Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@04:14:45 GMT

آنتونیو گوترش 5 سال دیگر دبیرکل سازمان ملل شد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۹۱۳۵

آنتونیو گوترش 5 سال دیگر دبیرکل سازمان ملل شد

آفتاب‌‌نیوز :

بدین ترتیب نخست وزیر سابق پرتغال که تنها نامزد دبیر کلی سازمان ملل متحد بود با رأی اعضای مجمع عمومی بار دیگر از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ در رأس این نهاد مهم بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

وی در نخستین سخنرانی پس از انتخاب مجدد به این سمت خواستار شکل‌گیری جهانی نوین شد که به گفته او حالا دیگر باید از تبعات همه‌گیری یک بیماری مرگبار درس‌ بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنتونیو گوترش که از سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس سازمان ملل متحد مشغول به فعالیت است پس از انتخاب دوباره طی مراسمی که در آن مارسلو ربلو دی سوسا، رئیس جمهوری پرتغال نیز حضور داشت ضمن ادای سوگند، وعده داد بدون هر گونه وابستگی و کاملا مستقل از همه کشورها و سازمان‌های عضو عمل کند.

آقای گوترش همچنین در بخش دیگری از سخنان خود «بزرگ‌ترین چالش» حال حاضر جهان را که به اعتقاد او «بزرگترین فرصت» نیز محسوب می‌شود، استفاده از بحران سلامت کنونی برای تغییر اوضاع و چرخش به سمت جهانی متفاوت خواند که در آن فرصت احیا و رونق دوباره برای همه به گونه‌ای عادلانه و پایدار مهیا شود و نیز راهی را به روی همه بگشاید که در آن بتوان از طریق همکاری‌های بین‌المللی فزاینده و موثر بر مسائل و مشکلات جهانی فائق آمد.

وی تاکید کرد که برای برداشتن این گام باید در جهت تقویت آنچه نتیجه بخش است تلاش کرد و نیز برای درس گرفتن از آنچه ناکارآمد خواهد بود شجاعت به خرج داد.

دبیر کل سازمان ملل متحد در این خصوص افزود: «این مسئله مسلتزم آن است که ما پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهیم و آماده باشیم که اولویت اصلی را به معنای واقعی کلمه به نظام بین المللی اختصاص دهیم.»

گفتنی است که ماموریت مجدد آنتونیو گوترش به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد نه با رأی‌گیری بلکه با تشویق اعضای مجمع عمومی به نشانه تأیید قطعنامه تنظیم شده در این خصوص برای یک دوره پنج ساله دیگر تمدید شد.

این سیاستمدار ۷۲ ساله پرتغالی که پیش‌تر ریاست کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان را برعهد داشت قبل از رأی‌گیری در مجمع روز هشتم ژوئن نظر مثبت شورای امنیت را نیز دریافت کرده بود.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آنتونیو گوترش سازمان ملل سازمان ملل متحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۹۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواهان بررسی مجدد درخواست عضویت کامل خود در سازمان ملل هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد اعلام کرد: از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم که درخواست ما برای دستیابی به عضویت کامل در این سازمان را مورد بررسی مجدد قرار بدهد.

منصور ادامه داد: هیچکس نمی‌تواند از راه حل دو دولتی حمایت کند و در حالی که اسرائیل تلاش می‌کند کشورفلسطین را نابود کند بایستد و تماشا کند.

نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد تاکید کرد: پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد به این اشاره می‌کند که موضوع برپایی کشور فلسطین در گرو امیال تندروها در اسرائیل نیست.

منصور ادامه داد: مجمع عمومی سازمان ملل در روز ۱۰ مه نشستی فوق‌العاده دارد و ما مطمین هستیم که این مجمع از عضویت کامل ما در سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد.

همچنین نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد با اشاره به جنگ غزه گفت: جنایت‌ها علیه ملت فلسطین ادامه دارد و گورهایی جمعی در اطراف بیمارستان‌هایی که با یورش اسرائیل مواجه بودند پیدا شده است.

منصور با اشاره به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه ادامه داد: باید از عملیات نظامی در رفح جلوگیری شود و به صورت فوری توافق آتش‌بس حاصل شود.

کد خبر 6094584

دیگر خبرها

  • برنامه عمران ملل متحد: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • درخواست روسیه برای تحقیق درباره گورهای دسته جمعی در غزه
  • دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم
  • خواهان بررسی مجدد درخواست عضویت کامل خود در سازمان ملل هستیم
  • گوترش خواستار ارسال سریع کمک به غزه و برقراری آتش‌بس شد
  • جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد
  • گوترش: تحقیقاتی مستقل درباره گورهای جمعی غزه انجام شود