Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی روز گذشته برگزار شد که روستاییان و عشایر کشور نیز همچون شهرنشینان حضور پرشوری در این انتخابات داشتند.

همزمانی این انتخابات با انتخابات شورای اسلامی روستاها و شورای عشایری حال و هوای دیگری به این انتخابات داده بود و شور و اشتیاق این قشر از جامعه را برای حضور گسترده در انتخابات دوچندان کرده بود و مشارکت به قدری بالا بود که در بسیاری از روستاها مردم در صف های طولانی منتظر انداختن آرای خود در صندوق‌های رأی‌گیری بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حضور روستاییان گیلان بیشتر از حد انتظار بود
گیلان یکی از استان‌هایی است که دارای تراکم روستایی بالایی است. این استان 2 هزار و 567 روستای با جمعیت بالای 20 خانوار و یک هزار و 834 دهیاری دارد. در واقع 37.5 درصد از کل جمعیت این استان را روستاییان تشکیل می‌دهند. سجاد احمدی‌زاده دهیار شیخ محله صومعه‌سرا در گفت‌وگو با «ایران» حضور روستاییان در انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی این روستا را بیش از انتظار خواند و تصریح کرد: با وجود فصل کشاورزی در استان، روستاییان از چند ساعت قبل از ساعت رسمی رأی‌گیری در یک شعبه اخذ رأی این استان حاضر بودند و صف طولانی در ساعات آغازین صبح دیده می‌شد. وی با اشاره به گرما و شرجی بودن هوای گیلان در روز جمعه افزود: در چنین شرایطی برخی از روستاییان تا چند ساعت برای دادن رأی معطل شدند. وی خاطرنشان کرد: روستاییان امید زیادی به تغییر وضع موجود دارند و می‌گویند ما به وظیفه خود عمل کردیم حالا نوبت رئیس جمهوری منتخب است که مشکلات بخش کشاورزی را ببیند و برای رفع مشکلات معیشتی روستاییان گام بردارد. آنها مشکل کمبود آب برای کشاورزی را بزرگترین مشکل حال حاضر این بخش می‌دانند. به گفته وی، تنها شعبه اخذ رأی این روستا در یک مدرسه و در فضای باز تدارک دیده شده تا مبادا این روستا بار دیگر گرفتار مشکلات کرونا شود. در همین حال در انتخابات شورای اسلامی این روستا 7 نامزد وجود دارد که باید 3 نفر انتخاب و کار شورای آن را به دست بگیرند.
روستاییان سیستان و بلوچستان با وجود همه مشکلات در صحنه حاضر شدند   
سیستان و بلوچستان این روزها تشنگی‌اش از قبل بیشتر شده و خشکسالی مردم این دیار بویژه در مناطق مرزی شمال این استان را به تنگ آورده است. اما منصور کریمدادی دهیار روستای سهیل سیستان و بلوچستان به «ایران» گفت: همه این مشکلات مانع حضور مردم در پای صندوق رأی نشده است. روستانشینان سیستان و بلوچستان می‌گویند درست است که ما مشکلات بیشتری در مقایسه با دیگر نقاط کشور عزیزمان داریم اما شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی است. کریمدادی می‌افزاید: در این روستا 70 خانوار، با دو روستای همجوار یک صندوق سیار داریم و مردم قبل از ساعت رأی‌گیری و رسیدن صندوق سیار صف بسته بودند تا رأی خود را به صندوق بیندازند اما در این میان زنان روستایی که فاقد شناسنامه بودند بسیار ناراحت و رنجیده خاطر بودند که چرا نمی‌توانند حتی در انتخابات شرکت کنند و دعا می‌کردند ای کاش رئیس جمهوری بعدی اهتمام بیشتری برای حل مشکل زنان بدون شناسنامه این استان انجام دهد. به گفته دهیار سهیل، جمعی از روستاییان روستا مرزبان هستند. وی همچنین خاطرنشان کرد: جمعی از عشایر ایل نوهانی نیز با حضور در این روستا رأی خود را به صندوق ریختند.
مشارکت بالای عشایر فارس در انتخابات
استان فارس قطب عشایری کشور است و جمعیت عشایری آن بالغ بر 126 هزار نفر می‌رسد. اسماعیل زارعی معاون اداره کل امور عشایر فارس به «ایران» گفت: حضور عشایر در این استان چنان بالا بوده که می‌توان گفت تا ظهر روز جمعه (دیروز) تقریباً 99 درصد افراد واجد شرایط رأی دادن بودند. وی تصریح کرد: جامعه عشایری را انسان‌هایی با صداقت تشکیل می‌دهند که همیشه مشارکت بالایی در همه انتخابات دارند. به گفته وی، عشایر فارس در کنار انتخابات ریاست جمهوری 267 شورای عشایری را انتخاب کردند.
استقبال ایل بختیاری از انتخابات
از سوی دیگر یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری هم به «ایران» گفت: استان ما ییلاق عشایر است اما جمعیت عشایری خود استان 115 هزار نفر است. وی افزود: شعب اخذ رأی عشایر عمدتاً سیار است و ما مساحت استان را به 300 محدوده تقسیم و برای هر محدوده یک صندوق رأی داشتیم که مشارکت عشایر در حد انتظار بود. فرشاد یاسمی مدیر کل امور عشایر ایلام هم به «ایران» گفت: روز گذشته افراد واجد شرایط جمعیت 60 هزار نفری استان، حضور پرشوری در انتخابات داشتند. به گفته وی، جمعیت عشایری ایلام 11 درصد جمعیت کل این استان را شامل می‌شوند. وی تأکید کرد: گرما در مناطق عشایری خیلی بیشتر از مناطق دیگر استان است ولی عشایر قبل از ساعت رأی‌گیری، خود را برای دادن رأی آماده کرده بودند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان رأی گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۹۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی

حاتم طهماس‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دومین جشنواره بین المللی کوچ عشایر با اهداف و معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات جامعه عشایری و حفظ و احیا و معرفی فرهنگ، هنر، آداب و سنن و صنایع دستی و نمایش جایگاه بی بدیل جامعه عشایری در زمینه‌های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین فراهم ساختن آشنایی اقوام و تبادل افکار و تجارب عشایر کشور برگزار می‌شود.

وی گفت: جشنواره با حضور و مشارکت ۷ استان گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، فارس و کرمانشاه اجرا خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر استان تصریح کرد: در این جشنواره ۷ کشور شامل افغانستان، مغولستان، ترکمنستان، عراق قزاقستان، ترکیه، پاکستان و نیجریه حضور خواهند داشت.

طهماس پور گفت: در جشنواره دو روزه شهر جعفرآباد صنایع دستی، پخت غذای سنتی، محصولات عشایر، لباس سنتی، آیین‌های موسیقی، رقص و عاشیق و بازی‌های بومی و محلی شامل چلینگ آغاجی، قییش کوتی، اسب سواری، شتر کوچ برتر برای عموم به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

کد خبر 6088139

دیگر خبرها

  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • حضور ۷۵ آلاچیق و غرفه در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی