Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@23:04:46 GMT

اخبار مهم فرهنگ و هنر برنا

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۸۶۷۱

اخبار مهم فرهنگ و هنر برنا

اخبار مهم فرهنگ و هنر برنا امروز شنبه 29 خرداد ماه به شرح زیر است.

معرفی فیلم؛ «مهر هفتم»، فیلمی که برگمان را به کارگردانی بین‌المللی تبدیل کرد

«مُهر هفتم» فیلمی سوئدی به کارگردانی اینگمار برگمان محصول سال ۱۹۵۷ است.

معرفی کتاب؛ «تبصره 22» رمانی جنگی با تکیه بر تجربیات نویسنده آن در نیروی هوایی

جوزف هلر نوشتن تبصره ۲۲ (Catch-22) را در سال ۱۹۵۳ و هنگامی که در یک شرکت بازاریابی و تبلیغاتی کار می کرد، آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازیگر «روزهای آبی» در گفت‌وگو با برنا؛ ویدا جوان نگران امنیت شغلی هنرمندان

ویدا جوان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، انتظارها و توقعات خود از رئیس جمهور آینده را در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد.

رقابت حامد بهداد، جواد عزتی،محمدرضا گلزار،مهران مدیری و دیگران!/ برنده کیست؟

یادداشت : مجتبی احمدی-دبیر سرویس فرهنگ و هنر برنا

یاداشت ویژه؛ زخمی کاری تر از انزوا

برای تماشاگران آثار سینمایی محمدحسین مهدویان - کارگرانی که معمولا با آثار تاریخی معاصر و دفاع مقدس و با حال‌و هوای فیلم‌های نگاتیو شناخته می‌شود- «زخم‌کاری» یک اثر متفاوت است.

به بهانه حضور «قهرمان» در بخش اصلی جشنواره فیلم کن؛ نگاهی به سینمای اصغر فرهادی و عوامل موفقیت او

اگر نگاهی به آثار موفق سینمای ایران در عرصه‌های جهانی داشته باشیم معمولاً به لیستی از فیلم‌های اجتماعی می‌رسیم که توانسته‌اند در برهه‌های مختلف افتخاراتی برای سینمای کشور کسب کنند. تا اوایل دهه 1380 معمولاً سینمای رئالیستی عباس کیارستمی بود که می‌توانست در جشنواره‌های مختلف جهانی برای سینمای ایران موفقیت‌های چشمگیری کسب کند. او موجی را در سینمای ایران پدید آورد که کارگردان‌های موفقی چون جعفر پناهی با تأثیرپذیری از آن توانستند ادامه‌دهنده مسیر کیارستمی بوده و در جشنواره‌های جهانی حضوری موفق داشته باشند.

کیوان کثیریان منتقد سینما: اصغر فرهادی یکی از اصلی‌ترین شانس‌های نخل طلای کن است/ حضور بین‌المللی نباید محدود به جشنواره‌ها شود/ فیلم‌های ما در خاورمیانه می‌توانند اکران موفقی داشته باشند

کیوان کثیریان منتقد سینما معتقد است اصغر فرهادی امروز به استانداردی در فیلمسازی رسیده که همواره می‌تواند با حضور در جشنواره‌های معتبری چون جشنواره فیلم کن یکی از مهم‌ترین شانس‌های جوایز اصلی باشد.

محسن دامادی در گفت‌وگو با برنا؛ تلویزیون از روی خودش کپی می کند/مدیری که چند واحد فیلمنامه نویسی نزد کسی شبیه خودش گذرانده در جایگاه کارشناس است!

محسن دامادی کارگردان و نویسنده آثاری از جمله سریال «عیاران»، «ماه و آتش»، «شیخ بهایی» و فیلم های «همه چی عادیه»، «یک اشتباه کوچولو»، «از صمیم قلب» «خانواده ارنست» و... در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، معتقد است تلویزیون هنوز از روی دست خودش و تولیدات دهه های گذشته و حتی گاه تقلید شبکه های خارج از ایران برنامه می سازد و نتوانسته با فکر و برنامه ریزی درست مخاطب را به سوی خود جذب کند.

به کارگردانی فرزاد موتمن و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته؛ «شبگرد» به روزهای پایانی رسید

اولین تصاویر از فیلم سینمایی «شبگرد» به کارگردانی فرزاد موتمن، در روزهای پایانی فیلمبرداری منتشر شد.

ناگفته‌های «رضا کیانیان» در روز زادروزش؛ پدر و مادرم برای به دنیا آمدنم نذر کردند/قرار بود در «هامون» داریوش مهرجویی بازی کنم/هیچ وقت بین خودم و دیگران دیوار نکشیده‌ام/پیام تبریک «ناصر تقوایی» برای کاندید شدنم در کیمیا بسیار خوشحالم کرد

در زادروز «رضا کیانیان»نویسنده، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و عکاس گفتگوی تاریخ شفاهی مفصلی با این هنرمند انجام شده است که در زیر بخش هایی از آن را می‌خوانید.

به کارگردانی محمد اسدنیا؛ «قایقران» شقایق فراهانی به فیلیمو رسید/ببینید

فیلم سینمایی قایقران به کارگردانی محمد اسدنیا به شبکه نمایش خانگی رسید و هم اکنون قابل دیدن است.

در پی انتشار پستی در صفحه اینستاگرام؛ تبریک تولد متفاوت منتقد و کارگردان سینما برای رضا کیانیان

هوشنگ گلمکانی منتقد و کارگردان سینما به مناسبت تولد رضا کیانیان در صفحه شخصی اینستاگرامش متنی منتشر کرد که در ذیل از نظر می گذرانید.

جک لمون به تلویزیون می‌آید

شبکه نمایش این هفته در بخش مرور آثار یا صحنه‌گران فیلم‌های منتخبی از جک لمون، یکی از بازیگران مطرح سینما پخش می‌کند.

پست احساسی نوید محمدزاده با عکس فرشته حسینی/ببینید

نوید محمد زاده ستاره دوست داشتنی و پرطرفدار سینما در پست جدیدی زیر عکس فرشته حسینی از عنوان نور من استفاده کرده است تا حواشی قبلی را درشت تر از قبل دامن بزند.

در شرایطی ویژه؛ اولین عکس مشترک بازیگر زن سینما و همسرش/ببینید

متین ستوده اخیرابا علی زندی ازدواج کرده است. خبرگزاری برنا به این زوج هنرمند تبریک می گوید.

«هاشتاغ» شبکه العالم بررسی می کند؛ واکنش های بین المللی به حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری

بازتاب بین المللی به انتخابات ریاست جمهوری ایران در این برنامه از «هاشتاغ» در شبکه العالم تشریح خواهد شد.

در کانال اردوی شبکه سحر؛ مرورحرکت «جی پی اس» به چهل منطقه گردشگری

چهل منطقه گردشگری معرفی شده در برنامه «جی پی اس» از کانال اردوی شبکه سحر، امشب مرور می شود.

به کارگردانی امیر توکلی؛ فیلم کوتاه «گناه» آماده نمایش شد

فیلم کوتاه «گناه» به نویسندگی و کارگردانی امیر توکلی و تولید کمپانی فیلمسازی سیمکس آمریکا به تهیه کنندگی مهدی محمود اقدم پس از پایان مرحله پس تولید آماده حضور در فستیوال‌های جهانی می شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصغر فرهادی انتخابات ریاست جمهوری جشنواره فیلم کن حامد بهداد گردشگری محمدرضا گلزار مهران مدیری فیلم اینستاگرام نویسنده فیلم کوتاه نوید محمدزاده محمدحسین مهدویان جواد عزتی شبکه نمایش خانگی فرزاد موتمن کیوان کثیریان هوشنگ گلمکانی مجتبی احمدی محسن دامادی متین ستوده فرشته حسینی مرتضی شایسته ویدا جوان شبکه العالم کانال اردوی شبکه سحر فیلیمو هاشتاغ شبگرد منتقد سینما و تلویزیون قایقران محمد اسدنیا قهرمان روزهای آبی جی پی اس زخم کاری علی زندی جک لمون گناه امیر توکلی مهر هفتم تبصره 22 رمان جنگی رضا کیانیان گفت وگو رضا کیانیان بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۸۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است

مستندساز شاخص سینمای ایران گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پژمان مظاهری پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است و نامش همیشه جاودان خواهد بود. او آثار ماندگاری را از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران شناسی را در موسسه ایران پژوه که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آن‌ها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند را انجام می‌دادند.

مظاهری‌پور خاطرنشان کرد: یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسد، اما از نگاتیو‌های آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصایری به صورت هشت میلیمتری از روز‌های تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستند سازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفر‌های دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پورهمچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فردی بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران طراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند اقرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان داشت: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و دکتر اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهر‌های ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او سی و سه فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است.

مظاهری پور همچنین گفت: سهیلی دارای نشان درجه دو هنری بود، اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

حمید سهیلی؛ شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست دکتر اسکندر مختاری از اساتید حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش اندوزی می‌پرداخت و همچنین خودش و جامعه را جدی می‌گرفت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام می‌داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی ادامه داد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکارانش را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتار‌های متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت شانزده میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه کنندگی وجود داشت و او نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آن‌ها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری شدند او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شاخص سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال شونده قرار می‌داد.

وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور خاطرنشان کرد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزئیات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی بیان داشت: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارائه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد