Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@17:56:02 GMT

انتظارات فعالان بورس از دولت آینده

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۷۶۸۶

انتظارات فعالان بورس از دولت آینده

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت بعد باید مواضع خود درباره سرکوب قیمت ارز، نرخ بهره و قیمت‌گذاری دستوری را مشخص کند. در عین حال کارشناسان بر این باورند که دولت باید تلاش کند استقلال را به بازار سرمایه بازگرداند، قانون بازار اوراق بهادار را اصلاح کند، دست از نگاه ابزاری به بورس بردارد، نقش بورس را در اقتصاد ملی بشناسد و اعتماد را به بورس بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابهام در سیاست‌ها

از ابتدای سال‌جاری تاکنون بازار سهام تحت‌تأثیر 2تحول سیاسی قرار گرفته است. در ابتدای سال آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیای برجام معاملات بورس را تحت‌الشعاع قرار داد و حالا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به خروج نقدینگی و انفعال سهامداران منجر شده است.

طبق آمار از ابتدای امسال 20هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده و حجم معاملات به پایین‌ترین حد خود در یک سال و نیم گذشته رسیده، زیرا بازار سهام با مسائلی مواجه شده که برای سهامداران مبهم است. عمده‌ترین ابهام، سیاست‌های اقتصادی و نوع نگرش دولت آینده به اقتصاد و بازار سرمایه است. علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه مشخصی درباره بورس مطرح نکرده‌اند، می‌گوید: توقع از رئیس‌جمهوری آینده این است که نقش بازار سرمایه را در اقتصاد ملی به رسمیت بشناسد.

تاج‌بر با اشاره به ضرورت بازگشت اعتماد به بازار سرمایه تأکید می‌کند: دولت بعد باید از طریق افزایش اعتماد به بورس زمینه ورود دوباره سرمایه‌های مردم را به بازارسهام فراهم کند. او تأکید می‌کند: تا زمانی که اعتماد به معاملات بورس بازنگردد و دوباره سهامداران خرد وارد این بازار نشوند، هر حمایتی باعث ایجاد فرصت فروش در بازار خواهد شد.

سیاست ارزی

سهامداران درعین حال نمی‌دانند دولت بعدی چه سیاستی در قبال ارز در پیش خواهدگرفت. به غیراز دولت دوازدهم که در مواجهه با قیمت ارز به سیاست شناور مدیریت‌شده نزدیک شد، تقریبا در تمام دولت‌های قبلی در 4دهه گذشته، قیمت ارز سرکوب شده است و این موضوع اثرات ویرانگری بر بازار سرمایه برجای گذاشته است. چنانچه به هردلیلی دولت بعدی بخواهد قیمت ارز را سرکوب کند، این موضوع زمینه افت شدید شاخص‌های بورس را فراهم خواهد کرد.

حسین نصیری، کارشناس اقتصادی می‌گوید: قیمت ارز بر قیمت اسمی سهام و ارزش ذاتی آن اثرگذار است. او توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه بخش بزرگی از جریانات ارزی به‌صورت انحصاری در اختیار دولت است، این امکان وجود دارد که دولت آینده در کوتاه‌مدت نرخ ارز را ثابت نگه دارد یا کاهش دهد، این نوع نگرش اقتصادی تأثیر زیادی بر بازار سهام می‌گذارد.

موضوعاتی که از آن سخن گفته نشد

 از طرف دیگر درباره نحوه مدیریت نرخ بهره تردید دارند. مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد به لحاظ بنیادی نرخ تورم و نرخ بهره تأثیر زیادی بر شاخص‌های بورس دارند و نامزد‌های ریاست‌جمهوری باید مشخص کنند که آیا برنامه‌هایی را دنبال خواهند کرد که نرخ تورم و بهره را کاهش دهند. سهامداران همچنین انتظار دارند دولت بعدی یکی از مطالبات اصلی آنها را که حذف قیمت‌گذاری دستوری است،‌ به اجرا در‌بیاورد.

از جمله مطالبات بزرگ بازار سرمایه در 2دهه گذشته که هیچ‌گاه به آن اهمیتی داده نشده بحث حذف قیمت‌گذاری دستوری است که درآمد شرکت‌های بورس را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و در بسیاری از موارد حتی به تحمیل زیان‌های سنگین به شرکت‌های بورس منجر شده است؛ مسائل‌ مهمی که اغلب نامزد‌های ریاست‌جمهوری درباره آنها سخنی نگفته‌اند.

مراوده با جهان

در کنار این متغیرهای اصلی اقتصادی دولت بعدی همچنین باید مشخص کند چه نگاهی نسبت به مراودات اقتصادی با سایر کشورهای دنیا دارد. چنانچه دولت بعدی زمینه رشد سطح تجارت ایران با کشور‌های جهان را فراهم کند یا نکند، بازار سهام به سرعت تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

نکته اصلی در حوزه سیاست و تجارت خارجی این است که باید مشکل نقل و انتقال ارز برای شرکت‌های بورس حل شود. حل‌نشدن این موضوع می‌تواند مشکلات شرکت‌های صادرات‌محور را در بورس بیشتر کند. ضمن اینکه در سمت مقابل شرکت‌های وابسته به واردات مواداولیه و نهاده‌های تولید هم دچار مشکل خواهند شد. حسین نصیری، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ۸۵درصد اقتصاد ایران به واردات نهاده‌های تولید وابسته است، تأکید می‌کند: اگر نتوانیم روابط بین‌الملل را در جهت تأمین این نهاده‌ها به‌کار گیریم، قطعا تولید با مشکل مواجه می‌شود و‌ درآمد شرکت‌های بورس را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

پربیننده ترین حل معمای ریزش بورس و فرار دژپسند از مسئولیت + فیلم سیمان از حصار قیمت گذاری دستوری خارج شد سهامداران چه شرکت هایی منتظر افزایش سرمایه هستند؟ سنگین‌ ترین صف‌ های خرید و فروش در بورس امروز / تا تعادل بازار فاصله زیادی باقی است! ارزش سهام عدالت من (۲۴خردادماه)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس تهران قیمت گذاری دستوری شرکت های بورس بازار سرمایه ریاست جمهوری بازار سهام تحت تأثیر دولت بعدی قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از کاهش فضای التهاب در منطقه، خریدار نسبتا خوبی برای کلیت بازار در تابلوی معاملات مشاهده و هفته با خوشی و آرامش سپری شد البته نه به شدتی که برخی‌ها منتظر بودند، اما در مجموع قابل توجه بود. بازار برای استمرار رشد منتظر تحولات و اخبار بنیادی، گزارش‌های سالیانه، تغییر دلار نیما و.. است.

او افزود: سهم‌های شاخص ساز شروع هفته پیشرو بودند، فروش خوب در بورس کالا، امید به رشد نرخ دلار نیما نقد شوندگی بالا و.. جذابیت آنها برای پول‌های بزرگ دو چندان می‌کند. در میانه‌ هفته سهامداران این سهم‌ها بخشی، برای اصلاح و بهینه کردن پرتفوی خود دست به جابجایی و شناسایی سود زدند. تا فرصتی برای توجه به سهام کوچک و متوسط و جبران جاماندگی نسبت به شاخص کل ایجاد شود که برآيند تعادل در بازار را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به بازار سرمایه بودیم. ریسک اخیر که مطرح است، مساله اعمال سقف بر روی معافیت مالیاتی بود که برای آن یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید (قانون سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی). شنیده‌ها حاکی از آن است که این بند از قانون بودجه حذف خواهد شد!

وفایی گفت: ابلاغیه تغییر فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس کالای ایران که با این ابلاغیه عملا حاشیه سود ناخالص شرکت‌های میلگردی حوالی ۵% بهتر می‌شود. این هفته دلار اسکناس در سامانه نیما با رشد ۶۰۰ تومانی همراه و بالای ۴۱ هزار رسید، نشانگر فضای ذهنی بازارساز به سمت رشد نرخ است.

او گفت: اخیرا بخشی از بدهی صنعت برق پرداخت شدکه در کنار اصلاح نرخ خرید برق می‌تواند صنعت برق را متحول کند با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳