Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:09:31 GMT

قدرتمندترین آهنربای جهان ساخته شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۰۱۴۱

قدرتمندترین آهنربای جهان ساخته شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، بزرگترین آهنربای جهان به نام «سنترال سولنوید»(Central Solenoid) که ساخت آن ۱۰ سال طول کشیده، اکنون آماده ارسال به فرانسه است.

این آهنربا قطعه اصلی پروژه راکتور همجوشی هسته‌ای است که فرایند تولید انرژی خورشید را تقلید می‌کند. به طور دقیق‌تر این ابزار بخش اصلی ITER یک ماشین ۲۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹۵ میلیارد دلاری است که انرژی همجوشی را روی زمین ایجاد می‌کند. ماشین مذکور با همکاری ۳۵ کشور در فرانسه ساخته شده و هدف آن دستیابی به یک انرژی تجدیدپذیر واقعی است.

سیستم همجوشی هیدروژنی آزمایشی است که نشان می‌دهد این فناوری کارآمد است و علاوه بر آن قادر به تولید و کنترل انرژی است تا بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن بتوان برق تولید کرد.

هرچند انرژی همجوشی قبلاً نیز روی زمین تولید شده است، اما همیشه انرژی فعال سازی دستگاه از انرژی تولیدی آن کمتر بوده است.

البته این یکی از ۶ آهنربای جدیدی است که قرار است در دستگاه مذکور به کار روند. هنگامیکه سیستم به طور کامل سرهم شود قطر آهنربا ۱۴ و ارتفاع آن ۵۹ فوت خواهد بود. همچنین وزن آن به هزار تن می‌رسد.

نیروی مغناطیسی این آهنربا به حدی زیاد است که می‌تواند یک ناو هواپیمابر ۱۰۰ هزارتنی را ۲ متر از روی زمین بلند کند.

هرچند این پروژه یک آزمایش علمی است اما اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، واحدهای همجوشی هیدروژن می‌توانند تا نیمه قرن حاضر به شبکه توزیع برق کمک کنند و روزانه با استفاده از یک کیلوگرم سوخت ۱۵۰۰ مگاوات الکتریسیته تولید کنند.

این آهنربای غول پیکر توسط شرکت جنرال اتومیکز در ایالت کالیفرنیا در حال توسعه است. پیش بینی می‌شود قطعات بزرگ آن نیز تا سال ۲۰۲۳ میلادی نصب شوند و نخستین جریان پلاسما در ۲۰۲۵ به وسیله آن تولید شود.

هنگامیکه ۶ آهنربای مذکور و بقیه تجهیزات کنارهم قرار گیرند، راکتور توکامکITER را به وجود می‌آورند که یک خورشید روی زمین است و همجوشی در مقیاس صنعتی را نمایش می‌دهند.

کد خبر 5236277 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی نوآوری رآکتور هسته ای انرژی تجدید پذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری تحقیقات علمی گوگل نوآوری فناوری فضایی امنیت اطلاعات اینترنت آمازون شرکت مخابرات ایران فناوری نانو همراه اول رونمایی روی زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۰۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک

به گزارش جام جم آنلاین، مانند سیاهچاله‌های فضایی در منظومه شمسی، ویژگی‌های مرموزی نیز روی زمین وجود دارند که گودال‌های آبی هستند. عمق این حفره‌های عظیم در اقیانوس‌های زمین ممکن است به اندازه طول آسمانخراش باشد.

تصور می‌شود این حفره‌های مذکور که اواخر عصر یخی به وجود آمده باشند، نقاط اکولوژیکی مهمی هستند که انبوهی از گیاهان و حیوانات در آن‌ها زندگی می‌کنند. اکنون محققان بزرگترین حفره آبی در جهان را شناسایی کرده اند که در خلیج چتومال واقع در مکزیک قرار دارد.

حفره آبی مذکور به نام «تام جا» (Tamm Ja) در زبان قوم مایا به معنی آب عمیق است و عمق آن به ۴۲۰ متر زیرسطح دریا می‌رسد. محققان تاکنون هیچ گاه به انتهای این گودال نرسیده اند.

پیش از این محققان تصور می‌کردند تام جا دومین گودال آبی جهان باشد، اما اندازه گیری‌های جدید حاکی از آن است که عمق آن از گودال رکورد دار پیشین که در چین قرار دارد، بیشتر است.

نمونه برداری و بررسی حفره آبی تام جا در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی انجام شد، اما محققان سال قبل از وجود آن خبر دادند. به هر روی آن‌ها عمق این حفره را ۲۷۴.۴ متر تخمین می‌زدند که معادل ارتفاع برج ویلیامز در هیوستن آمریکا است.

اما در واقع تخمین‌های پیشین ۴۰۰ فوت کوتاه‌تر از عمق تایید شده فعلی هستند. محققان طی یک بررسی جدید در چتومال مکزیک توانستند با کمک ابزار پروفایلر CTD (رسانایی، دما و عمق) در دسامبر سال گذشته به تخمین دقیق تری از عمق تام جا دست یابند.

این دستگاه مجموعه‌ای از کاوشگرهاست که به یک قاب فلزی دایره شکل متصل هستند و به وسیله یک کابل به اعماق آب ارسال می‌شود.

قبل از آن محققان از روش نگاشت صداگیر پژواک (echo sounder mapping) استفاده کردند که با کمک پالس‌های امواج صوتی عمق را تخمین می‌زند.

در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی یک ماموریت اکتشافی غواصی انجام شد تا شرایط محیطی در این گودال شناسایی شود. سوابق پروفایلر CTD از ۴۲۰ متر زیر سطح دریا فراتر رفت و هنوز به انتهای گودال نیز نرسیده بود. به این ترتیب تام جا به عنوان عمیق‌ترین گودال آبی جهان تایید شد.

 

دیگر خبرها

  • اشتغال اهمیت دارد
  • عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک
  • اسلامی: ایران در المپیاد مخترعین مقام اول را کسب کرد
  • قدرتمندترین موتور فضایی چین ۵۰۰ تن پیشرانش تولید کرد
  • گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • آیین کلنگ زنی احداث ۱۳۴ واحد نهضت ملی مسکن در شهر گهرو برگزار شد
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • تولید شمش در شرکت فولاد شادگان