Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@09:37:17 GMT

پذیرش رشته های بدون کنکور

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۷۳۳۲

بحث حذف کنکور سراسری و جاگزینی روش های گزینش دیگر با رویکردی تدریجی و اعمال سوابق تحصیلی در حال اجرا می باشد. در حال حاضر پذیرش بیش از 85% از رشته محل های ارائه شده در دانشگاه های سراسری دوره روزانه و شبانه، دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور، دانشگاه های پردیس خودگردان و مجازی بصورت بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین پذیرش تمامی رشته های مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی و تعداد کثیری از رشته محل های ارائه شده مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد نیز بصورت بدون آزمون انجام می شود. آن دسته از افراد علاقه مند به ادامه تحصیل در این رشته ها می توانند در مهلت مقرر با دارا بودن شرایط لازم برای ثبت نام هر یک از این دانشگاه ها اقدام کنند.

با توجه به مجزا بودن ثبت نام و پذیرش رشته های بدون کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سال 1400 در دانشگاه های سراسری، آزاد و علمی کاربری در ادامه رشته های بدون کنکور ارائه شده و انتخاب رشته بدون آزمون هر یک از این دانشگاه ها ارائه شده است .

 

رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری

همانطور که پیش از این نیز اشاره شده است پذیرش رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری در برخی رشته محل های دوره روزانه، شبانه و پردیس های خودگردان و در اکثر رشته محل های ارائه شده دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی و مجازی انجام می شود. ممکن است با توجه به متقاضیان، امکانات و ظرفیت های دانشگاه رشته محل هلی ارائه شده و تعداد دانشجوی مورد پذیرش هر دانشگاه و واحد با دیگری متفاوت باشد.

سازمان سنجش به عنون مجری پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های سراسری 1400 وظیفه اعلام زمان ثبت نام و انتشار لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری را بر عهده دارد . معمولا ثبت نام و انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه های سراسری سالیانه دو بار برای ورودی مهر و ورودی بهمن انجام می شود .

به استناد سایت هیوا رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری در دو مقطع کارشناسی یوسته و کاردانی ناپیوسته در گروه های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان ارائه می شود. تمامی رشته های بدون کنکور این پنج گروه در همه دانشگاه های سراسری ارائه نمی شود بلکه بنا به امکانات و ظرفیت ها رشته های ارائه شده بدون کنکور سراسری هر دانشگاه با دیگری متفاوت است .

از جمله رشته های پرطرفدار بدون کنکور سراسری ارائه شده در سایت هیوا رشته های مهندسی در گروه ریاضی، رشته های علوم پایه در گروه تجربی و رشته های مشاوره و روانشناسی در گروه انسانی از جمله رشته های بدون کنکور پرطرفدار دانشگاه های سراسری می باشد .

 

رشته های بدون کنکور دانشگاه های آزاد

ثبت نام و انتخاب رشته بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد سال 1400 بصورت مجزا از پذیرش رشته های بدون آزمون دانشگاه های سراسری و زیر نظر مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شود. هر ساله ممکن است لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد هر یک از واحد ها تغییر کرده و با دیگر واحد های دانشگاهی نیز متفاوت باشد.

در هر دوره از ثبت نام رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد لیست رشته های بدون آزمون هر دانشگاه در قالب چهار لیست جدا برای مقطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته منتشر می شود. تمام رشته های مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد بصورت بدون آزمون ارائه می شود اما در مقطع کاردانی ناپیوسته برخی از رشته های کاردانی گروه پزشکی بصورت با آزمون و سایر بصورت بدون آزمون بوده است.

در مقطع کارشناسی پیوسته تعداد کثیری از رشته محل های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان بصورت بدون آزمون ارائه می شود و تنها برخی از رشته محل های پرطرفدار گروه پزشکی و سایر گروه ها بصورت با آزمون می باشد. در پذیرش مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد نیز به جز چند رشته گروه پیرا پزشکی پذیرش تمامی رشته های دیگر بصورت بدون آزمون می باشد.

 

رشته های بدون کنکور دانشگاه های علمی کاربردی

دانشگاه های علمی کاربردی به دلیل داشتن مدارک مورد تایید رسمی وزارت علوم در کنار شهریه متناسب و شرایط تحصیل مناسب علی الخصوص برای افراد شاغل ، یکی از پرطرفدار ترین دانشگاه های بدون آزمون هستند. تعداد بالای دانشگاه ها و ظرفیت های ارائه شده، شهریه مناسب، تنوع رشته های تحصیلی و پذیرش بدون آزمون از جمله دلایل اصلی داوطلبان برای ثبت نام در این دانشگاه می باشد .

پذیرش تمامی رشته محل های ارائه شده دانشگاه های علمی کاربردی چه در مقطع کاردانی و چه در مقطع کارشناسی بصورت بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی می باشد . هر ساله دانشگاه علمی کاربردی نیز یک بار برای ورودی مهر و یک بار برای ورودی بهمن بصورت بدون کنکور دانشجو می پذیرد .

رشته های بدون کنکور کاردانی و کارشناسی با گرایش های متنوع در چهار گروه اصلی و زیر گروه های فرعی دسته بندی می شود. رشته های بدون کنکور علمی کاربردی در دسته های صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر و گروه کشاورزی طبق بندی می شود .

متقاضیان ثبت نام رشته های بدون کنکور دانشگاه های علمی کاربردی ورودی مهر و بهمن سال 1400 می توانند به منظور اطلاع از جزئیات رشته ها و لیست رشته محل های بدون کنکور دانشگاه های علمی کاربردی سال جاری مقاله زیر را در سایت هیوا مطالعه کنند.

رشته های علمی کاربردی

منبع: فردا

کلیدواژه: رشته های بدون کنکور رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های علمی کاربردی رشته محل های ارائه شده پیوسته دانشگاه آزاد پذیرش رشته های بدون کاردانی و کارشناسی کارشناسی پیوسته رشته محل مقطع کارشناسی مقطع کاردانی انجام می شود تمامی رشته لیست رشته ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۷۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم عموعابدینی ظهر دوشنبه در سومین جلسه کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول ساماندهی و بازنگری رشته‌های دانشگاهی استان اصفهان اظهار کرد: برای ایجاد مشارکت حداکثری در زمینه آمایش، برنامه‌ها و پیشنهادهایی برای هر استان در نظر گرفته شده و استان اصفهان در آمایش سرزمینی متفاوت از نقاط دیگر است.

وی ادامه داد: این استان فضای آموزشی، پژوهشی و فناوری ویژه‌ای را ایجاد کرده است و در مقایسه با بسیاری از نقاط دیگر خاص به حساب می‌آید.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: در آمایش ملی، میان آمایش سرزمینی و آموزش عالی تفاوت‌هایی وجود دارد و متأسفانه در حال حاضر، آموزش‌ها و تحقیقات در برخی واحدها چندان تقویت نشده است.

وی با بیان اینکه آمایش با مشارکت و تشکیل کارگروه استانی را در دستور کار داریم، گفت: دانشگاه از طریق نخبگانش باید رشته‌هایی را که صنعت نیاز دارد، راه‌اندازی کند. نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود و این مسئله در آمایش مشخص و برایش برنامه‌ریزی می‌شود.

عموعابدینی با بیان اینکه آمایش دانشگاه فرهنگیان در کشور انجام شده است، تصریح کرد: اکنون مسئله و نیاز جدی به بخش وزارت علوم و تحقیقات کشور بازمی‌گردد.

وی افزود: برخورداری از دانشگاهی قدرتمند و باکیفیت برای ما دارای اهمیت است و همه دانشگاه‌ها را نیز اعم از دولتی و آزاد در بر می‌گیرد. آمایش رشته و اشتغال را نباید نادیده گرفت.

کد خبر 6098373

دیگر خبرها

  • نتایج آزمون EPT اعلام شد
  • نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود
  • ارائه دروس مهارتی و اشتغال پذیری به دانشجویان از مهر ۱۴۰۳
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال
  • جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان