Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در اقلیم کردستان عراق در تیرماه ۱۴۰۰ خبر داد. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن گفت: در چارچوب برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه معرفی محصولات تولیدی- صادراتی کشور به بازار‌های کشور‌های همسایه با هدف توسعه صادرات به این کشورها، دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در اقلیم کردستان و در شهر سلیمانیه با همکاری کنسولگری ایران در سلیمانیه و با مجوز و تحت نظارت سازمان توسعه تجارت ایران به مدت ۵ روز از روز سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: آیین افتتاحیه این نمایشگاه با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، سرکنسول ایران در سلیمانیه، وزیر تجارت اقلیم کردستان و مقامات شهر سلیمانیه و رایزن بازرگانی ایران در بغداد برگزار می‌شود.
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این رویداد تجاری در مساحتی در حدود ۵۰۰۰ متر مربع در دو سالن سرپوشیده در محل نمایشگاه بین‌المللی سلیمانیه برگزار می‌شود و ۱۱۰ شرکت توانمند ایرانی در زمینه‌های مختلف به ویژه مواد غذایی، خشکبار و انواع تولیدات صنعتی، کالا‌ها و ظرفیت‌های صادراتی خود را در معرض بازدیدکنندگان و تجار عراقی قرار خواهند داد.
پیلتن گفت: بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده در سازمان توسعه تجارت ایران، قرار است ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۰ در شش نمایشگاه بین‌المللی عراق نیز در شهر‌های مختلف این کشور حضور پیدا کند.
وی افزود: عراق در سال‌های اخیر به عنوان دومین بازار صادراتی کشور در میان طرف‌های صادراتی در جهان و اولین کشور هدف صادرات در میان کشور‌های همسایه بوده است.
گفتنی است، نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در اقلیم کردستان در هفته پایانی خرداد ماه ۱۴۰۰ در شهر اربیل کردستان افتتاح شد.   بیشتر بخوانید: برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی نمایشگاه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی نمایشگاه نمایشگاه اختصاصی ایران در اقلیم کردستان سازمان توسعه تجارت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۸۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت پیام‌های رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: سفر نیچروان بارزانی به تهران و سخنان او در مورد اهمیت نقش انقلاب اسلامی در سرنوشت کردهای عراقی؛ گویای ظرفیت‌های سیاسی و اشتراکات فرهنگی و ارزشی برای توسعه همکاری‌ها است.

آبان ماه سال ۱۳۹۰ بود که در دفتر ساده و معنوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، مسعود بارزانی رئیس وقت اقلیم کردستان عراق، در برابر آیت الله خامنه‌ای نشسته بود و به زبان فارسی، درباره اهمیت روابط تهران و کردها صحبت می‌کرد. او در سخنان خود، چندین بار به خاطر حمایت‌های دلسوزانه، از رهبر معظم انقلاب تشکر کرد. حالا ۱۳ سال از آن روز گذشته و این بار در تهران و باز هم در محضر رهبر انقلاب، این بار سیاستمدار کُرد دیگری به نام نیچروان نشسته که عهده دار پست ریاست اقلیم کردستان عراق است. بارزانی جوان، همانند عموی خود، دیدار با رهبری را رویداد مهمی می‌داند و شبکه تلویزیونی «روداو» که سالهاست از سوی نیچروان حمایت می‌شود، از چند روز پیش اعلام کرده که دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز در برنامه سفر رئیس اقلیم، به تهران است.

در این سالیان، منطقه خاورمیانه؛ تحولات بزرگی را پشت سر گذاشته و بسیاری چیزها تغییر کرده است. اما چیزی که ثابت مانده، حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نقش مشفقانه رهبر آن، برای ترسیم افق سیاسی و امنیتی منطقه است. کیست که نداند؛ رهبری در دیدار با سیاستمداران منطقه، همواره بر این موضوع تأکید می‌کنند که امنیت و ثبات منطقه در گرو همکاری و همفکری همه گروه‌های سیاسی و کشورها است و دو عنصری که به شدت، اضافی، آسیب‌زا و مخلّ امنیت این گوشه از جهان هستند، عبارتند از آمریکا و رژیم صهیونیستی اسراییل.

اهمیت حمایت جمهوری اسلامی ایران از کردها

«اگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نبود، معلوم نبود که امروز، حرکت کُرد چه سرنوشتی داشت. رعایت حرمت این همکاری‌ها و تعاملات، خط قرمزی است که ما هرگز از آن عبور نخواهیم کرد». این‌ها بخشی از سخنانی است که نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، با فارسی شیوا و سلیس در حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران بر زبان آورد. همچنین دکتر جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران در صفحه ایکس خود نوشته است؛ نیچروان بارزانی در دیدار با آیت الله رئیسی، از نقش تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی یاد کرده و گفته است: «امام خمینی فقط رهبر ایران نبود، رهبر ما هم بود».

نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در سفر به تهران، دیدارهای متعددی با مقامات کشورمان داشت. دیدار با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین‌امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، سه دیدار مهم بارزانی در دوشنبه بهاری پایتخت جمهوری اسلامی بود.

نیچروان ادریس بارزانی که هم اکنون پست ریاست اقلیم کردستان عراق را در اختیار دارد؛ مدت‌ها در ایران زندگی کرده و همواره از این موضوع یاد می‌کند که ایران، در دوران آوارگی کردها به داد صدها هزار نفر از آنان رسیده است. او می‌گوید: «مرزهای ایران و اقلیم کردستان حتی در دوران کرونا نیز بسته نشد. انتظار ما از ایران آن است که همچنان برای رفع مشکلات در عراق و ساختن کشوری آباد و پیشرفته در کنار ما باشد. روابط گذشته ما افتخارآمیز است و تلاش ما بر این است که آینده‌ای درخشان و بهتر از گذشته بسازیم.» البته رئیس اقلیم؛ حساسیت جمهوری اسلامی ایران در مورد مسأله امنیت را نیز درک کرده و درباره این موضوع گفته است: «هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد ما روابط با رژیمی را که امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد، بر روابط با کشور قدرتمند و دوست ترجیح دهیم».

رئیسی نیز در این دیدار اعلام کرد: «ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد. ما مرزهای طولانی میان دو طرف را فرصتی ارزشمند برای ارتقای سطح روابط می‌دانیم، اما امنیت اساس و بستر ضروری هر نوع همکاری و گسترش تعاملات است».

سید ابراهیم رئیسی در ادامه، از مقاطع تاریخی روابط جمهوری اسلامی ایران و کردها یاد کرده و اعلام کرد: «حمایت ایران از کردها چه در زمان رژیم صدام، چه قتل عام حلبچه و حمله داعش اثبات می‌کند که ایران پشتوانه‌ای بزرگ و دوست روزهای سخت عراق و کردستان است. دولت و ملت ایران، امنیت عراق را به مثابه امنیت خود میشمارند. ما نسبت به حسن نیت و دوستی برادران عراقی و کرد خود اطمینان داریم، اما با توجه به کینه ورزی دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، انتظار داریم دولت عراق و اقلیم کردستان به طور مطلق از هرگونه سوء استفاده عناصر دشمن صهیونیستی و عناصر ضد انقلاب از خاک این منطقه علیه ایران جلوگیری به عمل آورند».

تأکید مجدد رئیس جمهور ایران بر اجرای کامل و دقیق مفاد توافقنامه امنیتی فیمابین و خلع سلاح کامل و عدم حضور عناصر ضد انقلاب در خاک عراق، از دیگر نکات مهم در دیدار رئیسی – بارزانی بود.

رئیس اقلیم کردستان عراق نیز یک بار دیگر از نقش شهید قاسم سلیمانی در امنیت و بقای کردستان یاد کرد و درباره ویژگی‌های عراق در مقاطع اخیر گفت: «شالوده عراق جدید و روابط امروز فیمابین برآمده از همکاری مبارک ایران و عراق است و لذا ایران برای ما صرفاً یک همسایه نیست».

بارزانی –‌امیرعبداللهیان، گفتگو درباره گسترش همکاری‌ها

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با حسین‌امیر عبداللهیان در وزارت امور خارجه، در فضایی دوستانه برگزار شد.

در دیدار بین دو هیأت تهران و اقلیم کردستان عراق، موضوعات مهمی همچون امنیت مرزها، توسعه همکاری‌های تجاری و توسعه روابط دوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بارزانی در این دیدار، بر تمایل اقلیم کردستان عراق برای همکاری با بازرگانان ایرانی تأکید کرد و به این اشاره کرد که رایزنی‌های مقامات جمهوری اسلامی ایران، نقش ارزشمندی در تأمین ثبات و امنیت عراق و منطقه داشته است.

اعضای هیأت همراه بارزانی در دیدار با امیرعبداللهیان، عبارت بودند از: شیخ جعفر شیخ مصطفی معاون رئیس اقلیم کردستان، مصطفی سیدقادر معاون رئیس اقلیم کردستان، دلشاد شهاب مشاور ارشد رئیس اقلیم کردستان، ریبر احمد وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، فوزی حریری رئیس دفتر بارزانی و عبدالله آکره‌ای مشاور رئیس اقلیم کردستان در امور ایران.

به قول علی محمد صالح از سیاستمداران مشهور کُرد و رئیس جریان موضع میهنی، بارزانی به دنبال نزدیک شدن به تهران است. علی محمد صالح، در شبکه‌های اجتماعی به این اشاره کرده که بارزانی برای حل معضلات مهمی همچون اختلاف نظر درباره برگزاری انتخابات پارلمان محلی، به رایزنی طرف ایرانی نیاز دارد. این سیاستمدار شناخته شده اهل سلیمانیه، معتقد است که رئیس اقلیم کردستان عراق، می‌تواند برگزاری انتخابات را به تعویق بیاندازد اما می‌داند که اتخاذ چنین تصمیم مهمی و اجرای آن؛ بدون رایزنی با ایران، دشوار است.

ناظم دباغ نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران، درباره سفر نچیروان بارزانی به تهران گفته است: «سفر نچیروان بارزانی مهمترین سفر در تاریخ روابط دیرینه ایران و اقلیم کردستان است. موضع رئیس اقلیم کردستان و هیئت همراه وی نشان دهنده جایگاه و موقعیت دولت اقلیم کردستان است. محور اصلی گفتگوهای نچیروان بارزانی با مقامات ایران، تأکید بر دوستی و اتحاد استراتژیک میان ایران و اقلیم کردستان است. چرا که ایران، کُردهای عراق را متحد استراتژیک خود می‌داند». این همرزم قدیمی جلال طالبانی گفته است: «تصور می‌کنم همواره آمادگی لازم برای ایجاد روابط نزدیک‌تر و حل اختلافات میان دو طرف وجود دارد».

کد خبر 6098676

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • اهمیت پیام‌های رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد