Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@20:51:39 GMT

اولین تکلیف سیاسی و آغاز راهی طولانی

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۸۷۵۵

اولین تکلیف سیاسی و آغاز راهی طولانی

به گزارش ایرنا زمان برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ فر رسید و صندوق های اخذ رای امروز جمعه، تصمیم مردمی را در دل خود جای می دهند که اثر آن تا چهار سال دیگر در ابعاد مختلف حک می شود، در این میان رای اولی ها هستند که نخستین تکلیف سیاسی خود را تجربه می کنند و حضور آنان در دوره های بعد به نتیجه این انتخاب آنان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا یک میلیون و ۵۰۱ هزار و ۹۶۴ نفر در لرستان واجد شرایط رای دادن هستند که ۳۳ هزار و ۸۲۵ نفر آنان رای اولی می‌باشند.

رای اولی هایی که امروز شاید انگشت اشاره شان با جوهر آبی استامپ رنگین نشود اما بدون شک اشاره این حضورشان به آینده ای درخشان و ایرانی سربلند است، تا دور بعدی انتخابات با افتخار، این حضور خود را تکرار کنند و رای دومی هایی باشند که به بلوغ سیاسی رسیده اند و مسیر طولانی راه پیش رویشان را تشخیص داده اند.

حضور رای اولی ها در تمامی شعب اخذ رای لرستان به ویژه شهر خرم آباد چشمگیر است، دختر و پسرهایی که اغلب با دوستان خود و به صورت دو یا چند نفری آمده اند و دیدن آنها با شور و نشاط خاصی که دارند طراوت قابل توجهی به صفوف مردم منتظر داده است.

رای اولی هایی که امروز جشن تکلیف سیاسی شان است اغلب به دلیل شرایط سنی شان سعی می کنند به چشم بیایند، شور خاصی دارند، در مورد مباحث سیاسی با صدای نسبتا بلند صحبت می کنند، از نامزدهای مورد نظرشان می گویند، گاهی پسرها به شوخی به سر و کله هم می زنند و قدرت خود را تا حدودی با تلفیقی از شور حضور به رخ می کشند.

رای اولی هستند اما حرفهایشان که با هم رد و بدل می شود جالب است، گاهی احساس می کنم سن آنها بیش از یک رای اولی است، مسایل منطقه را تحلیل و انتخابات ایران را به اهرمی برای قدرت کشور در منطقه تعبیر می کنند، از حاج قاسم می گویند که به انتخاب فرد اصلح برای اداره کشور سفارش کرده است.

یک دختر رای اولی که ظاهر و پوشش او همانند بسیاری از جوانها و نوجوانهای به اصطلاح امروزی است با افتخار از عموی شهیدش سخن می گوید و تاکید دارد با صدای بلندتری به همه بهماند که خانواده او هم در انقلاب سهم بزرگی داشته اند، به دوستش در مورد شهادت عمویش توضیح می دهد و می گوید به خاطر عموی شهیدش رای می دهد.

چند قدم جلوتر نیز پنج دختر رای اولی هرچند در صف رای دادن ایستاده اند اما در اصل دور یکدیگر حلقه زده اند و من هم خود را در میان آنان جای می دهم، به شوخی از تمام شدن امتحاناتشان ابراز خوشحالی می کنند و افتخار فارغ التحصیلی شان را با همزمانی اولین حضور در انتخابات خوش یمن می دانند.

یکی از آنها می گوید از رییس جمهور انتطار دارد برای جوانان شغل اداری ایجاد شود، اما دوستش به شغل آزاد اعتقاد دارد و خواسته اش از رییس جمهوری را در آسایش و رفاه خلاصه می کند، دیگری در مورد مریضی مادرش و مشکلات بیمه ای می گوید و دوست دارد بیماران خاص از حمایت های بیشتری برخوردار باشند.

برخی از آقا پسرهای رای اولی و پرشور می خواهند رییس جمهور مدت سربازی را کم کند، یکی از آنها آرزوی رسیدن به تیم ملی فوتبال را دارد و دوست دارد اعضای شورای شهر او را در رسیدن به این آرزو یاری کنند، حتی بدون رودربایستی از موانع اقتصادی ازدواج و تامین مسکن می گویند، چند همه آنها به اختیارات رییس جمهور واقف نیستند اما همین که مطالباتی دارند و راه رسیدن به تحقق این خواسته ها را در مسیر صندوق های رای یافته اند نشان می دهد رای اولی ها نقش مهمی در شور انتخابات و سربلندی کشور دارند.

خیلی از رای اولی ها از ظاهرشان مشخص هستند، رای اولی دیگری را می بینم که با گوشی تلفن همراه خود کار می کند، نیم نگاهی به صفحه گوشی او می کنم، همچنان در حال جستجو برای اسامی و انتخاب نامزدهای شورای اسلامی شهر است، از او می پرسم چرا تاکنون انتخاب نکرده است، می گوید در انتخاب وسواس زیادی دارد، احساس مسولیتش در قبال انتخاب افراد زیادی است و دوست دارد بهترین ها وارد شورای شهرش شوند تا بهترین تصمیم ها گرفته شود.

در مورد انتخاب ریاست جمهوری می پرسم، بر خلاف برخی افراد از جمله خود من که نام نامزد مورد نظر را به دیگران نمی گوییم، به صراحت نام نامزد برگزیده اش را برای انتخابات ریاست جمهوری می گوید، دلایلی هم دارد که از نظر من یک جوان ۱۸ ساله که تا این اندازه آگاهی و قدرت تحلیل دارد ستودنی است.

امروز همه رای اولی ها با حضور خود گام در مسیری طولانی نهاده اند که بدون شک پایان خوش این مسیر به تداوم حضور آنان و مابقی ملت ایران بستگی دارد، حضوری از جنس اقتدار و وفاداری که بعد از چهار دهه همچنان بیانگر ضمانت انقلاب به دست مردم است و نشان می دهد ملت ایران هرگز اجازه دشمن شادی را به بیگانگان نخواهند داد، امروز در صف ایرانیان رای اولی هایی آمده اند که خواسته هایی دارند و امیدوار هستند بتوانند به سهم خود در کشور برسند و زندگی همراه با آسایشی پیش رویشان باشد.

انتخابات تمام می شود و افراد منتخب می مانند و وعده هایشان، وعده هایی که در حضور همین رای اولی ها پای صندوق بسیار موثر بود بنابراین مردم انتظار دارند منتخابان ۱۴۰۰ شادی پیروزی خود را طی چهار سال با مردم سهیم باشند و در تمام طول خدمتشان، موجب رضایت و شادی ملت سرافراز ایران شوند.

انتخابات ۲۸ خرداد  در ۳۱ حوزه شهری و یکهزار و ۷۰۰ حوزه روستایی لرستان در حال برگزاری است و ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی نیز با ۲۴ شعبه بر روند برگزاری این رویداد سیاسی در استان نظارت دارد.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی لرستان پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی لرستان انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی لرستان رای اولی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۸۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از فردا آغاز می‌شود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده‌ها برای ثبت‌نام کلاس اولی‌ها به دو روش الکترونیک و حضوری اقدام کنند، گفت: برای پیش ثبت‌نام الکترونیک باید به والدین باید به سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir یا my.gov.ir مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در آزمون استخدام آموزگار دوره ابتدایی ۶۳۶ هزار نفر شرکت کردند و ۲۸ هزار نفر پذیرش خواهند شد، افزود: ساز و کار جذب و گزینش در دو سال گذشته تغییر کرده است و امسال معلمانی که رتبه استادی دارند در ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی به ما کمک می‌کنند.

۲۴۰ هزار ردیف استخدامی معلمان در دولت سیزدهم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی باید دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند، در ۲ سال گذشته ۲۴۰ هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش اعطا شد که یک پنجم نیروی انسانی وزارتخانه را شامل می‌شود و این باعث جریان یافتن خون تازه در رگ‌های آموزش و پرورش شد.

طریفی حسینی ادامه داد: برنامه درسی مدارس باید متحول شود و به سمت آموزش مهارت زندگی در دوره ابتدایی برویم که این کار مهر امسال به صورت آزمایشی در پایه اول دبستان و در تعداد محدودی از مدارس انجام خواهد شد.

وی درباره دلایل عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز توضیح داد: این آزمون‌ها سطح سواد خواندن، ریاضی و علوم دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی و هشتم را می‌سنجد و به نوعی آزمون‌های مهارتی هستند، محتوایی که در آزمون‌های تیمز و پرلز سنجش می‌شود، رویکرد متفاوتی با روش‌های مورد استفاده در مدارس ایران دارد.

نظام آموزشی ایران در بین نظام‌های آموزشی قوی دنیا قرار دارد

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، باید توجه داشت که نظام آموزشی ایران در بین نظام‌های آموزشی قوی دنیا قرار دارد و در المپیاد‌های جهانی بیش از ۲۰ مدال طلا داشتیم.

طریفی حسینی ادامه داد: در ایران تنوع قومیتی، فرهنگی و زبانی داریم و آزمون تیمز و پرلز متناسب با شرایط فرهنگی و جغرافیایی ایران نیست و به دنبال طراحی آزمون بومی هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل نتایج ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در بحث ریاضی و علوم در آزمون‌های بین المللی و اینکه آیا هیچ بخشی نگران این عملکرد ضعیف نشده است؟! گفت: مطالعات بین المللی از جوانب مختلف مورد نقد هستند، چون سوالات متناسب با نظام آموزشی کشور‌ها نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مطالعات بین المللی می‌خواهند تمام نظام‌های آموزشی را مشابه کنند و کشور‌ها باید خود را با شاخص‌های آنها تطبیق دهند؛ هم اکنون کشور‌های مختلف دنیا متقاضی جذب فارغ التحصیلان مدارس ایران برای تحصیل در دانشگاه‌های خود هستند.

وی بیان کرد: روند افت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی از گذشته وجود داشته است البته چند برنامه را برای تقویت سواد خواندن دانش‌آموزان اجرا کردیم از جمله طرح خوانا همچنین در مناطق دو زبانه طرح زبان‌آموزی پایه اول دبستان را اجرا کردیم.

طریفی حسینی درباره اینکه اگر بخواهیم سطح سواد دانش‌آموزان امروز را با ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم، آیا سطح سواد افزایش پیدا کرده است، گفت: قطعاً می‌گویم افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا برای این موضوع ارزیابی و مستنداتی دارید، گفت: هم اکنون نوع سواد متفاوت شده است، در گذشته خواندن و نوشتن مطرح بود البته هم اکنون هم توانایی نوشتن جزئی از سواد است، اما دنیای امروز بر مهارت تأکید دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سنجه‌ای وجود دارد که بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را بسنجیم؟ عنوان کرد: سند تحول بنیادین چشم انداز را روشن کرده است و ایران می‌تواند جزء کشور‌های پیشرو در نظام‌های آموزشی باشد، چون سطح پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است و در حوزه کیفیت، استاندارد‌های آموزشی مدارس ایران قابل مقایسه با سایر کشور‌ها نیست همچنین تعداد معلمانی که امسال استخدام کردیم به اندازه تمام معلمان کشور‌های اسکاندیناوی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا / اعلام سن ثبت‌نام
  • آغاز ثبت نام کلاس اولی ها از فردا
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا/ اعلام سن ثبت‌نام
  • رئیس ستاد انتخابات کشور از خبرگزاری تسنیم بازدید کرد
  • ثبت‌ نام کلاس‌اولی‌ها از فردا آغاز می‌شود
  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از فردا آغاز می‌شود
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • حضور پرشکوه مردم در آزمون بزرگ انتخابات
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند