Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهید صیاد شیرازی درمورد علت پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس گفت: «در آن زمان بیشتر از هر چیزی، بُعد روحی و روانی بر رزمندگان حاکم می‌شد و درست عکس این حالت را در دشمن می‌دیدیم؛ یعنی به تناسب روحیه و توانمندی، که در جبهه حق به‌وجود می‌آمد، جبهه باطل ضعیف می‌شد و در موضع انفعالی قرار می‌گرفت؛ این دلیل پیروزی ما بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملیات «کربلای ۳» یا «بیت‌المقدس» که اسم کامل‌تر آن، «الی بیت‌المقدس» است.

 از روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز مقدس «یا علی‌بن‌ابی‌طالب (ع)» آغاز شد و روز سوم خرداد با آزادسازی بندر خرمشهر به پایان رسید.

این عملیات، در اداﻣﻪ ﺳﻠﺴﻠﻪ عملیات‌های آزادﺳﺎزى ﻣﻨﺎﻃﻖ اﺷﻐﺎﻟﻰ ﺟﻨﻮب ﮐﺸﻮر ﻃﺮاﺣﻰ و در چهار مرحله اﺟﺮا ﺷﺪ. مرحله اول، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱، ساعت ۵۵ دقیقه بامداد آغاز شد. مرحله دوم عملیات، روز ۱۶ اردیبهشت آغاز شد و در نتیجه آن، مناطق «جفیر»، «پادگان حمید» و «هویزه» آزاد شدند.

مرحله سوم عملیات، روز ۱۹ اردیبهشت آغاز شد و مرحله پایانی عملیات، اول خرداد، ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به منظور تلاش برای آزادسازی بندر خرمشهر آغاز شد و ساعت ۱۱ روز سوم خرداد با آزادسازی کامل خرمشهر، به پایان رسید.

مطالبی که در زیر می‌آیند، از کتاب «ناگفته‌های جنگ» هستند که خاطرات سپهبد شهید صیاد شیرازی در دوران دفاع مقدس هستند و به قلم احمد دهقان تدوین شده‌اند.

از نظر شهید صیاد، این عملیات، دو ویژگی داشت؛

«عملیات بیت‌المقدس، چند ویژگی داشت. نخستین ویژگی آن، این بود که به نسبت عملیات پیشین خود، برای وسیع‌ترین منطقه عملیاتی طراحی شده بود که البته هیچ‌گاه عملیاتی به وسعت منطقه عملیاتی بیت‌المقدس که وسعت منطقه نبرد آن، شش هزار کیلومتر مربع بود، اتفاق نیفتاد.

دومین ویژگی عملیات بیت‌المقدس، این بود که رزمندگان باید از رودخانه عبور می‌کردند. در محور شمالی، رزمندگان باید از رودخانه «کرخه کور» یا «کرخه نور» عبور می‌کردند. در محور شرق (که دو قرارگاه «فتح» و «نصر» باید در آن محور حمله می‌کردند.)، رزمندگان از رودخانه «کارون» عبور کردند.

 مطلب زیر مربوط به علت افزایش توان رزمی رزمندگان اسلام در عملیات‌های دفاع مقدس است.

«بعد از عملیات فتح‌المبین، روحیه عالی بر رزمندگان اسلام حاکم بود. قوت و اطمینان برای ادامه نبرد داشتیم و پیروزی را حتمی می‌دانستیم. می‌توانم بگویم یکی از دلایلی که موجب شد بعد از عملیات فتح‌المبین دست به یک اقدام جسورانه بزنیم و منطقه‌ای را طراحی کنیم که حدود شش هزار کیلومتر مربع وسعت داشت، این بود که از هر نظر احساس قدرت و قوت می‌کردیم.

جالب است تحلیلگران تاریخ جنگ و کسانی که می‌خواهند تحلیل دقیقی داشته باشند، بدانند که علت اینکه یکدفعه توان رزمی ما افزایش پیدا کرد، نه امکانات رزمی ما بود و نه نیروی انسانی ما که نه به امکانات رزمی ما اضافه شد و نه نیروی انسانی با وجود اضافه شدن نیرو‌های جدید، رقمی بود که بتوان روی آن حساب کرد.

در آن زمان، بیشتر از هر چیزی، بعد روحی و روانی بر رزمندگان حاکم می‌شد و درست عکس این حالت را در دشمن می‌دیدیم. یعنی به تناسب روحیه و توانمندی، که در جبهه حق بوجود می‌آمد، جبهه باطل ضعیف می‌شد و در موضع انفعالی قرار می‌گرفت. این دلیل پیروزی ما بود.»

دفاع‌پرس/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: عملیات بیت المقدس شهید صیاد آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۰۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از برگزیدگان عقیدتی در سپاه بیت المقدس کردستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه یکی از کار‌های مهم در راه دین و انقلاب، مقوله استقامت است گفت: استقامت در عقیده، استقامت در راه حق ودر راه معنویت باید در زندگی انسان‌ها جاری و ساری باشد.
حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی افزود: تقویت ایمان، تقویت روح وقلب وتقویت عقل و پرهیز ازهوای نفسانی راه‌های مهم برای استقامت در عقیده است.
حجت الاسلام توکلی مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه بیت المقدس نیز از اجرای ۱۵۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی در استان خبرداد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تجلیل از برگزیدگان عقیدتی در سپاه بیت المقدس کردستان
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • کارگران رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت شهید فرهی
  • آغاز عملیات پروژه بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی قم و انسداد مسیر
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست