Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@19:52:44 GMT

خبرگان رهبری، تعیین‌کننده مهمترین رکن نظام

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۸۳۴۲

خبرگان رهبری، تعیین‌کننده مهمترین رکن نظام

مجلس خبرگان رهبری طبق اصول ۱۰۷، ۱۰۸ و ۱۱۱ قانون اساسی مسوولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه را به عهده دارد. مسوولیت حراست از مهمترین رکن نظام جمهوری اسلامی ایران به عهده نمایندگانی است که علاوه بر اشتهار به دیانت، شایستگی اخلاقی و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی، باید بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی به مسائل روز داشته باشند و مهمتر از همه این‌که به حدی از اجتهاد رسیده باشند که بتوانند بعضی از مسائل فقهی را استنباط کنند تا ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجلس از ۸۸ نماینده تشکیل می‌شود که تهران با ۱۶ کرسی بیشترین نمایندگان را در مجلس خبرگان رهبری دارد و پس از آن استان‌های خراسان‌ رضوی و خوزستان با ۶ نماینده، ‌آذربایجان‌شرقی، ‌فارس و اصفهان با ۵ نماینده، مازندران و گیلان با چهار نماینده و کرمان و آذربایجان‌غربی با سه نماینده دارای بیشترین نماینده در این مجلس هستند.

همچنین استان‌های اردبیل، البرز، لرستان، ‌سیستان‌وبلوچستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، ‌کردستان، گلستان و ‌مرکزی هر کدام ۲ نماینده در این مجلس دارند و هر یک از استان های قم، هرمزگان، ایلام، ‌چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، سمنان، ‌زنجان، ‌کهکیلویه‌وبویراحمد، ‌بوشهر، و یزد یک کرسی نمایندگی در ‌این نهاد تصمیم گیری دارند.

هم اینک، آیات سیداحمد علم الهدی، سیداحمد حسینی، سیدمجتبی حسینی، محمدهادی عبدخدایی و حسن عالمی به عنوان نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری حضور دارند.

در انتخابات میاندوره ای پیش رو برای مجلس خبرگان رهبری، آیات عباس شاه رفعتی، سیدمحمدرضا مدرسی مصلی و غلامرضا مقیسه سه نامزد تایید صلاحیت شده نهایی از میان ۱۲ نامزد ثبت نام شده برای کسب ششمین کرسی نمایندگی خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری رقابت می‌کنند.

۲۸ خردادماه، در خراسان رضوی دومین انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به منظور تعیین جانشین آیت الله مصباح یزدی، که دیماه پارسال رحلت کرد، همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی برگزار می‌شود.

نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب یکی از نمایندگان خراسان رضوی در این مجلس، دوم اسفند ۹۸ همزمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شده و آیت الله محمدتقی مصباح یزدی به نمایندگی این استان برگزیده و جایگزین آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، نماینده فقید خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری شده بود.

خبرگان حلقه وصل جمهوریت و اسلامیت

نامزد دومین میاندوره ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در خراسان رضوی گفت: مجلس خبرگان حلقه وصل جمهوریت و اسلامیت و ولایت فقیه است. چون مردم اعضای مجلس خبرگان را انتخاب می کنند و منتخبان مردم در این مجلس ولی فقیه را برمی‌گزینند و انتخاب، نظارت و برکناری او از وظایف این مجلس است.

آیت الله عباس شاه نعمتی افزود: هیچیک از نهادها و دستگاههای دیگر چنین وظیفه خطیری بر عهده ندارند. این موضوع جایگاه مجلس خبرگان را نشان می دهد که بسیار رفیع و ویژه است، هیچیک از نهادهای نظام چنین رسالت بزرگی ندارند که وظیفه آن نظارت بر رهبری باشد.

وی با اشاره به نقش خبرگان رهبری در حل مشکلات کشور هم گفت: رهبر معظم انقلاب به اعضای مجلس خبرگان فرمودند شما ببینید مردم چه مشکلات و خواسته ای دارند و تذکر بدهید. اگر اعضای مجلس خبرگان به این وظیفه‌ای که رهبری بر دوش تک تک خبرگان ملت گذاشته اند عمل کنند، جلو انحراف بسیاری از نهادها و ادارات و مسوولان گرفته می‌شود.

این نامزد مجلس خبرگان اظهار داشت: وقتی افراد در برابر اشکالات مسوولان و انحراف آنها سکوت کنند، این سبب می‌شود مسوولان چنین بپندارند که نظارتی بر کار آنها نیست و در نتیجه انحراف بیشتر می‌شود.
آیت الله شاه رفعتی گفت: رفع برخی نابسامانی ها و مشکلات می تواند از طریق خبرگان ملت به سامان برسد. امیدواریم مردم با حضور حداکثری در انتخابات سبب شوند بسیاری از معضلات و مشکلات کشور برطرف شود و شاهد برپایی عدالت و شکوفایی و توسعه اقتصادی باشیم.
وی گفت: مقام معظم رهبری در سال های زعامت خود، به نحو احسن قیادت و رهبری را به دوش کشیدند از این جهت می‌توانیم بگوییم ارزیابی خبرگان در انتخاب و تداوم رهبری درست بوده است.

خبرگان امین رهبری و منعکس کننده مشکلات مردم

دیگر نامزد دومین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی نیز اظهار داشت: بنا به فرموده مقام عظم رهبری، اعضای مجلس خبرگان رهبری وظیفه دارند مطالبه‌گری کرده و پیگیر رفع مشکلات فرهنگی جامعه باشند.

آیت الله غلامرضا مقیسه افزود: اعضای مجلس خبرگان به واسطه ارتباط نزدیک با رهبر معظم انقلاب، مشاوران امین وی محسوب می‌شوند.

وی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را بر پایه اصل ولایت فقیه دانست و گفت: اعضای مجلس خبرگان در محافلی که با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند و همچنین از طریق ارتباطی که با سران قوا و مسوولان عالیرتبه کشور دارند بهتر می‌توانند مشکلات و مطالبات مردم را منعکس و پیگیری نمایند.

آیت الله مقیسه افزود: چنانچه نماینده مجلس خبرگان، بومی منطقه و استان حوزه انتخابیه باشد بهتر می تواند مطالبات مردم را دریافت و منعکس سازد لذا روی این موضوع باید تاکید شود.

وی اضافه کرد: مجلس خبرگان رهبری جایگاه خطیری دارد که به خوبی تبیین نشده است و یکی از  مهمترین وظایف مجلس خبرگان رهبری، انتخاب رهبر، نظارت بر انجام وظایف رهبری و انجام وظایف قانونی آن است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز ۲۸ خردادماه برگزار می شود.  

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ انتخابات میان دوره ای مجلس پنجم خبرگان رهبری مشهد مشارکت انتخاباتی مشارکت سیاسی مجلس خبرگان رهبری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مشهد انتخابات ۱۴۰۰ مشهد مشارکت انتخاباتی مشارکت سیاسی مجلس خبرگان رهبری دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری مجلس خبرگان رهبری اعضای مجلس خبرگان خراسان رضوی انتخابات میان میان دوره ای آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۸۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا، پایان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دبیر ستاد انتخابات خوزستان گفت: فردا پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان می‌رسد.

حجت الله دهدشت افزود: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین دو نماینده دیگر حوزه انتخابیه آبادان و یک نماینده حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی متولدان ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۵ به قبل می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و براساس قانون افرادی که در دور اول در حوزه انتخابیه رای دادند باید در همان حوزه در رای گیری شرکت نمایند.

در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی از مجموع ۱۸ نماینده مردم خوزستان، ۱۵ نفر انتخاب و به بهارستان راه یافتند.

دیگر خبرها

  • شمال استان اردبیل در تب و تاب انتخابات
  • سلیمی نماینده مجلس: بعضی از نمایندگان کمتر از ۱۰۰ روز در مجلس حضور داشته‌اند
  • کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه چند عضو دارد؟ ۱۲ یا ۱۳؟
  • تسهیل در مرزها به افزایش صادرات به افغانستان منجر می‌شود
  • فردا، پایان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • مسعود پزشکیان رکورددار شد /۹ نماینده پرسابقه مجلس دوازدهم را بشناسید +جدول
  • تشکیل ۳ پرونده جرایم انتخاباتی خراسان رضوی در دور اول
  • تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی
  • دور دوم انتخابات مجلس در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم