Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@22:54:38 GMT

رای دادن یا ندادن نباید منشا اختلاف شود

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۷۴۰۴

رای دادن یا ندادن نباید منشا اختلاف شود

این فرضیه در روان‌شناسی فردی یا اجتماعی با آزمون‌های گوناگون تایید شده است. پیش‌فرض‌های ذهنی ما تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر داوری ما از عینیت اجتماعی دارند. یکی از این پیش‌فرض‌ها متن اجتماعی است که ما براساس این متن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم. برای نمونه اظهارنظرهای جنسیتی در دو جامعه با دو متن اجتماعی ناهمگون دو معنای کاملا متفاوتی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
کنشی جمعی اجتماعی و سیاسی بدون متن، معناداری خود را از دست می‌دهد. این مساله در حوزه دین از هر جایی برجسته‌تر است. فهم پدیده‌های دینی بیرون از متن آن دین، خیلی سخت و بعضا خنده‌دار به نظر می‌آید. در حالی که در متن آن دین معنای پذیرفتنی دیگری دارد. سیاست نیز همین است.
 
هر کنش و رفتار سیاسی در متن سیاسی تعریف شده، معنا دارد. در انتخابات اخیر بسیاری از طرفداران رای دادن به جناح اصلاح‌طلب، تعجب می‌کنند که چرا پیام آنان چنانچه شایسته است شنیده یا پذیرفته نمی‌شود؟ از نظر آنان، که می‌توان تا حدی با آن همراه بود، رای دادن برای پیروزی یکی از نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان یک رفتار منطقی و بدیهی است. پس چرا دیگران به آن توجه نمی‌کنند؟
 
احتمالا چون دلیلی برای استنکاف مردم پیدا نمی‌کنند، برای پاسخ به این پرسش مجبور می‌شوند انگیزه‌خوانی کرده و اتهام بزنند. جالب اینکه طرف مقابل آنان نیز تعجب می‌کنند که چرا عده‌ای می‌خواهند رای دهند در حالی که دلایل مخالف آن بسیار روشن است. این گروه نیز چاره‌ای جز انگیزه‌خوانی ندارند.
 
این تفاوت ناشی از حضور دو طرف در دو متن سیاسی جداگانه است. دو متنی که توانسته‌اند رای دادن یا رای ندادن آنان را معنادار کنند. کوشش برای تغییر نظر یکدیگر درباره رای دادن بیهوده است. باید متن یکدیگر را نقد و اصلاح کنند. مردم بیش از اینکه به فرد رای دهند، در حقیقت به این متن یا چشم‌انداز و چارچوب تعریف‌کننده سیاست و محیط رای می‌دهند. البته نامزدها تا حدی مهم هستند.
 
نامزد ضعیف کاری نمی‌تواند انجام دهد، ولی نامزد قوی نیز در متن مربوط و معنادار طرفدار پیدا می‌کند و می‌تواند ایفای نقش کند. برای نمونه آقای خاتمی در سال ۱۳۷۶ در یک متن سیاسی با پیام روشن و پذیرفتنی معنادار بود و او نیز توانست این متن را نمایندگی کند. متنی که برای جامعه چشم‌انداز داشت. امروز مساله اساسی این نیست که اصلاح‌طلبان یا دیگران چه کسی را نامزد یا از آن حمایت می‌کنند.

این مساله دوم انتخابات است. مساله اول این است که متن سیاسی آنان چیست که فلان نامزد در آن معنا و جذابیت پیدا کند؟ این متن نزد طرفداران مشارکت و رای دادن، جلوگیری از نتایج منفی حضور طرف مقابل است.
 
همه را برای ترس از این وضع بسیج می‌کنند. با این چشم‌انداز نمی‌توان دیگران را برای حضور در پای صندوق رای قانع کرد، زیرا این ایده فقط متکی به پیروزی یک فرد در مقام ریاست‌جمهوری است. ایده‌ای که پیش‌تر عملی شده است ولی نتیجه امروز و آنچه مردم لمس می‌کنند مغایر با آن چیزی است که مطلوب یا حتی مورد انتظارشان بوده است. ایراد بدتر این است که خوب اگر یقین داشته باشیم که چنین اتفاقی به هر دلیلی رخ نخواهد داد، چه باید کرد؟ آیا جز رای ندادن راه دیگری هست؟
 
متن مورد دفاع طرف مقابل و مخالفان رای دادن نیز چندان فراگیر و پذیرفتنی نیست. عدم مشارکت و پرهیز از رای دادن حداکثر می‌تواند نشانگر کاهش حمایت عمومی از حکومت باشد. چندان اثر دیگری ندارد. البته آنچه گفته شد ساده شده دو نگاه است. این دو نگاه هیچ کدام به عنوان متن سیاست نزد مردم شنیده یا پذیرفته نشده‌اند. به همین دلیل سیاستمداران هر چه می‌گویند، شنیده نمی‌شود.
 
هنگامی که از متن سیاسی سخن می‌گوییم، یعنی اگر فردی را در این متن سیاسی نامزد می‌کنیم او باید همواره جزییات این متن را توضیح دهد و برای مردم روشن کند نه اینکه به حرف‌های دیگر بپردازد. سیاستمداران باید بیش از هر چیز در جهت ترویج و توضیح متن مورد قبول خودشان می‌بودند. کاری که در یک ماه نمی‌توان انجام داد. متنی که طرفداران مشارکت انتخاباتی از آن دفاع می‌کنند، قابل ترویج یا دفاع نیست.
 
فراتر از این دو نگاه، متن سومی نزد مردم پدیرفته شده که حالت انفعالی دارد به همین دلیل راحت‌تر پذیرفته می‌شود و نیازی به حمایت از هیچ نامزدی ندارد. اینکه اجازه دهیم سیاست رسمی مسیر خود را برود بلکه در این مسیر امیدی باشد و از این وضع و بن‌بست همیشگی خارج شویم.
 
با این ملاحظه معتقدم که رای دادن یا ندادن نباید منشا اختلاف شود. هر کس می‌تواند براساس متن سیاسی مورد نظر خود و نیز درک و آگاهی و وجدان سیاسی خود عمل کند و برای انتخاب دیگران نیز احترام قائل شود.

27215

کد خبر 1525773

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عباس عبدی انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت در انتخابات انتخابات ریاست جمهوری متن سیاسی رای دادن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۷۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای حل اختلاف فراجا در کرمان فعال شد

 

 

ظهر امروز هیات های صلح و شعبه شورای حل اختلاف ویژه کارکنان و خانواده های فراجا با حضور مقامات ارشد قضایی و انتظامی استان کرمان  افتتاح شد 

رئیس کل دادگستری استان کرمان  ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های نیروی فراجا در اجرای طرح نور در کرمان، گفت: خوشبختانه نیروی انتظامی تاکنون در استان در اجرای طرح نور موفق بوده است که آثار و برکات زحمات آنان قابل تقدیر می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در آئین افتتاح شورای حل اختلاف ویژه نیروی انتظامی و اعطای احکام صلح یاران مستقر در کلانتری ها بیان داشت:امروز  برای ۲۱۹ نفر از کارکنان کلانتری های سراسر استان کرمان ابلاغ صلح یاری صادر شد.

عالی ترین مقام قضائی استان کرمان با اشاره به اینکه همگان قدردان  زحمات شبانه روزی پلیس هستند، اظهار کرد:فراجا با توجه به تعدد مسئولیت ها و وظایف خود، همچنان در جهت افزایش امنیت و ارامش مردم تلاش می کنید که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: ۴هزار و ۵۰۰پرونده به هیات های صلح در استان ارجاع شده است که بیش از ۷۰درصد پرونده های ارجاع شده به این هیات ها منتهی به صلح وسازش شده است.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: از آنجایی که نیروی انتظامی بیشترین ارتباط را با مردم دارد و در جریان مشکلات و مسائل جامعه می باشد، به هیات های صلح و صلح یاران بیش از پیش نیاز می باشد.

وی با بیان این مطلب که نیاز به تعامل و همکاری بیشتر نیروی انتظامی و دستگاه قضائی در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش می باشد،افزود: بایستی کارکنان نیروهای انتظامی و دادگستری در جهت ترویج فرهنگ صلح و‌سازش در خانواده و جامعه  تلاش کنند.

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان در ابتدای این جلسه گفت: کرمان دومین استانی است که هیات های حل اختلاف و صلح یاری در کلانتری ها راه اندازی می  کند. 

حجت الاسلام والمسلمین محمدامیر ابراهیمی افزود: هدف و چشم انداز شورای حل اختلاف استان این است که اختلاف و مشکلات بوسیله خود مردم رفع شود و از ارجاع پرونده ها به سیستم دادگستری جلوگیری شود.

فرمانده انتظامی  استان کرمان در این نشست گفت: راه اندازی هیات های حل اختلاف منجر به افزایش صلح و کاهش اختلافات در جامعه می شود.

سردار ناصر فرشید بیان کرد: چندین سال است که در کلانتری های استان مشاور یا مددکار اجتماعی فعالیت دارند و پرونده های زیادی را به صلح و سازش رسانده اند.

وی افزود: امیدواریم همگی بتوانیم در راستای ارتقا ارامش و امنیت جامعه قدم برداریم.

 این مراسم  با حضور رییس کل دادگستری استان کرمان،فرمانده انتظامی استان ،معاون توسعه حل اختلاف،رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح،دادستان انتظامی نیروهای مسلح،رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهر کرمان وجمعی از مسئولین انتظامی استان کرمان برگزار شد و  به تعدادی از کارکنان فراجا ابلاغ صلح یاری اعطا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • دستگیری مردی که دایی و خاله‌اش را کشت
  • سازش در مزرعه به همت شورای حل اختلاف استان یزد
  • ماجرای اختلاف علیرضا دبیر با رسول خادم / فیلم
  • واکنش پسر صادق آهنگران به صحبت‌های تازه پدرش/ اختلاف پدر و پسر تمام شد؟
  • علی مطهری: حاندان مطهری همه به یک گونه فکر می‌کنند
  • رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد
  • شورای حل اختلاف فراجا در کرمان فعال شد
  • فیلم تیراندازی شبانه در خیابان‌های زاهدان بر سر یک اختلاف!
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود
  • گردوخاک الهلال در عربستان؛ اختلاف امتیاز با النصر زیاد شد