Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله حسینعلی سعدی کاندیدای انتخابات میان‌دوره مجلس خبرگان رهبری در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه برآیند نظرات مردم است که شاکله اصلی نظام را تشکیل می‌دهد گفت: تشکیل هیأت اندیشه‌ورز برای راهبری حرکت در مسیر و ریل انقلاب و پیگیری مطالبات راهبردی مردم در مجلس خبرگان بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متن زیر مشروح گفتگوی با آیت الله سعدی است: 

سوال: انتخابات سرنوشت ساز روزهای آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید.

آیت الله سعدی: در خصوص انتخابات پیشرو، چند نکته حائز اهمیت است. مسئله اول اصل حضور و مشارکت مردم در انتخابات است. مشارکت مردم، تامین‌کننده جمهوریت نظام و تضمین‌کننده اسلامیت نظام است و رکن مردم‌سالاری دینی را در نظام اسلامی محقق می‌کند.

مجلس خبرگان مهم‌ترین نقش را در تعیین سرنوشت امت اسلامی دارد

در این حوزه هرچه کار شود و اطلاع‌رسانی شود تا مشارکت مردم افزایش یابد، وظیفه و رسالت است که تامین‌کننده منافع ملی و مصالح مردم ایران خواهد بود. نحوه مشارکت مردم و میزان آن، نقش مستقیمی در تامین منافع ملی ما دارد. این موضوعی است که به عنوان نکته اول می‌توان، مطرح کرد.

 

 

برآیند نظرات مردم است که شاکله اصلی نظام را تشکیل می‌دهد

نکته دوم و قابل توجه، انتخاب اصلح است. همانطور که حضور مردم حائز اهمیت است، انتخاب اصلح نیز حائز اهمیت است. نظامی که مبتنی بر آرا و نظرات مردم است، برآیند نظرات مردم است که شاکله اصلی نظام را تشکیل می‌دهد. لذا از هموطنان گرامی دعوت می کنم که مطالعه بکنند و براساس شاخص‌ها به انتخاب اصلح دست بزنند چرا که هندسه ی حکمرانی مبتنی بر آرای مردم و مطالبات آنها طراحی می شود.

سوال: نظر شما در خصوص اهمیت مجلس خبرگان رهبری چیست؟ آیا این صحیح است که فقط مجلس خبرگان را در حد یک مجمعی شکل گرفته برای چند جلسه عمومی در سال بدانیم؟

آیت الله سعدی: علمای اسلام همواره همچون‌ ملجأ و مأوایی برای مردم بوده‌اند و همین جایگاه نهاد روحانیت را در طول تاریخ در دلهای مردم تثبیت کرده است. حتی در زمان خفقان و سرکوب حکومت پیش از  انقلاب اسلامی نیز این نقش آفرینی بوده.

ظرفیت عظیم مجلس خبرگان

مجلس خبرگان مهم‌ترین نقش را در تعیین سرنوشت امت اسلامی دارد و همین امر این انتخابات را به مثابه یک گردنه حساس مطرح می کند.

اشتباه این است که وظایف مجلس خبرگان را در حد 2  جلسه‌ عمومی در سال پایین بیاوریم. مجلس خبرگان طبق فرموده مقام معظم رهبری می تواند نقش آفرینی موثرتری نماید که عبارت است از تشکیل و تقویت هیأت اندیشه ورز برای طراحی هندسه حکمرانی و پایه گذاری تمدن نوین اسلامی.

لزوم تشکیل هیأت اندیشه‌ورز برای راهبری در مسیر و ریل انقلاب و پیگیری مطالبات مردم 

دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ظرفیت های فراوانی دارند که مجلس خبرگان میتواند این ظرفیت ها را افزایش دهد و شکوفا نماید. همچنین تشکیل یک هیأت اندیشه‌ورز که مکرر مورد اشاره رهبر معظم انقلاب بوده است می تواند سال‌ها تلاش علما در مجلس خبرگان را در جهت تئوریزه کردن مفهوم حکومت اسلامی را به نتیجه مطلوب برساند.

کار هیات‌ اندیشه‌ورز در حوزه رسالت قانونی مجلس خبرگان است. براساس قانون اساسی، می‌تواند جزو عملکرد مجلس خبرگان رهبری هم باشد. کما اینکه رهبر انقلاب سیاست‌های کلان را ابلاغ می‌کند، نظارت راهبردی بر جریان اصیل انقلاب باید انجام بگیرد. نظارت راهبردی فرابخشی است.

 

 

قوای سه‌گانه کارهای بخشی خود را انجام می‌دهند، اما پایش راهبردی حرکت در مسیر و ریل انقلاب، نیازمند مجموعه‌ای است که خبرگان رهبری باید در اینجا ورود پیدا کنند. از این رو رهبری بر لزوم تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز تأکید فرمودند.

خبرگان منتخب مردم، زبان گویا و گوش شنوای مردم هستند

امیدوارم مردم با توجه به ضرورت های تحقق بیانیه گام دوم انقلاب مدیرانی در تراز نظام و مردم خوبمان انتخاب نمایند.رهبری معظم انقلاب فرمودند که مردم ما صبار و شکورند و در همه حوزه ها صبر کردند و امروز لایق بهترین ها هستند.

سوال: چقدر مجلس خبرگان می‌تواند برای رفع مشکلات مردم مؤثر باشد؟ آیا اصلا چنین رسالتی برای مجلس خبرگان رهبری وجود دارد؟

آیت الله سعدی: خبرگان منتخب مردم، زبان گویا و گوش شنوای مردم هستند و باید این مطالبات به‌حق مردم در یک مجموعه فرابخشی بتواند به مطالبات از مجموعه‌ها تبدیل شود. هم در مجلس شورای اسلامی و هم در مجلس خبرگان رهبری یکی از شاخص‌ها این است که ناظر به مسائل مردم حرکت شود. گاهی انسان احساس می‌کند که مدیری در سطح راهبردی می آید و مسائلی را مطرح می‌کند که مسئله زندگی مردم نیست؛ مسئله زندگی مردم باید مطرح شده و اولویت یابد و مجلس خبرگان اینجا می‌تواند نقش‌آفرینی جدی داشته باشد.

جایگاه حقوقی مجلس خبرگان اجازه نقش آفرینی جدی را به آن بخشیده است

مجلس خبرگان به خاطر جایگاه حقوقی که داراست می‌تواند نقش‌آفرینی جدی در همه این حوزه‌ها داشته باشد، یعنی درباره برخی مسائل راهبردی نظام، ابهاماتی وجود دارد و این ابهامات نیز مبتنی بر دغدغه‌های دینی مردم است و این هیئت اندیشه‌ورز می‌تواند نقش‌آفرینی جدی و کارگشا داشته باشد.

سوال: یکی از مسائل مهم، بحث مشارکت در انتخابات است. حضور مردم در انتخابات فارغ از حضور در پای صندوق‌های رأی، اینکه به چه کسی رأی دهند چقدر موثر در حفظ نظام و کشور است؟

آیت الله سعدی: همانطور که حضرت آقا فرمودند؛ هرکس به ایران و منافع ملی و مصالح ملی می‌اندیشد علی القاعده حضور می‌یابد چون مهمترین و جدی‌ترین ابزاری که مصالح ملی و امنیت ملی ما را تأمین می‌کند، مشارکت مردم در نظام است.

از سوی دیگر که تریبون‌دارها باید متوجه باشند که باعث دلسردی مردم و تضعیف مشارکت مردم نشوند، این است که انتخابات در جمهوری اسلامی نه جزو پاک‌ترین‌ها بلکه پاک‌ترین انتخابات است. حتی همین دوره نیز در رقابت و حضور و کاندیدها نباید به گونه‌ای سخن گفته شود که موجب یأس مردم و سردی تنور انتخابات شود. هرکس مردم را از صندوق دلسرد کند دلسوز مردم نیست.

با مشارکت بالا و گزینه‌های اصلح می‌توانیم دولتی قوی را شکل دهیم

اگرچه مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی وجود دارد اما راه حل اصل مشارکت و انتخاب صحیح است نه عدم مشارکت. مقام معظم رهبری 8 شاخص برای رییس جمهور در تراز انقلاب معرفی کردند: مدیریت و کفایت سوابق را باید ببینیم.

 

 

رییس جمهور باید عملکرد انقلابی و جهادی داشته باشد.عدالتخواه و فساد ستیز باشد.مبارزه با بسترهای فسادخیز در حوزه اجرایی کشور باید اتفاق بیفتد.همچنین رییس جمهور باید امیدوار،مردمی و معتقد به جوانان و در نهایت ،معتقد به توان داخلی کشور باشد.

کسانی که صاحبان تریبون، اصحاب رسانه و فکر، نخبگان و دانشگاهیان و علما باید مردم را دعوت و تشویق به حضور جدی پای صندوق نمایند، نظامی که مبتنی بر مردم سالاری دینی است با صندوق شکل گرفته و ما تنها نظامی هستیم که اصل نظام جمهوری اسلامی را به رفراندوم گذاشتیم و وقتی اصل نظام با رأی مردم است، بقای نظام هم با رأی و همراهی مردم می‌باشد.

جاهایی که احساس می‌کنند کارآمدی اتفاق نیفتاده شاید موجب دلسردی شده که مردم باید حضور جدی آگاهانه داشته باشند تا اگر جاهایی باعث شده گله‌هایی برای مردم به وجود بیاید، جلوی این گله‌ها گرفته شود.

اگر می‌خواهیم ایران قوی داشته باشیم باید دولت قوی داشته باشیم و با مشارکت بالا و گزینه‌های اصلح می‌توانیم دولت قوی را شکل دهیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کاندیدای مجلس خبرگان تواند نقش آفرینی مجلس خبرگان رهبری هیأت اندیشه ورز نقش آفرینی جدی نظرات مردم مجلس خبرگان آیت الله سعدی مشارکت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۷۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، حاشیه‌های انتخابات یازدهم اسفندماه همچنان ادامه دارد و به ویژه در حوزه مجلس شورای اسلامی با گمانه زنی‌های داغ رسانه‌ای همراه است. حالا مهم‌ترین سوژه برای رسانه ای‌ها هم ریاست بر پارلمان است. پارلمانی که کمتر پیش آمده رئیسش دوباره انتخاب نشود (به جز حداد عادل) و امروز  برای تکرار ریاست محمد باقر قالیباف که برخلاف دوره گذشته که رای اول پایتخت را داشت، دیگر منتخبانی را بالای نام خود می‌بیند سخت‌تر از همیشه است.

اگر ۷ خرداد سال ۱۳۹۹ همه مطمئن بودند رئیس مجلس پس از علی لاریجانی، قالیباف خواهد بود، امروز و برای ۷ خرداد ۱۴۰۳ تردید‌ها بسیار بیشتر شده و رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است. شنیده‌های برخی رسانه‌ها نیز از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.   براساس این شنیده‌ها  افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می‌توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد.

شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست. خبر آنلاین در توصیف این لابی‌ها نوشته است: «همه در حال لابی کردن و برگزاری جلسات‌شان هستند، برای این جلسات هم نام‌های پر طمطراقی می‌یابند؛ مانند «هم‌اندیشی منتخبان جدید مجلس» شاید برخی از آن‌ها هم‌فکر و همسو به نظر بیایند، اما این جلسات با محوریت برخی از منتخبان جدید تهران به صورت جداگانه برگزار شده و می‌شود که در یک جبهه قرار دارند.» در این میان، اما اظهارات اخیر ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس نشان داد که  گفتگو‌ها و لابی‌ها درباره گزینه‌های ریاست مجلس از شنیده‌ها گذشته و جدی و رسمی‌تر شده است.   او گفت: محمد باقر قالیباف در حال برگزاری نشست‌هایی به صورت فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم با موضوع و دستور کار ریاست مجلس آینده است. نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین مجتبی ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی نیز دیدار‌های فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم برای معرفی خود به عنوان نامزد ریاست مجلس و ارائه برنامه‌هایشان برنامه ریزی کرده‌اند.

وی افزود: ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی در تماس‌های تلفنی با بنده، آمادگی‌شان را برای نامزدی ریاست مجلس آینده اعلام کرده و عنوان کردند که با توجه به این که این توانمندی را برای برعهده گرفتن ریاست مجلس آینده در خود می‌بینند پا در عرصه گذاشته‌اند. ابوترابی خاطرنشان کرد: آقای قالیباف نیز در مذاکرات حضوری که با بنده و نمایندگان داشتند، آمادگی خود برای ریاست مجلس آینده و نامزدی برای این جایگاه را اعلام کردند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کنار گزینه‌های ریاست مجلس، حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز خود را به عنوان گزینه نایب رئیسی مجلس به منتخبین معرفی کرده است. وی افزود: همچنین منتخبین مجلس دوازدهم در نشست‌هایی که داشته‌اند تصمیم گرفتند تا فراکسیونی سیاسی در مجلس دوازدهم تشکیل دهند و در واقع سنگ بنای چنین فراکسیونی در این نشست‌ها گذاشته شده است و تا زمانی که اسم نهایی برای این فراکسیون انتخاب شود و مابقی نمایندگان در دور دوم انتخابات مشخص شوند بنا شده نام این فراکسیون همان فراکسیون انقلاب اسلامی باشد.

با همه این احوال و  باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریان‌های مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیدا‌های آنان در بهارستان، انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تن‌ها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیئت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمت‌وسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم. در چنین شرایطی، این که کاندیدا‌های هر کدام از این کرسی‌های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تن‌ها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد.  

 حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند

رفته رفته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روزجمعه ۲۱ اردیبهشت ماه  نزدیک می‌شویم. انتخاباتی که شاید شور و حال دور اول را نداشته باشد، اما به باور کارشناسان می‌تواند ترکیب سیاسی بهارستان دوازدهم را تغییر دهد و از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از این رو مشارکت مردم اثرگذار است. اما همان طور که اشاره شد، دور دوم انتخابات و تعیین تکلیف کرسی‌های باقی مانده؛ در انتخاب رئیس آینده مجلس نقش مهمی ایفا می‌کند.

در همین راستا معاون پارلمانی رئیس‌جمهور  در جدیدترین اظهارنظر خود درباره مجلس دوازدهم،  ضمن تاکید بر اهمیت دور دوم انتخابات در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیئت رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مسئله ورود نمی‌کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالی که در دوره‌های قبل  دولت‌ها این گونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب خود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

دیگر خبرها

  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • آغاز مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری از اوایل خرداد
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری اوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری دراوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • از «غلامحسین رضوانی» چه می‌دانیم
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند