Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه پاکستان گفت، آمریکا باید به صورت سیستماتیک از افغانستان خارج شود تا از وقوع آنچه در دهه ۹۰ میلادی در پی خروج نیروهای شوروی از این کشور رخ داد، جلوگیری کند.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در یک نشست خبری در آنتالیا ترکیه گفت، اگر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به صورت سیستماتیک نباشد، نگران خواهیم بود که افغانستان شاید بار دیگر اوضاعی را تجربه کند که مربوط به دهه ۹۰ میلادی است که مربوط می‌شود به خروج نیروهای شوروی از افغانستان و این کشور را دچار هرج و مرج، جنگ داخلی و بی‌ثباتی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که قرار است ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی تمام شود بایستی به روشی مسئولانه صورت گیرد. مردم افغانستان بیشترین هزینه را بابت جنگ در کشورشان پرداخت کردند و پس از آن پاکستانی‌ها هستند. ما ۸۳ هزار تن را در نتیجه تروریسم از دست دادیم و اقتصاد ما بیش از ۱۲۸ میلیارد دلار ضرر کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به این مساله که این کشور میزبان قریب به سه میلیون پناهجوی افغان در مدت چهار دهه گذشته بوده است، ادامه داد: ما به دنبال یک موج جدید دیگر از مهاجران و پناه‌جویان نیستیم. ما فکر می‌کنیم که آنها باید با افتخار و شرافت به کشورشان برگردند و این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که صلح و ثبات در افغانستان ایجاد شود.

شاه محمود قریشی با تاکید بر این مساله که کشورش روند صلح بین طالبان و آمریکا را برای توافق صلح دوحه قطر تسهیل کرد، ادامه داد: تا مادامی که صلح در افغانستان مدنظر باشند به عقیده من ما یک مسئولیت مشترک داریم. پاکستان نقش خود را در این مساله ایفا می‌کند اما سازش باید در داخل افغانستان باشد.

وی با تاکید بر مساله مسئولیت پذیری رهبری افغانستان نیز گفت: آنها باید دور یک میز قرار بگیرند و در مورد آینده خودشان تصمیم‌گیری کنند. پاکستان تنها تسهیل کننده این روند است و نمی‌تواند به افغانستان بگوید که چه کار کند چرا که افغانستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت غیر وابسته است.

وزیر خارجه پاکستان در مورد نیروهای ترکیه که نقش امنیتی را همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به افغانستان واگذار کرده‌اند، گفت: اسلام‌آباد همواره با ترکیه راحت بوده است و روابط خوبی با این کشور داشته است. ترکیه بخشی از ناتوست اما ناتو تصمیم گرفته که از افغانستان خارج شود./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خارجه پاکستان خروج نیروهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۶۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل توطئه ترور وزیر مسکن پاکستان کشته شدند

مسئولان امنیتی در پاکستان اعلام کردند که دو عضو گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان که در صدد ترور وزیر کار و مسکن این کشور بودند، در یک درگیری مسلحانه کشته شدند.

به گزارش مشرق، مسئولان دایره مبارزه با تروریسم در ایالت پنجاب که چند روز پیش دو عضو شاخص گروه طالبان پاکستانی را بازداشت کرده بودند، درپی انتقال آنان به محلی که تروریست‌ها اسلحه و مهمات خود را پنهان کرده بودند با حمله دیگر عناصر تروریستی مواجه شدند.

در جریان تبادل آتش میان نیروهای امنیتی و مهاجمان، دو تروریست تحت بازداشت کشته شدند.

دایره مبارزه با تروریسم پاکستان اعلام کرد که سیف الله و اسد الله دو تروریست کشته شده، نقشه ترور ریاض حسین پیرزاده وزیر کار و مسکن دولت پاکستان را طراحی کرده بودند اما قبل از اجرای عملیات ترور، شناسایی و بازداشت شدند.

ریاض حسین پیرزاده از شخصیت‌های سیاسی برجسته در ایالت پنجاب پاکستان و عضو ارشد حزب مسلم لیگ نواز شناخته می‌شود که در انتخابات اخیر پیروز و وارد مجلس ملی شد. پیرزاده از شیعیان پاکستان است که مسئولیت وزارت کار و مسکن را برعهده دارد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست
  • بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه
  • حدود ۵۰ درصد اتباع در تهران ساکن هستند
  • هشدار یمن نسبت به تشدید تنش نظامی آمریکا
  • عوامل توطئه ترور وزیر مسکن پاکستان کشته شدند
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه؛ تل‌آویو با خروج نیروهایش از «نتزاریم» موافقت کرد
  • «سندرم ویتنام» در غزه تکرار می‌شود؟