جغرافیای حرم رضوی منبع غنی سوژههای جذاب است
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۵۹۰۹
پیش از فراگیری کرونا، تئاتر در مشهد جانی دوباره گرفته بود و توجه به موضوعات دینی و رضوی هم به دغدغهای جدی برای فعالان هنرهای نمایشی بدل شده بود، اما شیوع کرونا موجب تخته شدن در بسیاری از صنوف شد که یکی از آنها صنف هنرهای نمایشی است.
برگزاری جشنوارهها هم تحت تأثیر شرایط کرونا با ابهاماتی مواجه شد و البته برخی جشنوارهها هم مانند جشنواره تئاتر رضوی تکلیفشان را روشن کردند و سال قبل برگزار نشدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در دوران کرونا یکی از حرفههایی که آسیب جدی دید تئاتر بود و حوزهای که مهجور ماند تئاتر دینی و شاخه تئاتر رضوی بود، وضعیت تئاتر رضوی را در دوران پساکرونا چطور پیشبینی میکنید؟
یکی از اتفاقاتی که در دوسال اخیر افتاد و ضربه سختی به تئاتر کشور و خراسان زد، تعطیلی هنرهای نمایشی به واسطه شیوع کرونا بود که سبب شد اجراهای عمومی و تمرینهای تئاتر تعطیل شوند و افراد زیادی که از این راه، امرارمعاش میکردند، دچار معضل شوند. متأسفانه این اتفاق به واسطه بیمهریهایی که از سوی دولت شد، هنرمندان این عرصه را زیر فشارهای مالی جدی قرار داد. سالندارانی که تماشاخانههای خصوصی داشتند، ضربه جدی خوردند، موعد اجارههایشان رسید و نتوانستند پرداخت کنند. بسیاری از کسانی که در حوزه آموزش تئاتر فعالیت میکردند، دفاترشان تعطیل شد. وقتی کل تئاتر تعطیل شده بود، تمام ژانرها هم ضربه خورد، بهویژه تئاتر رضوی که نتوانست مثل دیگر حوزههای هنر نمایشی، فعالیت کند.
البته در این دوران تئاترهای آنلاین و تله تئاترها هم برای اینکه عرصه تئاتر خالی از اجرا نماند، روی خط رفتند، چرا تئاترهایی با موضوع دینی و رضوی در این میان حضور نداشتند، آیا احساس نیاز به این دست از تولیدات نمیشد؟
خب پس از اینکه کرونا، میهمان ماندگار مردم شد و همه متوجه شدند که قرار نیست به زودی بساطش را جمع کند، فضاهای دیگری برایمان ایجاد کرد و این تلنگر را برای دوران پساکرونا به ما زد که آثارمان را با کیفیت نسبتاً بالا ضبط کنیم تا در مواقع حساس بتوانیم با بارگذاری و فروش آنها در فضای مجازی، چراغ هنرهای نمایشی را روشن نگه داریم. در این ایام گروههای مختلفی سعی کردند نمایشهای خودشان را به صورت آنلاین اجرا کنند، اینکه این بستر چقدر موفق بوده یا نه را باید از منظر کارشناسی موشکافی کرد.
جشنوارههای تئاتر فجر و تئاتر مقاومت هم با سرسختی و تلاش حداکثری سعی کردند به شکل آنلاین برگزار شوند و نمایشهایی که منتخب این جشنوارهها بودند به پایتخت رفتند، آنجا ضبط تلویزیونی شدند تا مخاطب بتواند با خرید بلیت الکترونیکی این آثار را ببیند. اما در این میان چند نکته مهم وجود داشت؛ در این شرایط صدا و سیما میتوانست به کمک اهالی هنر بیاید و حتی شهرداریها هم میتوانستند کمک کنند.
میشد با طراحی نمایشهای کوتاه و نمایشهای جذاب به شیوه تله تئاتر به هنرمندان این عرصه کمک کرد تا دستکم در این دو سال سخت و طاقتفرسا بتوانند فعالیت کنند، اما صدا و سیما غفلت کرد. جشنواره تئاتر رضوی هم سال گذشته کاملاً تعطیل بود، ولی دوستان در دبیرخانه دائمی آن در مشهد، نمایشنامه نویسان را دور هم جمع کردند تا آثار خوب و فاخری در حوزه تئاتر رضوی نگارش شود که قطعاً راهگشا خواهد بود؛ چون یکی از معضلات اصلی ما نداشتن نمایشنامههای بکر و خوب است.
بهنظر شما مردم در دوران پساکرونا، تمایلی به تماشای تئاترهای دینی و رضوی خواهند داشت؟
پس از پایان کرونا با توجه به فضایی که در جامعه وجود دارد، فکر میکنم مردم نیاز به شادی و نشاط دارند. جغرافیای حرم و وجود نازنین حضرت رضا (ع) این امکان را میدهد که در بستر فضاهای اجتماعی و با یک نگاه کمدی و جذاب بتوانیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و تئاتر دینی و بهخصوص حوزه تئاتر رضوی میتواند دوباره جایگاه خودش را پیدا کند و مخاطب از تماشای آن لذت ببرد.
آیا میتوان این دست از موضوعات را در تئاترهای خیابانی هم رونق داد؟
حوزه تئاتر خیابانی میتواند به شکل تئاتر محیطی باشد؛ یعنی براساس محیطی که در آن قرار میگیرد میتواند صحن حرم مطهر رضوی، داخل مترو، داخل موزه و هرجایی باشد. مثلاً گروه تئاتر ما به نام گروه «جلوه هشتم» در دوره تولیت آقای رئیسی در موزه حرم مطهر رضوی براساس اشیای جذابی که از دل تاریخ حفظ شده بود، نمایشی را طراحی و اجرا کرد که برای مردم بسیار جذاب بود. ضمن اینکه در حوزه تئاترهای محیطی برای نخستین بار توانستیم در رواق امام خمینی با تلفیق آوا، نما و گروههای سرود و نمایش، اجرای برنامه داشته باشیم، اینها نشان دهنده علاقه مندی مردم به سیره اهل بیت (علیهم السلام) است. اگر نمایشنامه هایی جذاب و بکر وجود داشته باشد، قطعاً مورد توجه مخاطبان قرار میگیرد.
شما تجربه ساخت تئاتر قیام مسجد گوهرشاد را هم داشته اید، فرصتها و تهدیدهای پیش روی تئاترهایی با مفاهیم دینی و رضوی را چه میدانید؟
بهنظرم یکی از تهدیدهایی که در حوزه تئاتر دینی و رضوی وجود دارد، کمبود ایدههای ناب است. مسئولان باید در حوزه سفارش و تولید متون ناب نمایشی همت کنند. هرچقدر جشنواره نمایشنامه نویسی رضوی یا سفارش به نویسندگان درجه یک حوزه تئاتر دینی و رضوی تقویت شوند و نویسندگان را در نگارش و انتخاب سوژه آزاد بگذاریم به اتفاقات خوبی منجر خواهد شد. همچنین دستگاههای مسئولی مانند آستان قدس رضوی، حوزه هنری و شهرداری مشهد میتوانند با هم افزایی و ایجاد فرصتهای بکر و جدید در عرصه اجرای نمایش دینی و رضوی، در این عرصه راهگشا و حامی باشند. با وجود شرایط سخت اقتصادی که در آن قرار دادیم اجرای تئاتر بدون تهیه کننده و حمایتهای دولتی چندان به صرفه نیست.
برای اینکه مفاهیم تئاتر رضوی به دام شعارزدگی نیفتد، چه پیشنهادی دارید؟
در حوزه رمانها و داستانهایی که در حوزه سیره اهل بیت (علیهم السلام) در این چند سال نوشته شده است، از شعارزدگی فاصله گرفتیم. بهنظرم اگر بتوانیم ادبیات را به بدنه تئاتر نزدیک کنیم، احتمالاً شاهد اقتباسهای خوبی باشیم. از سوی دیگر جغرافیای حرم مطهر رضوی به واسطه حضور زائران مختلف از سراسر دنیا که هر کدام سرگذشت و داستان جذابی برای روایت دارند، منبع سوژهیابی خوبی است. حوزه تئاتر دینی و رضوی فقط متعلق به خراسان و مشهد نیست و متعلق به همه مردم ایران است، هرچقدر در این حوزه کارهای جذابی تولید شود و به پرسشهای جوانان امروز به زبان نمایش پاسخ داده شود، تأثیرگذار خواهد بود. بهنظرم حوزه هنری میتواند با مسئولیتی که درباره انقلاب اسلامی دارد و با کمک آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد، دبیرخانه دائمی برای حمایت از تئاتر رضوی تشکیل دهد تا چراغ این ژانر نمایشی پرنور شود؛ چون مخاطبان از آثار نمایشی خوب، جذاب و استاندارد استقبال میکنند.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: جشنواره تئاتر رضوی دوران پساکرونا هنرهای نمایشی نمایش نامه تئاتر رضوی جشنواره ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۵۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این نشست خبری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد اظهار کرد: احساس کردیم بچههای مسجد به باروری رسیدهاند و این رویداد میتواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدیتری از تئاتر کنیم.
وی در ادامه به کارگاههای کارگردانی در مشهد اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: چشمانداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد این بود که بچههای تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه یابند و کمکم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.
زارعی تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه محوری است و آنچه میخواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم این است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند میتوانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.
وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد جایزهها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچههای تئاتر مسجد میگوییم که میتوان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.
وی ادامه داد: آیین افتتاحیه این جشنواره ۱۸ اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار میشود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.
زارعی در پایان سخنانش به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه «فرجالله سلحشور» جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروههای برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا میشود.
مصطفی موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در ادامه این جلسه گفت: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار میشود.
وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استانها معرفی کرد که باعث شده تا علاقهمندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند.
دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد راه یافت.
وی پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و سپس به سلسله آموزشهای ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استانها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزشدهندگان بچههای مسجد در استانهایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاسها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.
موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند.
وی اظهار کرد: جشنواره نمایشنامهنویسی «گلدستهها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچههای تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروههای نمایشی قرار گرفت.هشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار میشود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.
دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد یادآور شد: در طول برگزاری جشنواره علاوه بر کارگاههای ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامهنویسی و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.
وی ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود. همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچههای مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.
در پایان این نشست پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد رونمایی شد.
انتهای پیام/
کیانوش رضایی کد خبر: 1229561 برچسبها تئاتر حوزه هنری