Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:25:50 GMT

صف حج طولانی‌تر شد

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۱۰۷۲

صف حج طولانی‌تر شد

با به تعویق افتادن حج برای دومین سال پیاپی، سازمان حج و زیارت وضعیت زائرانی را که از دو سال پیش در نوبت انتظار حج ایستاده‌اند هنوز مشخص نکرده است.

به گزارش ایسنا، طبق آخرین آماری که نماینده ولی فقیه در امور حج اعلام کرده هم‌اینک حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در نوبت حج هستند که تا کنون نوبت انتظار آن‌ها برای این سفر به ۱۴ تا ۱۵ سال رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر سهمیه‌ای که به طور معمول عربستان هر سال به ایران اختصاص می‌دهد، درنظر گرفته شود بعضی از این زائران که در آخرین سال‌ها (اواخر دهه ۸۰) برای حج ثبت‌نام کرده‌اند تا ۱۴ سال دیگر باید منتظر رسیدن نوبت سفرشان بمانند.  

عربستان پس از توسعه حرم‌ها سهمیه ایران را به حدود ۸۵ هزار نفر رساند. این سهمیه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ ثابت مانده بود و پیش‌بینی بر این بود که در سال ۹۹ نیز سهمیه ایران همین میزان باشد، اگرچه هر سال سهم اضافی درخواست می‌شود. سهمیه حج هر کشور براساس مصوبه سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی و بنا بر جمعیت هر کشور تعیین می‌شود که به ازای هر یک‌هزار نفر یک حاجی برای هر کشور است.

در سال ۹۸، از بین جمعیت منتظر بنا به اعلام سازمان حج و زیارت، حدود ۷۴ هزار و ۸۰۰ زائر برای حج ۹۹ ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و هزینه آن را کامل پرداخته بودند که حج به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بدون حضور زائران خارجی و محدود برگزار شد و آن زائران هم به صف انتظار برگشتند.

رئیس سازمان حج و زیارت در همان سال با تعلیق حج، با این وعده که اگر انصراف ندهند، سهمیه آن‌ها برای حج بعد محفوظ می‌ماند، درباره سرنوشت پول آن‌ها گفته بود: در صورت برگزار نشدن حج، سازمان حج و زیارت به جای سرمایه‌گذاری ریالی به نیابت از این زائران، قراردادهای مسکن و حمل و نقل و تدارکات را با لحاظ شرایط اضطراری در عربستان می‌بندد و این خدمات در سال بعد بر مبنای قراردادهای امسال (۱۳۹۹) به زائران ما ارائه می‌شود و تحولات اقتصاد جهانی و نرخ برابری ارز و ریال و هرگونه افزایشی در نرخ‌ها متوجه هزینه‌های اعزام حجاج ما در سال آینده نخواهد شد.

در سال ۱۴۰۰ با احتمال افزایش هزینه حج به دلیل محدودیت‌هایی که تحت‌تاثیر کرونا حاکم شده است، ایران منتظر برگزاری حج حتی با حضور تعداد محدودی از زائران بود که عربستان در دقیقه ۹۰، حج را برای دومین سال پیاپی برای زائران خارجی تعلیق کرد و قرار شد همانند سال قبل با جمعیتی محدود این مراسم را برگزار کند که این تصمیم با اعتراض ایران مواجه شد. حجت‌الاسلام والمسلین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هفته گذشته در نماز جمعه قم گفت که عربستان می‌توانست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حج را با ظرفیت محدود برگزار کند، اما متاسفانه برای دومین سال حج برای حجاج خارج از عربستان تعطیل شد.

او با اشاره به تعطیلی‌های حج در طول تاریخ، گفته بود: این تعطیلی‌ها به خاطر ناامنی‌ها و مشکلات بوده که به طور کامل تعطیل شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد دو بار تعطیلی حج یکی چند سال بعد از جمعه خونین و دیگری بعد از حادثه منا در سال ۹۵ بودیم و این دو سال هم به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است.

نواب اضافه کرده که امسال قرار شده ۶۰ هزار نفر در مراسم حج شرکت کنند، از این تعداد، ۱۵ هزار نفر را برای مردم عربستان در نظر گرفتند، در حالی که این مردم فرقی با دیگر مسلمانان جهان در کشورهای مختلف ندارند، اما سرانه شرکت مسلمانان از کشورهای مختلف با کشور عربستان یکسان نیست.

نماینده ولی فقیه در امور حج گفته که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ایران در نوبت حج هستند که برخی از این افراد ۱۴ یا ۱۵ سال در این نوبت قرار دارند.

سازمان حج و زیارت اکنون با پیش‌بینی طولانی‌تر شدن نوبت انتظار حج و تعلیق آن برای دومین سال، لازم است تکلیف زائرانی را که از سال گذشته برای حج ثبت نام کرده‌اند و زائران کهنسالی که نوبت انتظار آن‌ها به ۱۴ سال رسیده و در وضعیت نامعلومی قرار گرفته‌اند، مشخص کند و درباره وضعیت آن‌ها و شرایط انصراف و محفوظ ماندن سهمیه توضیح دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حج حج 1400 عربستان سازمان حج و زیارت انتظار برای حج سازمان حج و زیارت برای دومین سال نوبت انتظار هزار نفر برای حج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۱۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند | برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند!

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب در دیدارِ قاریان اعزامی به حج ۱۴۰۳ با اشاره به اینکه برخی از زائران ثبت‌نامی تا زمان اعزام به حج حدود ۳۰ سال در نوبت خواهند بود، میانگین سنی ۳۵ سال برای قاریان حج امسال را یادآور شد و افزود: افرادی که در سال ۸۵ برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند همچنان در صف هستند و برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند، ولی شما که با قرآن معامله کرده‌اید برای این سفر انتخاب شده‌اید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه این سفر برای بسیاری از افراد دست نیافتنی است، خطاب به قاریان اعزامی به حج گفت: قدردان حضور در سرزمین وحی باشید و از فرصت‌ها استفاده کنید.

او سپس در تبیین نکات و موارد ضروری و اثر گذار در گردهمایی بزرگ مسلمانان، اظهار کرد: با گذشت سالیان، شرایط تغییر یافته و حج امروز نسبت به دوره‌های پیشین با تغییراتی همراه بوده است. یکی از این موارد هم حضور «کاروان قرآنی نور» است که منسجم، هدف‌گذاری شده و ویژه و میزبان معنوی ضیوف الرحمن است.

نواب بیان کرد: حضور در کاروان قرانی نور و خادم قرآن بودن سخت است، ولی حفظ این عنوان با توجه به اینکه در بین مردم چهره می‌شوید سخت‌تر و شرایط برای شما متفاوت خواهد بود.

او همچنین درباره چگونگی بهره‌مندی بیشتر از فضای حج، مسئولیت‌ها و وظایفی که این قاریان در سفر حج به عهده دارند، حضور در گردهمایی‌ها و ارتباط با زائران پیش از اعزام به این سفر توصیه‌هایی داشت و در ادامه تاکید کرد: وقت‌تان را به شکلی مدیریت کنید که بیشترین استفاده را از آن ببرید و صدا و حنجره خود را در کرسی های تلاوت قرآن در سرزمین وحی، وقف خدا کنید. خدا هم به این کار بزرگ برکت خواهد داد.

سرپرست حجاح ایرانی همچنین گفت: اگر در جایی زائری به کمک نیاز داشت این کار را انجام دهید، چونکه بر اساس آیات قرآن، جبران خدمت با ثواب نیست بلکه با خدمت مشابه از جانب مخدوم و خداست. خدا رحمت کند حاج آقا ابوترابی را، او در عین حال که یک خادم بود به دیگران هم کمک می‌کرد حتی دست شکنجه‌گر خود را در اسارت گرفت و با خود هم‌مسیر کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه اعزام کاروان‌های حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و پایان این حضور در دهه اول ماه محرم خواهد بود، از قاریان خواست که برای موسم حج برنامه‌ریزی کنند تا حضوری کاربردی و تاثیرگذار داشته باشند.

محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام این گروه از قاریان گفت: اعضاء این کاروان از برخی استان‌های کشور هستند و تعدادی برای نخستین بار به حج اعزام می‌شوند. این نخبگان قرانی پس از آزمون‌ها و ارزیابی‌های متعدد انتخاب شده‌اند و در مدینه و مکه، قرائت قرآن و اجرای تواشیح خواهند داشت.

او اضافه کرد: متوسط سنی این قاریان در حج امسال، ۳۵ سال است و در این کاروان، سه قاری حافظ کل قرآن، قاری برجسته و گروه تواشیح وجود دارد.

کد خبر 848197 منبع: ایسنا برچسب‌ها حج خبر ویژه حج - سازمان حج و زیارت

دیگر خبرها

  • سهمیه ارز مسافران حج اعلام شد
  • چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند | برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند!
  • بعد از ۹ سال وقفه؛ چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / سهمیه ارز زائران اعلام شد + جزئیات
  • اختصاص ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی به زائران حج
  • سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
  • سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد
  • موافقت بانک مرکزی با عرضه ۵۰۰ یورو به زئران حج ۱۴۰۳
  • اعزام زائران کرمانی به سرزمین وحی پس از ۹سال + تصاویر