Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در رابطه با روند انتخابات و اهمیت آن، «سعید خرازی» سفیر ایران در قرقیزستان و مسئول هیأت اجرایی انتخابات، با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک گفت‌وگو کرد.

فارس: مشارکت در انتخابات برای یک شهروند ایرانی حائز چه اهمیتی است؟

خرازی: انتخابات در طول 42 سال گذشته در ایران همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع انتخابات‌ نشان دهنده اقتدار همواره نظام جمهوری اسلامی بوده و حضور و مشارکت مردم در انتخابات نشان دهنده قدرت و استحکام جمهوری اسلامی ایران است.

همانطور که می‌دانید اصولی که جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید داشته، مردم سالاری دینی است که نوعی دموکراسی را نشان می‌دهد. در واقع مردم سالاری دینی به این معنی است که هر شهروند ایرانی ضمن اینکه خود را مسئول می‌داند که در سرنوشت کشورش مشارکت داشته باشد، همینطور این وظیفه را نوعی امر دینی تلقی می‌کند.لذا حضور و مشارکت شهروند و اتباع ایرانی در انتخابات، هم یک وظیفه دینی، هم یک وظیفه سیاسی و وظیفه اجتماعی تلقی می‌شود.

فارس: در قرقیزستان چند نفر مقیم ایرانی داریم که دارای صلاحیت رای دادن بودند و میزان مشارکت آنها در انتخابات چگونه بود؟

خرازی: نمی‌شود آمار دقیقی از اتباع ایرانی که در قرقیزستان هستند، بگوییم اما برآوردی که آنچه در گذشته بوده و ارتباطاتی که قبلا با اتباع ایرانی داشتیم، ممکن است حدود 300 خانوار در قرقیزستان مقیم باشند و نصف این تعداد، بلکه کمتر واجد شرایط رای دادن بودند.

متاسفانه طی 2 سال اخیر تعداد ایرانی‌ها در قرقیزستان رو به کاهش بوده است. شیوع کرونا هم باعث شد که ایرانی‌ها به کشورمان برگردند. توقف مسیر هوایی بین قرقیزستان و ایران، عملا تردد ایرانی‌ها را به قرقیزستان کم کرده است.

ما در رابطه با برگزاری انتخابات یک ماه قبل به اتباع ایرانی از طریق کانال‌های مجازی اطلاع  رسانی کردیم. به علت اینکه ما در قرقیزستان فقط در شهر بیشکک یک شعبه اخذ رای داریم و چون هنوز محدودیت‌های کرونا وجود دارد، برخی اتباع ایرانی در شهرستان‌ها و شهرهای دیگر قرقیزستان نتوانستند به بیشکک بیایند و رای دهند.

فارس: انتخابات امسال ایران در آستانه تحولات جدید قرار گرفته است. به نظر شما این انتخابات از چه ویژگی‌های برخوردار است و فرق آن با انتخابات قبلی چیست؟

خرازی: انتخابات در ایران همواره در شرایط حساس و خاصی برگزار می‌شده است. یکی از دلایلی آن، کشورهای خارجی به ویژه دشمنان جمهوری اسلامی ایران که همیشه تحولات ایران را رصد و سعی می‌کنند که مشارکت‌ در انتخابات پایین باشد. دشمنان جمهوری اسلامی به هیچ وجه مایل نیستند ببینند که در ایران روند دموکراسی شکل می‌گیرد و متفاوت با دموکراسی خودشان باشد که مدعی آن هستند.

یکی از نکات انتخابات کنونی جمهوری اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است این است که این انتخابات در زمانی برگزار شد که به فرموده مقام معظم رهبری، ما وارد گام دوم انقلاب می‌شویم، یعنی گام دوم در چهل ساله دوم است. خیلی از دشمنان اسلام راضی نبودند حتی یک سال یا ده سال از انقلاب را تحمل کنند، اما بیش از 40 سال از عمر این انقلاب می‌گذرد.

برای آنها دشوار است که انقلاب را به این شکل ببینند که همچنان سربلند و به پا ایستاده و همیشه محکم است. لذا برای آنها به هیچ وجه قابل تحمل نیست که ببینند، انقلاب جمهوری اسلامی ایران وارد گام دوم می‌شود. از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته و فشار حداکثری را به ایران وارد می‌کنند و این شرایط بسیار مهم است.

دشمنان دنبال این هستند که با ابزار تحریم فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهند تا مردم را از راه آرمان و ارزش‌ها منصرف سازند و مردم را مایوس کنند. به نظرم این مواردی است که انتخابات این دوره ریاست جمهوری را از اهمیت بالای برخوردار کرده است. در واقع این انتخابات مانند انتخابات گذشته نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران و اقتدار مردم بود.

فارس: نتیجه انتخابات چه اثراتی برای ایران در سطح روابط بین المللی خواهد داشت؟

خرازی: همواره انتخابات در ایران برگزار و خون جدیدی به کالبد مردم تزریق می‌شود. در واقع یک امید جدید، انتظارات جدید و یک جنبش جدید را می‌تواند در میان مردم ایجاد کند. همواره ما بعد از انتخابات شاهد این بودیم که دشمنان علی رغم تلاش‌هایی که برای عدم حضور مردم می‌کنند، مجدد مایوس می‌شوند و برنامه هایشان به هم می‌خورد.

یقینا نتیجه هر انتخابات در ایران، بر تجدید نظر سیاست‌ها و برنامه‌های خودشان نسبت به جمهوری اسلامی تاثیر می‌گذارد و به برقراری روابط متعادل و منطقی با جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردند. یقینا این انتخابات تاثیر داشته برای اینکه نشان دهد فشارهای حداکثر بر ایران، تحریم‌های علیه ایران بی‌اثر است و مردم ایران در سر جای خودشان در مقابل این فشارها و تحریم‌ها مستحکم ایستادند.

این یکی از پیام‌های این انتخابات تأثیر آن بر روابط بین الملل جمهور اسلامی ایران با همسایگان است. به شدت امیدوار هستیم که با آمدن دولت جدید، روابطمان با کشورهای منطقه و پیرامونی به نحوه بسیار خوبی گسترش پیدا کند.

من هم مانند همه شهروندان ایرانی آرزو می‌کنم این انقلاب هر چه بیشتر به آرمان‌های خود نزدیکتر شود و انشاالله بتواند به آن اهدافی را که امام راحل ما آن را سر لوحه حرکت خود نشان داده، دست پیدا کنیم.

یقینا این راهی که مردم ایران طی می‌کنند و تک تک آنها با مشکلات و چالش‌های بسیار روبرو هستند و این همه پیش خدا ماجور خواهد بود. ما آرزو می‌کنیم روز به روز اقتدار جمهور اسلامی ایران مستحکم‌تر شود و هر چه بیشتر کشورمان به سمت شکوفایی و توسعه و استقلال و خودکفایی حرکت کند.

یکی از آرزوهای من مانند بقیه شهروندان این است که انشاالله جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای حرکت کند که ما در کل منطقه شاهد روابط بسیار خوب، صلح، ثبات، رفاه و توسعه برای کل کشورهای منطقه باشیم و روز به روز روابط ایران با کشورهای منطقه توسعه هر چه بیشتر داشته باشد.

امیدوارم تحت رهبری عالمانه مقام معظم رهبری ما روز به روز شاهد توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران باشیم و مردم را در حال رفاه و توسعه ببینیم.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: سعید خرازی سفیر ایران در قرقیزستان جمهوری اسلامی ایران اتباع ایرانی چه بیشتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۱۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در سیشل

به گزارش صدای ایران از ایسنا، بنابر اعلام حسن علی بخشی، سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در سیشل، پنج نفر از صیادان بازداشتی بلوچ در این کشور آفریقایی آزاد شدند.

سفیر ایران در این رابطه گفته است: با پیگیری همه جانبه سفارت، این پنج نفر که سرنشین یک لنچ ماهیگیری بوده‌اند و در دی‌ماه سال گذشته به جرم ورود غیرقانونی به آب‌های سیشل دستگیر شدند، آزاد شده و فردا از طریق خطوط شرکت هواپیمایی قطر به میهن اسلامی باز می‌گردند.

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مساله غزه در اجلاس باکو
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در سیشل
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل