Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری دوشنبه پس از بازدید از روند ساخت و تجهیز رصدخانه دانشگاه کاشان در کامو و چوگان از توابع کاشان افزود: ساخت و راه اندازی این رصدخانه برای نخستین بار کار خیلی بزرگی در حوزه پژوهش است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از کمبودهای جدی ما در حوزه پژوهش نبود رصدخانه بود افزود: با توجه به اینکه ایران همیشه در علم  فیزیک در تاریخ پیشتاز بوده‌است اکنون نیز موفق شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری وجود منجمان و محققان بسیار خوب را تاکید کرد و اظهار داشت: اما انانداین امکانات و اختیارات رصدخانه را در اختیار نداشتند.

ستاری با بیان اینکه رصدخانه دانشگاه کاشان یکی از ۶ رصدخانه نیمکره شمالی است تصریح کرد: این رصدخانه در این منطقه از زمین با وجود این امکانات و تجهیزات حتی در خاورمیانه و از اروپا تا هندوستان وجود ندارد.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی  نیز گفت: ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نقش کلیدی در ساخت و راه‌اندازی این رصدخانه داشته است.

محمدجواد لاریجانی با تاکید بر اینکه احساس می‌شود باید یک طرح افزون بر ۲۰ سال با تلاش ده‌ها و صدها دانشمند طول بکشد تا یک اثر ماندگار در تاریخ علم ایران پیدا شود اظهار داشت: حس ما اکنون مانند احساس خواجه نصیر طوسی یکهزار سال قبل در مراغه است که رصدخانه‌اش را ساخت.

وی با تاکید بر اینکه رصدخانه دانشگاه کاشان یکی از رصدخانه‌های بسیار مدرن و پیچیده دنیا است، خاطرنشان کرد: نسل‌های آینده قدردان زحمات این کشور برای راه‌اندازی رصدخانه خواهند بود.

مقدمات ایجاد این رصدخانه ملی در قله «گرکش» اطراف شهر «کامو» کاشان در سال ۸۲ آغاز که در دولت نهم متوقف شد با پیگیری های فراوان در اواخر دولت دهم کار ساخت آن دوباره شروع شد.

راه‌اندازی این رصدخانه به دلیل مکان نجومی آن می‌توان پل ارتباطی بین جزایر قناری، چین و هند را با کشور ایران به وجود آورد.

پس از اندازه‌گیری بیش از ۴۰ قله کوه در مناطق مختلف کشور ۱۲ سال طول کشید تا منطقه «کامو» کاشان، به عنوان مناسب‌ترین قله برای استقرار تلسکوپ‌های حرفه‌ای نجومی انتخاب شد.

شهر کامو از توابع بخش قصمر در حدود ۸۰ کیلومتری کاشان قرار دارد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری آبان ۹۹ در حاشیه بازدید از طرح راه‌اندازی رصدخانه ملی ایران از بهره‌برداری آن اواخر خرداد سال ۱۴۰۰ در شهر کامو از توابع کاشان خبر داده است.

برچسب‌ها سورنا ستاری کاشان رصدخانه ملی ایران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سورنا ستاری کاشان رصدخانه ملی ایران سورنا ستاری کاشان رصدخانه ملی ایران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علمی و فناوری رییس جمهوری معاون علمی راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۳۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق نشات گرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، معاون اجرایی رییس جمهور در اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه با اشاره به تحولات امسال کشورمان به ویژه عملیات وعده صادق افزود:: این موفقیت نشات گرفته از فرهنگ شهید و شهادت است. منصوری  با بیان اینکه ما در حوزه های اقتصادی، شاخص های نرخ بیکاری، کنترل نقدینگی و افزایش تولید رو به پیشرفت هستیم، گفت: کم و کاستی هایی داریم، اما برای رسیدن به اهداف، ظرفیت ها و ابزارهای لازم وجود دارد. منصوری با اشاره به اینکه در دوره عزت و اقتدار جمهوری اسلامی به سر می بریم، عنوان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران میدان داری می کند. معاون اجرایی رییس جمهور با تاکید بر اینکه مردم کهگیلویه و بویراحمد تجلی غیرت و مردمانی سراسر نور و سلحشور هستند، اظهار کرد: بواسطه شهدا الگوهای موفقی به منصه ظهور گذاشته شد و کشور ما سرشار از اسطوره ها است. منصوری ترویج فرهنگ شهادت را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: این سرمایه معنوی شیعه باید مورد توجه قرار بگیرد و قرارگرفتن در این مسیر به معنای ایستادن در جای درست است. وی به تحولات دنیا اشاره کرد و ابراز داشت: روز به روز بر قدرت جبهه مقاومت با محوریت ایران افزوده می شود. منصوری گفت: امروز شاهد شکل گیری آرایش متفاوتی در جهان هستیم و در مسئله غزه، وعده صادق و طوفان الاقصی اقدامات متفاوتی را دیدیم. معاون اجرایی رئیس جمهوری اضافه کرد: تحولاتی در حال شکل گیری است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان نظم نوین یاد کردند.    

دیگر خبرها

  • جهان در موقعیت حساسی قرار دارد/ عملیات وعده صادق در طول تاریخ ایران بی‌نظیر است
  • معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد کاشان معرفی شد
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • دستور رئیسی برای طراحی جت ۱۰۰ نفره / معاون علمی رییس جمهور: پیش‌قرارداد‌های ۱۲ جت بسته شده
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور خبر داد
  • طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور
  • مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد
  • عملیات وعده صادق نشات گرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است