Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@04:43:15 GMT

کاهش چهار درصدی شمار زندانیان در مازندران

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۱۹۸۹۴

کاهش چهار درصدی شمار زندانیان در مازندران

ایسنا/مازندران رئیس کل دادگستری مازندران از کاهش چهار درصدی شمار زندانیان در این استان خبر داد.

محمدصادق اکبری روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران  با تبریک آغاز هفته‌ی قوه قضاییه و تحقق عدالت و اظهار کرد: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته نسبت ۹۸ حدود ۳۳ درصد کاهش داشته و  باکاهش زمان رسیدگی در محاکم مختلف استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه نظام اسلامی نظام رآفت است، گفت: با استفاده از همه ظرفیت‌ها، سیاست بر این است که نظام صلح و سازش افزایش یابد و متأسفانه مازندران در این بخش جایگاه خوبی ندارد اما در سال گذشته درصد صلح و سازش نسبت به سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

 رئیس کل  دادگستری مازندران خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ حدود ۱۰ محکوم به قصاص با صلح و سازش از چوبه دار رهایی یافتند و این تعداد در سال گذشته به بیش از ۳۸ مورد رسیده بود که رشد ۱۲۴ درصدی داشته است و در سه ماهه اول سال جاری ۱۳ محکوم به قصاص با صلح و سازش از چوبه دار رهایی یافتند.

وی از دادرسی های الکترونیکی در برخی شعب استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰  تا کنون ۹ هزارو ۳۳۵ پرونده به صورت الکترونیکی بررسی شد که در مصرف کاغذ نیز صرفه جویی شد.


رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷۳ فقره پرونده در بازرسی استان تشکیل شده است، افزود: این میزان نسبت به سال ۹۸ رشد چشمگیری داشته است.


اکبری  افزود:  شعبات با موجودی غیرمتعارف در استان در سال ۹۷ زیاد بوده و در این راستا در سال ۹۷ حدود ۵۰ شعبه نامتعارف داشتیم و اکنون این شعبات کاهش یافته است.


 وی ادامه داد : زندان باید برای آن دسته از محکومان و مجرمان پرخطر نظیر اراذل و اوباش، متجاوزان به نوامیس، قاچاقچیان و محاربان باشد و برای مابقی محکومان باید از جایگزین حبس بهره گرفت.

رئیس کل دادگستری مازندران خاطر نشان کرد: استفاده از پابند الکترونیکی، بهره گیری از محکومان در خدمات عمومی و غیره از جمله رویکرد حبس جایگزین بوده  و سال گذشته آرای جایگزین حبس ۳۲ درصد رشد داشته است.

اکبری  گفت: در سال گذشته ۱۱ هزار رأی جایگزین حبس صادر شد که نسبت به سال ۹۸ رشد ۳۲ درصدی داشته و در شش ماهه ۹۸ حدود ۱۵ مورد پاپند الکترونیکی و شش ماهه دوم ۹۹ حدود ۳۵ مورد استفاده از پابند الکترونیک داشتیم و امسال نیز این طرح افزایش می‌یابد.


وی با عنوان اینکه بیشترین جرایم استان مازندران مربوط به مطالبه وجه، مطالبات خسارت دادرسی، تأمین خواسته، مطالبه وجه چک، و غیره بیشترین پرونده‌ها هستند، خاطرنشان کرد: سرقت، توهین به اشخاص، ضرب و جرح عمدی، تهدید، تخریب ملک، کلاهبرداری و غیره بیشترین جرایم را تشکیل می‌دهند.


رئیس کل دادگستری مازندران از کاهش چهار درصدی شمار زندانیان خبر داد و گفت: درذاین راستا مرخصی زندانیان به نفر روز ۶۱ درصد افزایش یافته است.


اکبری در بخش دیگری از سخنان خود، درباره پرونده شهردار سابق ساری گفت: پرونده شهردار سابق در تهران در دست بررسی است و پرونده اعضای شورای شهر ساری نیز  در دادسرای تهران در حال بررسی بوده و دیگر پرونده شورای شهر ساری در دادسرای استان در حال بررسی بوده اما هنوز منجر به صدور رای نهایی نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی رئیس کل دادگستری مازندران رئیس کل دادگستری مازندران سال گذشته صلح و سازش ۹۸ حدود سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۹۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان

حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی به همراه جمعی از قضات و معاونان خود، در دومین برنامه هفتگی دیدار با زندانیان ضمن گفتگو با ۱۵ مددجو آقا و خانم زندان سپیدار اهواز، مسائل و مشکلات مطرح شده را استماع و برای پیگیری و رفع آنها دستورات لازم را صادر کردند.

در این دیدار رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان، یکی از برنامه‌های عملیاتی و راهبردی این معاونت در سال ۱۴۰۳ را حضور در زندان‌های استان عنوان کرد و اظهار داشت: براساس برنامه‌های عملیاتی و سند تحول و تعالی قضایی، پیگیری، رفع مشکلات زندانیان و کاهش جمعیت کیفری با استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف در اولویت دستگاه قضایی استان قرار دارد.

وی افزود: از اقدامات بسیار مهم و مؤثر توسعه حل اختلاف خوزستان در سال گذشته، گسترش شعب تخصصی شورای حل اختلاف ویژه زندانیان و راه اندازی کارگروه مشترک شورای حل اختلاف و اداره کل زندان‌های استان می‌باشد که در آزادی تعداد زیادی از زندانیان ثمرات و نتایج بسیاری خوبی داشته است.

حجت الاسلام امانت بهبهانی گفت: اگر ما بتوانیم شرایط بخشش یک نفر را فراهم کنیم در ظاهر یک انسان را نجات و در واقع یک خانواده و در سطح کلان‌تر یک جامعه را نجات داده‌ایم که اثرات بسیار ماندگاری دارد.

 این مقام قضایی در ادامه بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی به ویژه فعال سازی شورای‌های حل اختلاف را بر گسترش صلح و سازش بین مردم به منظور استمرار رویکرد حبس زدایی و جلوگیری از ورود افراد به زندان در موارد غیر ضروری را خواستار شد.

احمد رضا آزاده رئیس زندان سپیدار اهواز نیز در این دیدار ضمن تقدیر از رویکرد اثرگذار معاونت توسعه حل اختلاف خوزستان در کاهش جمعیت زندانیان استان و پیگیری مشکلات آنان، بر لزوم گسترش همکاری و تعامل سازنده سازمان زندان‌ها و شورای حل اختلاف در جهت تحقق اهداف قوه قضاییه تاکید کرد.

او گفت: قطعاً بازدید از زندان و دیدار با مددجویان ثمرات بسیاری خواهد داشت و زمینه آزادی تعداد زیادی از زندانیان را فراهم می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی زراعی البرز
  • بررسی ۴۲۲ فقره پرونده در ۲۲ مرکز مهر خانواده مازندران
  • عفو بیش از ۲ هزار نفر از زندانیان جرایم غیر سرقت در البرز
  • کاهش آمار جرایم مختلف در بوکان
  • کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری/ فوت ۱۰۹ نفر 
  • رسیدگی مستمر به مشکلات خانواده زندانیان نیازمند بوشهر