Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:51:13 GMT

نقش سیاستگزاران درایجاد زیرساخت امنیت غذایی مهم است

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۱۱۷۴

نقش سیاستگزاران درایجاد زیرساخت امنیت غذایی مهم است

به گزارش خبرنگار دانشگاه وآموزش ایرنا،  سیدحسین گلدانساز روز دوشنبه در رویداد استارتاپ ویکند کشاورزی و سلامت هوشمند در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: امنیت غذایی یکی از پایه های اصلی امنیت ملی است، بارها این دو واژه را شنیده ایم، امیدواریم بحث امنیت غذایی در قالب سند باقی نماند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹  بخش کشاورزی بر خلاف سایر بخش ها و حوزه ها رشد مثبت داشته است، متاسفانه حرکت  در این بخش در سطح کلان کشور به خوبی انجام نشده است افزود: ما در صدد هستیم با تمام وجود و قوا در این مسیر حرکت کرده و بستر سازی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در کشور در خصوص کشاورزی و منابع طبیعی این است که سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور اهمیت بخش کشاورزی را درک نکرده اند یا این حوزه را قبول ندارند، مثل مجلس شورای اسلامی که  متاسفانه در دوره های گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس ضعیف بوده است.

گلدانساز  از مدیرانی که در سیاستگزاری کلان کشور فعالیت می کنند، خواست بخش کشاورزی را ببینند افزود: ما نیز در بخش آموزش نیز توجه نکرده ایم، توسعه کمی و بی رویه  در دانشگاه ها در جذب دانشجوی کشاورزی داشتیم.

وی گفت: یکی از بهانه هایی که ما دست مسولان دادیم این است که دانشجویان سواد کمی دارند، این حرف قبول  اما در بخش کشاورزی باید دانشجویان این رشته تسهیلات دریافت کنند، رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران  افزود: نکته دیگر این است که بسیاری از دانشجویان حوزه کشاورزی دختر هستند.

گلدانساز اظهار داشت :  اگر دانشجویان بسیاری در کشوراشتغال ندارند برای اینکه ما به آنها توجه نکرده ایم، حمایت از کشاورزی با بخش های دیگر کشور فرق می کند، اکوسیستم کشاورزی با اکوسیستم های دیگر فرق می کند.

وی ادامه داد: در کشاورزی با موجود زنده سروکار داریم، باید صبور باشیم به عنوان مثال بخش کشاوزری کشور هلند که به عنوان دومین صادر کننده مواد غذایی جهان است  برای تهیه بذر جدید خیار ۱۰ سال زمان صرف می کند، در صورتی که در ایران می خواهند به یکباره به نتیجه آخر برسند.

وی بیان کرد: در بحث خشک سالی و کم آبی باید کار کنیم، دستیابی به محصول سالم ازمواردی است که باید به آن توجه کنیم و زدودن سموم و کود شیمیایی از محصولات کشاورزی را بایدبه عنوان یکی از مسایل اورژانسی کشاورزی در نظر بگیریم.

وظیفه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پژوهش نیست

 رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز در رویداد استارتاپ ویکند کشاورزی وسلامت هوشمند گفت: وظیفه پارک نه پژوهش و نه نوآوری است بلکه پارک حمایت کننده است و یکی از موارد حمایت مالی است.

عباس زارعی هنزکی افزود: شبکه فناوری از جمله پروژه های مهمی است که با مرکزیت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حال انجام است تا ازهمه اساتید و دانشجویان برای خلق یک شبکه که بتواند به بخش های مختلف کمک کند بهره گیرد و در پارک فناوری دانشگاه تهران واقع شود.

وی یادآور شد: در دهکده نوآوری کشاورزی هوشمند به مرکزیت پردیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز از محورهای اصلی توسعه پایدار ، بحث کشاورزی ، سلامت و امنیت غذایی است.

وی گفت: در این رویداد طرح های حوزه کشاورزی و سلامت هوشمند ارزیابی و در نهایت تیم های منتخب وارد کسب وکار می شوند  و می توان از طرح ها در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی داشگاه تهران و ابوریحان  استفاده کرد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی هلند استارتاپ پارک علم و فناوری دانشگاه تهران استان البرز دانش‎ بنیان ‎ها دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی هلند استارتاپ مجلس شورای اسلامی هلند استارتاپ پارک علم و فناوری دانشگاه تهران استان البرز دانش بنیان ها دانشگاه تهران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران کشاورزی و منابع طبیعی بخش کشاورزی امنیت غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۱۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند که حضور آنها در عرصه‌های مختلف جامعه متضمن برقراری امنیت غذایی و سلامت آحاد افراد جامعه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجتبی نوروزی به مناسبت روز جهانی دامپزشکی پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«روز جهانی دامپزشکی فرصتی مغتنم برای یادآوری و توجه به اهمیت خدمات تخصصی دامپزشکی و نقش برجسته دامپزشکان در حوزه سلامت انسان و دام و تأمین و تضمین امنیت غذایی است.

پیشگیری، مبارزه و درمان بیماری‌های دامی در جهت حفظ و ارتقا سلامت جمعیت دامی کشور و برقراری امنیت غذایی به ویژه تأمین سبد مواد غذایی و فرآورده‌های پروتئینی با منشأ دامی ایمن و سالم و همچنین پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که به حدود ۸۰۰ نوع بیماری می‌رسد، از مهم‌ترین دستاوردهای دامپزشکان در سطح ملی است که در این روز گرامی داشته می‌شود.

دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند که حضور آنها در عرصه‌های مختلف جامعه متضمن برقراری امنیت غذایی و سلامت آحاد افراد جامعه است و از این رو گرامی داشت جایگاه حرفه‌ای آنها در روز جهانی دامپزشکی برای قدردانی از خدمات ارزشمند و اثرات مفید فعالیت آنها در سطح ملی و بین‌المللی است.

روز جهانی دامپزشکی سال ۲۰۲۴ با شعار "دامپزشکان از پایه‌های اجتناب ناپذیر نظام سلامت هستند" بیانگر جایگاه خطیر و حساس دامپزشکان و پیرادامپزشکان در نظام سلامت جهان است. امری که آشکارا روشن کننده همان شعار پیشتازی این قشر در امنیت غذایی و امنیت زیستی آحاد ملت است.

اقتدار غذایی و افزایش تولید غذا از نظر کمی و کیفی در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار مبتنی بر فعالیت‌های دانش بنیان و اشتغال آفرین در این حوزه، از محورهای اساسی ظرفیت سازی در برابر مخاطرات مرتبط با سلامت جمعیت دامی ناامنی غذایی حاصل از آن است.

در پایان از خدمات ارزشمند و شایسته فرهیختگان دامپزشک و پیرادامپزشک صمیمانه تشکر می‌نمایم و برای تمام همکاران گرامی آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون دارم.

دکتر مجتبی نوروزی
معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور»

کد خبر 748311

دیگر خبرها

  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • رویداد استارتاپی شتاب در قم به کار خود پایان داد
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
  • انتصاب رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • انتصاب رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند
  • تلفیق هنرنمایی طبیعت با فناوری نوین، نجات کشاورزی کم بازده دیم