Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@11:57:00 GMT

رمزارزها نصف برق تهران را مصرف می‌کنند!

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۱۹۹۴

رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر گفت:تولیدکنندگان رمز ارز به اندازه نصف تهران، برق مصرف می کنند به همین دلیل هفته گذشته بالغ بر ۳ هزار دستگاه ماینر جمع آوری شد.

او افزود: دو بخش از تولید را در اختیار داریم؛ یک بخش تولید حرارتی است که بیشترین ظرفیت تولید حرارتی حدود ۵۰ هزار مگاوات است و بخش دوم نیز مربوط به نیروگاه‌های برق آبی می‌شود که محدودیت‌های نزولات آسمانی و بارش کم را داشتیم و تنها درصدی از این‌ها در اختیار ما است؛ بنابراین، به لحاظ توان، بیشتر از ۶ تا ۷ هزار مگاوات قابلیت تولید ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مجموع حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار مگاوات ظرفیت تولید داریم که معنای آن، این می‌شود که مابه التفاوت این عدد را نسبت به نیاز مصرف که در هفته‌های آتی افزایش خواهد یافت، باید با برنامه‌های پاسخگویی بار یعنی جابجایی بار از پیک به یک ساعت دیگر جبران کنیم.

۴۵۰ ساعت در سال، در پیک مصرف برق هستیم

رخشانی مهر اظهار کرد: پیک برق در بازه‌ای از روز رخ می‌دهد که این بازه بیشتر از ۴ تا ۵ ساعت نیست که در فصل تابستان از ساعت ۱۲ تا ۱۸ است و دلیل این که ۶ ساعت در نظر میگیریم، متفاوت بودن شرایط در استان‌های مختلف است. اگر فرض کنیم که این اوج بار برای سه ماه رخ دهد مفهومش این می‌شود که ۴۵۰ ساعت در پیک مصرف هستیم. از نظر فنی یعنی باید ۷ تا ۸ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وجود داشته باشد تا در سال ۴۵۰ مگاوات تولید کنند.

او گفت: میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه اندازی این ظرفیت نیروگاهی ۵ میلیارد یورو است. به همین دلیل، در تمام دنیا با این شیوه صورت می‌گیرد که ساعت بار را به ساعت دیگری جابجا می‌کنند؛ با این شیوه هم بهره‌وری سرمایه را داریم هم مدیریت دارایی انجام و نیاز به سرمایه گذاری عظیم در بخش نیروگاه‌ها و توزیع برق مرتفع می‌شود.

ذخیره آب پشت سدها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

این مقام مسئول اضافه کرد: ذخیره آب پشت سدها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است یعنی از نظر انرژی بیشتر از ۵۰ درصد انرژی که سال قبل تولید شده را نمی‌توانیم طی روزهای آینده داشته باشیم. در حالی که طی سال‌های گذشته از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی می‌توانستیم تا حدود ۱۰ هزار مگاوات نیز تولید داشته باشیم، اما امسال، حداقل ۴ هزار مگاوات توان تولید این نیروگاه‌ها در ساعات اوج بار را عملاً از دست داده ایم.

او گفت: این موضوع باید با روش‌هایی جبران شود که در ساعات اوج بار بتوانیم کار کنیم که این مسئله بیشتر به اشتراک‌های خانگی و بخش‌های تجاری مربوط می‌شود زیرا بسیاری از مصارف خود را می‌توانند در عمل نداشته باشند؛ مانند روشنایی معابر یا اینکه به طور مثال چراغ‌های خانه را روشن می‌کنیم، اما پرده‌ها را می‌کشیم.

رخشانی مهر اظهار کرد: روش دیگر این است که جابجایی بار داشته باشیم یعنی بار را به ساعاتی که نیروگاه‌ها عملاً استفاده‌ای ندارند منتقل کنیم که این مسئله هم شامل مشترکان بزرگ صنعتی و کشاورزی و هم شامل خانه‌ها می‌شود به این مفهوم که کارهای پر مصرف مانند اتو زدن، جارو برقی کشیدن یا استفاده از ماشین لباسشویی را در ساعات اوج مصرف برق انجام ندهیم و در ساعات پایانی شب یا ساعات ابتدایی صبح که فشار کمتری روی نیروگاه هاست این کارها را انجام دهیم. در تابستان ساعت اوج مصرف در شب نیز از ساعت ۹ شروع می‌شود، اما محدودیت‌های شب کمتر از محدودیت‌های روز است.

وزارت نیرو سود تسهیلات مورد نیاز برای استفاده از نیروی خورشیدی را می‌پردازد

او در مورد استفاده از انرژی خورشیدی برای رفع این مشکلات نیز توضیح داد: امسال و سال گذشته از زمانی که طرح برق و امید آغاز شد این آمادگی از سمت وزارت نیرو به تمام مشترکان محترم اعلام شد که حداقل به اندازه ۳۰۰ تا ۴۰۰ وات در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و سود تسهیلات را نیز وزارت نیرو پرداخت می‌کند. اکنون نیز هر کدام از مشترکان تسهیلاتی در این زمینه دریافت کند وزارت نیرو سود تسهیلات را می‌پردازد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: مشترکان می‌توانند از طریق اپلیکیشن برق من یا سایت توانیر نسبت به ثبت‌نام در این زمینه اقدام کنند. سرمایه مورد نیاز برای این کار را نیز می‌توانند خودشان به صورت کامل تقبل کنند یا اینکه اگر نیاز به وام داشته باشند، به بانک معرفی می‌شوند و سود آن را وزارت نیرو می‌پردازد. هزینه لازم برای این کار حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان است.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: هزار مگاوات نیروگاه ها وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۱۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه

قیمت رمزارز‌ها در اولین روز از ماه می‌میلادی و در بحبوحه فروش گسترده‌تر بازار به شدت کاهش یافت. افزایش نگرانی‌ها در آستانه تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای نرخ بهره و همچنین دستگیری مدیرعامل صرافی بایننس، دو علت این ریزش دست‌جمعی رمزارز‌ها بود.

به گزارش اکوایران، سومین روز متوالی افت بیت‌کوین در حالی به ثبت رسیده که این رمزارز در ماه آوریل بدترین عملکرد ماهانه خود را از اواخر سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند. بازدهی منفی ۱۸ درصدی بیت‌‎کوین در یک ماه اخیر موجب شده تا میزان رشد قیمت آن از ابتدای سال ۲۰۲۴ به کمتر از ۳۵ درصد برسد. این در حالی است که بازار‌ها در انتظار تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره و داده‌های کلیدی بازار کار ایالات متحده هستند.

ارزش پرمعامله‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان در یک هفته اخیر نزدیک به ۱۵ درصد کاهش یافته، چرا سرمایه‌گذاران بعد از صعود دیوانه‌وار بیت‌کوین به بالای ۷۰ هزار دلار اقدام به سیو سود و فروش آن کردند.

در حال حاضر بیت‌کوین در کانال ۵۶ هزار دلاری معامله می‌شود که حدود ۱۰ درصد کمتر از قیمت روز گذشته آن است. این کمترین قیمت از اواخر فوریه است. البته این افت قیمت تنها محدود به بیت‌کوین نبود و اتریوم هم با بیش از ۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته ۲۸۴۰ دلار در حال معامله است. در حال حاضر ارزش جهانی بازار رمزارز‌ها ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد دلار است که افتی ۹ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته داشته است. با این حال حجم معاملات ۲۴ ساعته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بنابر عقیده تحلیلگران، انتظار نمی‌رود فدرال رزرو بعداً تغییری در نرخ بهره ایجاد کند، اما این دیدگاه در بین سرمایه گذاران ریشه دوانده است که بانک مرکزی ممکن است به هیچ وجه نرخ بهره را در سال جاری کاهش ندهد و ضربه‌ای به دارایی‌های حساس به نرخ بهره مانند ارز‌های دیجیتال، سهام و اوراق قرضه یا حتی کالا‌های اساسی وارد کند.

دیگر خبرها

  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۱ ارديبهشت
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • پرداخت بیش از ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها در قزوین
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت