Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:28:23 GMT

مرکز نوآوری کشاورزی کردستان تاسیس می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۶۳۵۳

مرکز نوآوری کشاورزی کردستان تاسیس می‌شود

به گزارش ایرنا، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان روز دوشنبه در آیین راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری کشاورزی استان افزود: تولیدات فناورانه و معرفی ارقام جدید، انجام فعالیتهای ترویجی و انتقال یافته های تحقیقاتی، نظارت بر تولید بذر، نهال، کود و سم، حفاظت از ژرم‌پلاسم های گیاهی و جانوری، برخورداری از هرباریوم بسیار غنی با بیش از ۱۵ هزارنمونه گیاهی، ثبت گونه‌های جدید برای دنیا و معرفی ارقام جدید در حوزه های زراعی و باغی از جمله این ظرفیتهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسین سدری با اشاره به کسب مقام اول سامانه علم سنجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کردستان در بین مراکز تحقیقاتی کشور گفت: با وجود این پتانسیل ها ضرورت ایجاد یک مرکز رشد و نوآوری کشاورزی در استان احساس می شود تا مرکز تحقیقات و آموزش بتواند با حمایت فکری از نخبگان و ایده های مرتبط در حوزه کشاورزی و دامپروی، زمینه ساز کمک به جوانان مستعد و اجرای فعالیت های خلاقانه و نوآورانه در استان کردستان شود.

وی گفت: ظرفیتهای علمی و توانمندی‌های موجود در دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان نیز در کنار ظرفیت های مرکز تحقیقات و آموزش می تواند با ایجاد و حمایت از مرکز نوآوری کشاورزی استان، منجر به توسعه کشاورزی، افزایش درآمد و تولید اشتغال و ثروت شود.

رییس دانشگاه کردستان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات و فعالیتهای ماندگار و افتخار آمیز مرکز تحقیقات و آموزش، آنها را بسیار اثربخش خواند و گفت: همکاری دانشگاه و مرکز تحقیقات و آموزش می تواند اثرگذاری این فعالیت ها را افزایش دهد.

رحمت صادقی، راه‌اندازی مرکز نوآوری کشاورزی در استان را منشا خیر و برکت برای کشاورزی استان دانسته و اضافه کرد: این مرکز باید ایده‌های موجود در نتایج پروژه‌ها، طرح‎ها و پایان‌نامه‌ها را پرورش داده و با انتقال آن به مراکز نوآوری، زمینه رشد و به مرحله عمل رسیدن آنها را فراهم کند.

 وی تاکید کرد: در مرحله بعد باید تدوین اساس‌نامه‌ای که در بر گیرنده تمام جزییات نحوه همکاری باشد، در دستور کار قرار گیرد.

رییس دانشگاه کردستان افزود: کشاورزی، محور اصلی آمایش سرزمین در کردستان است و فرآورده‌های کشاورزی در صورتی که در مراکز نوآوری و رشد، رنگ و بوی علمی و فنی به خود بگیرد می تواند زمینه رقابت را حتی در سطح جهانی فراهم کند و در نتیجه ارزش افزوده ایجاد شده آن به سبد خانوار روستاییان استان آمده و زمینه ساز اشتغال برای جوانان استان شود.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان هم با بیان اینکه پس از رایزنی‌های فراوان، مواد کلی این تفاهم نامه، تهیه و مورد توافق طرفین قرار گرفته است، اظهار داشت: دانشگاه کردستان تجربه‌های خوبی در خصوص ایجاد مراکز نوآوری در موضوعات عمران، صنایع، معدن و ICT  دارد و مقرر است بزودی مرکز نوآوری فرش در شهرستان بیجار، نیز راه اندازی شود.

کیومرث کرمی به ضرورت وجود مرکز نوآوری کشاورزی در استان که محصول محور باشد اشاره کرد و افزود: ظرفیت های مناسبی در دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان برای این همکاری وجود دارد و مراکز نوآوری می توانند زمینه ساز ارائه محصولاتی باشند که حتی در سطح جهانی مطرح شود.

در این نشست، تفاهم نامه همکاری مشترک در ۶ ماده به امضای رییس دانشگاه کردستان و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان رسید.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۴۲ هزار و ۷۶ اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

برچسب‌ها کردستان دانشگاه کردستان کشاورزی دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان دانشگاه کردستان کشاورزی کردستان دانشگاه کردستان کشاورزی دانش بنیان ها مرکز تحقیقات و آموزش مرکز نوآوری کشاورزی دانشگاه کردستان مراکز نوآوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۶۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین عطایی در نشست شورای تحقیقات جهاد کشاورزی اظهار کرد: نتایج پژوهش ها و تحقیقات در حوزه کشاورزی بایستی به سرعت در بخش اجرایی استفاده و به کارگیری شود.

وی افزود: بایستی فاصله بین تحقیقات و اجرا کم شود تا نتایج پژوهشی سریعتر به مزارع کشاورزی انتقال یابد.

وی اظهار داشت: تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد چرا که تحقیقات کشاورزی بدون در نظر گرفتن مسایل مهم استان نمی تواند منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی شود.

عطایی یادآور شد: نتایج طرح های تحقیقاتی بخش کشاورزی برای بهره برداران بیان شود تا کشاورزان استان بتوانند دانش نوین و به روز بهره مند شوند.

گفتنی است؛ در این نشست ریوس برنامه های اصلی و عملیاتی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در سال جاری در حوزه های روابط عمومی، پشتیبانی، آموزشی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و پژوهشی و فناوری بیان شد.

مشارکت بخش خصوصی و مردم در راستای تحقق شعار سال، فعال سازی ظرفیت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، ارتقای فعالیتها در حوزه کشاورزی دانش بنیا، ارتقای کیفی واحدهای فناور، توسعه دستاوردهای فناورانه در زیست بوم کشاورزی، ارتقای دانش فنی و فناورلنه بهره برداران، استفاده از ظرفیت کشاورزان خبره در انتقال دانش به سایرین، کشاورزی هوشمند، ارتقای دانش فنی در حوزه سازگاری با کم آبی و افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی و.. مهمترین اهداف این برنامه های عملیاتی است.

کد خبر 6093437

دیگر خبرها

  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • حضور خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود!
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور