Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میراث‌آریا، مراسم تکریم سردار امیر رحمت‌‌اللهی فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معارفه سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن مهری با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و منابع همچنین مدیران ستادی در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ۱۸ استان کشور به صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند.

دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مراسم که امروز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد، ضمن تبریک پیروزی با شکوه ملت بزرگ ایران در عرصه انتخابات گفت: «با وجود تبلیغات منفی دشمنان و شرایط اقتصادی ناشی از تحریم حداکثری که در تاریخ کشور نمونه آن را نداشتیم، مردم با حضور خود نشان دادند که پشتیبان نظام و کشور هستند و باید از آن‌ها سپاسگزاری کرد. انتخابات به کشور و ملت بزرگ ایران بر می‌گردد و تمام این موضوعات در موضوع میراث‌فرهنگی جمع می‌شود.»

او افزود: «موضوع میراث‌فرهنگی هویت ملت است و فقط تاریخی و ملی نیست بلکه دینی و مذهبی هم هست. کشوری با پیشینه تاریخی پرافتخار داریم که میراث‌فرهنگی آن ارزشمند و گرانبهاست و نقطه اتکا و فخر ما در دنیا محسوب می‌شود.»

دکتر مونسان تصریح کرد: «میراث‌فرهنگی در همه جای دنیا به ویژه کشور ما یکی از مولفه‌های امنیت ملی محسوب می‌شود که موجب همبستگی بین اقوام شده است. وظیفه ما این است از این میراث که گذشتگان به خوبی آن را حفظ کردند، نگهداری کنیم و به غنای آن بیافزاییم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «هر شی‌ء تاریخی که از کشور خارج یا تخریب می‌شود در حقیقت یک قطعه از تاریخ کشور از بین می‌رود. در موزه‌ها تنها اشیا را به نمایش نمی‌گذاریم بلکه تاریخ را نیز روایت می‌کنیم، در تمام موزه‌های دنیا در کنار نمایش آثار، اسناد تاریخی را نیز به نمایش می‌گذارند.»

او ادامه داد: «موزه‌ها نمایشگر تاریخ یک ملت هستند در حقیقت حفاظت از اشیا در ابنیه تاریخی، حفاظت از هویت کشور و ملت است. مأموریت به این بزرگی را به تنهایی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نمی‌تواند انجام دهد و بر عهده نیروی انتظامی است.»

دکتر مونسان عنوان کرد: «انتخاب سردار حسن مهری انتخاب مناسب و شایسته‌ای بود و از سردار اشتری و سردار معصوم بیگی برای این انتخاب تشکر می‌کنم. یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بدون پشتیبانی نیروی انتظامی قطعا عملکرد بالایی نخواهد داشت.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «بیش از یک میلیون سایت تاریخی شناخته شده در کشور وجود دارد اگر برای هر سایت یک مأمور در سه شیفت در نظر بگیریم نیازمند سه میلیون نفر هستیم و این نشدنی است. مأموریت سختی بر عهده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی برای حفاظت از این همه آثار تاریخی کشور قرار دارد که خوشبختانه با علاقه قلبی که نیرو‌های یگان حفاظت نسبت به موضوع میراث‌فرهنگی دارند با وجود تمام مشکلات از عهده آن بر می‌آیند.»

او افزود: «چهار سال در خدمت سردار رحمت الهی بودم به جز خوبی چیزی از ایشان ندیدم، فرمانده با اخلاق، خوش فکر و مقتدری بودند، در دوره او سبک مدیریت جدید و تحولات خوبی در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ایجاد شد و باید از ارتقای نوع فرم و رفتار و بالا بردن انگیزه نیرو‌های یگان حفاظت تقدیر کرد.»

دکتر مونسان بیان کرد: «سردار رحمت الهی جزء سرمایه‌های ارزشمند وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بودند و هیچ وقت از او گله‌ای نشنیدم. به سهم خود از تلاش‌های او تشکر می‌کنم. به لحاظ قانونی سردار رحمت الهی بازنشسته شدند و امکان دعوت از ایشان نبود.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: «جا دارد از فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان‌ها که همواره پرتلاش هستند تشکر کنم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت دارم.»

دکتر مونسان خطاب به سردار مهری گفت: «پیشنهاد می‌کنم سندی را برای تداوم فعالیت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی آماده کنید و به موضوع اجتماعی کردن یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و میراث بانان بپردازید. همچنین از تکنولوژی‌های روز برای حفاظت الکترونیکی با توجه به کمبود نیرو استفاده کنید و در این خصوص معاون توسعه مدیریت و منابع کمک خواهد کرد.»

او تأکید کرد: «امیدواریم در دوره سردار مهری شاهد جهش دیگری در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی باشیم.»

برگزاری ۱۱ دوره آموزشی برای پرسنل بخش یگان حفاظت

محمد خیاطیان در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه بیان کرد: «هدف من بیشتر خیرمقدم و تشکر از زحمات شش ساله سردار رحمت اللهی است. همچنین باید از تمام عزیزانی که از شروع پاندمی کرونا کنار ما بودند و امروز دیگر حضور ندارند از جمله مرحوم الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان یاد کنم.»

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه با تبریک دهه کرامت، افزود: «بیعت دوباره مردم با جمهوری اسلامی را نیز تبریک می‌گویم و امیدوارم دولت آینده موجب ارتقای وضعیت اقتصادی و معیشت مردم شود.»

او با اشاره به حضور شش ساله سردار رحمت‌اللهی در سمت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بیان کرد: «به واسطه ماموریتی که داشتم از نزدیک شاهد دغدغه ایشان برای ارتقای سطح معیشت، رفاه و دانش کسانی که در این حوزه کار می‌کردند، بودم.»

خیاطیان تصریح کرد: «ارتقای سطح معاش و خدمات پرسنل، برگزاری ۱۱ دوره آموزشی برای پرسنل بخش یگان حفاظت، اضافه شدن دو رشته و پست تخصصی جدید، تقویت تشکیلات یگان در ساختار جدید و ایجاد اداره عملیات و تسهیلات همچنین ایجاد سامانه‌های مورد نیاز از جمله کار‌هایی بود که در این دوره با برنامه‌ریزی‌های سردار رحمت‌اللهی صورت گرفت.»

او فعالیت در یگان حفاظت را از سخت‌ترین کار‌های وزارتخانه دانست و افزود: «سخت‌ترین کار در وزارتخانه توسط همکاران یگان حفاظت انجام می‌شود که در فضایی به گستردگی آسمان ایران فعالیت می‌کنند.»

معاون توسعه مدیریت و منابع در پایان برای ادامه مسیر سردار رحمت‌اللهی آرزوی موفقیت کرد و گفت: «امیدواریم سردار مهری به خوبی جای خالی سردار رحمت‌اللهی را پر کند و با حضور ایشان شاهد اتفاقات خوبی باشیم. من هم به سهم خود از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.»

پیگیری ضابطان قضایی و جلوگیری از تخلفات در فضای مجازی

همچنین در این مراسم محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: «بهترین بهره را حوزه میراث‌فرهنگی از یگان حفاظت برده است. طی ۲۸ سال خدمت خود در حوزه میراث‌فرهنگی، سردار رحمت‌الهی یکی از فرماندهان اخلاق مدار و کارآزموده بودند و از شخصیت ویژه‌ای برخوردار هستند.»

او افزود: «در دوره مدیریت شش ساله سردار رحمت‌الهی، انضباط بهتری در حوزه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی سراسر کشور ایجاد شد. همچنین کوچکترین مسئله‌ای در حوزه پر مسئولیت میراث‌فرهنگی به ویژه در موزه‌ها به وجود نیامد.»

طالبیان تصریح کرد: «در دوره مسئولیت سردار رحمت‌الهی به شبکه نیروی انتظامی وصل شدیم. او آموزش نیرو‌های یگان حفاظت میراث‌فرهنگی را در اولویت کار خود قرار داد و از حضور اساتید داخلی و بین‌المللی در این خصوص استفاده کرد.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: «موضوع اجتماعی کردن یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و بحث میراث‌بانان افتخاری در دوره مدیریتی سردار رحمت‌الهی مطرح شد. همچنین بحث پیگیری ضابطان قضایی و جلوگیری از تخلفات در فضای مجازی در دوره مدیریت او و دکتر مونسان انجام شد.»

او افزود: «در حوزه میراث‌فرهنگی، سردار رحمت الهی کار‌های ماندگاری انجام دادند و در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد.»

طالبیان تصریح کرد: «امیدواریم سردار مهری فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، از تجربیات سردار رحمت‌الهی در این حوزه بهره ببرد.»

در ادامه این مراسم سردار رحمت‌اللهی با خوشامدگویی به حاضران در جلسه و تشکر از دکتر مونسان بیان کرد: «از همکارانم در یگان حفاظت و سردار معصوم بیگی که همیشه مشکل گشای ما بوند، تشکر ویژه می‌کنم. همچنین برای سردار مهری آرزوی موفقیت می‌کنم.»

او ادامه داد: «فعالان در یگان حافظت میراث‌فرهنگی، گمنام و بی‌ادعا در تمامی گستره جغرافیای کشور با کمترین توقع به پاسداری از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی کشور می‌پردازند.»

حفاظت پیش نیاز و مقدمه امنیت است

سردار رحمت‌اللهی دو کلمه حفاظت و امنیت را قرین یکدیگر دانست و افزود: «در بسیاری از موارد حفاظت پیش نیاز و مقدمه امنیت است و هر دو ملازمه قطعی با نگاهی اقتدارگرا دارند. من از شروع ماموریتم در میراث فرهنگی این موضوع را در دو بخش اقتدار نرم و اقتدار سخت مورد توجه قرار دادم.»

او با اشاره به مطالعه قوانین مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی، تصریح کرد: «مردمی کردن حفاظت از آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی موضوعی بود که در تمامی این اسناد مورد تاکید قرار گرفته بود. بر همین اساس در اولین اقدام در ساختار مجازی یگان حفاظت اداره مشارکت‌های اجتماعی را تاسیس کردیم و با جامعه مرتبط شدیم. بخش نامه‌های کمک‌کننده و تسهیل کننده ابلاغ و اقدامات خوبی انجام شد.»

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی تصریح کرد: «طرح میراث‌بان افتخاری اقدام دومی بود که در تمام استان‌ها به صورت ساختارمند در حال پیگیری است. راه‌اندازی اپلیکیشن میراث‌بان از دیگر اقدامات صورت گرفته است که ثبت، مستندسازی، هوشمندیاری نظارت‌ها از قابلیت‌های این اپلیکیشن است. ۸ هزار رکورد تا کنون توسط همکاران ما به ثبت رسیده است.»

سردار رحمت‌اللهی بخش رسانه را پل ارتباطی با جامعه عنوان کرد و افزود: «همکاران ما در روابط عمومی تصدیق می‌کنند که من معتقد به پاسخگویی هستم. زیرا پاسخگو بودن موجب تقویت تعاملات اجتماعی می‌شود و این موضوع را در یگان جاری کردیم.»

او در ادامه به بخش اقتدار سخت به معنی برخورد قهری و برخورد‌های قانونی اشاره کرد و گفـت: «ما قصدمان برخورد مسئولانه بود که شائبه عملکرد منفعلانه به دستگاه منتصب نشود که در این مسیر اقدامات خوبی انجام شد. در مطالعاتم به این مورد برخوردم که با وجود قوانینی که وجود دارد یا مطالبه‌گری صورت نمی‌گیرد و یا بعضا در برخی موارد از آثار بازدارندگی لازم برخوردار نیستند. در این مورد به صورت یکپارچه در استان‌ها اقداماتی انجام دادیم که نتایج خوبی هم داشته است.»

او به تصویب قانون فلزیاب در سال ۷۹ اشاره کرد و گفت: «ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده برای این قانون با وجود یک ماده و سه تبصره صرفا ضبط دستگاه فلزیاب بود که از بازدارندگی کافی برخوردار نبود. در این چند سال دو هزار و ده دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شده و همچنان شاهد حفاران غیر مجاز هستیم. بررسی‌های زیادی در این مورد انجام دادیم، امکان قانون‌گذاری مجدد محال بود، اما تصورم این بود با استناد به قانون قاچاق کالا و ارز فلزیاب را می‌توان جز کالا‌های مجاز مشروط تلقی کنیم. مرجع استعلام وزارت صمت بود با پیگیری‌ها انجام شده از این طریق توانستیم احکام خوبی را برای پرونده‌های مربوط بگیریم.»

سردار رحمت‌اللهی در ادامه به انواع جرایم علیه میراث‌فرهنگی در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: «جایی که تعرض شود به حریم قانونی یک دستگاه باید برخورد محکمی شود که در فضای مجازی شاهد این موارد بودیم و برخورد‌های محکمی با مجرمین فضای مجازی انجام شد.»

او در ادامه گفت: «دادستان کل به ضابط بودن نهاد‌های ما به این دلیل که قانون خاص نداشتیم اعتقادی نداشت، بر همین اساس به استناد مصوبه شورای عالی مربوط به امنیت ملی در سال ۷۳ را ارائه دادیم و نهایتا آیین‌نامه حفاظت از میراث‌فرهنگی که مهم‌ترین سند مورد استناد برای ما محسوب می‌شود، تنظیم شد.»

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به امضای تفاهمنامه با دانشگاه نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: «بر اساس این تفاهمنامه ۱۶ عنوان پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه دادیم و دو جلد کتاب هم توسط همکاران در یگان حفاظت تالیف شد.»

او در ادامه گفت: «بیش از ۳۰۰ موزه در کشور تحت حفاظت یگان قرار دارد که حتی شروع به جرم ناموفق هم نداشتیم. بیش از ۱۹۰ هزار شی تاریخی و اشیا بدل نیز توسط همکاران ما کشف شده که ۹۱ هزار قلم اصیل و مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی بوده است.»

سردار رحمت‌اللهی در پایان از دکتر مونسان به خاطر حمایت و اعتمادی که کرد تشکر می‌کنم.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی یگان حفاظت میراث فرهنگی معاون توسعه مدیریت گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی فرمانده یگان حفاظت وزیر میراث فرهنگی حوزه میراث فرهنگی سردار رحمت الهی نیروی انتظامی یگان حفاظت فضای مجازی توسط همکاران دکتر مونسان سردار مهری انجام شد موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۶۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: به دنبال ایجاد و تقویت بازارهای عرضه و فروش محصولات صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در پایتخت و نقاط مختلف ایران هستیم. - اخبار استانها -

مریم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در نمایشگاه ایران اکسپو اظهار کرد: تولیدات صنایع‌دستی زنجیره‌هایی به‌ هم پیوسته هستند که نباید صرفاً در حالت فرهنگی و ویترینی بمانند؛ بلکه باید با برنامه‌ریزی‌های مدون و اقدامات جهادی هماهنگ، به ادبیات توسعه و کسب و کار نزدیک شود و در سطح ملی و بین‌المللی نقش‌آفرین باشد.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان نیز عزم جدی را آغاز کرده و امیدواریم از طریق صنایع‌دستی، گردشگری، شیلات و لنج‌سازی و آبزیان و سایر ظرفیت‌ها و دارایی‌هایی که این استان دارد بتوانیم یک عنصر هویتی ویژه‌ای را به وجود آوریم.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ادامه داد: ما نیز در معاونت صنایع‌ دستی وزارتخانه در تلاش هستیم تا زنجیره اقتصادی صنایع‌ دستی و معیشت عزت‌آفرین را برای تک تک فعالان حوزه صنایع‌دستی در کشور و فعالان این حوزه در استان سیستان‌ و بلوچستان به وجود آوریم.

جلالی تأکید کرد: یکی از اقداماتی که دنبال انجام آن هستیم ایجاد بازار ثابت عرضه و فروش محصولات صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در تهران و اقصی نقاط کشور است که پیگیر تحقق آن هستیم و در حال حاضر نیز وجود دارد اما نیازمند تقویت و گسترش است.

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی افزود: ضرورت دارد محصولاتی که در اقلیم خاص خودش تولید می‌شود زیست بوم آنها نیز کامل و در سایر نقاط عرضه شود.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود