Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروز، محسن یارمحمدیان، در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: ۲۶ ژوئن مصادف با ۵ تیرماه، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است و شعار امسال که از سوی دفتر مبارزه با جرم سازمان ملل تنظیم شده‌است، «حقایق را درباره مواد مخدر به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم» می‌باشد.

وی گفت: شعار امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، «یاری‌گران زندگی، مشارکت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد» است و از ۴ تا ۱٠ تیر که هفته مبارزه با موارد مخدر است، روزشماری دارد و برای هر روز شعاری پیش بینی شده‌است؛ از جمله برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در این ایام، تبیین اهداف و عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در نمازهای جمعه، تجلیل از خانواده شهدا و سمن‌ها و فعالین حوزه‌ی اعتیاد، برنامه‌های پیش‌بینی شده در بستر شاد توسط وزارت آموزش و پرورش، همایش‌های استانی با حضور استانداران و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..  می باشد.

یکی از مهمترین راهکارهای مباره با قاچاق مواد مخدر، ضربه به ارکان مالی آن است

در ادامه این نشست، احسان شریفی، دبیر کمیته مقابله با عرضه مواد مخدر شورای هماهنگی، با اشاره به اینکه اصفهان به جهت موقعیت جغرافیایی خود، به عنوان یک محور مواصلاتی انتقال مواد مخدر برای قاچاقچیان در نظر گرفته می‌شود، اذعان داشت: برای مبارزه با مواد مخدر، اولین راهکار مقابله با بنیان‌های اقتصادی و مالی قاچاقچیان مواد مخدر، روانگردان‌ها و پولشویان است؛ چرا که در تنگنا قرار دادن این افراد از نظر مالی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: راهکارهای دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر، اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر، افزایش اردوگاه‌ها و مراکز نگهداری معتادان، پاکسازی شهرها از طریق دستگیری، سازماندهی و نگهداری معتادان و نیز حرفه‌آموزی معتادان متجاهر بوده‌است.

شریفی تصریح کرد: در سال ۹۸ کشفیات کل کشور بیش از ۹۵٠ تن و در سال ۹۹، با ۲۴ درصد رشد بیش از ۱۱۷٠ تن بوده‌است که ۱٠٠٠ تن آن توسط ناجا حدود ۸۵٪ و مابقی توسط سایر نهادها همچون وزارت اطلاعات به میزان ۱۳٪، بسیج، گمرک و سازمان زندان‌ها در حد ۲٪ کشف شده‌است؛ ۸٠ درصد این مواد را تریاک و باقی آن را سایر مواد مخدر همچون حشیش، هروئین، مورفین و... تشکیل می‌دهد.

دبیر کمیته مقابله با عرضه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: در سال گذشته ۲۲۴ هزار قاچاقچی و توزیع‌کننده مواد مخدر دستگیر شده‌اند؛ ۷٠٪ از کشفیات اطلاعاتی، ۲۶٪ انتظامی و ۴٪ رزمی بوده‌ است و نکته‌ قابل توجه این است که استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در صدر استان‌های کاشف موادند اما از نظر دستگیری عوامل توزیع و قاچاق مواد مخدر، استان اصفهان بعد از تهران بزرگ در رتبه‌ی دوم قرار دارد؛ همچنین استان اصفهان در جمع‌آوری معتادان رتبه دوم کشور را دارا می‌باشد.

شریفی، درباره مواد مخدر کشف نشده تشریح کرد: کشفیات استان اصفهان در سال ۹۸، ۴۵ تن و در سال ۹۹، ۵۴ تن بوده‌است؛ در سطح کشور ۲ میلیون و ۸٠٠ هزار معتاد خالص داریم که هر کدام از این‌ها اگر روزانه ۲ گرم مواد مخدر مصرف کند، «روزانه» چند تن نیاز کشور خواهد بود؛ از نگاه بین‌المللی پلیس خوب، پلیسی است که ۲۵ درصد از مواد مخدر داخل کشور را کشف کند که این میزان برای ایران بیش از ۳٠ الی ۴٠ درصد است، ولی با این حال آمار دقیقی از مواد مخدر کشف نشده و توزیع شده وجود ندارد و تمام این ارقام تخمینی است.

نرخ شیوع مواد مخدر در اصفهان کاهش یافته است

دبیر کمیته مقابله با عرضه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان داشت: در استان اصفهان، در سال ۹۹ بیش از ۱۷ هزار نفر از عوامل قاچاق و توزیع مواد مخدر دستگیر و بیش از ۷۶٠٠ معتاد جمع‌آوری شدند؛ در تحقیقات انجام شده در سال ۹٠ نرخ شیوع اعتیاد اصفهان بین افراد ۱۵ تا ۶۵ سال، ۱.۹۱ و در سال ۹۶ و ۹۵، ۲.۴ بود و اصفهان از نظر رتبه شیوع اعتیاد از رتبه ۱۹ کشور، با توجه به برنامه‌های صورت گرفته به رتبه ۲۳ رسیده‌است.

وی، در مورد افزایش نرخ شیوع اعتیاد با وجود کاهش رتبه در کشور توضیح داد: اصفهان پس از جدایی استان‌های تهران و البرز، صنعتی‌تربن استان کشور است که امر موجب حاشیه‌نشینی و مهاجرت و ورود خرده‌ فرهنگ‌های قاچاق و مصرف مواد مخدر به استان شده‌ است و این عوامل می‌تواند در افزایش نرخ شیوع اثرگذار باشد.

اصفهان در زمینه کشفیات مواد مخدر رتبه پنجم را دارد

شریفی، درباره مبادی ورودی مواد مخدر به استان اشاره کرد: گلوگاه‌های اصلی ورود مواد مخدر به استان از مرزهای شرق و جنوب است و دو مسیر اصلی آن‌ها از طریق نائین و نیز بین شهرضا و سمیرم است؛ باید توجه داشت که این مبادی، مبادی قاجاق کالا، ارز و انسان نیز هست و بنابراین دستگاه‌های مختلف درگیر آن هستند و در نتیجه نظارت‌ها نیز در این قسمت‌ها بیشتر است؛ اصفهان رتبه‌ی پنجم یا ششم کشور را در خصوص کشفیات دارد و این نشانگر عملکرد خوب پلیس در این حوزه است.

دبیر کمیته مقابله با عرضه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ادامه داد: قاچاقچیان وقتی مطلع می‌شوند که در این محل‌ها دستگاه‌های X_Ray قوی قرار دارد، سعی می‌کنند از راه‌های فرعی مواد را انتقال دهند که در این زمینه یگان تکاوری از خور و بیابانک و اردستان تا شهرضا را پوشش می‌دهند و سعی می‌کنند که قاچاقچیان را به دام بیندازند؛ در مرزهای غربی همچون فریدن و فریدونشهر بیشتر با قاچاق اسلحه مواجه هستیم تا قاچاق مواد مخدر و انتقال مواد از طریق همین مرزهای جنوبی و شرقی صورت می‌گیرد.

وی همچنین، از اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر در مجلس خبر داد که برخی مشکلات از جمله جرم‌انگاری و قرار دادن مواد شیمیایی جدید در فهرست مواد مخدر با سرعت بیشتر را بهبود می‌بخشد.

شریفی، در ارتباط با تولید مواد مخدر در استان گفت: در برهه‌ای آشپزخانه‌هایی به صورت موقت داشتیم اما به دلیل برخورد شدید پلیس در کل کشور، تولید موارد در داخل کشور بسیار نادر شده‌است؛ همچنین این کار با توجه به خطر بالا و نداشتن توجیه اقتصادی توسط عوامل مواد مخدر دنبال نمی‌شود، چرا که پیش‌سازهای ارزان از چین به افغانستان می‌رود و در همانجا تولید می‌شود و فقط قاچاق آن به داخل کشور صورت می‌گیرد.

تعداد معتادان زن در استان اصفهان بسیار کمتر از آمار تخمینی است

دبیر کمیته مقابله با عرضه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار داشت: مصرف مواد سنتی در کشورمان بیشتر از مواد صنعتی است، اما سرعت گرایش به مواد صنعتی بیش از مواد سنتی است، نرخ شیوع کشور ۵/۴ است و اصفهان ۲/۴ که تقریبا نصف میزان شیوع کشور است؛ در حوزه زنان به صورت معمول گفته می‌شود که ۱٠٪ معتادان را زنان تشکیل می‌دهند و بنابراین در استان اصفهان اگر ۱٠٠ هزار معتاد داشته باشیم باید ۱٠ هزار نفر آنان زنان باشند اما  این آمار بسیار کمتر است و حدودا ۲ الی ۳ هزار زن معتاد در استان باید داشته‌ باشیم.

اعتیار باید در دو بخش علاج و کنترل دنبال شود

در ادامه این نشست، افسانه مطلب‌زاده در ارتباط با بحث درمان معتادان تاکید کرد: درمان دو محور علاج و کنترل دارد و در رابطه با اعتیاد نمی‌توان صحبت از علاج کرد، چرا که هیچ دارویی وجود ندارد که بتوان با مصرف آن به اعتیاد خاتمه داد، بلکه بحث کنترل بیماری یا کاهش آسیب‌های خانوادگی، اجتماعی، قضایی و حقوقی و... مطرح است.

دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وجود ۵۵٠ مرکز و گروه درمانی اعتیاد در سطح استان اظهار کرد: ۸ نوع مرکز تحت عنوان مراکز ماده ۱۵ در جهت درمان یا همان کنترل اعتیاد فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها، مراکز ام. ام. تی و کمپ‌های ترک اعتیاد است؛ حدود ۴۸٠ مرکز ام. ام. تی در سطح استان محل مراجعه معتادان است، متادون یا ام.ام.تی یک شیوه درمان است که جایگزین مواد مخدر می‌شود و فرد به جای ارتباط با قاچاقچیان، روی‌آوردن به خلاف، داشتن حالت خماری و نئشگی یک زندگی معمولی را دنبال می‌کند اما مواد هم کاملا از زندگی او حذف نشده‌است و در حین مصرف زیر نظر پزشک سلامت او بررسی می‌شود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که اعتیاد خود یک بیماری چند علتی است، پس نمی‌توان برای درمان هم فقط به بعد جسمانی آن تکیه کرد؛ به طور مثال در کمپ‌ها فقط در هفته اول سم زدایی می‌شود و دو سه هفته دیگر هم فرد معتاد در کمپ می‌ماند و برای بعد از آن برنامه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود؛ در حالی که بسیاری از آن‌ها دچار مشکلات اجتماعی، خانوادگی، پیدا کردن شغل، مشکلات قضایی و...  هستند که این عوامل می‌تواند باعث سوق دادن مجدد فرد به سمت اعتیاد شوند.

مطلب زاده در مورد تفاوت مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ تشریح کرد: مراکز ماده ۱۵ مراکزی است که معتادان به صورت داوطلبانه به آن مراجعه می‌کنند و مراکز ماده ۱۶ مراکزی است که معتادانی که قصد ترک ندارند را با دستور قضایی جمع‌آوری و پذیرش می‌کنند، یک مرکز ماده ۱۶ زیر نظر بهزیستی و یک مرکز دیگر زیر نظر سپاه استان داریم که با توجه شرایط کرونا ظرفیت هر مرکز ۲٠٠ نفر است که با توجه به تعداد ۲ الی ۳ هزار معتاد متجاهر استان، این ظرفیت بسیار اندک است و با توجه به اینکه فرد معتاد هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازد، هزینه‌ی راه‌اندازی و ارائه خدمات این مراکز بسیار بالاست.

دبیر کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، مراکز ام. ام. تی، مراکز بستری و درمان اعتیاد، مراکز گذری درمان، مراکز تی. سی یا اجتماع درمان مدار، کمپ‌ها، مراکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری را از جمله دیگر مراکز درمان اعتیاد برشمرد.

وی درباره نظارت بر این مراکز تصریح کرد: کمیته نظارت استانی بر مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب، وظیفه نظارت بر این مراکز را بر عهده دارد و تیم‌های نظارتی پس از بازرسی از این مراکز، تخلفات را به کمیته گزارش می‌دهند و کمیته از دادن تذکر کتبی تا قطع سهمیه دارویی که باعث زیان اقتصادی مراکز متخلف می‌شود را تعیین می‌کند؛ لغو مجوز تنها توسط مراجع قضایی صورت می‌گیرد و کمیته در صورت مشاهده تخلفات زیاد و لزوم لغو مجوز، پرونده مرکز متخلف را به دستگاه قضایی ارسال می‌کند.

مطلب‌زاده اشاره کرد: در حال حاضر مراکز، داروی متادون را از معاونت قضا و داروی استان دریافت می‌کنند و صحبت‌هایی شد که توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها صورت بگیرد، اما با فراهم نبودن شرایط از جمله برقراری مکان و امنیت لازم در داروخانه‌ها فعلا این موضوع از دستور کار خارج شد؛ با این حال متادون چه از طریق مراکز و چه از طریق داروخانه‌ها توزیع شود باید تحت نظارت باشد چرا که متادون هم نوعی مخدر است و تفاوت قیمت دولتی و آزاد آن بسیار زیاد است.

اصفهان اولین خیریه پیشگیری از اعتیاد را راه‌اندازی کرده است

در پایان نشست، زهره نهالی، دبیر کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، درباره اهم وظایف کمیته‌ی مشارکت اجتماعی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: آسیب‌شناسی فعالیت سمن‌ها، بررسی نقاط ضعف و قوت مشارکت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد، بسترسازی برای ایجاد شبکه‌سازی سازمان‌های مردم نهاد، بهره‌مندی از ظرفیت گروه‌های مرجع به ویژه خیران در پیشگیری از اعتیاد از وظایف این کمیته می‌باشد که در این حوزه، اصفهان توانسته اولین خیریه‌ پیشگیری از اعتیاد به نام خیریه‌ امام حسن عسگری را تشکیل دهد.

وی اضافه کرد: در حوزه آموزش و توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد، در سال ۹۹، ۲۵ دوره آموزش مجازی و در حوزه حمایت از فعالیت‌های آنان ۵٠ دوره آموزش مجازی و حضوری تحت عنوان یاری‌گران زندگی در پنج محیط آموزش، کار، خانواده، محلات و فضای مجازی را داشتیم که سمن‌های حوزه ورزش و جوانان خصوصا همیاران استان که زیر نظر بهزیستی است همکاری خوبی را در این زمینه داشتند.

نهالی اظهار داشت: هر ساله آموزش بهبودیافتگان بر اساس تفاهم‌نامه بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان آموزش فنی‌حرفه‌ای کشور با همکاری اداره کل زندان‌ها، بهزیستی و سمن‌ها انجام می‌شود؛ همچنین حمایت بیمه‌ای از بهبودیافتگان را داریم که در سال گذشته از ۸٠ کارگاه اشتغال بهبودیافتگان حمایت شده است.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ستاد مبارزه با مواد مخدر سازمان های مردم نهاد پیشگیری از اعتیاد قاچاق مواد مخدر استان اصفهان مواد مخدر مواد مخدر مراکز ماده سازمان ها سال ۹۹ نرخ شیوع زیر نظر سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۱۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم

فیاض فر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خاتم گفت: با رصد ماموران انتظامی و وصول گزارش کشت خشخاش توسط افرادی با هویت معلوم در یکی از روستا‌های شهرستان یازده هزار بوته خشخاش کشف و معدوم سازی شد.

وی افزود: دستورات قضائی برای ورود به محل و دستگیری متهمان صادر و مقادیر قابل توجهی از گیاه خشخاش به منظور تهیه ماده مخدر تریاک کشف شد. 

او بیان کرد: مبارزه با مواد مخدر و مشروبات الکلی در هر سطح از تولید، توزیع و مصرف، همواره یکی از اولویت‌های اصلی دستگاه قضایی شهرستان بوده است، چنانچه فرد یا افرادی نسبت به کشت مواد مخدر اقدام نمایند یا زمین و مزارع خود را در اختیار افرادی جهت کشت خشخاش یا شاهدانه برای تولید انواع مواد مخدر قرار دهند، ضمن برخورد قانونی با تمام افراد دخیل در این فرآیند، امکان تعقیب قانونی برای مالک زمین محل کشت هم وجود خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • دومین روز اجلاس مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیایی + فیلم
  • توقیف کامیون حامل ۲۶۷ کیلو مواد مخدر شیشه در غرب تهران
  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • ۵۷۰ کیلوگرم تریاک با همکاری پلیس استان سمنان کشف شد
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان مکشوفه
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه