Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@21:41:46 GMT

نیروگاه کلاس F را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۶۱۸۶

نیروگاه کلاس F را بشناسید

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته نخستین واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F  با دستور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید در راستای توسعه تولید نیروی برق در منطقه جنوب کشور، احداث نیروگاه سیکل‌ترکیبی ۹۰۶ مگاواتی هنگام به عنوان نخستین نیروگاه کلاس F دولتی ایران با دو واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی و یک واحد بخار ۲۹۲ مگاواتی در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این باره محسن طرزطلب مدیرعامل برق حرارتی گفت: این نیرو‌گاه شامل یک واحد گازی ۳۰۶ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۵۰ مگاواتی است که حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه به ۳۱۳ میلیون یورو رسیده است.

او با تاکید بر اینکه این پروژه نخستین نیرو‌گاه کشور با راندمان حدود ۵۹ درصد است، گفت: راندمان این نیروگاه ۱۰ درصد نسبت به راندمان سایر نیر‌وگاه‌های فعلی سیکل‌ترکیبی کشور بالاتر است و سالانه تولید همزمان این نیر‌وگاه نسبت به سایر نیرو‌گاه‌های سیکل‌ترکیبی موجب صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون مترمکعبی در مصرف سوخت می‌شود.

بر این اساس، انتقال دانش فنی و ساخت داخل تجهیزات نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی راندمان بالا و توربین‌های گازی کلاس اف، اشتغال‌زایی، استفاده از قابلیت‌های پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و مشاوران داخلی، افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی و بهبود پایداری شبکه برق در مناطق جنوبی و مرکزی کشور و عمر مفید طولانی نیروگاه از جمله اهداف و مزیت‌های اجرای این پروژه است.

برای احداث دو واحد گازی این نیروگاه تاکنون ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و با تکمیل واحد‌های گازی مجموعه، پروسه ساخت واحد بخار نیروگاه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

کاهش خاموشی‌ها با افتتاح نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نخستین واحد گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F (راندمان بالا) هنگام بندرعباس گفت:با وارد مدار شدن این نیروگاه چیزی بالغ بر ۳۰۷ مگاوات به برق کشور اضافه شده است.

او ادامه داد: در واقع با وارد مدار آمدن این نیروگاه خاموشی در کشور به حداقل خواهد رسید و اگر هرچه این نیروگاه‌ها در کشور افزایش پیدا کند خاموشی به صفر خواهد رسید.

سخنگوی صنعت برق کشور افزود:اولین واحد این نیروگاه با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات در دی سال گذشته وارد مدار تولید شد و در هفته سوم خرداد با وجود همه‌گیری بیماری کرونا و مشکلات ناشی از حضور سوپروایزر‌های شرکت  آلمانی بعد از طی مراحل آزمایشی مورد بهره‌برداری تجاری قرار گرفت.

امروز با توجه به اهمیت مصرف سوخت و ضرورت استفاده از تجهیزات با راندمان بالا استفاده از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا در سطح دنیا جایگاه ویژ‌های دارد.

نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام که بیستم خردادماه نخستین واحد گازی آن به بهره‌برداری رسیده و راه‌اندازی واحد دوم گازی آن آغاز شده است، به عنوان نخستین نیروگاه کلاس F دولتی ایران در حال فعالیت است.

جایگاه ویژه و راندمان بالای نیروگاه‌های کلاس F در جهان مختص به ایران دارد

علیرضا نصرالهی مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق حرارتی در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امروز با توجه به اهمیت مصرف سوخت و ضرورت استفاده از تجهیزات با راندمان بالا استفاده از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا در سطح دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد.

او ادامه داد: در واقع نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام که هفته گذشته نخستین واحد گازی آن به بهره‌برداری رسیده و راه‌اندازی واحد دوم گازی آن آغاز شده است، به عنوان نخستین نیروگاه کلاس F دولتی ایران در حال فعالیت است.

نصرالهی بیان کرد: در حال حاضر نیروگاه‌های کلاس F امروزه بیشترین تعداد نیروگاه‌های در حال بهره‌برداری تجاری دنیا را به خود اختصاص داده است.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق حرارتی اضافه کرد: در همین رابطه با توجه به جلوگیری از خاموشی‌ها و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش راندمان واحد‌های تولید برق حرارتی، تصمیم به اجرای نسل جدید توربین‌های گازی و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در قالب نیروگاه‌های کلاس F گرفته است که بدین منظور قرارداد احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F در قالب ۸ ساختگاه طی سال ۹۵ میان وزارت نیرو و گروه مپنا منعقد شد.

او گفت: در این قرارداد سعی شده است تا در پایان این قرارداد، توربین‌های گازی کلاس F صد درصد ساخت داخل شوند و کشور ایران در سطح کشور‌های سازنده توربین‌های کلاس F در دنیا قرار بگیرد. راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F در دنیا حدود ۵۸ درصد و در کلاس E متوسط راندمان حدود ۵۱ درصد است.

نصرالهی افزود: بر این اساس اولین ساختگاه طرح نیروگاه سیکل‌ترکیبی هنگام با ظرفیت ۹۰۶ مگاوات در محوطه غربی نیروگاه بندرعباس جانمایی و عملیات اجرایی این نیروگاه در سال ۱۳۹۷ آغاز شد.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق حرارتی اضافه کرد: اولین واحد این نیروگاه با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات در دی سال گذشته وارد مدار تولید شد و در هفته سوم خرداد  بعد از طی مراحل آزمایشی مورد بهره‌برداری تجاری قرار گرفت.

براین اساس، واحد اول بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام با توربین SGT ۵-۴۰۰۰ زیمنس از نوع کلاس F با ظرفیت نامی ۳۰۷ مگاوات مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا بوده است و در قالب قرارداد انتقال تکنولوژی دراین نیروگاه نصب و پس از گذراندن مراحل آزمایشی با سوخت مایع در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ با اتصال به خط سراسری گاز به صورت تجاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

واحد دوم بخش گاز هم که از نوع همین توربین است، در همین تاریخ راه اندازی و پیش بینی می‌شود تا دو ماه دیگر در نیمه تابستان با سوخت طبیعی گاز به شبکه برق کشور متصل شده و مورد بهره برداری تجاری قرار بگیرد.

از دیگر اقدامات صورت گرفته برای تکمیل ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام، آغاز انجام عملیات اجرایی در خصوص ساخت واحد بخار آن به ظرفیت ۲۹۲ مگاوات است که با دستور رئیس جمهوری در تاریخ ۲۰ خرداد شروع شد و پیش‌بینی می‌شود اسفند ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

به طور کلی تولید برق پایدار در نیروگاه‌ها به عهده توربین است  بنابراین همیشه مقداری از گرمای اضافی در محیط آزاد می‌شود، حال اگر از این گرما برای انجام فرایند‌های صنعتی یا گرمایش ناحیه‌ای استفاده کنیم می‌توانیم بازدهی استفاده از انرژی را بالا ببریم.

در همین ارتباط و بر مبنای میزان اتلاف انرژی توربین نیروگاه‌های حرارتی می‌توان نسبت به کلاس‌بندی عناصر مبدل انرژی اقدام کرد. در همین راستا توربین‌های موجود در کلاس‌های A، B، C و ... رده‌بندی شده و هرچه کلاس آن‌ها بالاتر باشد، میزان اتلاف انرژی آن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

یکی از مهمترین ملزومات افزایش بازدهی نیروگاه‌های گازی، بالا بردن دمای گاز ورودی توربین (TIT) و به دنبال آن بالا بردن تکنولوژی ساخت توربین به گونه‌ای است که پره‌های توربین بتواند دمای بالاتری را تحمل کند.

ساخت نیروگاه‌های کلاس F نیاز حال حاضر کشور است

در زمینه لزوم حرکت به سمت ساخت نیروگاه‌های کلاس F باید گفت، تکنولوژی بکار رفته در این کلاس از توربین‌ها بسیار انحصاری بوده و در حال حاضر حدود ۷۰ درصد نیاز بازار بطور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق کشور آمریکا تامین می‌شود. در این ارتباط ایجاد توان فنی داخلی برای ساخت توربین کلاس F، کشور را اتکا به خارج از ایران مبری ساخته و می‌تواند معادلات مرتبط با حوزه تجهیزات انرژی را دچار تغییر کند.

از سوی دیگر، دسترسی به واحد‌های نیروگاهی کلاس F می‌تواند زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی در کشور را مهیا کرده و منجر به صرفه‌جویی بخش قابل توجهی از انرژی فسیلی در کشور شود.

در این باره عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:طراحی و نصب راه اندازی توربین ملی MGT ۷۵ که جدیدترین توربین گازی طراحی شده و ساخت گروه مپنا است یک توربین گازی در سطح کلاس F پیشرفته است و توان رقابت با محصولات شاخص بین المللی در این کلاس را دارد.

او ادامه داد: توربین MGT ۷۵ در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تاثیر فراوانی دارد.

علی آبادی بیان کرد: تمهیدات در طراحی و توسعه توربین گاز MGT ۷۵ به گونه‌ای برنامه ریزی شده که با حفظ قابلیت‌های ممتاز در حوزه انعطاف پذیری عملکرد و راندمان متناسب با نیاز مشتریان عرضه شد.

مدیر عامل مپنا افزود: ظرفیت این توربین در سیکل ساده ۲۲۲ مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی ۳۳۰ مگاوات است راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده ۳۹/۱ درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بیش از ۵۹ درصد و حدود ۶۰ درصد خواهد رسید، مهمترین مزیت این راندمان بالا کاهش شدید مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی محیط زیست است.

او افزود: در این نیروگاه پیشرفته علاوه بر توربین گازی سایر تجهیزات اصلی مانند توربین بخار ژنراتور بویلر سیستم‌های برق و کنترل و نیز سامانه دیجیتال مانیتورینگ و بهره برداری بهینه مبتنی بر هوش مصنوعی است که همگی محصولات بومی و طراحی و مالکیت معنوی ایرانی و ساخت کارخانجات گروه مپنا است.

علی آبادی تصریح کرد: طراحی و توسعه توربین MGT ۷۵ و سایر تجهیزات اصلی در گروه مپنا طی ۷ سال با هدف توسعه زیر ساخت‌های کشور و رقابت پذیری بین المللی صورت پذیرفته است.

او گفت: من به صراحت می‌گویم در دنیا هر سایزی یا مقیاسی توربین بسازند ما می‌سازیم این نیروگاه با توجه به اینکه در تهران مستقر است هیدروژن سوز است که از نظر زیست محیطی بسیار مهم است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو نیروگاه سیکل ترکیبی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F نیروگاه های سیکل ترکیبی نیروگاه های کلاس F بهره برداری تجاری نخستین واحد گازی مورد بهره برداری راندمان بالا اقتصاد و انرژی بهره برداری نیروگاه کلاس F نخستین نیرو طرح نیروگاه مصرف سوخت راه اندازی نیروگاه ها برق حرارتی توربین گاز گروه مپنا واحد بخار توربین ها وارد مدار برق کشور گازی آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۶۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، استاندار مازندران دیروز جمعه در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف نیروگاه شهید سلیمی نکا پس از تماس تلفنی با وزیر نیرو گفت: طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق وابسته به نیروگاه شهید سلیمی نکا با جدیت در دست ساخت بوده و دولت برای تکمیل آن مصمم است. ‎

یوسف نوری افزود: با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزیر نیرو، معاون وزیر نیرو و دیگر مسئولان عالی رتبه کشور طرح نیروگاه شهید سلیمی نکا با هدف رفع مشکلات برق منطقه مورد پیگیری قرار گرفته و این طرح حیاتی در مازندران به شدت در حال پیشرفت است.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه پسروی آب دریای خزر یکی از مشکلات تامین برق در مازندران بوده است که برای رفع آن می‌بایست تدابیری در این راستا اندیشیده شود، اظهار داشت: نیروگاه نکا به دلیل قدمت بالا و با توجه به پسروی آب دریای خزر و تجهیز و نوسازی این طرح عظمیم جوابگوی نیاز منطقه نبوده است.

وی گفت: برای رفع مشکلات تامین برق، نیروگاه نیازمند اجرای طرح توسعه بوده که امیدواریم با قول مساعدی که داده شده این مشکلات برطرف شود.

نیروگاه شهید سلیمی نکا با چهار واحد بخار به ظرفیت هرکدام ۴۴۰ مگاوات، ۲ واحد گازی به ظرفیت هریک ۱۳۷.۶ مگاوات و یک واحد بخار سیکل ترکیبی با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات با تامین بیش از چهار درصد برق کشور نقش موثری در پایداری شبکه سراسری برق کشور دارد.

بلوک سیکل‌ترکیبی طرح توسعه نیروگاه شهید سلیمی نکاء مازندران به ظرفیت نامی ۴۸۴ مگاوات در داخل محوطه نیروگاه نکا قرار گرفته و شامل دو واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی است.

 

حمزه پور و گزارشی از این بازدید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق
  • خروج از مدار واحد ۳ بخار نیروگاه نکا
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • استاندار مازندران؛ گره کور طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برقِ نیروگاه شهید سلیمی نکا را باز کرد
  • آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان
  • وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در تابستان/ تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان خواهد یافت