Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با پایگاه اینترنتی پاس بلو Pass Blue اتریش که به پوشش خبری مستقل اخبار سازمان ملل می‌پردازد، درخصوص تمدید توافق فنی آژانس و ایران برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران که در سوم تیرماه به پایان می‌رسد، گفت: در خصوص تمدید احتمالی توافق فعلی بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران، از تهران پاسخی دریافت نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تصریح کرد: این توافق نباید راه حلی طولانی مدت برای پایش و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران تلقی شود.

گروسی افزود: من دوباره با ایران تماس می‌گیرم و به آن‌ها می‌گویم لازم است به صورت مجازی یا فیزیکی دیدار و گفتگو کنیم. همانطور که در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود گفتم، تمدید یا حفظ این تمهید که موقتی است، به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

او گفت: دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران محدود است و ما نباید بیشتر از این محدود شویم. این توافق محدود، یک راه حل پایدار نیست. این توافق را نمی‌توان جایگزینی برای رویکرد صحیح راستی آزمایی در یک برنامه هسته‌ای با ابعاد برنامه ایران دانست.

مدیر کل آژانس تاکید کرد: ضمیمه فنی توافق موقت که جزئیات بازرسی‌هایی مشخص می‌کند هنوز در حال اجراست و متوقف نشده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال تغییر در تعاملات آژانس با ایران با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور گفت: ایران یک کشور دارای حق حاکمیت است. اما من معتقدم سودی ندارد که آن‌ها روابط با آژانس را قطع یا سیاست رویارویی با آژانس را اتخاذ کنند. این شیوه فعالیت مسبب مشکلاتی برای ایران در تمام سطوح می‌شود و این به نفع آن‌ها نیست.

او افزود: آماده همکاری با رئیس جمهور بعدی ایران و شنیدن دیدگاه‌های تهران هستم. من می‌خواهم هرچه سریع‌تر با کادر جدید در ایران گفتگو و اعتماد سازی کنم و رابطه داشته باشم. ما مدتی طولانی در حال انجام این کار بوده ایم.

گروسی خواستار شفاف سازی ایران در خصوص موضوعات پادمانی شد و ادعاهای وجود ذرات هسته‌ای در سه نقطه ایران را مجدد مطرح کرد.

او درباره فرایند مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: ما یکی از طرف‌های مذاکرات نیستیم. ما تلاش می‌کنیم با رایزنی با مذاکره کنندگان از این روند حمایت کنیم. ما به مذاکره کنندگان کمک می‌کنیم تا متوجه شوند چطور چیزهایی که آن‌ها در حال مذاکره درباره آن‌ها هستند در خصوص بررسی واقعیت و راستی‌آزمایی اهمیت دارند.

رافائل گروسی افزود: ما به سیستمی نیاز داریم که به ما امکان بدهد دیدی کامل بر برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم. این عملیاتی پیچیده است، زیرا قبلا در مورد طرح جامع اقدام مشترک، اوضاع در خصوص قابلیت‌های هسته‌ای ایران متفاوت بود. در سال‌های گذشته مسائل زیادی در این خصوص تغییر کرده است. حق و وظیفه من ایجاب می‌کند به طرف‌های مذاکره کننده بگویم به عنوان یک بازرس به چه چیزی نیاز دارم تا اطمینان حاصل کنم این توافق بلند پروازانه بر اساس اطلاعات دقیق قرار دارد، اما تصمیم گیری درباره جنبه سیاسی این توافق در گرند هتل وین انجام می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان به تأثیر خرابکاری اخیر صهیونیست‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران بر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران گفت: بله، تأثیری به وجود آمده است. آخرین گزارش من تا حدودی به این موضوع می‌پردازد و البته ارزیابی خسارت، مربوط به سرویس‌های امنیتی ایران است، اما معیار اندازه گیری که بتوانید به سراغ آن بروید، سرعت افزایش تولید است. یک رویداد جدی اتفاق افتاد و این موضوع در فعالیت‌های آنجا آشکار است، اما ما همچنین شاهد فعالیت زیادی از لحاظ جایگزینی سانتریفیوژها هستیم. بنابراین، فعالیت در این سایت ادامه یافته است.

دور ششم مذاکرات وین روز شنبه برگزار شد و رؤسای هیئت‌ها ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مستمر و فشره تیم کارشناسی اعلام کردند که دور آتی مذاکرات می‌تواند دور نهایی باشد و رسیدن به راه حلی برای احیای برجام نزدیک است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100267 برچسب‌ها رافائل گروسی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رافائل گروسی برنامه هسته ای هسته ای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۹۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشوربا بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دومین روز حضور خود در بانکوک برای شرکت در هشتادمین جلسه سالیانه اسکاپ، با «آلیس جابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ، دیدار و گفتگو کرد.
 داود منظور در این دیدار که در محل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک برگزار شد، با تأکید بر لزوم گسترش همکاریها و نقش نهادهای توسعه‌ای مانند اسکاپ در ارتقای توسعه کشورها، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه ای، تکمیل کریدورها و مقابله با خشکسالی، حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.
معاون رئیس‌جمهور با حائز اهمیت خواندن موضوع نشست امسال اجلاس اسکاپ، بر ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصاد جهان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن علاقه‌مندی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل در مسیر توسعه پایدار، آمادگی دارد در حوزه دیجیتال‌سازی هم همکاری داشته باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی، به استفاده از منابع بین‌المللی هم توجه داریم.
وی نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از فعالیت‌های مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از مؤسسات منطقه‌ای زیرمجموعه اسکاپ مستقر در تهران مستقر را اساسی دانست و گفت: ما ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های اپدیم، تجربیات موفقی در کاهش بلایا داریم که می‌توانیم آنها را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.
دکتر منظور افزود: از جمله تجربیات موفق کشورمان، تجارب حاصل شده در مهار و مدیریت منابع آب و شیرین‌سازی آب است که با توجه به تأثیر تغییرات اقلیم بر بروز خشکسالی های پیاپی و کاهش منابع آب، همکاری مشترک به‌ویژه با کشورهای همسایه، اهمیت دوچندان دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کمبود منابع آب به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان، گفت: ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.
دکتر منظور با بیان اینکه خوشحال میشویم در منطقه به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی در جهت حمل کالا کمک کنیم، گفت: اسکاپ میتواند نقش بیشتری را در این زمینه بازی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد با تشکیل گروه کاری مشترک با کشورهای منطقه تحت مدیریت اسکاپ، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.
وی با تأکید ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها و همکاری با اسکاپ در حوزه اقتصاد دیجیتال، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با اسکاپ و کمیته‌های مربوطه را اعلام کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح
  • جذب منابع پایدار با رویکرد حفظ و جذب مشتریان محقق می‌شود
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم