Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@07:38:32 GMT

روابط اجتماعی در محله‌ها را مستحکم کنیم

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۷۲۳۲

روابط اجتماعی در محله‌ها را مستحکم کنیم

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: مدیریت شهری در سال‌های اخیر نگاه متفاوتی در ارائه خدمات به شهروندان در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی لحاظ کرده و از یک دستگاه خدماتی صرف که کارش جمع‌آوری زباله و آسفالت خیابان‌ها است به یک نهاد تأثیرگذار در توسعه روابط انسانی در شهر تبدیل شده است. طبعاً شکل‌گیری چنین نگاهی در مدیریت شهری تهران متآثر از عوامل گوناکونی است که یکی از آنها، موضوع گسست در روابط اجتماعی شهروندان ساکن در شهرهای بزرگ از جمله تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرهای بزرگ همواره در معرض خطر گسست اجتماعی قرار دارند، چراکه در آنها اغلب شهروندان معمولاً یا به فکر حل مشکلات شخصی خود هستند یا در آپارتمان‌هایشان سر در لاک خود برده و به اطرافیان خود کمتر توجه دارند. با توجه به این موارد، اکنون در تهران و شهرهای بزرگ دیگر مانند گذشته، شاهد حضور چشمگیر اهالی در پاتوق‌های محلی نیستیم و اغلب شهروندان به ندرت از حال همدیگر خبر دارند و این موضوع شاید اصلی‌ترین زنگ خطر برای انواع گسست‌های اجتماعی در کلانشهرها و رشد انواع آسیب‌ها و مشکلات ناشی از آن باشد. شکی نیست که مدیران شهری باید امکان حضور شهروندان در فضاهای شهری را ایجاد کنند تا ارتباطات اجتماعی به نحو گسترده‌ای بین شهروندان ایجاد شود. به بیان دیگر، ساکنان محله و بچه‌محل‌هایی که سال تا سال همدیگر را نمی‌بینند و حتی همدیگر را نمی‌شناسند نمی‌توانند در حل مشکلات محله نقش مؤثری داشته باشند. شاید به همین دلیل است که گسترده شدن ارتباطات اجتماعی باعث تقویت تعلق خاطر افراد به محل زندگی خود و بالا رفتن ضریب امنیت روانی جامعه می‌شود. برای این منظور، ایجاد برنامه‌های فرهنگی و تفریحی شاد در فصل تابستان(با لحاظ کردن پروتکل‌های بهداشتی) که این روزها در پیش رو داریم و با روزهای طولانی اوقات فراغت شهروندان به‌ویژه دانش‌آموزان همزمان شده، یک ضرورت است. با تحقق چنین ضرورتی است که اهالی محله‌ها امکان حضور اجتماعی پیدا می‌کنند و در عین استفاده از برنامه‌های شاد و متنوع با یکدیگر آشنا می‌شوند و نوعی مقابله با بحران گسست اجتماعی در شهر محقق می‌شود. مدیران شهری بارها در صحبت‌های خود درباره برپایی جشن‌های محلی به این نکته اشاره کرده‌اند که شهروندان تهرانی بیش از هر چیز به آرامش، شادی، نشاط و تفریح احتیاج دارند و سرور و شادی یکی از ضرورت‌های زندگی در کلانشهری مثل تهران است.  

کد خبر 609032 برچسب‌ها فرهنگ زباله همشهری محله تفکیک زباله اجتماعی مسکن - آپارتمان‌ نشینی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ زباله همشهری محله تفکیک زباله اجتماعی مسکن آپارتمان نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۷۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستحکم شدن جامعه هدف با دادن مشاوره دقیق و درست

حجت الاسلام علی جعفری، معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بیش از ۷ سال  از دوره چهارم فعالیت سازمان روانشناسی به همت وزرا و نمایندگان بهداشت و علوم  می گذرد که ما  سعی کرده ایم تا بتوانیم کم و کاستی ها را جبران کنیم. به همین دلیل کلینیکی را برای به وجود آوردن  نور امید و نشان دادن  مسیر درست زندگی افتتاح کردیم تا بتوانیم در  راه فرهنگی قدم بر داریم.در کوتاه ترین زمان به کمک مسئولان ذی ربط می توانیم این کلینیک مشاوره ای را برای مددجویان  در ۳۱ استان ایجاد کرده تا بهره مند شوند.

او گفت:در کلینیک تمام موارد زیر نظر خواهند بود، زیرا از فضای کاربری می خواهیم بیرون بیاییم و بتوانیم رصد دقیق داشته باشیم و متناسب با نیاز‌های خانوده مدد جویان  زیرساخت‌های مشاوره‌ای در مناطق دورافتاده و محروم ایجاد کنیم. ما یک نهاد حمایتی هستیم که بتوانیم به تقویت و بالا بردن اعتماد به نفس مددجویان در زندگی و ایجاد اشتغال کمک کنیم.البته ناگفته نماند این خلاء وجود داشته که مجموعه مشاوره‌ای ما نیاز به یک زیرساخت و مشاوره‌ای با سطح بالاتر  و تخصصی داشت. اما حالا  مراکزی با سطح بالاتر و تخصصی در سراسر کشور یعنی تمام  استان‌ها  ایجاد کرده ایم که بالغ بر هزار مشاوره ارشد  به بالا در ادارات مشغول به فعالیت هستند.

جعفری تصریح کرد: طبق بررسی ها و تحقیقات حدود ۲۰ درصد از افراد جامعه با مشکلات روانشناختی روبرو هستند که نیازمند دریافت خدمات روانشناختی‌اند، اما به این معنا نیست که آنها اختلالات روانی دارند، چون مسائل روانشناختی همه حوزه‌های روان را پوشش می دهند.

او گفت: جامعه هدفی که ما داریم در کمیته امداد افرادی هستند که بی چون و چرا در راستای کمک به مردم می کوشند در گذشته خدمات کمیته امداد بیشتر در حوزه معیشتی بود ولی یکی از خدمات ارزشمند که در سال های اخیر شاهد تحول جدی در این حوزه هستیم، همین خدمات فرهنگی است. ما به کمک روان درمانی حتی توانستیم بسیاری از زندانیانی که حقیقت را بازگو نمی کردند تا کمکشان کنیم مسیر را هموار کردیم. می توان گفت حضور مشاوران متخصص در سراسر کشور می تواند کلید طلایی برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی در میان مردم باشد. 

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • اجرای سومین مرحله طرح «محله من محله زندگی» در رحیم‌آباد
  • گلایه شهروندان تهرانی از وضعیت نامناسب برخی از بی آر تی‌ها + فیلم
  • مستحکم شدن جامعه هدف با دادن مشاوره دقیق و درست
  • مشارکت شهروندان در مدیریت شهری موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • دشمن دشمن شما، واقعا دوست شما است؟
  • بهره‌گیری از بازی‌های ویدئویی در برنامه‌ریزی شهری
  • بهره‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌ریزی شهری
  • احداث ۲۰ پروژه جدید در جنوب تهران/ ساخت پارکینگ زیرسطحی در محله جوادیه
  • آرامش اجتماعی؛ طرحی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق محروم