Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@23:02:07 GMT

آنچه باید در آستانه انتخابات شورای شهر بدانیم

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۹۶۸۳

آنچه باید در آستانه انتخابات شورای شهر بدانیم

ایسنا/اصفهان گوشه و کنار شهر پر شده از بنرهای رنگارنگ و عکس‌های بزرگ و کوچک داوطلبانی که امسال در فضایی متفاوت به خاطر همه‌گیری کرونا، تلاش می‌کنند با تبلیغات در سطح شهر و فضای مجازی راهی برای رسیدن به صحن شورای ششم پیدا کنند.

اگرچه در حضور پررنگ بنرهای تبلیغاتی ائتلاف‌های اصلی سیاسی برای راه‌یابی به شورای شهر اصفهان، پوسترها و بنرهای چهره‌های مستقل چندان به چشم نمی‌خورد، اما لیست بلند بالایی از ۴۵۰ نفر داوطلبی که در سنین مختلف و با تخصص و سوابق متنوع در صحنه رقابت این دوره شورای شهر اصفهان حاضر شده‌اند، گویای قرار گرفتن شورا در مرکز توجه بخش قابل توجهی از جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌زمانی انتخابات ریاست جمهوری با شورای شهر همیشه این دغدغه جدی را مطرح کرده که انتخابات شوراها زیر سایه ریاست جمهوری می‌رود، اما تجربه پنج دوره گذشته از انتخابات شورای شهر نشان می‌دهد شوراها همچنان مورد توجه شهروندان هستند و بعد از گذشت ۲۲ سال حالا دیگر شهروندان هر شهر می‌دانند اعضای شورای شهر قرار است چهار سال نماینده آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مهم برای سرنوشت شهر باشند.

شهروندانی بدون شناخت از شورا

با همه این اوصاف، تنوع و تعداد زیاد داوطلبان در کلان‌شهری مثل اصفهان از یک‌سو و نداشتن شناخت کافی از داوطلبان نمایندگی شورای شهر در اصفهان از سوی دیگر باعث شده بسیاری از شهروندان دچار نوعی سردرگمی برای شرکت در انتخابات شورای شهر باشند.

یکی از شهروندان اصفهانی دراین‌باره به ایسنا می‌گوید: در چند روز گذشته که تبلیغات شورای شهر را دیدیم متوجه شدم نه شناختی از آن‌ها دارم، نه با وظایف اعضای شورا آشنا هستم و نه اینکه می‌دانم افراد قبلی چه‌کارهایی انجام داده‌اند. فکر می‌کنم قبل از انتخابات شورای شهر و حتی تبلیغات کاندیداها باید اطلاعاتی به جامعه داده شود.

خانم میان‌سالی که برای خرید به مرکز شهر آمده، با گلایه از وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهر، می‌گوید: از شهرداری انتظار داریم به بافت‌ها و محله‌های قدیمی شهر توجه کند، اگر به مناطق پایین‌شهر رسیدگی کنند می‌توانند فقر را از شهر اصفهان ریشه‌کن کنند و در این صورت شهروندان هم از شهرداری و شورای شهر راضی هستند.

یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که خودش را از کارکنان شهرداری معرفی می‌کند، می‌گوید: درخواست من از شورای شهر این است که کار خود را ابتدا از شهرداری و ارگان‌های زیرمجموعه شهرداری شروع کند و تمام نیروهای شهرداری ساماندهی و تعیین تکلیف شوند. در حال حاضر در مجموعه شهرداری نیروی رسمی، قراردادی و ساعتی داریم که این معضل بزرگی است و اگر ساماندهی شوند پیشبرد اهداف بلندمدت شهرداری را سرعت می‌بخشد.

احیای زاینده‌رود، مطالبه اصلی شهروندان از شورای شهر

یک جوان اصفهانی زاینده‌رود را مطالبه اصلی از شورای شهر اصفهان می‌داند و تأکید می‌کند: حالا که دولت نتوانست کاری برای زاینده‌رود بکند حداقل شهرداری اصفهان تلاش کند با ارتباط با استان هم‌جوار آب را به زاینده‌رود برگرداند تا باعث آبادی شهر اصفهان و اتفاقات خوبی برای کشور شود چون زاینده‌رود فقط متعلق به اصفهان نیست و متعلق به ایران است.

خانم جوانی که مهندس ساختمان است و می گوید مدام با شهرداری و شورای شهر در ارتباط است، اظهار می‌کند: از عملکرد این دوره شورای شهر صد در صد راضی نیستم، به‌ویژه یک سال آخر عملکرد شورای شهر اصفهان ضعیف بوده، البته بخشی به شرایط خاصی که وجود دارد برمی‌گردد. مشکلاتی هم می‌بینیم ازجمله اینکه چند پروژه را در یک جای شهر شروع می‌کنند، مصوبات را درست اطلاع‌رسانی نمی‌کنند، نرخ عوارض و تراکم‌ها روی سایت نیست و شهروندان به آن دسترسی ندارند.

او انتظار خود از شورای شهر را کنترل و نظارت بر عملکرد شهرداری می‌داند تا مردم به حقوق قانونی خود برسند چون در برخی موارد مردم از حق قانونی خود مطلع نیستند.

مرد میان‌سالی عملکرد شورای شهر اصفهان را در دوره پنجم قابل‌قبول می‌داند و می‌گوید: برای کارهای ساختمانی به شهرداری مراجعه کردم و نتیجه نگرفتم، اما وقتی به شورای شهر رفتم دیدم تا جایی که می‌توانند سعی می‌کنند از مشکلات مردم گره‌گشایی کنند و اگر مردم شکایتی داشته باشند پیگیری می‌کنند.

شهروند دیگری اما از بی‌نتیجه ماندن مطالبه خود از شورای شهر اصفهان می‌گوید و توضیح می‌دهد: بارها از شهرداری و شورای شهر تقاضای پل هوایی مکانیزه مقابل بیمارستان الزهرا(س) داشتیم، اما هیچ کاری نشد و حتی دستوری از سوی شورای شهر صادر نشد، درصورتی‌که اینجا نقطه بسیار خطرناکی است. قبول دارم که در بعضی موارد دست شورای شهر کوتاه است مثل موضوع آب و زاینده‌رود، اما در مواردی مثل پروژه‌های عمرانی یا نظارت دقیق‌تر بر عملکرد شهرداری باید عملکرد بهتری داشته باشند.

در مورد سه ضلع طلایی شهر، شهروندان و شورای شهر به سراغ دو تن از چهره‌های شناخته‌شده شورای شهر اصفهان در ادوار گذشته می‌رویم تا از بلوغ شوراها تا موانع و چالش‌های این نهاد مردمی برایمان بگویند. تعامل شهروندان با شورای شهر و مطالبات آن‌ها از این نهاد موضوع دیگری است که از این دو چهره شناخته‌شده سیاسی و شورایی اصفهان می‌پرسیم تا حالا که هیچ‌کدام کاندیدای حضور در شورای شهر ششم نیستند، برایمان از کوله‌بار تجربیاتی بگویند که در این سال‌ها اندوخته‌اند.

نعمت بزرگی به نام شورای اسلامی شهر

سردار کریم نصر از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که پس از نقش‌آفرینی در جبهه‌های نبرد جنگ تحمیلی، حدود ۱۸ سال در چهار دوره شورای اسلامی شهر اصفهان حضور یافت و در این جبهه نیز تلاش‌های بسیاری کرد. چند روز مانده به انتخابات، سردار نصر در منزل خود پذیرای ما برای یک گفت و گوی صمیمی و رو در رو است.

او در ابتدای این گفت و گو شورای اسلامی شهر را نعمت بزرگی برای کشور می‌داند و می‌گوید: تا قبل از آن اداره شهرها متمرکز بود، درحالی‌که امام(ره) از همان روزهای اول انقلاب فرمودند هر منطقه و شهری باید برای خودشان تصمیم بگیرند و بهترین جا برای این تصمیم‌گیری شوراهای شهر و مدیریت محلی است که در طول این سال‌ها نیز امتحان خود را پس داده است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر در طول این مدت خدمات مهمی انجام داده و تعاملات گسترده‌ای با مردم برقرار کردند، ادامه می‌دهد: شورای شهر اثرگذاری زیادی در حل مشکلات مردم دارد و با انتقال مشکلات مردم می‌تواند ظرف یک ماه و با در نظر گرفتن جوانب امر، اقدام به حل مشکلات مردم کند، درحالی‌که همین فرایند در دولت باید پروسه طولانی طی کند. در مجموع شورای شهر توانسته خدمات زیادی انجام دهد و اگرچه اهمیت آن برای هر شهر و منطقه فرق می‌کند، اما تحولات زیادی به دنبال داشته است.

این عضو سابق شورای شهر اصفهان با یادآوری اینکه اقدامات بسیاری در شهر اصفهان به برکت شورای شهر انجام‌شده، توضیح می‌دهد: شورای اسلامی شهر نهاد جدید و نوپایی بود که در این ۲۲ سال رشد خود را طی کرد و اعتماد مردم و شناخت مردم از این نهاد بیشتر شد تا جایی که توانست مدیریت شهری را برای مردم جا بیندازد.

سایه انتخابات ریاست جمهوری بر سر شورای شهر

وی که معتقد است انتخابات ریاست جمهوری بر انتخابات شورای اسلامی شهر سایه انداخته، می‌گوید: بهتر بود انتخابات شورای شهر هم‌زمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد چون این دو نهاد از جنس هم هستند، اما به این موضوع توجه نداشتند و یا به هر دلیل انتخابات شورای شهر با ریاست جمهوری هم‌زمان‌شده است. اینکه سایه انتخابات ریاست جمهوری روی سر شورای شهر افتاده واقعیتی است، اما بازهم مردم همیشه در انتخابات شورای شهر حضور پررنگی داشته‌اند و در طول ۲۲ سال این موضوع را تجربه کرده‌ایم.

او ادامه می‌دهد: از زمانی که اولین دوره شوراهای اسلامی شهر شکل گرفت تا امروز این نهال شروع به رشد کرده تا به بالندگی برسد، مردم نیز با شورا و وظایف و کارکردهای آن آشنا می‌شوند. البته در قانون وظایفی برای شورای شهر در نظر داشتند که متأسفانه دولت‌های وقت این اختیارات را واگذار نکردند، درحالی‌که اگر وظایف و اختیارات به‌طور کامل واگذارشده بود مدیریت شهر می‌توانست بالندگی بیشتری داشته باشد.

اوج‌گیری فعالیت‌های شورای شهر اصفهان در دوره سوم

سردار نصر با بیان اینکه در ۲۲ سال گذشته انصافاً کارهای بزرگی در شوراهای اسلامی شهر انجام‌ شده، توضیح می‌دهد: فعالیت شورای اسلامی شهر در اصفهان در دوره سوم به اوج رسید و کارهای عمرانی و فرهنگی زیادی در شهر انجام شد که امروز برای مردم ملموس است. در این دوره طرح‌های جامع و تفصیلی تدوین و احداث خیابان‌ها و حلقه‌های ترافیکی شهر تکمیل شد و کارهای زیادی برای محرومیت‌زدایی انجام شد، البته با توجه به نیازهای مردم کارهای زیادی هنوز انجام‌نشده و تلاش شد مشکلات مردم یکی پس از دیگری حل شود. امروز نظافت شهر اصفهان در کشور بی‌نظیر است و در زمینهٔ حمل‌ونقل عمومی باوجود الزامات میراثی در شهر اصفهان حرکت‌های بزرگی شکل گرفت.

عضو چهار دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه وظیفه ما این است که نقاط قوت را ببینیم و به مردم امید دهیم، می‌گوید: مشکل این است که ما همه‌چیز را صفر و صد می‌بینیم و به‌قول‌معروف یا نیمه‌پر و یا نیمه‌خالی لیوان را می‌بینیم، درحالی‌که درمجموع کارهایی در شهر اصفهان انجام‌شده که بی‌نظیر است و چهره این شهر را متحول کرده است.

شورای اسلامی شهر اصفهان خط‌شکن بود

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان در بسیاری از موارد خط‌شکن بود، ابراز امیدواری می‌کند که شورای ششم شهر اصفهان نیز بتواند با مطالعه و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات و مطالبات مردم تلاش کند.

سردار نصر در مورد تحزب گرایی و حضور گروه‌های سیاسی در شوراهای اسلامی شهر نیز اظهار می‌کند: قبل از انتخابات گروه‌های مختلف کار می‌کنند، اما بعد از اینکه با رأی مردم وارد شورای شهر شدند باید فقط به فکر خدمت به مردم باشند و به صلاح نیست به مباحث سیاسی بپردازند، که در دوره‌هایی از شورای شهر اصفهان اتفاق‌نظر نداشتیم، اما کارهای خوبی انجام شد.

وی آفت بزرگی که می‌تواند به شوراهای اسلامی شهر ضربه بزند را حرف‌های بیرون از شورا دانست که شورا را از مسیر خدمت به مردم دور می‌کند و می‌افزاید: اعضای شورای اسلامی شهر در شروع کار خود قسم می‌خورند و باید تمام و کمال در خدمت مردم شهر باشند، درعین‌حال که باید به نظرات افرادی که نسبت به مباحث شهری توجیه هستند اعتماد کنیم و از ظرفیت‌های علمی و تخصصی بهره‌مند شویم تا طرح‌ها و برنامه‌های آینده شهر با مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق اجرا شود.

چه کاندیدایی برای شورای شهر اصفهان مناسبت است؟

این عضو باسابقه شورای اسلامی شهر اصفهان در مورد شناخت مردم و تصمیم‌گیری برای انتخاب اعضای شورای شهر، می‌گوید: قبل از انتخابات کاندیداها برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند، درحالی‌که اجرای برخی از این برنامه‌ها شاید در عمل امکان‌پذیر نباشد. بهتر است با افراد مطلع مشورت کنند و به بهترین راهکار برسند، ضمن اینکه مردم عملکرد گذشته افراد و توانمندی آنها را ببینند. عضو شورا باید ۱۶ ساعت وقت برای شورا بگذارد به‌ویژه در کلان‌شهری مثل اصفهان که حجم کار بسیار زیاد است.

او با تأکید بر اینکه عضو شورای شهر وظیفه سنگینی دارد و باید آگاهی، تخصص، تعهد و امانت‌داری داشته باشد، ادامه می‌دهد: جوان‌گرایی موضوع مهمی است، اما افراد باتجربه نیز باید کمک کنند تا این بار سنگین برداشته شود. اعضای شورا باید مدیرانی توانمند و آماده مدیریت بحران باشند تا بتوانند با مشکلات مقابله کنند، البته اصفهان ازنظر مدیریتی به‌قدری ظرفیت دارد که هیچ‌وقت مشکلی پیدا نخواهد کرد.

سردار نصر در مورد مشارکت مردم در انتخابات نیز می‌گوید: این نظام و کشور مال ماست و همه ما باوجود همه مشکلات و مسائل، عزت و سربلندی و آبادانی کشور و شهرمان را دوست داریم، بنابراین حضور در انتخابات یک فریضه است و عقل هم حکم می‌کند از حق خود استفاده کنیم تا افراد با تخصص، تجربه و توانمند که دغدغه شهر و شهروندان را دارند انتخاب شوند و بعد از چهار سال مردم شیرینی انتخاب خود را ببینند.

شوراهای اسلامی شهر، نقطه اتصال نیازها و علاقه‌مندی مردم به‌نظام حاکم

یکی دیگر از چهره‌های شناخته‌شده شورایی در شهر اصفهان فتح‌الله معین، عضو دوره سوم، چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان و از چهره‌های شناخته‌شده سیاسی در این شهر است که در دفتر کار خود در ساختمان شورای اسلامی شهر اصفهان پذیرای ما است.

معین در ابتدای صحبت‌هایش از سابقه تشکیل شوراهای اسلامی شهر می‌گوید و یادآور می‌شود: به دنبال گسترش جوامع انسانی در دنیا به‌ویژه در کشور ما و پیچیدگی مسائل به دلیل تحولات اجتماعی، عملاً اداره امور از یک مرکز عملاً امکان‌پذیر نیست و برای رشد و شکوفایی و استفاده از امکانات هر منطقه نیازمند برنامه‌ریزی و شناسایی امکانات هر منطقه هستیم. در این راستا سال 1358 فرمانی از امام (ره) برای شورای انقلاب داشتیم که دستور تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا را صادر کردند.

وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر نقطه اتصال نیازها و علاقه‌مندی مردم به‌نظام حاکم هستند، می‌افزاید: از طریق شوراها امکان جلب اعتماد مردم فراهم است و اگر این نقطه اتصال را نداشته باشیم ارتباط و اعتماد مردم خدشه‌دار می‌شود.

این عضو شورای پنجم شهر اصفهان با بیان اینکه باوجود مشکلات اقتصادی زیاد در جامعه و تورم و گرانی، شوراهای اسلامی شهر توانسته‌اند میزان اعتبارات بودجه را به‌شدت افزایش دهند، می‌گوید: تنها در چهار سال اخیر در شهر اصفهان افزایش سه برابری درآمدهای شهری را داشته‌ایم که نشان می‌دهد مردم به این سیستم اعتماد کرده‌اند و برنامه‌ریزی‌های شهری مؤثر بوده است.

وی با تأکید بر اینکه اعضای شورای شهر باید همراه مردم و در جریان مشکلات شهر باشند، اظهار می‌کند: دسترسی شهروندان به اعضای شورای اسلامی شهر باید آسان باشد و هر شهروندی بتواند به‌راحتی  مسائل و مشکلات خود را از طریق نمایندگان خود در نهاد شورا دنبال کند. اعضای شورا در عرض همدیگر و دارای موقعیت یکسانی هستند، بنابراین افراد می‌توانند به هر عضوی مراجعه کنند. بیشتر مراجعات مردم نیز مربوط به مسائل به شهرداری و قابل‌حل است، موضوعاتی که مربوط به سایر دستگاه‌ها باشد نیز از طریق مکاتبه و پیگیری می‌توان حل کرد.

شورای شهر اصفهان، کم حاشیه‌ترین شورای کشور

عضو کنونی شورای اسلامی شهر اصفهان که معتقد است در همه دوره‌ها به‌طور نسبی شورای اسلامی شهر اصفهان کم حاشیه‌ترین شورا در کشور بوده، می‌گوید: همین موضوع باعث شده مردم به‌راحتی به نمایندگان خود در شورا مراجعه و مسائل خود را مطرح کنند. البته شوراها ظرفیت‌های بیشتری دارند که متأسفانه باوجود نیازها و ظرفیت‌ها، در طول این سال‌ها شاهد افزایش اختیارات شوراها نبودیم و نه‌تنها در همان وضعیت قبلی باقی ‌مانده‌ایم، بلکه حتی محدودیت‌های بیشتری ایجادشده که در جهت رفع مشکلات مردم نیست.

وظایف شورا با اختیارات قانونی همخوانی ندارد

وی تأکید می‌کند: هرچقدر شوراها را تقویت کنیم بار دولت کمتر، مشارکت مردم در اداره امور بیشتر و اعتماد عمومی جلب می‌شود، این درحالی‌که است که در قوانین مصوب فعلی وظایف شورا با اختیارات قانونی همخوانی ندارد. در حال حاضر وظایف متعددی برای شوراها پیش‌بینی‌شده، درصورتی‌که اختیارات شورا صرفاً محدود به شهرداری است، حتی اگر راهکارهای اجرایی برای شرح وظایف تعریف‌شده پیش‌بینی کنند جهش بزرگی است. شوراها الزاماً برای ارائه خدمات نیازمند همکاری شهرداری هستند و شهرداری برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و بودجه نیازمند نظر شوراها است، پس چرا این فرایند را کامل نکنیم و مدیریت واحد شهری داشته باشیم!؟

معین با یادآوری اینکه در دولت‌های گذشته حرکت‌هایی برای تحقق مدیریت واحد شهری آغاز اما عملی نشد، می‌گوید: البته طبیعی است هر دستگاهی در برابر کاهش اختیارات مقاومت کند، مضاف بر اینکه سیستم حکومتی ما همواره متمرکز بوده و باید احصا شود چه اختیاراتی قابل‌واگذاری است. دلایل دیگر را نمی‌دانم که چرا از این امر خیر استقبال نشد تا هم مردم و هم دولت از آن بهره‌مند شوند.

وی در مورد انتخابات شورای شهر می‌گوید: باید فضا را به‌نوعی تعریف کنیم که افراد توانمند بدون دغدغه در مورد صلاحیت‌ها بتوانند وارد این عرصه شوند و به بلوغ لازم برسیم، شرط بلوغ نیز چرخش نخبگان و ایجاد شرایط مطلوب برای انتخاب است.

این عضو باسابقه شورای شهر اصفهان همچنین بر عدالت در برگزاری انتخابات تأکید و تصریح می‌کند: اینکه برخی در ابتدای کار تائید صلاحیت شوند و برخی یک روز قبل از شروع تبلیغات به‌دوراز عدالت است و امکان جلب مشارکت و تبلیغ را از برخی داوطلبان می‌گیرد. این موضوع حس خطرناکی ایجاد می‌کند، درحالی‌که اگر مشارکت و اعتماد مردم را می‌طلبیم باید تلاش کنیم این حس وجود نداشته باشد.

باز شدن چتر اعتماد و مشارکت هرچه بیشتر مردم

وی با تأکید بر اینکه اولین وظیفه ما تمکین به قانون است و قانون نیز برای بررسی صلاحیت داوطلبان راهکارهایی پیش‌بینی کرده، می‌گوید: اقدامات خارج از این چارچوب اشتباه است. رویه‌ای در کل دنیا وجود دارد که قوانین به نفع ذی‌نفع تفسیر شود چون می‌خواهیم چتر اعتماد و مشارکت مردم هرچه بیشتر باز شود، لازمه این کار این است که به نیازهای جامعه جواب بدهیم. مثلاً در شهر اصفهان یک نماینده از قشر هنرمند، معمار، فرهنگیان و اقشار مختلف داشته باشیم تا هر قشری احساس کند نماینده‌ای دارد و در تصمیم‌گیری‌های شهر اثرگذار است.

معین پیرامون تحزب گرایی در شوراهای اسلامی شهر نیز می‌گوید: حزب لازمه دموکراسی و هر انتخاباتی است، این امر مطلوب و تجربه موفق بشری است، البته ممکن است جاهای دیگر بحث حاکمیت احزاب مطرح باشد، اما در کشور ما که چنین شرایطی حادث نشده باید کمک کنیم و از تحزب گرایی استقبال کنیم، چراکه زمینه حضور مردم را فراهم می‌کند. در این میان رعایت قانون و حقوق دیگران وظیفه دستگاه نظارتی است که می‌تواند امر را به گروهی واگذار و به همیاری تبدیل کند.

وی که معتقد است اگر یک تشکل رسمی را محدود کنیم این امر به بقیه تشکل‌ها نیز سرایت کرده و حضور مردم در صحنه را محدود می‌کند، می‌افزاید: احزاب و تشکل‌های رسمی و مجوز دار در صحنه سیاسی و اجتماعی در مبانی و پایه‌های اصلی امور دارای اعتقادات مشترک هستند، همه به جمهوری اسلامی مقید و به قوانین پایبند هستند و در جهت پیشرفت و نظم امور حرکت می‌کنند، بنابراین باید از نقاط مشترک احزاب و تشکل‌ها استفاده کرده و جامعه را به سمت مشارکت فعال ببریم.

مشارکت در سرنوشت خانه دوم شهروندان

عضو سه دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در خاتمه با تأکید بر اینکه شهر متعلق به مردم است و مردم هزینه‌های شهر را می‌پردازند، می‌گوید: تعیین هزینه‌ها و درآمدهای شهر و نحوه هزینه کرد آن به عهده نمایندگان مردم در شورای شهر است. اینکه گفته می‌شود شهر خانه دوم شهروندان است تعبیر کاملاً درستی است و نباید شهروندان نسبت به خانه خود بی‌تفاوت باشند، بلکه باید در تعیین سرنوشت شهر و محیط زندگی محیط خود مشارکت فعال داشته باشند.

شوراهای اسلامی شهر باید تقویت شوند تا امور شهر بچرخد و مشکلات برطرف شود، درعین‌حال که شوراها باید اختیارات مناسب داشته باشند تا بیش‌ازپیش به رفع مشکلات مردم کمک کرده و بیان‌کننده نقطه نظرات مردم باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شوراي شهر شورای شهر اصفهان مديريت شهري انتخابات انتخابات ۱۴۰۰ انتخابات شورای شهر شهروند اصفهان شورای اسلامی شهر اصفهان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر شوراهای اسلامی شهر شورای شهر اصفهان شهر اصفهان شهر اصفهان شورای شهر برنامه ریزی مشکلات مردم اعتماد مردم داشته باشند اعضای شورای شورای شهر شورای شهر زاینده رود شناخته شده اعضای شورا تصمیم گیری دوره شورای برای شورا سردار نصر شهر باشند انجام شد ۲۲ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۹۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه شورای اداری شهرستان ورامین با اشاره به آمادگی برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور اظهار داشت: عوامل برگزاری انتخابات در کشور روی انتخاب اعضای شعب و هیات اجرایی دقت لازم را رعایت کنند که هیچ شائبه وجود نداشته باشد.

معاون وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: وعده صادق اتفاق بی نظیری بود و هنوز زوایای این عملیات مشخص نشده است و اخیرا برخی از تحلیلگران آنها به عظمت این عملیات اعتراف می‌کنند و این عملیات با قدرت ایمان انجام گرفت و جامعه استکباری با همه تمهیدات پیش بینی کرده شکست سختی خورد.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که عملیات وعده صادق را عملی کرد پشتیبانی مردم بود و با همین پشتیبانی همه مشکلات را حل می‌کنیم.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان کاندیدا‌های حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

هفتم خرداد شروع به کار مجلس دوازدهم اعلام شده است.

دیگر خبرها

  • شهر اسلامی را با درآمد حلال اداره می‌کنیم/ مسئله اصفهان‌ستیزی باید در سطوح عالی دنبال شود
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • اعلام جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود