بخشی یا تمام محصول گندم خود را انبار کردند، موظفند انبار خود را در سامانه جامع انبارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نمایند در غیر این صورت، هر گونه ورود و خروج کالا ممنوع و شامل جریمه تعزیرات حکومتی خواهد بود.

نورا همچنین گفت که درسال زارعی جاری (مهر ۹۹ تاکنون) به سبب کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی بارش‌ها و وقوع پدیده خشکسالی کم سابقه در ۵۰ سال گذشته، محصول زراعت پاییزه (گندم، جو و کلزا) در شهرستان گنبدکاووس ۱۳۱ هزار تن کاهش یافت.

وی افزود: پیامد کاهش بارش‌ها و خشکسالی در ابتدای فصل کاشت در گنبدکاووس این بود که ۱۸ هزار هکتار از ۱۳۲ هزار هکتار مزارع کشت شده گندم، حدود ۶ هزار هکتار از قریب ۲۰ هزار هکتار مزارع کشت شده جو و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع کشت شده کلزا دراین شهرستان سبز نشود.

نورا اضافه کرد: استمرار خشکسالی و کاهش بارش‌ها در فصل زمستان پارسال و ماه فروردین امسال در گنبدکاووس همچنین سبب شد به ۷۰ هزار هکتار از مزارع گندم، هشت هزار هکتار مزارع جو و ۶ هزار هکتار مزارع کلزا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شود و میزان تولید گندم این شهرستان ۱۰۰ هزار تن، جو ۲۵ هزار تن و کلزا ۶ هزار تن نسبت به سال قبل کاهش یابد.

شهرستان ۳۷۳ هزار نفری گنبدکاووس با افزون بر ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که ۶۰ درصد آن به صورت دیم کشت می‌شود، از شهرستان‌های مهم در تولیدات کشاورزی بویژه غلات استان گلستان به شمار می‌رود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس گندم برداشت محصول کلزا گلستان پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس گندم وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس گندم برداشت محصول کلزا گلستان هزار هکتار مزارع کشت شده هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۸۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر از برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی تولید ۴۰ هزار تن محصول گندم از اراضی کشاورزی استان شده است. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به خسارت به مزارع گندم به سبب تداوم خشکسالی و کاهش بارش باران اظهار داشت: به علت خشکسالی و عدم بارندگی در فصل کشت همه سطوح بیمه شده گندم دیم به میزان 140 هزار هکتار خسارت دیده است.

وی خسارات به سطوح گندم آبی را مورد اشاره قرار داده و بیان کرد: از 18 هزار هکتار مزارع گندم آبی استان بوشهر به سبب کاهش بارش باران در فصل کشت حدود 4 هزار هکتار آن خسارت دیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر پرداخت غرامت خسارت به مزارع گندم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای غرامت خسارت از یک تا 3 میلیون تومان در هر هکتار مزارع گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود.

توکلی از برداشت 15 هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان گندم تحویل مراکز خرید شده که شامل گندم معمولی و بذر گندم است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم تا خرداد ماه ادامه دارد تصریح کرد: پیش‌بینی تولید 40 هزار تن محصول گندم از مزارع استان بوشهر شده که نسبت به تولید 125 هزار تنی سال قبل کاهش بیش از 70 درصد کاهش دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از خرید گندم توسط 14 مرکز خرید اداره غله و خدمات بازرگانی و مرکز خرید با مشارکت سازمان تعاون روستایی استان بوشهر خبر داد.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش