Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان، وجود هفت سَرو سرسبز و شاداب در منطقه (قره‌باغ) این شهرستان، جاذبه گردشگری مناسبی به نظر می‌رسد که البته شاهد تبلیغات و آگاهی‌رسانی مناسبی در این زمینه نیستیم وامید می‌رود باهمت و توجه بیشتر مسئولان این امر محقق شود.

این سرو ملی‌های شاداب و سرزنده، پیرترین موجود زنده شمال شرق کشورند و ارس‌های تنومند، با حدود ۱۰۰۰ سال قدمت و متشکل از ۷ سرو کهن‌سال، با ارتفاع حداقل ۸ الی ۱۳ متر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

این سروهای زیبا و سرسبز با قدمتی در حدود هزار سال در شهرستان شیروان و در منطقه‌ای بنام (قره‌باغ)  قراردادند. اگر بخواهیم محل دقیق این آثار طبیعی و ملی را عنوان کنیم، بعد از رسیدن به شیروان که در حدود ۵۵ کیلومتری بجنورد قرار دارد، به سمت فاروج حرکت کرده و در کیلومتر ۵ روستای باغان قرار دارند و فاصله آن‌ها از جاده بین‌المللی ۱۶ کیلومتر است.

باوجوداینکه این سروها ثبت ملی شده‌اند، اما به دلیل اینکه دریک محیط باز و بدون حریم مشخصی قرار دارند، ممکن است از سوی بازدیدکنندگان و اطراق مسافران در پای آن‌ها در معرض تهدید قرار گیرند.

حمید فخرایی، رئیس اداره محیط‌زیست شیروان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این سرو ملی‌ها در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان آثار ملی ثبت‌شده‌اند و حریمی به مساحت ۱۳۰۰ متر برای آن قائل شده است.

فخرانی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون دستورالعمل‌های علمی و کارشناسی برای حفظ این آثار ملی انجام‌شده است گفت: ازآنجایی‌که این درختان در کنار رشته قنات روستا واقع‌شده‌اند، ازنظر آب‌رسانی مشکلی ندارند و به‌راحتی نیاز آبی خود را برآورده می‌کنند و به دلیل اینکه این درختان وحشی هستند و دست کاشت انسان نیستند، نیازی به رسیدگی خاصی ندارند.

فخرانی اظهار داشت: تاکنون تنها کاری که انجام‌شده است، نصب یک تابلو در محل و چاپ بروشورهایی که بین مسافران توزیع می‌شود.

 

 

وی در ادامه تأکید کرد: این درختان در معرض تهدیداتی ازجمله، اُتراق مسافران و چوپانان، وجود دامداری در محل، وجود جاده در کنار این درختان که موجب آسیب رساندن به آن‌ها می‌شود، قرار دارند.

رئیس محیط‌زیست شیروان در ادامه از لزوم تخصیص اعتبار لازم برای خرید و تملک سه اصله درختی که در باغ شخصی یکی از اهالی است، گفت: باوجود تمایل مالکین این باغ، بودجه‌ای برای خرید آن‌ها اختصاص داده نشده است.

وی ادامه داد: اداره محیط‌زیست اجازه کشت و زرع را در زیر این درختان به صاحب‌ملک و باغ نداده است.

میثم زارع رئیس اداره میراث فرهنگی شیروان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان به حفاظت‌ها و سرکشی‌های مرتب این ارگان اشاره کرد و گفت: این درختان نماد منطقه هستند و بهترین راه حفاظت و نگهداری از این آثار طبیعی و ملی، آگاه‌سازی مردم، در این زمینه است که این آثار طبیعی نه قابل مرمت هستند و نه قابل‌برگشت، پس وظیفه ما ایجاب می‌کند، همان‌گونه که پدرانمان به ما یاد دادند که به طبیعت احترام بگذاریم، ماهم به فرزندانمان انتقال دهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی در ادامه تأکید کرد: از آنجائی که این درختان از طرف اهالی مقدس شمرده می‌شوند و مردم احترام ویژه‌ای برای آن قائل هستند، نگرانی بابت تخریب و آسیب از جانب اهالی آن منطقه وجود ندارد.

وی گفت: اداره میراث فرهنگی، محیط‌زیست و جهاد کشاورزی به‌طور مرتب در حال سرکشی و جلوگیری از ایجاد افت زدگی و هرگونه آسیبی به این آثار طبیعی وملی می‌باشند.

زارع تأکید کرد: این درختان ارس دارای صمغ خاصی هستند که از  ایجاد هرگونه آفت وقارچ به‌طور طبیعی جلوگیری می‌کنند.

وی در مورد آب‌رسانی هم اشاره کرد: به دلیل ریشه‌های قطوری که این درختان دارند می‌تواند آب موردنیاز خود را تأمین کنند و جدول‌کشی سیمانی که در محل انجام‌شده با تأیید اداره مربوطه بوده و اداره میراث فرهنگی و محیط‌زیست اجازه و مجوز این‌گونه کارها را بعد از بررسی‌های کارشناسانه صادر می‌کند.

زارع در ادامه از ایجاد حریم در این محل گفت:  ایجاد حریم خاص و فنس کشی مردم را نسبت به موضوع حساس‌تر کرده و بازدیدها و دسترسی‌ها را به این نمادهای منطقه محدود می‌کند، پس بهترین راه حفاظت و نگهداری از این آثار طبیعی همان آگاه‌سازی مردم وجاانداختن فرهنگ احترام به طبیعت است.

بهتر است که از این سرمایه‌های ملی بیشتر مراقبت شود و از این ظرفیت استفاده شود.

انتهای پیام/و

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست شیروان قره باغ روستا اداره میراث فرهنگی آثار طبیعی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۶۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد

به گزارش خبرنگار مهر، سی و یکمین مراسم تجلیل از اعضای هیات علمی نمونه کشوری صبح امروز با حضور محمد علی علی زلفی گل، برخی از معاونان این وزارتخانه و تعدادی از روسای دانشگاه ها در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

حسن زمانیان رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در این مراسم با تبریک روز معلم گفت: عملیات وعده صادق غزوه خیبر دیگر بود و پیروزی بزرگ دیگر برای رزمندگان اسلام. زوایای پیدا و پنهان این عملیات باید توسط اندیشکده ها تحلیل شود.

وی با اشاره به مراسم استاد نمونه کشوری گفت: به این مراسم از سه جنبه توجه شده است اول رشد فزاینده این اساتید طی سال های گذشته است. از ۱۰ استاد به ۶۰ الی ۷۰ استاد رسیده ایم و میزان تعداد گروه و جایزه ها هم افزایش یافته است. همچنین به اساتید نمونه کشوری که با همکاری اساتید این سازمان در محورهای پژوهشی سازمان پروپوزال داشته باشد یک میلیارد تومان گرفت تعلق می‌گیرد.

رییس سازمان پژوهش های علمی صنعتی افزود: ما آینده پژوهشی دنیا را تا سال ۲۰۵۰ بررسی کردیم مسائل پژوهشی که مطرح است شامل میکرو الکترونیک، کوانتوم، هوش مصنوعی، امنیت غذایی، سوخت پاک هیدروژن و موارد دیگر است که سازمان پژوهش ها روی آن‌ها کار می کند.

وی افزود: هر استاد نمونه کشوری که در این زمینه ها پروپوزال داشته و با همکاری اساتید سازمان روی آن کار کند و این طرح را پیش ببرد تا یک میلیارد تومان گرنت به آن اختصاص می یابد.

کد خبر 6092762

دیگر خبرها

  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد / معرفی جوان‌ترین و پیرترین استاد
  • تامین زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی در شمال سیستان و بلوچستان
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد
  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند
  • ۴۰ درصد تاغزار‌های استان سمنان دچار آفت است
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر