Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:09:46 GMT

اصفهان نیازمند ایجاد دفتر حوضه آبریز زاینده‌رود است

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۴۷۰۹

اصفهان نیازمند ایجاد دفتر حوضه آبریز زاینده‌رود است

فروردین ماه امسال معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و در حکمی "هوشنگ ملایی" را به عنوان رییس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود منصوب کرد.

منصور شیشه‌فروش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به وظایف رییس حوضه آبریز زاینده رود در هماهنگی برداشت آب از این حوضه برای استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری و یزد افزود: این مهم باید با ایجاد یک دفتر در اصفهان به‌صورت شبانه‌روز پیگیری شود و نظارت مستمر، جدی و دقیق نسبت به کنترل برداشت آب از این حوضه صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین نظارت بر اجرای مصوبات احیای زاینده‌رود در شورای عالی آب را از دیگر وظایف رییس حوضه زاینده رود در شرکت مدیریت منابع آبی کشور برشمرد و اظهار داشت: باید با جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از زاینده‌رود، در این زمینه حکمرانی مناسبی برای کاهش مشکلات کمبود آب در این استان صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: با توجه به اینکه این استان اکنون در شرایط بحرانی و ویژه قرار دارد از وزارت نیرو درخواست می‌شود همانند دریاچه ارومیه طرح احیای زاینده رود را برای رسیدگی و رفع چالش آب استان با قدرت پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه مردم اصفهان رتبه اول کشور را در رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب، برق و گاز دارند گفت: با این وجود اکنون شهر اصفهان با کمبود ۴،۳ متر مکعب در ثانیه آب  شرب مواجه است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در زمان حاضر ۳۸۰ روستا و ۵۷ شهر استان که مرتبط با طرح آبرسانی اصفهان بزرگ هستند در مضیقه آب شُرب به‌سر می‌برند و در برخی محلات اصفهان با تانکر آبرسانی صورت می‌گیرد که قابل تحمل نیست.

وی با بیان اینکه اکنون نیروگاه‌های استان اصفهان  به‌دلیل کم‌آبی نمی‌توانند به تولید برق بپردازند گفت: وزارت نیرو باید نسبت به انتقال آب از حوزه‌های دیگر به زاینده‌رود اقدام کند.

مدیرکل مدیرت بحران استانداری اصفهان افزود: از دیگر چالش‌های بزرگ استان اصفهان در رابطه با کم‌آبی و بی‌آبی به زیرکشت نرفتن یکصد هزار هکتار از اراضی کشاورزی مستعد است و خشک شدن این اراضی موجب تبدیل شدن آن به کانون گرد و غبار شده است که همین امر موجب شد که امسال اصفهان ۲۱ روز هوای ناسالم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس سازمان حفاظت محیط زیست نیز مکلف است تا با توجه به مسوولیت خود در این بخش از طرح‌های تامین آب برای زاینده‌رود و احیای تالاب گاوخونی حمایت کند تا این زیست بوم ارزشمند حفظ شود.

 زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
 

برچسب‌ها زاینده رود مدیریت بحران اصفهان وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زاینده رود مدیریت بحران اصفهان زاینده رود مدیریت بحران اصفهان وزارت نیرو زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۴۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود

زهرا سید معملی گفت: سلامت دهان ودندان به نوعی سرمنشاء سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه ها و رده های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان  مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که عواملی که می توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مساله تنها وظیفه بهداشت‌کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مساله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت‌کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام این که 17 تا 19 اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می شود، گفت: در این سه روز برنامه های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی در پایان دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود