Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@22:36:16 GMT

احیای هنر جاجیم‌بافی در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۳۴۵۷

احیای هنر جاجیم‌بافی در سال ۱۴۰۰

هاشم مظاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه طی سا‌ل‌های گذشته سعی بر احیای رشته‌های منسوخ شده صنایع‌دستی داشتیم اظهار کرد: تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی است که احیا شد و دو نفر از هنرمندان در تهران زیر نظر استادکار  آموزش لازم را گذراندند.

وی با بیان اینکه با آموزش تراش سنگ‌های قیمتی هنرمندان در گنبد علویان مشغول به کار شدند و اکنون با چندین شاگرد در حال فعالیت هستند گفت: در ملایر نیز بیش از ۵۰ نفر در رشته قلم‌زنی فعال هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون  صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: این رشته توسط یک خانم خلاق در ملایر احیا شد که در بازارچه و کلاس‌های متعدد هم شرکت کرده و فعال است.

وی با بیان اینکه نازک‌کاری چوب نیز هم اکنون انجام می‌شود افزود: در این زمینه آموزش‌های لازم پیش‌بینی شده و استادکار آن نشان ملی و نشان یونسکو گرفته است.

مظاهری با بیان اینکه گلیم‌بافی نیز اولین بار توسط میراث فرهنگی در نهاوند اجرا شد عنوان کرد: در حال حاضر قطب گلیم‌بافی نهاوند است و ۵۰ نفر استادکار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه رودوزی سنتی نیز یکسری از رشته‌ها را احیا کردیم چون کار ساده‌ای است افزود: نمدمالی در شوند رزن در حال منسوخ شدن است که هنرمندان را کمک کردیم ولی خود رشته را نتوانستیم احیا کنیم چون رشته طاقت‌فرسا و سختی است. 

معاون  صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه زین‌سازی نیز احیا شده است عنوان کرد: در ملیله‌سازی نقره نیز ۵۰ نفر آموزش دیده‌اند و اکنون بسیاری از افراد به عنوان تولیدکننده فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه گبه‌بافی روستای آبرومند احیا شده است گفت: پشم ریسی سنتی در نهاوند نیز احیا شده و ۱۵۰ نفر فعال هستند.

مظاهری با اشاره به اینکه در هشت سال گذشته  ۱۰ رشته صنایع‌دستی احیا شده است گفت: در سال ۱۴۰۰ برنامه داریم در ملایر و تویسرکان جاجیم بافی را احیا کنیم که برای پارچه رومبلی استفاده شود و مبل ارزشمندتر شود.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون صنایع دستی میراث فرهنگی همدان رشته منسوخ صنایع دستی صنایع دستی احیا شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۳۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود

سیدحامد عاملی در آیین اختتامیه مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان موسوم به جام صفوی در اردبیل با اشاره به پیشینه پرافتخار این استان در کشتی فرنگی بر لزوم توجه بیش از پیش و احیای جایگاه و نام اردبیل در این رشته ورزشی پرطرفدار تاکید کرد.

استاندار اردبیل با قدردانی از زحمات و افتخارآفرینی پهلوانان و قهرمانان ایران در رشته‌های مختلف همچون کشتی افزود: زحمات ورزشکاران اردبیلی نباید فراموش و کم‌رنگ شود و تقدیر از پهلوانان و قهرمانان وظیفه‌ای همگانی است.

او درباره نامگذاری این رویدادها با عنوان جام صفوی گفت: خاندان صفوی در زمان حکومت خود اقدامات بسیار اساسی در حوزه هویت ایرانی، حفظ و حراست از خاک، مذهب، معماری، اقتصاد ایران انجام داده اند و اینها فراموش‌شدنی نیست و جام صفوی برای تبیین خدمات صفویه و اردبیل به ایران برگزار شد.

عاملی بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت توسعه زیرساخت‌های رشته کشتی در استان اردبیل در دستور کار است تا ظرفیت‌های موجود رشته کشتی استان احیا شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود