Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:07:12 GMT

سنگینی مرگ‌های کرونایی بر سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۳۲۲۵

سنگینی مرگ‌های کرونایی بر سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا، موج‌ها در پی هم آمد و پیک‌ها یکی پس از دیگری تا اینکه بازارهای شلوغ، تالارهای انبوه از برگزارکنندگان جشن‌ها، مسافرت‌های بی‌دلیل، دیدو بازدیدهای مکرر، دست‌های نشسته و ماسک‌های نزده باز کار دست سیستان و بلوچستان داد تا این استان بزرگ و پهناور که روزی سرش بالا بود که آمار کروناییش پایین است و وضعیتش زرد هم‌اینک نه میزبان شادی‌ها و نه تولدها بلکه میزبان مرگ و میرهاست مرگ و میرهایی که یکهزارو ۴۵۱ نفر را تاکنون در این استان به کام خود کشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چیزی که مشخص است و آمارها نیز بر آن صحه می‌گذارند کرونا پس از آرامشی نسبی در هفته‌های گذشته فضای سیستان و بلوچستان را متلاطم و مرگ و میرهای ناشی از آن را افزایش داده تا جایی که مسوولان حوزه بهداشت و درمان این استان که پیشتر کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی در کنار رفتارهای روزمره عادی‌انگارانه را هشدار داده بودند از روند ابتلای۷۰۰ نفر در روز  و لزوم برنامه‌ریزی مردم و مسولان برای برون رفت  از این شرایط هشدار خبر دادند.

وضعیتی فراتر از هشدار

آنقدر آمار ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان بالا رفت که وضعیتش قرمز و مسوولان حوزه علوم پزشکی زاهدان رسما وضعیت این استان را فراتر از هشدار  اعلام کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان یکی از نخستین کسانی بود که از شرایط حال و حاضر ویروس کرونا در این استان از او پرسیدیم و گفت: تخت‌های بستری کرونا در زاهدان در حال تکمیل شدن است، نگران پذیرش بیمار جدید هستیم.

دکتر قاسم علی آبادی با بیان اینکه تمامی مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع انگلیسی هستند و این استان هم‌اینک در وضعیت فراتر از هشدار قرار گرفته است ادامه داد: بیشترین تعداد مبتلایان روزانه در موج قبلی حدود ۳۰۰ نفر بود اما این تعداد در موج فعلی به بالای ۷۰۰ نفر در روز رسیده که تعداد بیماران نیازمند به بستری ما نیز به شدت افزایش یافته است.

وی گفت: با توجه به ظرفیت محدود تخت‌های بستری در بیمارستان‌ها، همکاران پزشک تنها برای افراد بدحال دستور بستری صادر می‌کنند، در یک تا ۲ روز آینده تمامی تخت‌های بستری مبتلایان به کرونا تکمیل می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان تاکید کرد: درخواست عاجزانه کادر درمان و مدافعان سلامت از مردم شریف سیستان و بلوچستان رعایت جدی دستورالعمل‌های بهداشتی و لغو کامل همه فعالیت‌های معمولی است.

وی با اشاره به دوره نهفتگی ویروس کرونا و اینکه بیماران فعلی کسانی هستند که حدود هفت تا ۱۰ روز قبل به این ویروس آلوده شده‌اند گفت: ابتلاء خانوادگی را همچنان مهمترین الگوی انتقال ویروس است.

علی آبادی افزود: با توجه به روند فزاینده تعداد مبتلایان و پر شدن تخت‌های بستری از هم استانی‌های عزیز درخواست می‌شود تا به هیچ وجه در مراسم دید و بازدیدهای خانوادگی و سایر فعالیت‌های جمعی که در فضای بسته و بدون استفاده از ماسک انجام می‌شود شرکت نکنند.

وی بیان کرد: هفته گذشته به طور میانگین روزانه ۶ نفر از هم استانی ها به دلیل ابتلا به  ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و به عقیده کارشناسان بعد از افزایش تعداد موارد مثبت و موارد بستری، در چند روز آینده شاهد افزایش تعداد موارد فوت نیز خواهیم بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با توجه به شناسایی ویروس‌های جهش یافته هندی و آفریقایی در کشورهای همسایه و مشاهده آن در استان‌های بوشهر و هرمزگان، احتمال ورود این نوع از ویروس‌ها نیز به استان وجود دارد.

 افزایش نگران کننده مبتلایان

دیروز که ستاد استانی کرونا تشکیل شد همه مسوولان نگران شرایط سیستان و بلوچستان بودند و در این رابطه استاندار این استان گفت: با توجه به نگرانی جدی از رشد فزاینده تعداد بیماران کرونایی بویژه در مرکز استان و پیش‌بینی افزایش آمار کنونی طی روزهای آینده تمامی دستگاه‌های عضو ستاد براساس امکانات و تجهیزات در اختیار آمادگی کامل را داشته باشند.

احمدعلی موهبتی با بیان اینکه تمامی مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان اعم از دولتی و خصوصی موظفند آمادگی کامل را برای پذیرش و بستری بیماران کرونایی احتمالی داشته باشند ادامه داد: دستگاه‌های خدماتی و امدادرسان و دستگاه‌هایی از قبیل آموزش و پرورش، هلال احمر و ورزش و جوانان آمادگی لازم را برای پذیرش و جداسازی بیماران سرپایی داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به بروز بیماری‌های مسری و واگیردار در کشورهای همسایه و از طرفی افزایش تعداد بیماران در استان تردد اتباع خارجی در مرزها به شدت کنترل و در صورت ورود طرد شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به اعلام وضعیت قرمز کرونایی در مرکز و چند شهر استان برگزاری هرگونه تجمع از جمله مراسم و جشن‌های انتخاباتی، نمازهای جمعه و جماعات برگزار نشود.

وی ضمن تاکید بر اطلاع‌رسانی و هشدار همگانی در خصوص شیوع کرونا جهش‌یافته هندی از طریق رسانه‌ها گفت: محدودیت تردد به شهرهای قرمز و نظارت و توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط همه دستگاه‌های اجرایی و آحاد جامعه ضروری است.

اندکی مراعات

از آنجا که پایان همیشگی کرونا مشخص نیست  مردم و مسوولان سیستان و بلوچستان می‌توانند با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و تصمیمات مناسب در این شرایط بحرانی از انتشار گسترده ویروس خودداری و شرایط را برای حوزه بهداشت درمان استان سخت نکنند تا بار دیگر رنگ قرمز کرونایی جای خود را به رنگ آبی دهد و فضای زندگی همگان مطلوب و آرزویی به زیر خاک نرود.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان ویروس کرونا مرگ و میر بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان ویروس کرونا مرگ و میر سیستان و بلوچستان ویروس کرونا مرگ و میر بهداشت و سلامت سیستان و بلوچستان تخت های بستری ویروس کرونا علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۳۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد

سید محمدرضا سید حسینی با بیان اینکه در سال زراعی  ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم رفته است گفت: کار برداشت حدود ۳۰ درصد از گندمزارهای این استان به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سیستان و بلوچستان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در استان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • بازگشت اولین کاروان حج عمره به سیستان و بلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • فیلم| اعترافات عضو گروهک تروریستی انصارالفرقان در سیستان و بلوچستان
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای ارائه ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران