Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

موج دوازدهم نظرسنجی ایسپا بامداد امروز منتشر شد، نظرسنجی این دور نشان می دهد: نرخ مشارکت تا ۲۶ خرداد تغییر چندانی نداشته و در حد ۴۲ درصد ارزیابی می شود. در واقع ۲۴ میلیون و ۹۱۰ هزار نفر تصمیم به مشارکت گرفته اند. اگر این میزان مشارکت رخ دهد پایین ترین میزان نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در ایران ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این میزان مشارکت حدود ۲۰ درصد از مشارکت‌کنندگان در انتخابات در پاسخ به این پرسش که «اگر الان انتخابات برگزار شود به چه کسی رأی می‌دهید؟» نام نامزد مورد نظرشان را اعلام نکرده‌اند در حالی که این عدد در آخرین نظرسنجی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ برابر با ۴٪ بوده است.

کیفیت تصمیم‌گیری این ۲۰ درصد نسبت آرای نامزدها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. برخی از آن‌ها ممکن است در نهایت رأی ندهند، برخی ممکن است رأی سفید یا باطله بدهند و آرای برخی از آن‌ها در بین نامزدها تقسیم خواهد شد. چگونگی توزیع این آرا در میان نامزدها نیز نامشخص است.

ایسپا افزوده است: با فرض این‌که رأی افرادی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند در نهایت با همان نسبت آرای فعلی نامزدها تقسیم شود، احتمال دارد درصد آرای آقای رئیسی تا حدود ۷۰٪ و شاید بیشتر از آن نیز افزایش یابد. این افزایش می تواند شامل سایر نامزدها (متناسب با رأی فعلی آنها) نیز بشود. البته به نظر می‌رسد که احتمال تقسیم مشابه کم باشد بنابراین نتیجه را باید محتاطانه تلقی کرد.

با توجه به احتمال انصراف برخی کاندیداهای انتخاباتی در روزهای آخر، ایسپا در سوالی از مردم پرسیده است «چنانچه کاندیدای مورد نظر شما انصراف داد به چه کسی رأی خواهید داد». طبق آخرین اخبار انتخاباتی و انصراف آقایان محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی از انتخابات، ارزیابی ایسپا از آراء به شرح زیر است:

۶۳.۷ درصد ابراهیم رئیسی، ۸.۹ درصد محسن رضایی، ۴.۲ درصد عبدالناصر همتی و ۳ درصد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را برگزیده‌اند. ۲۰.۲ درصد افراد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری نظرسنجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات

روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند.

 

به گزارش سایت رسمی رئیس جمهور سابق ایران، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

دیگر خبرها

  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • گفت‌وگوی مستقیم نامزدهای انتخابات با مردم در «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم»
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در دوره دوم انتخابات مشهد و کلات فعال است
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات