Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی/ عباسعلی کدخدایی روز پنجشنبه یعنی یک روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نشستی خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و بین‌المللی شد. سؤالاتی که بیشتر ابهامات درباره عملکرد شورا در زمان احراز صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری سیزدهم را شامل می‌شد که کدخدایی همان پاسخ‌هایی را داد که در همین چند روز آنها را در فضای مجازی منتشر کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار «ایران»، ‌در این نشست که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، کدخدایی در پاسخ به این سؤال خبرنگار رسانه نروژی که چرا شورای نگهبان اقدام به تأیید صلاحیت کاندیداهای اصولگرا کرده است و از کاندیدای اصلاح‌طلب کسی تأیید نشده؛ گفت:  شاید خبرنگار محترم اسامی را ندیدند یا توجه نکردند.
در همه ادوار کاندیداها از همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی حضور داشتند و در این دور هم چنین بوده است. هیچگاه شورای نگهبان براساس نگاه سیاسی نامزدها نظر نمی‌دهد و نظر شورا براساس قانون انتخابات و قانون اساسی است.
او در پاسخ به این سؤال خبرنگار ژاپنی هم که گفت روند تأیید یا رد کاندیداها از سوی شورای نگهبان مشخص نیست، پاسخ داد: آنچه شورا براساس نظارت انجام می‌دهد منطبق بر اصول ۱۱۵ قانون اساسی و قانون انتخابات است.
بعد از بررسی‌هایی که انجام می‌شود باید با رأی اکثریت اعضای شورا اظهار نظر شود که این رأی ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز کاندیداهاست. او این را هم گفت که قوانین انتخاباتی ممکن است اشکالاتی  داشته باشد که مجلس باید آن را اصلاح کند.
کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسانه ایتالیایی درباره دلایل رد صلاحیت برخی از کاندیداها از جمله علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد گفت: بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی مستندات افراد مطرح و قرائت می‌شود و باید اعضا نسبت به هر فرد ۷ رأی مثبت داشته باشند. اینکه هر عضو شورا بر چه اساسی رأی مثبت یا منفی می‌دهد نمی‌توانم بیان کنم ولی ملاک نهایی رأی اعضای شورای نگهبان است.
اگرچه در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی را برای بیان دلایل به کاندیداها نداریم اما هرکدام از آنان که  این درخواست را داشتند به شورا دعوت شدند. هفته گذشته ۴ نفر را  دعوت کرده و دلایل را به آنان گفتیم و الان هم ۲ نفر دیگر درخواست کردند که در اولین فرصت مطالب را خدمتشان ارائه می‌کنیم.
در ادامه این نشست؛ کدخدایی درباره بیانات رهبری در مورد جبران جفا به کاندیداها و اقدامات پس از آن از سوی شورا گفت: همان روز شورای نگهبان بیانیه‌ای صادرکرد. آنچه در روند رسیدگی‌ها روی می‌دهد مجموعه‌ای از مباحث و نهایتاً رأی‌گیری اعضاست. اگر دستگاهی حس می‌کند گزارش خلاف واقع گفتند باید اصلاح کنند و این طور نیست که مبنای رسیدگی شورا یک گزارش واحد باشد و البته اگر گزارش‌ها خلاف باشد شورای نگهبان آن را مدنظر قرار نخواهد داد.
او در برابر این سؤال که برخی معتقدند شورای نگهبان در مورد نظر رهبری درباره بررسی صلاحیت‌ها به شیوه خود عمل کرده پاسخ داد: قبلاً گفتم شورای نگهبان براساس قوانین و بر مبنای رأی اعضای شورای نگهبان اعلام نظر می‌کند. ملاک‌های قانونی ما باید مدنظر قرار گیرد و همان گونه که در رسانه‌ها مطرح شد، دستگاه‌های دیگر باید اقدامات لازم را انجام دهند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درخصوص اظهارات اخیر حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه با گزارش او اعضای شورا مرحوم‌ هاشمی رفسنجانی را در انتخابات سال 92 رد صلاحیت کردند؛‌ گفت: دو نفر از اعضای دیگر شورای نگهبان غیر از من نیز این خبر را تکذیب کردند.
فیلم جلسه بررسی صلاحیت آقای‌ هاشمی رفسنجانی را هم به همراه برخی از اعضای شورای نگهبان بازبینی کردیم و دیدم چیزی را که آقای مصلحی گفته بودند در آن جلسه بیان نکردند. ان‌شاءالله در زمان مناسبی آن فیلم را منتشر خواهیم کرد. البته ایشان مواردی را که از او نقل قول شده بود تکذیب کردند.
او در پاسخ به این سؤال که نظر مراجع امنیتی چقدر در تأیید صلاحیت‌ها مؤثر است، گفت:‌ طبق قانون مراجع مختلف باید گزارشاتی را که در اختیار دارند برای شورای نگهبان ارسال کنند اما این گزارشات تنها جنبه کارشناسی دارد. گاهی اتفاق افتاده که گزارشات دقیق نبوده و شورای نگهبان نیز خلاف آن نظر داده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شورای نگهبان اعضای شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۸۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طحان نظیف: طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در جلسه شورای نگهبان مطرح و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!
  • طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • تایید طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران درشورای نگهبان
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • طحان نظیف: طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه