Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@21:50:28 GMT

وقف باعث پایداری زندگی انسان می‌شود

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۷۶۸۱

وقف باعث پایداری زندگی انسان می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اهمیت موضوع وقف، گفت: وقف باعث پایداری زندگی انسان می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده  در اختتامیه تکمیل سهام «موقوفه مهر فاطمی» که در مشهد برگزار شد، در رابطه با این موقوفه، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۱ این موضوع مطرح شده بود که در استان برای حضرت فاطمه وقف داشته باشیم و به این فکر و ایده رسیدیم که با مشارکت خیرین این وقف بنا گذاشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
مقداری سخت به نظر می‌رسید و پروژه سنگینی بود که پیشینه هم نداشت، تا اینکه برای انجام آن خدمت علما و مراجع عظام تقلید مانند حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی و علمای برجسته حوزه علمیه استان مانند حضرات آیات سیدان، رضازاده، مروارید، مرتضوی و نماینده ولی فقیه در استان، آیت‌الله علم‌الهدی، رسیدیم و این طرح را معرفی کردیم و نسبت به آن فرهنگسازی انجام دادیم و از سال ۱۳۹۶ این طرح به صورت جدی و کشوری در جامعه معرفی شد.
وی افزود: ۸۲ هزار واقف که شامل ۲۳ هزار و ۶۱۸ نفر از استان خراسان رضوی و ۵۸ هزار نفر از سایر استان‌ها می‌شدند، در این موقوفه مشارکت کردند و وقف انجام دادند. ترکیب جمعیتی این موقوفه ۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر از خواهران و ۴۴ هزار و ۳۳۱ نفر از برادران را شامل می‌شد که به صورت میانگین هر نفر چهار سهم را خریداری کردند و اگر به شکل دیگری بخواهیم به این آمار توجه کنیم، باید بگویم که در کشور، از هر یک میلیون نفر، هزار نفر، یعنی یک هزارم جمعیت کشور در این موقوفه مشارکت داشتند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۷۱۶ نفر به نام شهدا سهام وقف خریداری کرده‌اند و جلوه‌های خاصی در وقف‌های که صورت گرفت اتفاق افتاد. به عنوان مثال مادر شهیدی که سه فرزندش را تقدیم انقلاب کرده بود، وقف انجام می‌داد و مادر یکی از شهدای مدافع حرم که در جلسه تجلیل از مادران شهدا حضور یافته بود، تا از این موقوفه مطلع شد در این وقف سهیم شد و وقف را به نام فرزند شهیدش انجام داد.‌ خانم دیگری در شهر سرخس که به لحاظ تکلم نمی‌توانست به راحتی صحبت کند نیز در شهر راه افتاده بود و این موقوفه را به مردم معرفی و دعوت به مشارکت می‌کرد. احمدزاده با اشاره به اهمیت موضوع وقف، تصریح کرد: وقف باعث پایداری زندگی انسان می‌شود و به گفته پیامبر اکرم(ص) پرونده اعمال تمام مردم پس از مرگ بسته می‌شود، مگر سه مورد که یکی از آن‌ها، افرادی هستند که وقف انجام داده‌اند. «موقوفه مهر فاطمی» نیز باعث شد که الگوی جدیدی در وقف و امور خیریه، تحت عنوان وقف مشارکتی در کشور شکل بگیرد. انجمن‌ یاوران وقف علم و فناوری و دانشکده علوم قرآنی نیز از همین الگو استفاده کردند. حجت‌الاسلام و المسلمین جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم، بیان کرد: نهاد وقف یک نهاد پرخیر و برکت است که عموم جامعه در عرصه‌های مختلف از این نهاد بهره‌مند می‌شود. واقفان در زمان خود، چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام و در کشورهای اسلامی و غیراسلامی یک کار انسانی و اسلامی می‌کنند و مال خود را برای خلق‌الله اختصاص می‌دهند و وقف می‌کنند که مردم هم در عرصه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی، آموزشی، درمانی، اقتصادی، خانواده و عرصه‌های مختلف دیگری که حدود ۸۰۰ عنوان در سامانه موقوفات کشور وجود دارد پای کار آمده‌اند و خدمتگزار جامعه هستند که باید قدرشان را بدانیم. وی در رابطه با استفاده از منافع «موقوفه مهر فاطمی»، عنوان کرد: منافع «موقوفه‌ مهر فاطمی» در جهت ترویج فرهنگ فاطمی، با انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، ترویجی و برگزاری اعیاد و مراسم مذهبی حضرت زهرا(س) هزینه می‌شود. انتهای پیام منبع: ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اوقاف و امور خیریه امور خیریه خراسان رضوی مهر فاطمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۷۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عفاف و حجاب حافظ زندگی انسان‌ها است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه گفت: عفاف و حجاب هم مانع فساد در جامعه و هم حافظ زندگی انسان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام سیدمهدی قریشی امروز _پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت_ در جلسه اخلاق مدیران اجرایی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: شعار سال که از طرف مقام معظم رهبری تعیین می شود در واقع شعار و دستور معظم له برای دولت مردان و مدیران اجرایی است و تمامی عزیزان باید در راستای عملیاتی کردن منویات معظم له تلاش بکنند و از هیچ کوشش غافل نشوند.

وی افزود: تمامی مدیران اجرایی در حوزه مدیریت خود مخصوصاً مدیران ادارات و نهادهایی که با مسئله تولید در ارتباط هستند، باید تلاش خود را بکنند چرا که اگر قصوری از ما سر بزند، در مرحله اول در برابر مردم و در مرحله دوم در برابر خداوند تبارک و تعالی باید پاسخگو باشیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه مسئله حجاب و عفاف یک مسئله شرعی و قانونی است، گفت: امروز هرکس باید وظیفه خود را در قبال عفاف و حجاب انجام دهد و مدیران اجرایی نیز از این مسئله استثنا نیستند.

قریشی ادامه داد: عفاف و حجاب یک مسئله شوخی بردار نیست و ما نمی توانیم این مسئله را سهل بگیریم، انتظار است مدیران در سازمان ها و ادارات به معنای واقعی به عفاف و حجاب اهمیت بدهند و این مسئله را به طور دنبال کنند.

وی تصریح کرد: خداوند کریم در قرآن کریم مکرراً به مسئله عفاف و حجاب تاکید می کند.

قریشی با بیان اینکه عفاف و حجاب هم مانع فساد در جامعه و هم حافظ زندگی انسان است، عنوان کرد: امروز نگوییم که مسئله حجاب به ما ارتباطی ندارد. جامعه اسلامی مانند یک کشتی است که اگر اختلالی در آن ایجاد شود، همه غرق خواهند شد.

وی در بخش دیگری از بیانات خود از مدیران خواست به اقامه نماز جماعت اول وقت در ادارات اهتمام ویژه داشته باشند و افزود: بسیار شفاف و صریح عرض می کنم، مدیری که در طول سال در نماز جماعت اداره شرکت نمی کند در روز قیامت پاسخگو نخواهند بود.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: بنده اطلاع دارم برخی از مدیران حتی یک روز هم در نماز جماعت حضور ندارند که اصلاً قابل قبول نیست. مدیران هم باید خودشان در نماز جماعات ادارات شرکت کنند و هم کارمندان خود را ترغیب کنند.

کد خبر 750105

دیگر خبرها

  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • ثبت ۷۸ موقوفه در کردستان
  • عفاف و حجاب حافظ زندگی انسان‌ها است
  • گربۀ محله مهم است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آماده‌باش خوزستان همزمان با ورود احتمالی بارش‌های سیل‌آسا
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • طنین زنگ سپاس معلم در مدارس آبادان