Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن ارائه روایتش از تاریخ اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ایران، همه دولت‌های قبل از دولت سیزدهم را سوسیالیستی‌ نامید و گفت: تفکر اقتصادی رئیسی را در امتداد تفکر اقتصادی شهید بهشتی می‌دانم.

به گزارش ایسنا، محسن زنگنه در جلسه علنی امروز(دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور ضمن تبریک به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب اظهار کرد: مردم بار دیگر آمدند و افتخار آفریدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور مردم، دغدغه و تکلیف ما را دوچندان کرد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس ادامه داد: در ابتدای انقلاب اسلامی، شهید بهشتی و همفکرانش اعتقاد به کاهش تصدی‌گری دولت، تکریم مالکیت خصوصی و سپردن اقتصاد به مردم داشتند تا جایی که شهید بهشتی را متهم به حمایت از نظام سرمایه داری کرده و او را غرب گرا نامیدند تا جایی که در خیابان‌های تهران شعار "مرگ بر بهشتی" سر دادند. مخالفان بهشتی با تابلوی مقابله با سرمایه داری و با شعار عدالت اقتصادی، چنان فضای جامعه را متأثر کردند که هر کس دم از بخش خصوصی می‌زد، محکوم به ارتداد بود.

"تفکر اقتصادی میرحسین موسوی ادامه تفکر مخالفان بهشتی بود"


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه نطق خود ابراز عقیده کرد: تفکر مخالفان بهشتی با نشستن میرحسین موسوی در جایگاه نخست وزیری تقویت شد. این جریان که افرادی با سابقه انقلابی نیز در آن بودند با شعار حمایت از محرومین و توزیع عادلانه منابع، بدنه دولت را گسترش داد و سهم دولت در اقتصاد را افزود. ایجاد ساختارهای سهمیه بندی برای کالاهای اساسی مثل نفت و بنزین و چند قیمتی شدن ارز یک شکاف گسترده رانتی در بدنه دولت ایجاد کرد.

وی در ادامه روایتش از تاریخ اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی اظهار کرد: دولت سازندگی با شعار توسعه بر سر کار آمد و با دعوای زرگری تقدم عدالت بر توسعه و توسعه بر عدالت عملا دوگانه توسعه بر عدالت تثبیت شد. هاشمی برای برون رفت از هجمه‌ها بحث عدالت را به  خطبه‌های نماز جمعه کشاند اما آنچه اتفاق افتاد، قدرت گرفتن شرکت‌های دولتی و ظهور شرکت‌های خصولتی قدرتمند بود که اکثرا در انحصار کارگزاران و منتسبین به آنها بود.

"کارگزارن همان مدیران میر حسین موسوی بودند"


زنگنه ادامه داد: کارگزارن که همان مدیران دولت موسوی بودند، حالا به یک شبکه قدرتمند اقتصادی تبدیل شده بودند. خاتمی با شعار آزادی سیاسی آمد و به ظاهر اقتصاد را اولویت قرار نداد. این امر حاشیه‌ای برای شرکت‌های دولتی – خصولتی به وجود آورد تا فربه تر شوند و همه شریان های اقتصادی کشور در حوزه معدن، صنعت، کشاورزی، دریا، صنایع هوایی و... را به دست گیرند. سیاست‌ها در قالب جدید اما همان سیاست‌ها بود.

"دولت نهم درد اقتصاد را به درستی تشخیص داده بود، اما.."


وی با بیان این ادعا که دولت نهم درد اقتصاد را به درستی تشخیص داده بود، گفت: شبکه انحصارگر متشکل از مجموعه‌ای از آقازاده‌ها، مدیران دولتی سابق، کار چاق کن‌ها در کنار دستگاه‌های در هم تنیده دولتی، اقتصاد را به نفع عده ای خاص به گروگان گرفته بود. وی مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها را با هدف مردمی کردن اقتصاد و کاهش سهم جریان مزبور اجرا کرد اما در میان راه مسیر را اشتباه رفت و در دامن تحصیل‌کردگان مکاتب اقتصادی رایج افتاد. با آغاز رشد خلق نقدینگی و گسترش بانک‌های خصوصی عملا در نقشه اقتصاد نئولیبرالی با گرایش پولی بازی کرد و عملا نتوانست از حجم دولت و شرکت‌های دولتی بکاهد بلکه در مواردی به آن افزود.

"دولت دهم و یازدهم سوسیالیستی‌ترین سیستم را اجرا کردند"

زنگنه افزود: با روی کارآمدن دولت دهم و یازدهم حلقه اصلی جریان پیش گفته مجدد به مناصب حکومتی بازگشت. با صدای بلند خصوصی سازی، اقتصاد باز و عدم دخالت دولت در اقتصاد را فریاد می‌زدند اما بسته‌ترین و سوسیالیستی ترین سیستم را اجرا کردند. آنها همه اقتصاد را در انحصار دولت درآوردند. Fatf نیز بهانه‌ای شد تا بازرگانی خارجی و بازار ارز به انحصار دولت درآید. از گوشی آیفون گرفته تا خوراک دام، از فروش نفت گرفته تا واردات دارو و حتی واکسن کرونا همگی به ظاهر در انحصار دولت در باطن در اختیار شرکت‌های دولتی و خصولتی قرار گرفت. دولت بزرگ شد. بودجه شرکت‌های دولتی تا سه چهارم بودجه را تشکیل داد. شبکه بانکی با خلق پول نقدینگی را به سه هزار و پانصد هزار میلیارد رساند و جالب اینکه همه سیاست‌های با شعار حمایت از محرومین، مردم و بخش خصوصی صورت گرفت اما در واقعیت ضریب جینی و اختلاف طبقاتی را به شدت افزایش داد؛ روستاها را از سکنه خالی نمود؛ سهم کشاروزی را از تولید ناخالص داخلی کاهش داد و این در حالی است که همه توصیه‌های رهبری در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بر زمین ماند.

نماینده مردم تربیت حیدریه در مجلس با بیان اینکه «متاسفانه این تفکر اقتصادی پیش گفته توسط بعضی اقتصادانان متین و انقلابی و اشکال مختلف دنبال می‌شود»، اظهار کرد: این جریان در مجلس نیز بعضا در قالب طرح‌های مختلف دیده می‌شود. حال دولت سیزدهم در حال شکل گیری است. ما تفکر رئیس جمهور منتخب را در راستای تفکر شهید بهشتی می‌دانیم. عملکرد ایشان در قوه قضائیه بارقه‌های امید را در طیف نخبگان اقتصاد اسلامی به وجود آورد. انتخابات ۱۴۰۰ می‌تواند ریل گذار تغییر اقتصاد کشور در مسیر مبانی اقتصاد اسلامی و شعارها و اهداف انقلاب اسلامی باشد. صرف رفتن افراد و نشستن افراد کارآمد و جهادی بدون توجه به تفکرات اقتصادی نمی‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند. مجلس یازدهم با همه توان در انجام تکالیف تقنینی و نظارتی خواهد کوشید و در کنار دولت در مسیر رشد و توسعه خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرمایه داری سوسیالیسم انتخابات ۱۴۰۰ مجلس یازدهم شرکت های دولتی تفکر اقتصادی شهید بهشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۸۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سی و پنجمین جشنواره ملی تقدیر از کارگران نخبه، گروه‌های کارگری و واحدهای نمونه اظهار کرد: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند. تولید محور همه تلاش های ماست و محور تولید هم کارآفرینی و کارگر است. نقش کارگران در این زمینه بی بدیل است و باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود تا تولید ما هم در کیفیت و هم کمیت رشد کند.

وی ادامه داد: باید محصولی تولید شود که در دنیا بهترین باشد و تولید این محصولات از کشور ما برمی‌آید. استاندارد کف مشخصات یک کالاست و کالای تولدی ما باید در دنیا برتر باشد. در سریلانکا صدور خدمات فنی و ومهندسی انجام شده و ومهندسان آنجا می‌گفتند، کار بسیار علمی و دانش پایه انجام شده است. این کار چند منطوره بود و سد و نیروگاه ایجاد شده بود. مهندسان ما گفتند شاید اولین کاری است که در آن منطقه انجام شده است.

رئیسی ادامه داد: رهبری حکیمانه فرمودند که در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند که باید به این نخبگان توجه شود. باید از ایده پردازی حمایت کرد. ایده پردازی در دانشگاه مهم است، اما کسی که در عمل صاحب ایده شده است، باید مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد فرهنگ کار در کشور بسیار مهم است، گفت: باید به کار و کارگر توجه شود. عمل برتر و موثر مهم است. بین نماز اول وقت و نماز قضا تفاوت وجود دارد. تاکید دارم کار زمان شناسانه اهمیت دارد. در زمان دفاع مقدس کارهایی در کارخانه‌ها انجام شد که ما را از کشورهای بیگانه بی نیاز کرد. کارهایی که همراه با خلاقیت و نوآوری بود. کارگران ما سابقه این کارها را نداشتند. الان هم به ما جنگ اقتصادی به ما تحمیل شده است که تاکنون جوانان، کارگران و کارفرمایان ما نشان دادند که همچنان که رزمندگان ما سیلی محکمی به دشمن زدند، کارگران ما هم در عرصه اقتصادی سیلی محکمی به دشمن خواهند زد، دشمنان فکر می کنند با تهدید و تحریم می توانند ما را متوقف کنند.

وی افزود: ما رشد تولید، رشد اقتصادی، رشد نوآوری داریم و در حوزه فناورانه رشد داریم.رشد کمی در شرکت‌های دانش بنیان داریم. جامعه کارگری و کارآفرنی ما پای کار است و این جای تقدیر دارد.
رئیس جمهور با اعلام اینکه لایحه امنیت شغلی کارگران در دولت تصویب شده و در مجلس پیگیری می‌شود تا کار سریعتر به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: ثبات شغلی بسیار مهم است. ما امروز شاهیدم که اشتغال در کشور افزایش و بیکاری کاهش یافته و این جای افتخار دارد. زمینه شغل برای تحصیل کردگان بهتر از قبل فراهم شده است. بیمه کارگران ساختمانی بسیار مهم است. وزیر گفته است که موانع این کار در حال رفع است. بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است.

رئیسی همچنین با بیان اینکه سازوکار قانونی سه‌جانبه دولت، کارفرما و کارگر خوب است و ادامه یابد تا تصمیم مناسب با تورم گرفته شود و قابل دفاع است، افزود: بانک‌ها با اشتغال، مسکن و ازدواج همراهی کنند. تاکید می‌کنم که در پرداخت وام برای این سه موضوع که به رفع دغدغه جوانان کمک می کند، همراهی کنند. باز هم تاکید می کنم که بانک‌ها مساعدت بیشتری داشته باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسئول بانک رفاه کارگران اعلام کردند که آمادگی دارند که برای تسهیلات مسکن کارگران کمک کنند که من از وی تشکر می کنم تا این دغدغه کارگران را حل کنند. سهم مسکن در سبد هزینه خانوداه زیاد است و بنای دولت این است که با امکاناتی که در کشور وجود داردآن را حل کند. یکی از امکانات مهم کشور، زمین است و ممکن در مرکز استان یا تهران زمین نداشته باشیم، اما آن طرف تر از تهران، تبریز یا مشهد و مرکز استان امکان تهیه زمین وجود دارد. از همه مدیران شرکت‌ها و کارخانجات می خواهم همت کنند تا تعاونی‌های مسکن فعال شوند. وزارت راه و شهرسازی آمادگی برای رفع دغدغه مسکن را دارد. مسکن دغدغه مهمی برای کارگران است و باید این دغدغه رفع شود.

رئیسی در ادامه گفت: مهارت ورزی برای همه لازم است برای هر کاری دانش‌افزایی و مهارت افزایی لازم است. مهارت و دانش باید به روز شود. همواره باید نسبت به کسب دانش اقدام کرد. دنیا هم دنیای اطلاعات، ارتباطات و دانش است. در گذشته حرف دولت الکترونیک مطرح بود و امروز بحث دولت هوشمند مطرح است . در سال های گذشته دولت‌ها نتوانستند دولت الکترونیک را اجرایی کنند  و الان 37 درصد دولت الکترونیک محقق شده است. همه ما محتاجیم که دانش‌مان به روز شود و مهارت افزایی و دانش افزایی برای جامعه کارگران هم اهمتی زیادی دارد.

وی در پایان گفت: هزاران کارگر مشغول به کار شده‌اند و کارخانجات تعطیل دوباره احیاء شده اند. تعطیلی کارخانجات مشکلات زیادی در زندگی کارگران ایجاد کرده است. کارخانه‌های زیادی بودند که از گردونه تولید خارج شده بودند و اما الان به چرخه تولید بازگشته‌اند. قریب به 10 هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به تولید برگشته‌اند. تاکید کرده‌ام که مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای به هر دلیلی تعطیل شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ببینید | جزئیات جدید از طراحی ترور شهید آیت الله بهشتی در سال ۵۴
  • رئیسی: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند
  • ببینید | درخواست معاون حقوقی رئیسی از نمایندگان مجلس آینده برای رفع مسائل اقتصادی!
  • قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی