Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، دکتر مالک رحمتی در آئین افتتاحیه کنگره بین‌المللی « اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه‌قرآن و عترت» که صبح امروز در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد باسعادت امام رضا(ع)، گفت: شیرینی این ایام به برکت حماسه‌آفرینی مردم در انتخابات پرشور ۲۸ خرداد مضاعف شد و مردم ثابت کردند باوجود گله‌ها و مشکلات فراوانی که دارند، مثل همیشه پای این انقلاب و نظام ایستاده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: در میان القاب امام رضا(ع)، لقب «عالم آل محمد(ص)» در ایشان بیشتر جلوه‌گری می‌کند و به همین دلیل مردم از مجموعه آستان قدس رضوی به‌عنوان مجموعه منتسب به حضرت رضا(ع)،  در کنار فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی، انتظار انجام کارهای فرهنگی و علمی نیز دارند.

باید برای رفع مشکلات اقتصادی چاره‌اندیشی کرد

وی در ادامه به موضوع محوری این همایش اشاره و اظهار کرد: در دهه پیش رو با دو چالش جدی مسائل اقتصادی و کاهش جمعیت مواجه هستیم و مقام معظم رهبری نیز همواره در این خصوص دغدغه جدی دارند و همواره سعی می‌کنند با نام‌گذاری سال‌ها با محوریت اقتصاد، تولید و اشتغال تمام ظرفیت کشور را برای حل این مشکلات بسیج کنند.

رحمتی نداشتن نگاهی علمی، مشخص و پایدار را از دلایل حل نشدن مشکلات اقتصادی در کشور برشمرد و گفت: باوجود تأکیدات خاص نظام مقدس جمهوری اسلامی در بحث اقتصاد اسلامی، اما متأسفانه پیاده‌سازی آن همچنان دارای چالش‌های اساسی است و نتوانسته‌ایم اقتصاد اسلامی را تبدیل به گفتمان ساری و جاری کشور کنیم.

وی گفت: اگر دشمن مقابل جمهوری اسلامی ایران مسئله اقتصاد را علم کرده، به این خاطر است که نقطه‌ضعف ما را پیداکرده است. به همین دلیل ضروری است که ما برای رفع ضعف‌هایمان در این حوزه چاره‌اندیشی کنیم و برگزاری کنگره‌هایی ازاین‌دست می‌تواند راهگشای خوبی در این زمینه باشد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در این نشست‌ها باید اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی که نسخه نجات‌بخش کشور است، به یک نسخه عملیاتی جامع برسد و با ارائه نسخه اجرایی و شاخص محور حرف جدیدی برای ارائه داشته باشیم. مشکل ما امروزه منابع و سرمایه نیست، بلکه مدیریت ناصحیح منابع و عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور برای توسعه پایدار است.

حل معضل جمعیت در گرو حل مشکلات اقتصادی است

وی، چالش دوم دهه پیش رو را حوزه جمعیت ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه نتوانسته‌ایم با چالش اقتصاد مقابله کنیم، چندین سال است که با چالش اساسی و جدی در رشد جمعیت نیز مواجه هستیم، امروزه مسئله اقتصاد به جمعیت متصل شده است و حل معضل جمعیت در گرو حل مشکلات اقتصادی است.

رحمتی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار سرمایه و منابع طبیعی و خدادادی، ثروت اصلی یک جامعه پویا سرمایه انسانی، فکر، ایده‌های نو، نوآوری و خلاقیت و ابتکار است و اگر این ویژگی‌ها از جامعه‌ای گرفته شود، امکان مدیریت صحیح جامعه و رسیدن به قله‌های پیشرفت و تعالی ممکن نخواهد شد و به همین دلیل مشخص است که مسئله جمعیت و اتکا به نسل آینده تا چه اندازه مهم و حیاتی است.

وی بابیان اینکه تمام برنامه‌ریزی‌ها در کشور باید با رویکرد حل مسئله اقتصادی باشد و این حداقل انتظاری است که اکنون مردم‌دارند، ولی این نگاه نباید ما را از نگاه راهبردی آینده‌پژوهی در اقتصاد غافل کند، گفت: در برگزاری این نشست‌ها و همایش‌ها باید بر حل مسئله اقتصاد تأکید داشته باشیم و توأمان به مقوله آینده‌پژوهی در این حوزه نیز توجه شود.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: به برکت برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده، مجموعه اقتصادی آستان قدس رضوی فعالیت‌های خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با محوریت تولید و تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان طراحی کرده و به دنبال تحقق شعار «پیشرو، پیشران و الهام‌بخش» بودن در عینیت‌بخشی به اقتصاد مردمی است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

منبع: فارس

کلیدواژه: قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی مالک رحمتی مشکلات اقتصادی معضل جمعیت مشکلات اقتصادی آستان قدس رضوی مسئله اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۳۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«علی شیرین زاد» از حوزه کرج، فردیس و اشتهارد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

فکر می‌کنم مجلس جدید مجلسی بیشتر با رویکرد انقلابی است، البته از دیگر احزاب، جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی هم حضور دارند که تعدادشان زیاد نیست، حتی رویکرد مجلسی که در حال شکل گیری است نسبت به مجلس یازدهم نیز انقلابی‌تر است.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

حوزه تخصصی و دغدغه‌های من بیشتر گرایش فرهنگی دارد زیرا فکر می‌کنم ریشه و خاستگاه بسیاری از مسائل و مشکلاتی که اکنون در کشور با آنها مواجه هستیم و بر فضای کشور حاکم هستند، حتی در حوزه اقتصاد و معیشت در فرهنگ است. فقر فرهنگی ریشه یکسری تخلفات در کشور است و باید مساله فرهنگی را حل کنیم تا مشکلات اقتصادی نیز مرتفع شوند.

بخشی از این امر در حوزه‌های اقتصادی به قوانین و خطاها و اشکالات گذشته بر می‌گردد که در آینده باید آنها را مرتفع کنیم. در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی نیز باید برنامه‌های جدی را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنیم.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

با توجه به مشکلات جدی موجود در حوزه انتخابیه از جمله موضوعات اقتصادی، معیشتی و اشتغال در استان البرز، فکر می‌کنم باید به سمت عضویت در کمیسیون‌هایی بروم که بتوانم در زمینه جذب بودجه تأثیرگذار باشم.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

در البرز با چند چالش جدی مواجه هستیم که یکی از آنها ترکیب جمعیتی، پراکندگی، گستردگی، جغرافیا و تنوع فرهنگی است که موجب ایجاد مسائل اصلی در این استان می‌شوند که رفع مشکلات موجود مستلزم توجه بیشتر و اهمیت قائل شدن و برنامه ریزی برای موارد مذکور است.

آنچه در حوزه اقتصاد، معیشت و اشتغال در البرز با آن مواجه هستیم، مساله اشتغال نامتوازن، معلول و معیوب استان بوده و علیرغم اینکه دارای ظرفیت‌های شغلی بسیار بوده اما دو اشکال وجود دارد.

در داخل استان ظرفیت‌های شغلی وجود دارند و نیروی کاری که بتواند بکارگیری شود اما به دلایلی نمی‌تواند در آنها مستقر باشد و همچنین نیروی بیکار هم داریم اما زیرساختی که در داخل استان به آن نیاز داریم در خصوص راه و دسترسی است.

دسترسی به مراکز صنعتی و کسب و کارها در البرز به راحتی روان سازی نشده و در عین حال بیش از ۹۰ درصد نیروی کار این استان در حال رفت و آمد و تردد به تهران و اطراف آن هستند.

فکر می‌کنم بتوانیم در برنامه میان مدت سه ساله یا بلند مدت چهار یا پنج ساله بتوانیم برنامه‌ها و قوانینی را پیگیری کنیم که از طریق آنها زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم شود؛ در این راستا نیازمند تبلیغات و فرهنگ سازی نیز هستیم که هدف از این امر رفع مشکلات مربوط به تأمین نیروی کار مراکز صنعتی و رفت و آمد آنها است.

باید با فرهنگ سازی و تبلیغات تلاش کنیم تا بخشی از نیروهایی که در حال رفت و آمد و تردد به تهران هستند، بپذیرند که در مراکز صنعتی و کسب و کار داخل استان مشغول به کار شوند.

کد خبر 6098587

دیگر خبرها

  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است