Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:43:07 GMT

مستند «گـِل فشان، جوش و خروش زمین» رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۰۹۶۰

مستند «گـِل فشان، جوش و خروش زمین» رونمایی شد

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، این مستند، پس از نمایش قسمت اول و دوم مجموعه با محوریت جزیره هرمز و چشمه های باداب سورت در قالب سلسله‌ مستندهای «رخساره زمین» به معرفی چهار گِل فشان استان گلستان می پردازد.

گل فشان نفتلیجه  (دریای صورتی) و گل فشان قارنی یاریق که در زبان محلی به معنای شکم پاره نامیده می شود، در منطقه گمیش تپه واقع شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 گل فشان گوبک لیجه (پنج برادر) به  معنای ناف کوچک در منطقه صفر مرزی با کشور ترکمنستان و گل فشان اینچه در شمال منطقه آق قلا یکی از جاذبه‌های منحصربه فرد زمین‌گردشگری ایران قرار دارند.

 مستندهای این حوزه، با حمایت طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی نسبت به ظرفیت‌های پنهان فناورانه زمین شناختی ایران و ایجاد ظرفیت‌های تجاری و فناورانه در حوزه جاذبه‌های خارق‌العاده زمین‌گردشگری تهیه شده اند.

این مستند امروز با حضور کامبیز مهدی‌زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگردان و نویسنده مستند، ابراهیم کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، محمدرضا اسپهبد مشاور امور اکتشاف طرح توسعه فناوری ها ونوآوری های حوزه معدن و صنایع معدن و مهرداد همایان تهیه کننده مستند، رونمایی و برای متخصصان، کارشناسان و پژوهشگران فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن به نمایش درآمد.

 مدیرطرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، درخصوص این مستند گفت: گِل فشان ها پدیده طبیعی هستند که گل از عمق زمین به سطح می آید و جوشش دارد.

وی بیان کرد: پیش از تهیه این مستند برخی از فعالان این عرصه اعتقاد داشتند که گل فشان های این منطقه غیر فعال شده اند، در صورتی که مستند جوش و خروش نشان داد که گل فشان های استان گلستان فعال  هستند و فعالیت آنها ادامه دارد.

مهدی زاده با اشاره به اینکه گلفشان ها جنبه درمانی نیز دارند، یادآور شد: نمونه این گل فشان ها در استان سستان و بلوچستان در شهرستان کنارک و همچنین در استان آذربایجان شرقی نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت زمین شناسی و ژئووریسم در توسعه کشور، اظهار داشپت: هیچ برنامه مدونی در خصوص زمین گردشگری و ژئو توریسم نداریم.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های معدن با اشاره به اینکه اولین گام ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه برداشته شده، بیان کرد: با تکیه بر علم و فناوری و نوآوری می توانیم آینده ایران را بسازیم.  در حال حاضر با کاهش ذخایر معدنی، دنیا به سمت استفاده از فناوری برای اکتشافات معدنی رفته است، باید به سمت فناوری و نوآوری و اکتشافات سیستماتیک معدن حرکت کنیم. این کار پیچیدگی های علمی و فناوری خاص خود را می خواهد.

مهدی زاده اظهار داشت: درحال حاضر دنیا از اکتشاف سطحی به سمت اکتشاف عمیق حرکت کرده است. متاسفانه در زمینه زمین شناسی معدن عقب افتاده ایم، عمق اکتشاف زمین شناسی در ایران پنج متر است، در ایران نقطه اکتشاف سطحی است.

وی یادآور شد: باید از باطله های معدنی استفاده کنیم و به سمت استحصال معادن خاکی برویم. امروزه عناصر نادر خاکی اهمیت بسیاری دارد. عناصر نادر خاکی، عناصر راهبردی و استراتژیک هستند و آینده ایران در گرو توجه به این عناصر است.

مهدی زاده یادآور شد: مستند جزایر قشم نیز از سلسه مستندهای رخساره زمین نیز تهیه شده و اواخر تیر ماه رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها استان گلستان پدیده های زمین شناسی ایرانگردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان پدیده های زمین شناسی ایرانگردی استان گلستان پدیده های زمین شناسی ایرانگردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح توسعه نوآوری ها و فناوری زمین شناسی مهدی زاده گل فشان فشان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۰۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری رویدادی با مشارکت معاونت علمی، جهاد دانشگاهی، صندوق نواوری و شکوفایی، کانون مدیریت مالکیت فکری و قوه قضائیه برگزار شد.

در این رویداد روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه مالکیت فکری باید به صورت جدی در کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: معتقدیم اگر قرار باشد ساختمان و بنای اقتصاد دانش بنیان در کشور بنا شود نیاز به بن سازه‌ای دارد که این بن‌سازه فقط مالکیت فکری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور مزیت نسبی اقتصاد دانش بنیان را ارزشی دانست که توسط علم و فناوری در مقابل دارایی‌های فکری ایجاد می‌کند و گفت: ما سال‌ها در حوزه اقتصاد دانش بنیان و توسعه شرکت‌های دانش بنیان کار کرده‌ایم ولی مشاهدات نشان می دهد حدود ۹۸ درصد ارزش بازار ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا مربوط به دارایی‌های نامشهود است.

دهقانی ضمن بیان این مطلب که ان چیزی که برای شرکت‌ها ایجاد ارزش می‌کند، نیروهای‌ انسانی، فناوری‌ها، اعتبار و برند است، خاطرنشان کرد: در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم و باید با سرعت بسیار زیادی در حوزه مالکیت فکری، ارزیابی و اعتبار بخشی کاری کنیم.

معاون علمی رئیس جمهور همچنین از توافق با مدیر وایپو (سازمان جهانی مالکیت فکری) برای برگزاری دوره‌هایی در حوزه مالکیت فکری برای اعتباربخشی به مجموعه های کارگذاری در ایران خبر داد و گفت : امیدواریم به زودی چندین تجربه موفق را در حوزه دارایی های نامشهود شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که ۹۰ درصد دارایی‌های شرکت‌های دانش بنیان دارایی‌های نامشهود است، گفت: امیدوارم با توجه به عزم جدی که در مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری وجود دارد به زودی شاهد یک نظام کارا برای ارزیابی و اعتبار بخشی در کشور باشیم.

کد خبر 6090812 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • پاسداشت سعید امیرسلیمانی به بهانه رونمایی از مستند «دیدار در سنگلج» + تیزر مستند
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • رونمایی از سکوهای زنجیره ارزش گردشگری و مرکبات مازندران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • سالم غذا بخورید تا مدیون نباشید !/مسافرین «ماه» روی زمین کاشته می‌شوند
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم