Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو با بیان اینکه شورای‌عالی انرژی کشور در مهرماه سال گذشته سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی کشور تا افق ۱۴۲۰ را تصویب کرد، گفت: در این سند، سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال۱۴۲۰، هشت هزار و ۴۰۰ مگاوات تعیین شده است.

به‌گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس و سه نفر از نمایندگان مبنی بر اینکه پیش بینی برق موردنیاز کشور در آینده در ارتباط با سهم برق هسته‌ای چگونه است و سهم این انرژی در سبد متنوع تولید برق چقدر و وزارت نیرو در پیگیری تامین آن از دولت و سازمان انرژی اتمی چه اقدامی انجام داده است، گفت: سوال کننده به این نکته قانونی توجه داشتند که به‌ویژه از سال 1383، اساسنامه قانونی شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران به تائید رسید و شورای نگهبان آن را تائید و اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امر مکان یابی احداث تامین سوخت هسته‌ای و بهره برداری ایمن از نیروگاه هسته‌ای محول به شرکت مذکور در ساختار سازمان انرژی اتمی است، وزارت نیرو هم در جایابی بهینه برآورد با تعیین ظرفیت متناسب با ساختار شبکه برق مسئولیت دارد و همکاری نزدیکی را با سازمان انرژی اتمی در دست اقدام دارد. البته در گذشته مسئولیت به‌طور کلی به وزارت نیرو از زمان تاسیس یعنی از سال 1353 محول شد اما در سال 1360 این موضوع از وزارت نیرو منفصل و سازمان مستقل عمل کرد و از سال 1383 به طور قانونی مسئولیت به شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی محول شد.

وزیر نیرو ادامه داد: در ارتباط با این بخش از سوال که مطرح کردند برآورد چگونه است نیز باید گفت، شورای‌عالی انرژی کشور در مهرماه سال گذشته سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی کشور تا افق 1420 را تصویب کرد.

شورایعالی انرژی کشور با ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود و در صورت عدم حضور ایشان معاون اول نشست‌ها را برگزار می کند و دبیرخانه آن در سازمان برنامه و بودجه است و وزارتخانه های نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌ها هم عضو آن هستند.

اردکانیان یادآور شد: در این سند سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال 1420، هشت هزار و 400 مگاوات تعیین شده است. اکنون 1050 مگاوات در دست بهره‌برداری داریم که انتظار می‌رود تا سال 1407، دو واحد 1050 مگاواتی یعنی واحدهای دوم و سوم یکی پس از دیگری فعال شده و جمعا 2100 مگاوات به ظرفیت 1050 مگاواتی فعلی افزوده شود. تا 1415 نیز دو واحد دیگر در منطقه مکران جمعا به ظرفیت 2100 مگاواتی کشور اضافه می‌شود، تا سال 1420 نیز سه هزار واحد دیگر در منطقه مناسب ایجاد شده و تکلیف هشت هزار و 400 مگاوات روشن خواهد شد.

وی ادامه داد: واحدهای دوم و سوم هم در حال ساخت هستند و ما هم در وزارت نیرو تلاش داریم با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته این امکان را فراهم کنیم تا نیروگاه‌های اتمی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان که از مناسب‌ترین مکان‌ها برای احداث واحدها هستند توسط خطوط، به داخل کشور انتقال پیدا کنند؛ این نیروگاه‌ها، نیروگاه‌های ارزشمندی هستند زیرا فشار و درجه حرارت بخار ورودی به توربین در آن‌ها بسیار پایین تر از نیروگاه بخار است، تا 60 سال عمر دارند و آلودگی زیست محیطی ایجاد نکرده و انرژی پاک تلقی می‌شوند، هزینه سوخت پایینی دارند، به همین دلیل در کانون توجه انرژی اتمی کشور است.

شاخص بهره‌مندی روستاهای سیستان و بلوچستان از آب به ۷۰.۵ درصد ارتقا یافته است

اردکانیان همچنین در پاسخ به سوال معین الدین سعیدی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس و عبدالناصر درخشان مبنی بر اینکه عدم اجرای تکالیف قانون برنامه ششم توسعه خصوصا ماده 36 توسط وزارت نیرو چیست؟ توضیح داد: در رابطه با موضوع مهم آب شرب، دو تکلیف مشخص در برنامه ششم توسعه قید شده است که نخستین تکلیف، این است که تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل 30 درصد آب آشامیدنی مناطق جنوب کشور از طریق آب دریا تامین و دوم اینکه این وظیفه به نحوی صورت گیرد که حداقل 70 درصد آب شیرین‌کن‌ها در این منطقه با استفاده از فناوری داخل و دانش شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در یک سال گذشته که در جلسات مختلف این مسئله مهم را دنبال می‌کردیم، ادامه داد: در منطقه سیستان و بلوچستان که شاهد یک توسعه نیافتگی تاریخی هستیم، اقدامات و توجهات بسیار خوبی به ویژه به دلیل تاکید رهبر معظم انقلاب و اختصاص ارقامی از صندوق توسعه ملی برای توسعه این منطقه صورت گرفت، به‌طوری که شاخص برخورداری روستاها رو به بهبود رفته است.

وی با استناد به تکلیف قانون برنامه ششم عنوان کرد: براساس این بند قانونی، استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و نوار جنوبی خوزستان باید از طریق دریا به آب شیرین دسترسی داشته باشند. برآوردی که از جمعیت این مناطق داریم حدود 8 میلیون و 400 هزار نفر بوده و برآورد نیاز آب شرب بهداشتی آنها تا پایان 1400 حدود 450 میلیون مترمکعب در سال است.

اردکانیان اظهار کرد: 30 درصد این نیاز تا پایان 1400 که رقمی معادل 135 میلیون مترمکعب بوده، باید تامین شود. براساس برنامه‌های وزارت نیرو هر سال معادل 125 میلیون مترمکعب آب دریا برای استفاده در این مناطق شیرین می‌شود که این رقم 21 درصد از نیاز این مناطق محسوب می‌شود. تا پایان 1400 در حدود 19 میلیون مترمکعب دیگر به این ظرفیت افزوده می‌شود که مجموع این ارقام به 144 میلیون مترمکعب خواهد رسید و این تکلیف قانونی اجرایی خواهد شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه این برنامه‌ها به معنی بی‌مشکل بودن در تامین آب شرب و بهره‌مندی از فناوری روز در این حوزه نیست، گفت: در حوزه بومی‌سازی تجهیزات نیز هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های دانش بنیان و انجمن‌های آب شیرین کن صورت گرفته تا اقلام ساخت داخل نیز به خوبی تولید و به کار گرفته شود، به طوری که برای اولین بار پمپ‌های فشار قوی در هرمز، ابوموسی و تنب بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: البته تحولات ارزی مشکلاتی را برای ما در تامین قطعات اولیه ایجاد کرده که امیدواریم با تکیه بر توان داخل به سمت کمتر شدن مشکلات حرکت کنیم.

اردکانیان در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه امیدواریم تلاش‌های دولت با قدرت و سرعت بیشتری در دولت آینده در حوزه دسترسی به آب‌های آزاد ادامه یابد، تصریح کرد: انتقال آب به مناطق مرکزی و شرقی کشور در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و یکی از طرح‌هایی که در این راستا بسیار مورد اهمیت قرار داشت، بحث انتقال آب به استان‌های کرمان و یزد برای مصارف صنعتی بود که از این طرح برای مصارف شرب و بهداشت روستاهای مسیر با تضمین دولت استفاده صورت خواهد گرفت.

وزیر نیرو تصریح کرد: طرح بزرگتری برای تامین آب شرب و آب مورد نیاز صنعت برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال تدوین و فراهم شدن مقدمات اجرایی است و همچنین طرحی برای استفاده آبرسانی به استان اصفهان در حال اجراست که این موارد در وزارت نیرو پیگیری خواهد شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، دسترسی به آب دریاها برای تامین نیاز صنعتی را موجب کاهش فشار از روی مصرف کننده برای استفاده آب شرب دانست و گفت: در قرن بیستم اقدامات مهمی در منطقه ما برای استفاده از آب دریا صورت گرفته و ما نیز متناسباً با رعایت ملاحظات زیست محیطی، برنامه‌های خوبی در این حوزه با رعایت استانداردهای جهانی در برنامه داریم.

وی اظهار کرد: حتی استان محروم سیستان و بلوچستان نیز وضعیت رو به بهبودی دارد و با توجه به اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بهره‌مندی از منابع صندوق توسعه ملی، امیدواریم بتوانیم تمامی دو هزار 194 روستایی که 56 درصد جمعیت روستایی استان سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد، تحت پوشش آبرسانی قرار دهیم. در حال حاضر نیز شاخص بهره‌مندی روستاهای استان سیستان و بلوچستان از 59 درصد به 70.5 درصد ارتقا یافته است.

وزیر نیرو ادامه داد: فراموش نکنید امروز در دنیا شاخص بهره‌مندی مناطق روستایی به آب 53 درصد بوده که این رقم در کشور ما 82 درصد است، البته این رقم در برخی استان‌ها پایین تر بوده، ولی همین که در این دولت توانستیم ظرف 8 سال حدود 9 میلیون و 200 هموطن روستایی را از شبکه آب سالم شرب بهره مند سازیم، جای خرسندی دارد و امیدواریم با توجهات مجلس و دولت آینده و همین طور اذن رهبر معظم انقلاب برای استفاده از منابع صندوق توسعه این مسیر با سرعت بیشتر ادامه یابد.

برچسب هاایران پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) رضا اردکانیان وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران رضا اردکانیان وزارت نیرو آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو سیستان و بلوچستان سازمان انرژی اتمی سهم برق هسته ای میلیون مترمکعب برای استفاده برنامه ششم وزارت نیرو انرژی کشور بهره مندی وزیر نیرو استان ها تا پایان آب دریا تا سال آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۱۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد

وزیر نیرو گفت: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، علی‌اکبر محرابیان در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

وی در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از 8500  مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور‌ افزوده شد‌‌ و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحدهای نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت:  با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل‌ نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار 1403 اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال 1401 برای این موضوع 100 اقدام، در سال 1402 تعداد 140 اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز 180 اقدام طراحی و‌اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو‌ در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز می گردد.

وی‌ با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف‌کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از 80 میلیون پاداش اعم از هدایایی چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صدها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین می‌شود،گفت: هم‌اکنون 5 واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است ‌صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود تامین کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشورهای همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما 80 درصد صادرات و 20 درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش  اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد