Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:43:09 GMT

بازاریان تهران و انتظارشان از دولت سیزدهم

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۸۷۱۰

بازاریان تهران و انتظارشان از دولت سیزدهم

به گزارش ایرنا، برخی شهروندان تمایل دارند کالاهای مورد نیاز خود را از مراکز خرید و مال‌های بزرگ و شیک خریداری کنند؛ خرید از این مراکز مزایای خود را دارد، اما بعضی دیگر ترجیح می‌دهد خرید خود را از بازارهای اصلی شهر انجام دهند که علاوه بر قیمت‌های مقرون به صرفه و تنوع بالای کالاها، سیر و سیاحتی در بازار و نوستالژی نیز داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار بزرگ تهران در مرکز پایتخت واقع شده است و محدودۀ پوششی آن روی هم رفته بیش از ۱۰ کیلومتر طول دارد و برای ورود به آن چندین ورودی ساخته شده است، اما با استفاده از ورودی اصلی به سمت "سبزه میدان"، می‌توانید با یک منظره عالی از خیابان اصلی مواجه شوید.

مکان هایی شلوغ و پر ازدحام که خود مانند شهری دیگر، درون پایتخت است و بانک‌ها، کلیسا، ایستگاه آتش نشانی و چند مسجد را شامل می‌شود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به مسجد امام خمینی (ره) و حرم امام زاده زید (ع) اشاره کرد.

بازار تهران؛ مرکزیت تجاری حول محور سیاست

بازار بزرگ تهران که از قرن ۱۹ تاکنون دیدنی‌ترین منطقه پایتخت از دیدگاه جهانگردان بوده، امروز هم یکی از قدیمی‌ترین و مرکزی‌ترین مناطق شهر است. این بازار قدمتی نزدیک به سیصد سال دارد و در مجموعه‌ای واقع شده که شمس‌العماره و کاخ گلستان بخشی از آن است.

بازار تهران نه تنها مرکزیت تجاری دارد، بلکه در برهه‌های مختلف زمانی، از مشروطه تاکنون در سیاست هم تاثیرگذار بوده و مشارکت فعالی داشته و در مقاطعی از این مشارکت بهره بسیار برده است.

حال امروز در گرمای حدود ۴۰ درجه خرداد، تنور انتخابات ۱۴۰۰ در پایتخت داغ است و از آنجایی که بازار تهران یکی از قطب‌های اقتصادی و سیاسی مهم کشور به حساب می‌آید، تحولات این نقطه می‌تواند مهم و حساس باشد.

اگر بخواهیم از اوایل انقلاب به تاثیر بازار تهران در سیاست داخلی کشور اشاره کنیم می‌توانیم به فعالیت و اقدامات حاجی بازاری‌ها در شکل‌گیری و تداوم اعتراضات علیه رژیم طاغوت تا پرداخت بخشی از هزینه‌های انقلاب برای تداوم مسیر آن اشاره کرد.

جلوتر که می‌آییم نقش بازاریان تهران در هشت سال جنگ تحمیلی را می‌بینیم که هم شهدایی به انقلاب هدیه کردند و هم بسیاری از هزینه‌های تهیه سلاح، مواد غذایی و پوشاک و فرستادن آن به جبهه‌ها را برعهده داشتند و انصافا در این راه کوتاهی نکردند.

گرانی و تحریم، ابرچالش بازار تهران

طی سال‌های اخیر گرانی و تحریم بازار کسب بازاریان تهران را تحت تاثیر قرار داد؛ تحریم‌های ظالمانه آمریکا مانع از ورود کالا و گردش مالی در بازار شد و این کار باعث کساد شدن کسب و کارها در ایران و به خصوص قلب تپنده تهران یعنی بازار بزرگ شد.

یکی دیگر از عوامل کسادی و شاید ناراضایتی کسبه بازار بزرگ تهران «گرانی» است که تحریم را می‌توان عامل اصلی آن دانست؛ اما گرانی برخی اقلام که در داخل تولید می‌شوند توجیهی ندارد و همین شیطنت‌ها باعث نارضایتی کسبه بازار می‌شد. اما هیچکدام از این عوامل سبب نمی‌شود که بازاریان در انتخابات شرکت نکنند.

رسول یکی از کسبه بازار تهران در دالان "امین‌الملک" در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که از دولت آینده چه انتظاری دارید، گفت: ثبات اقتصادی و کاهش نرخ دلار؛ اگر در بازار ثبات اقتصادی وجود داشته باشد من به عنوان فروشنده و مردم به عنوان خریدار راحت‌تر می‌توانیم برای داد و ستد تصمیم بگیریم.

همکار وی که حالا به جمع ما پیوسته، در ادامه سخنان رسول تاکید دارد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و نوسان قیمت ارز، کمر جماعت کاسب خم شده است به طوریکه جرات نداریم از تولید کننده‌ها خرید کنیم زیرا میترسیم که قیمت ارز کاهش پیدا کند و ضرر کنیم؛ انتظار من به عنوان یک شهروند از رییس دولت آینده کنترل بازار ارز است.

خسرو یکی از کسبه موی سپید کرده بازار بزرگ تهران گفت: چه انتظاری می‌توانیم از رییس دولت آینده داشته باشیم جز برخورد قاطع با مخلان اقتصادی است.

وی با حرارت خاصی که در گفته هایش بود، تاکید کرد: افرادی که از قصد بازار اقتصادی را دچار مشکل می‌کنند دزد هستند و از رییس دولت آینده انتظار دارم که به‌طور قاطع با این دزدان مال مردم‌خور برخورد کند.

یکی دیگر از کسبه بازار تهران که خود را افشین معرفی می کند نیز با بیان اینکه اجاره‌ها در بازار بزرگ تهران به‌قدری بالا رفته که از صبح تا شب برای درآوردن کرایه زور می‌زنیم، افزود: ای‌کاش کسی که به مقام ریاست جمهوری می‌رسد فکری به حال بازار مِلک کند.

دکاندار کناری افشین نیز که سخنان ما را می شنود با صدای بلند می گوید: کرایه‌های بالا نفس کاسب را گرفته و هر شب از ترس اینکه نتوانیم کرایه را جور کنیم با استرس سر بر بالین می‌گذاریم.

جوانی که از چرخ دستی فرش دستبافت تبریز در دکانش خالی می کند نیز خبرنگار ایرنا را به نوشیدن چای بر روی فرش‌های هزار رنگ دعوت می کند و در لابه‌لای سخنانش تاکید دارد: کسی که رییس جمهوری آینده ایران شود کار بسیار سختی را قبول می‌کند زیرا از یک سو باید وضعیت بازار را سامان دهد و از سوی دیگر باید بتواند آن را ثابت نگه دارد.

رضا معتقد است که ثبات در قیمت ها به ویژه قیمت ارزهای خارجی مهمترین مولفه برای بازاریان است و با استناد به مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی که دارد، می افزاید: رئیس جمهوری آینده باید نگاهی جامع به حوزه اقتصاد و در این حوزه تجریه و تخصص کافی داشته باشد.

بازار از نگاه امام راحل

«بازار در طول تاریخ، بازارهای تمام کشور و خصوصاً بازار تهران یک بازوی قوی ای‌ ‌از برای اسلام و از برای کشور بوده است و ان شاءالله خواهد بود. اگر تمام شما یادتان‌ ‌نیست بعض از سالمندان یادشان است که رژیم سابق ـ شاید زمان رضاشاه بود ـ اینها در ‌صدد برآمدند که اصل بازار نباشد در ایران. از این مجتمع زیر سقف می ترسیدند. از ‌مجتمعاتی که حصار داشت و زیر سقف بود و مجمع مؤمنین و متدینین و جوانهای متعهد ‌بود می ترسیدند. از مساجد که محل اجتماع همین بازاریان بود و از خود بازار که مجمع‌ ‌ملت بود خوف داشتند. و همیشه بازار دنبالۀ مقاصد اسلامی و برای پیشرفت اسلام و ‌برای پیشرفت اقتصاد اسلامی یک بازوی ستبر قدرتمندی بوده است و الآن هم همین‌ ‌طور است. منتها سابق، دولتهای رژیم سابق و خود رژیم سابق چون با مردم نبود و مردم‌ ‌هم با او نبودند، شاید جرأت نکرد یک دفعه محمدرضا تو بازار بیاید. اما اکنون این طور ‌نیست، برای اینکه دولت و بازار، رئیس جمهور و بازاریها اینها برادر هستند و از خود این‌ ‌مردم هستند. این طور نیست که در آن رده های باصطلاح خودشان بالا باشند و به حسب‌ ‌واقع منحط باشند که مردم آنها را نپذیرند. در طول تاریخ هر مشکلی که پیدا می شد برای‌ ‌اسلام و برای علمای بزرگ اسلام کافی بود که نصف روز بازار برای یک همچو امری‌ ‌بسته بشود و مشکل حل بشود. یک پشتوانۀ عظیمی است بازار برای اسلام، و بازاریها ‌باید با کمال دقت این مسئله را حفظ کنند.»

این‌ها بخشی از سخنان بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران در دی ماه ۱۳۵۹ در بین جمعی از اصناف و بازاریان تهران است که نشان‌دهنده نقش مهم و بارز بازار در جمهوری اسلامی از ابتدا بوده است.

اگر بخواهیم به نقش‌آفرینی کسبه و بازاریان بازار تهران در سیاست داخلی کشور نگاهی بیاندازیم و آن را تفسیر کنیم باید مقاله و گزارهای متعددی را بنویسیم اما خلاصه مطلب این است که نقش بازار و بازاریان آن، برای تداوم این نظام و انقلاب بسیار مهم حیاتی است.

امروز چندروزی بیشتر تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران باقی نمانده و به طور قطع بازاریان بازار بزرگ تهران همانند گذشته پای‌کار هستند و در این وظیفه عمومی شرکت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ ویروس کرونا بازار بزرگ تهران مشارکت انتخاباتی امام خمینی بازار بزرگ ایران بازار تهران پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰ مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ ویروس کرونا بازار بزرگ تهران انتخابات ۱۴۰۰ ویروس کرونا بازار بزرگ تهران مشارکت انتخاباتی امام خمینی بازار بزرگ ایران بازار تهران بازار بزرگ تهران بازاریان تهران بازار تهران دولت آینده کسبه بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۸۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا، جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می‌دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه‌کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت‌ها را طی سال ۲۰۲۳ داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده‌بانی مالی» نسبت هزینه‌کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را تنها ۱۳.۵ درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشور‌های در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه‌کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل ۱۴.۲ درصد جی دی پی در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشور‌ها پرخرج‌ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه‌کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته ۵۰.۸ درصد بوده است.

متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در این ۳۸ کشور نیز ۳۲.۶ درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل ۲۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه‌کرد دولت‌ها در برخی کشور‌های دیگر به تولید ناخالص داخلی آنها در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: برزیل ۴۷.۹ درصد، چین ۳۳.۹ درصد، مصر ۲۲.۷ درصد، اندونزی ۱۶.۶ درصد، مالزی ۲۳.۳ درصد، عربستان ۳۲.۳ درصد، ونزوئلا ۱۴.۴ درصد، پاکستان ۱۹.۲ درصد، عمان ۲۶.۲ درصد، قطر ۲۴.۴ درصد، روسیه ۳۶.۸ درصد، ترکیه ۳۳.۹ درصد، امارات ۲۵.۹ درصد، و ویتنام ۱۹.۹ درصد.


دیگر خبرها

  • کلاف سردرگم فاضلاب شهر بندرعباس با عزم دولت سیزدهم باز شد
  • تاکید استاندار بر کمک دولت به تسریع در تکمیل طرح‌های راهبردی گلستان
  • ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در دولت سیزدهم
  • انشعاب برق ۱۶۰ مرکز تجاری در محدوده بازار تهران ایمن سازی شدند
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • رشد تولید ماشین آلات صنعتی در دولت سیزدهم+ فیلم