Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است عرضه مسکن در بورس کالا به شکل اوراق که به پیش فروش متری مسکن معروف شده، می‌تواند طرحی حمایتی از افرادی باشد که توان اقتصادی برای خرید مسکن را ندارند.

 به نقل از بورس کالا، عرضه مسکن در بورس کالا با هدف تأمین پایدار بخش مسکن از مدت‌ها پیش مطرح بود تا در نهایت در ۲۹ مرداد ۹۹ تابلوی املاک و مستغلات بورس کالای ایران با عرضه ملک شهر جدید پردیس آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاربرد اصلی این بازار به عرضه اموال مازاد بخش عمومی و بانک‌ها مربوط می‌شود که تا پیش از راه‌اندازی بازار املاک و مستغلات بورس کالا، روش مزایده اصلی‌ترین روش فروش این اموال مازاد بود اما با راه‌اندازی این بازار جدید، فرصتی به دارندگان املاک داده شد تا روش حراج را جایگزین روش سنتی فروش خود کنند.

جایگزینی این روش با مزایده از سویی به شفافیت بیشتر معاملات در این بخش منجر می‌شود و از طرف دیگر با ایجاد بستری رقابتی کشف واقعی قیمت این املاک را به دنبال دارد.

پیش فروش متری مسکن چیست؟

اما ظرفیت مهم دیگر بورس کالا، مهیا کردن زمینه تأمین مالی برای ساخت مسکن است که بورس کالا سال گذشته پیشنهاد انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برای تأمین مالی ساخت مسکن را مطرح کرد که این طرح با عنوان پیش فروش متری مسکن شهرت یافت.

در این طرح سازنده درخواست انتشار اوراق برای تأمین مالی ساخت مسکن در پروژه‌ای مشخص را می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشر شده را به‌ازای هر مترمربع ملک از آن خریداری کنند. سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت مجتمع موردنظر اقدام کرده و خریداران اوراق نیز به میزان اوراق خود صاحب میزان مشخصی از ملک در پروژه مشخص می‌شوند.

به عبارت ساده‌تر با آغاز به کار این روش بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه جمع‌آوری شده و به بخش واقعی تولید روانه می‌شود، به این ترتیب از سویی سایر بازارها از اثرات تورمی این نقدینگی سرگردان در امان خواهند بود و از طرف دیگر با تقویت سمت عرضه انتظار می‌رود که گشایشی در بازار مسکن در کشور به وجود آید.

پیش فروش متری، طرحی با مشارکت انبوه سازان

در همین زمینه غلامرضا سلامی کارشناس اقتصاد مسکن گفت: برای عرضه مسکن در بورس کالا به فاکتورهای مختلفی نیاز است و با توجه به آنکه عرضه مسکن در بورس کالا، طرحی جدید و منحصر به فرد بوده، نیازمند بررسی دقیق است.

این اقتصاددان با بیان اینکه عرضه مسکن در بورس کالا از طریق انتشار اوراق بهادار و برای مشارکت انبوه سازان به نظر جذاب و عملیاتی می‌آید، گفت: عرضه مسکن در بورس کالا اگر تبدیل به اوراق بهادار شود مانند طرحی که به عنوان پیش فروش متری مسکن مطرح شده، در کوتاه مدت برای افرادی که توان خرید مسکن ندارند مفید است و البته با توجه به نوسان قیمت‌ها، باید ریسک پذیری در این زمینه در نظر گرفته شود.

سلامی اظهار داشت که در مجموع پیش فروش متری مسکن می‌تواند طرحی حمایتی از افرادی باشد که توان اقتصادی برای خرید مسکن را ندارند و از سوی دیگر به توسعه و تولید مسکن در کشور کمک کند.

مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی در امور تأمین مالی، با بیان اینکه عرضه مسکن در بورس کالا برای افراد سرمایه گذاری مناسبی محسوب می‌شود، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که عرضه متری مسکن در بورس کالا دارد این است که افراد از این طریق به سرمایه گذاری بلند مدت در حوزه مسکن ترغیب شده و منابع حاصل از این سرمایه گذاری نیز به بخش تولید مسکن هدایت می‌شود.



منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عرضه مسکن در بورس کالا پیش فروش متری مسکن تأمین مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۳۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، گفت: بخش مسکن کشور پیشران توسعه اقتصادی است و هیچ هدف‌گذاری این مهم‌تر از آن نیست که در مسیر جهش تولید برنامه‌ریزی کنیم و گام برداریم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به هدف ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب سه گروه مجزا در کشور تولید خواهد شد، خبر داد.

وی تصریح کرد: گروه اول، مسکن اجتماعی ذیل طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک الی ۴ ساخته خواهد شد. گروه دوم، مسکن استطاعتی برای دهک‌های هدف ۵ الی ۷ به منظور تنظیم بازار مسکن برنامه‌ریزی‌شده است و گروه سوم نیز مسکن اقتصادی ویژه دهک‌های ۸ تا ۱۰ است که می‌تواند در جهت محقق کردن انتظارات سهامداران ساخته شود.

وی افزود: باید فرصت‌های بالقوه تولید مسکن در ظرفیت عمران و آبادانی کشور را شناسایی و با همت کارشناسان خود آن‌ها را بالفعل کنیم تا با خدمت بیشتر بتوانیم فشار تأمین مسکن مردم را کاهش دهیم.

کد خبر 6089975 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟