Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود و از اهمیت بالایی در عرصه ملی و بین‌المللی برخوردار است.

مشارکت مردم در این انتخابات همچون ادوار گذشته، یکی از محورها و مؤلفه‌های اصلی قدرت و سرمایه اجتماعی نظام خواهد بود که بنا بر تحلیل کارشناسان و تحلیلگران سیاسی می‌تواند عیاری برای نمایش پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار ایرنا با توجه به اهمیت این موضوع و حساسیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با معصومه مرادیان استاد دانشگاه، فعال سیاسی و فرهنگی در استان قزوین، گفت‌وگویی را ترتیب داده و از او در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و اهمیت آن پرسیده است.

 به گفته وی انتخاب افراد اصلح برای به دست گرفتن مسوولیت یکی از مؤلفه‌های توسعه هر جامعه است که اگر با شناخت و آگاهی همراه باشد نتیجه و ثمره آن در سال‌های آینده مشاهده خواهد شد.

ایرنا. نظر شما درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو چیست؟

مشارکت مردم در مسایل اجتماعی و سیاسی، نشان از توسعه اجتماعی هر جامعه دارد که شهروندان اثرگذاری خود را در تعیین سرنوشت کشور به جهانیان نشان می‌دهند.

در عین حال، حضور و مشارکت حداکثری مردم در امر توسعه پایدار، اجتناب ناپذیر است و افزایش مشارکت در تصمیم گیری‌های کلان و خرد با هر نگاه و رویکردی موجب مشروعیت و مقبولیت نظام می‌شود. 

ایرنا. گروه‌ها و جناح‌های سیاسی در شرایط فعلی چگونه می‌توانند برای تحقق مشارکت حداکثری و انتخاب کاندیدای اصلح نقش آفرین باشند؟

نقش احزاب در کشورهایی که پایه و اساس نظام‌های سیاسی‌شان براساس اتتخابات شکل می‌گیرد نقش مهم و غیر قابل انکار است، زیرا همان گونه که احزاب موجب کانالیزه شدن گرایش‌های فردی و اجتماعی مردم و تقسیم‌بندی آنان براساس اندیشه‌های متفاوت می‌شوند، همان گونه هم می‌توانند عامل تقریب و تعامل مردم در هنگام انتخابات و ایجاد شور انتخاباتی در جامعه شوند.

 در این بین یک شرط وجود دارد که مردم را به سمت و سوی تبعیت از احزاب در راستای تعامل و تقریب سوق دهد و آن هم حضور همیشگی و فعال احزاب در همه برهه‌ها، مقاطع و اتفاقات در بین مردم است و از آنجایی که حتی فعال‌ترین احزاب در ایران فقط در هنگام انتخابات بروز و ظهور خود را به نمایش می‌گذارند و بنا به دلایل مختلف صرفاً به شکل اسمی در جامعه حضور دارند در بین عامه مردم ناشناخته باقی می‌مانند و به همین جهت جز عده‌ای خاص، عامه مردم، تمایلی به تشریک مساعی با احزاب حتی در حساس‌ترین برهه تاریخی کشور که همانا انتخابات است ندارند در حالی که در بسیاری از کشورها پروسه انتخابات بدون وجود احزاب امکان پذیر و قابل تصور نخواهد بود.

ایرنا. شورای شهر در توسعه و آبادانی شهری چه نقش و جایگاهی دارد و کاندیداهای شوراهای اسلامی باید از چه ویژگی‌ای برخوردار باشند؟

برای دارا بودن شورای شهر کارآمد، باید شهروندان را با وظایف آنان آشنا کرد تا براساس آگاهی، نمایندگان پارلمان شهری خود را بر مبنای تخصص‌های مرتبط با حوزه شهری انتخاب کنند و در عین حال لیست‌هایی که عنوان ائتلاف توسط برخی از احزاب و جناح‌های سیاسی ارائه می‌شود حتماً باید به موضوع کارآمدی و تخصص افراد توجه داشته باشند و منافع سیاسی و جناحی را به مصالح شهر ترجیح ندهند.

شوراهایی که در کمیسیون‌های خود عموماً افراد غیر متخصص داشته باشند مطمئناً در بخش نظارتی با مشکل مواجه خواهند شد.

علاوه بر تخصص که یکی از معیارهای مهم برای انتخاب اعضای شورای شهر است روحیه پاکدستی، شفافیت، تمکین نکردن در برابر صاحبان قدرت و ثروت، استقلال رأی و شهامت و شجاعت در مقابله با تخلفات عدیده قابل وقوع در شهرداری، رانت خواری، مسوولیت پذیری و مشورت پذیری باید برای انتخاب اعضا مدنظر قرار گیرد.

مهم‌تر از همه اینکه بتوانند در انتخاب شهردار با استقلال رأی به دور از منافع جناحی و سیاسی و بدون تمکین از منابع بالادستی اقدام کنند تا شهردار منتخب براساس تصمیم گیری‌های درست و با دارا بودن شایستگی‌های لازم پا به عرصه بگذارد.

اعضای شورا باید حرف تازه و برنامه‌های نوین برای ورود به شورا داشته باشند و گرنه شایسته است بدون برنامه، وارد این کارزار مسوولیت آور نشوند.

ایرنا. شاخص‌ها و ویژگی‌های رئیس‌جمهور اصلح و نقش مردم در تشکیل ساختار سیاسی نظام اسلامی چیست؟

 مردم در هر حکومتی نقش بی بدیل و تعیین کننده‌ای دارند که حکومت‌ها مشروعیت خود را از آن می‌گیرند ولی در نظام اسلامی این نقش باید پررنگ‌تر و تعیین کننده تر باشد، چون دین اسلام پرچمدار حکومت مردم و مشروعیت گیری از حضور مردم در بطن جامعه است بنابراین باید در زیر ساخت نظام اسلامی، مصالح مردم به‌عنوان رکن اصلی و اساسی مدنظر قرار داده شود.

در این میان انتخابات سازو کاری است که اجازه می‌دهد مردم برای ایفای نقش خود وارد صحنه شوند ولی چون مشروعیت هر نظام سیاسی را مردم رقم خواهند زد به همین خاطر رأی دادن و کاندیدا شدن حق همه مردم است و هر حربه‌ای که بخواهد این آزادی را محدود یا مسلوب کند محکوم به شکست است.

حتی اصلاح هر نظام سیاسی که با واژه جمهوریت همراه است باید زیر چتر حمایتی مردم شکل گیرد و همانقدر که مردم در تعیین سرنوشت انتخابات باید نقش اصلی را ایفا کنند به همان اندازه در اصلاح هر نظام حکومتی نیز باید نقش تعیین کننده داشته باشند.

 براساس همین دیدگاه ویژگی‌های یک رییس جمهور باید برگرفته از نگاه ویژه او به مردم باشد و در کنار تدین، تعهد، تدبر، تعقل و تخصص حفظ عزت و اقتدار مردم و کشور از برنامه‌های اولویت دار او باشد و به دور از هر گونه سیاست‌های دو پهلو پاسخگوی مطالبات و خواسته‌های مردم باشد.

ایرنا. برای آنکه برخلاف میزان مشارکت در مجلس یازدهم، انتخابات ریاست جمهوری با حضور حداکثری و مشارکت پرشور برگزار شود، چه باید کرد؟

یکی از جذاب‌ترین راه‌های مشارکت مردم در انتخابات این است که ظرفیت لازم برای حضور کاندیداها از جریان‌ها و احزاب مختلف فراهم گردد و در واقع با رقابتی شدن انتخابات شور مضاعفی برای حضور مردم ایجاد شود ولی اکنون با توجه به شرایط موجود، باید دید در جریانات مناظرات و تبلیغات آیا هنر جذب آرای خاکستری توسط کاندیداها وجود دارد یا خیر؟ معتقدم در شرایط فعلی مشارکت مردم، هنر کاندیداها را می‌طلبد که آیا می‌توانند با ارائه برنامه‌های مستقل، قابل اجرا و اصولی علاوه برطرفدارانشان، آرای خاکستری مردم را جذب کنند؟

ایرنا. در مورد رعایت اخلاق انتخاباتی چه توصیه‌ای به نامزدها انتخابات دارید؟

یکی از مهمترین وجوه رعایت اخلاق انتخاباتی، برخورداری عادلانه کاندیداها از امکانات دولتی به ویژه در بخش رسانه است تا بتوانند برنامه‌ها و طرح‌های خود را برای مردم تشریح کنند.

پرهیز از شایعه سازی، نشر اکاذیب در مورد رقبا، دوری از شعارهای دروغ و پرهیز از فریب دادن اذهان عمومی، سوء استفاده نکردن از منابع و امکانات دولتی و مقدسات مواردی است که کاندیداها باید مدنظر داشته باشند.

رعایت اخلاق انتخاباتی باید به شکل نهادینه در بطن جامعه توسط مردم، کاندیداها و هواداران آنها مورد توجه قرار گیرد.

مخاطبان کاندیداها نیز باید مردمی فهیم و آگاه در نظر گرفته شوند و کاندیداها باید از هر گونه نگاه بالا به پایین نسبت به آنان پرهیز کنند و در نهایت صیانت از آرای واقعی مردم توسط دست اندرکاران امری مهم در رعایت اخلاق انتخاباتی تلقی شود.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان قزوین، ۹۶۴ داوطلب در ۲۸ شهر به رقابت خواهند پرداخت که ۸۶ درصد داوطلبان مرد و ۱۴ درصد آنها زن هستند.

استان قزوین دارای ۶۷۹ روستای واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراهای روستایی است که در این دوره چهار هزار و ۶۳۳ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه امسال برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مدارس مشارکت انتخاباتی استان قزوین مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مدارس مشارکت انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰ مدارس مشارکت انتخاباتی استان قزوین مشارکت سیاسی رعایت اخلاق انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری شوراهای اسلامی شهر مشارکت حداکثری مشارکت مردم دوره انتخابات داشته باشند استان قزوین برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۵۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه سلایق سیاسی در مجلس دوازدهم حضور دارند

به گزارش خبرنگار مهر، «غلامحسین رضوانی» نماینده مجلس یازدهم و نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت لیست انتخاباتی شورای ائتلاف (شانا) در دور اول اظهار کرد: خوشبختانه تعداد افرادی که از سرتاسر کشور در دور اول انتخاب شدند به حدی است که مجلس بعدی به موقع تشکیل خواهد شد. من یکی از کاندیدهای ائتلاف شانا و پایداری هستم و به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی پایداری، کاندیدای انتخابات شدم و به دور دوم راه یافتم؛ هر انتخابی که مردم کنند باید مورد تأیید بنده قرار بگیرد.

وی افزود: لیست ۳۰ نفر که مورد اتفاق نظر شانا و پایداری قرار گرفت، در راستای وحدت نیروهای انقلاب شکل گرفت؛ از ابتدا معتقد بودیم برای اینکه وحدت، محتوایی و عمیق باشد و خدای‌ناکرده شکلی نباشد، لازم است که گروه‌های انقلابی و طرفدار نظام جمهوری اسلامی که در مقاطع مختلف گاهی اصولگرا و ارزشی نامیده شدند، باید مراحلی را طی کنند تا به وحدت مورد نظر برسند.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم گفت: حداقل وحدت، این است که یکدیگر را تخریب نکنند و در مرحله دوم، لازم و ضروری است برای اینکه وحدت آرمانی و عقیدتی باشد؛ راجع به معیارها و موازین اتفاق نظر شود و در مرحله بالاتر این است که در مصادیقی به اشتراک برسیم و به لیست سی نفره برسیم.

وی افزود: در همه مراحلی که مذاکراتی صورت گرفت سعی کردیم این چارچوب‌ها و مصادیق مورد نظر ما باشد و به این صورت نباشد که با آرمان‌گرایی افراطی، واقعیت‌ها را نادیده بگیرم. به هر حال این توافق حاصل و این لیست درست شد. ما نهایت سعی را کردیم به خصوص در مواضع سلبی تلاش شد در میان افراد لیست، کسانی نباشند که ضعف‌های عمده داشته باشند و ارزیابی من این است که در زمینه سلبی، توفیقات بزرگی داشتیم.

رضوانی در پاسخ به سوالی به مهم‌ترین موضوعات و اقدامات انجام گرفته در مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: در مجلس یازدهم ما توفیقاتی در زمینه تدوین قوانین مورد نیاز و در زمینه نظارت‌ها و همچنین در زمینه بعضی موارد که قانون داشتیم اما قانون به اندازه کافی مشکل‌گشا و رهگشا نبود، داشتیم.

وی افزود: مشخصاً قانون رفع تحریم‌های ظالمانه که به «قانون راهبردی» معروف شد و مورد تمجید و تأیید رهبر انقلاب قرار گرفت و فرمودند که این قانون، کشور را از تحیر درآورد. چون قبلاً کلی‌گویی‌هایی می‌شد اما وقتی به محتوا نگاه کردیم، تحریم‌ها نه تنها برداشته نشده بود بلکه چند برابر شد.

قانون راهبردی در مجلس یازدهم باعث شد کمتر در «چنبره فریب دشمن» قرار بگیریم

رضوانی تصریح کرد: خوشبختانه یکی از کارهای مهم مجلس یازدهم، تصویب همین قانون رفع تحریم‌های ظالمانه بود. الحمدالله ما ثمراتش را دیدیم اگرچه دشمن دست از دشمنی برنداشت اما حداقل این بود که ما کمتر در چنبره فریب دشمن قرار گرفتیم و به خواست خدا توانستیم این ترفندهای فریبکارانه دشمن را به حاشیه برانیم.

نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: در سایر موارد نیز قوانینی در مجلس یازدهم تصویب شد؛ مانند تسهیل مجوزهای کسب و کار، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر اتومبیل‌های لوکس و مالیات بر عایدی سرمایه از دیگر اقدامات مثبت بود.

رضوانی با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌های مجلس دوازدهم اظهار کرد: معتقدم در مجلس آینده مهم‌ترین کار ما این است که به نظارت بر اجرای قوانین بپردازیم و با نظارت درست، مانع از تخطی از قوانین شویم و به موقع با ابزار نظارتی وارد شویم و مقرر کنیم آنگونه که گفته شده است، مجریان در راستای اجرای قوانین عمل کنند.

وی افزود: البته در این راستا باید توجه داشته باشیم که در مواردی به خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی که چند دهه مورد تاکید رهبر انقلاب است، مجلس آینده باید نقش ویژه ایفا کند؛ به گونه‌ای نباشد کسانی که مفسد اقتصادی یا مفسد سیاسی و مفسد عقیدتی و فرهنگی هستند، بتوانند به ارکان بالای نظام دستیابی داشته باشند.

رضوانی افزود: اگر هم کسانی قبلاً به این مسؤولیت‌ها راه یافته‌اند با نظارت درست، قانونی و با پافشاری بر موازین قانونی باید از مصادر امور برکنار شوند و جای آن‌ها، افراد صالح عهده‌دار مسؤولیت شوند. افرادی که دغدغه معیشت مردم را ندارند و بخواهند با انگ‌زدن به طرفداران معیشت مردم، آن‌ها را از صحنه خدمتگزاری برانند، نباید عهده‌دار مسؤولیت شوند.

همه سلایق سیاسی در مجلس دوازدهم حضور دارند

وی با اشاره به وضعیت آرایش سیاسی مجلس دوازدهم، گفت: مردم بسیار تعیین‌کننده هستند اما بعضی به دنبال این هستند که القا کنند مردم نقش ندارند و نقش مردم نادیده گرفته می‌شود؛ اگرچه در مجلس یازدهم همه طیف‌های سیاسی حضور داشتند اما بعضی از این طیف‌های سیاسی می‌گویند همیشه ما باید اکثریت را داشته باشیم و اگر نداشته باشند، وانمود می‌کنند که اصلاً حضور ندارند.

رضوانی اضافه کرد: خوشبختانه در همه مجالسی که ما داشتیم از جمله در همین مجلس یازدهم، همه سلایق سیاسی در آن حضور داشتند. بنابراین فضای مجلس دوازدهم از نظر اینکه کسانی در آن مدعی نخواهند شد که ما حضور نداریم، یک مقدار نسبت به مجلس فعلی، بهتر خواهد شد.

نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم گفت: همه سلایق سیاسی در مجلس دوازدهم حضور دارند و ما طبیعتاً انتظار داریم که گفت‌وگوهای درون مجلس، قوی‌تر و محکم‌تر و سازنده‌تر باشد و ان‌شاء الله از میان این گفت‌وگوها آنچه که برای مردم خیر و صلاح است، فراهم شود.

رضوانی در پاسخ به دیگر سوال مهر مبنی بر اینکه شما در مجلس دوازدهم، در کدام کمیسیون حضور خواهید داشت گفت: یا در کمیسیون برنامه و بودجه خواهم بود یا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی.

نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در پایان درباره به پویش رسانه‌ای با مهر انتخاب کنید، گفت: من معتقدم رسانه‌های خوبی که تعهد حرفه‌ای و انقلابی دارند و خجالت نمی‌کشند که بخواهند مثل همه جای دنیا از نظام مستقر در کشور دفاع کنند، بسیار داریم؛ آن مقداری که من با خبرگزاری مهر آشنا هستم، الحمدالله به صورت حرفه‌ای و متعهدانه با مسائل برخورد می‌کند و امیدوارم توفیقات شما به لحاظ حرفه‌ای، تعهد و نقش‌آفرینی بیشتر، روزافزون شود.

کد خبر 6087841 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • آینده برای لرستان روشن است/ لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد
  • به برنامه تحولی در شهر و روستاها نیاز داریم
  • امنیت و اقتدار کشور مرهون خون پاک شهدا است
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • همه سلایق سیاسی در مجلس دوازدهم حضور دارند
  • عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم
  • عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم
  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه