Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@03:25:38 GMT

تاریخچه ارکسترهای دولتی کتاب می شود

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۳۷۶۹

تاریخچه ارکسترهای دولتی کتاب می شود

بنیاد فرهنگی هنری رودکی دو اثر پژوهشی در حوزه تاریخچه تشکیل ارکسترهای سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران را پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دو پژوهش تازه بنیاد فرهنگی هنری رودکی در قالب کتاب‌های «تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران» و «گنجینه نت‌نوشت‌های رودکی» منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور ثبت چگونگی شکل گیری و روند فعالیت‌های دو ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، طرح پژوهش و تدوین تاریخچه دو ارکستر از اواخر سال گذشته توسط سیدعلیرضا میرعلینقی، پژوهشگر موسیقی و با حمایت بنیاد فرهنگی، هنری رودکی آغاز شده است.

هدف و روند تشکیل ارکستر، مراحلی تاریخی و تداوم فعالیت ارکستر، برنامه‌ها و نحوه اداره و ساختار ارکسترها در دوره‌های مختلف از جمله مواردی است که در پژوهش و تدوین تاریخچه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران ثبت می‌شود.

همچنین کیاوش صاحب نسق، دبیر هنری و اجرایی سامان‌دهی کتابخانه بنیاد رودکی «گنجینه نت نوشته‌های رودکی» را در دست تدوین دارد.

درباره این پژوهش آمده است: «هویت موسیقی ارکستری ایران وابسته به خلق و اجرای آثاری از آهنگسازان ایران است؛ هر اثر که خلق و اجرا شده، برگی از تاریخ پویای موسیقی است که با وجود دغدغه‌های متفاوت خالق اثر آن، اشتراک ایرانی بودن و ایرانی اندیشیدن و تلاش مشترک برای حفظ ریشه‌های هنر و فرهنگ ایران را در دل خویش جای داده است.

از نگاه ژرف و بدیع آهنگسازانی که نواهای محلی ایران را در قالبی تازه و جهانی به رنگ ارکستر مزین کردند تا جاودانی کردن آثار ادبی کهن ایران در قالب موسیقی تئاتر و اپراها و یا موسیقی‌های بدون کلام با بدنه محض و انتزاعی‌تر، همه و همه در مسیر تکامل تاریخی زبان موسیقی این مرز و بوم در طی کمتر از ٨٠ سال از تأسیس ارکستر سمفونیک تهران خلق، اجرا و به آرشیو و کتابخانه این ارکستر اضافه شده است.

برای هرچه بیشتر شناساندن این آثار به جامعه دانشگاهی، آهنگسازان، نوازندگان و پژوهشگران موسیقی، ۲۰ اثر منتخب از گنجینه نت‌نوشت‌های رودکی از آهنگسازان صاحب نام و تراز اول در تیراژ محدود توسط انتشارات بنیاد رودکی منتشر می‌شود تا یاد تمام نغمه‌ها و نواهای آنان به دست فراموشی سپرده نشود و قدردان هنرشان باقی بمانیم».

کد خبر 502708

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ارکستر سمفونیک تهران ارکستر ملی ایران بنیاد فرهنگی هنری رودکی موسیقی موسیقی سنتی موسیقی ایرانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران ارکستر سمفونیک تهران بنیاد فرهنگی هنری رودکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۳۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه نویسندگی با عنوان «انتقال تجربه و مبانی داستان نویسی برای کودکان - دوره دوم» توسط میز کودک حوزه هنری با حضور «کلر ژوبرت» نویسنده و تصویرگر کتاب کودک به مدت ۲ روز در رشت برگزار می‌شود.

این کارگاه در روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حوزه هنری گیلان برگزار می‌شود لذا علاقمندان برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر با این شماره ۰۹۱۱۳۳۳۹۱۵۲ تماس حاصل کرده و یا به این آیدی @artguilan مراجعه کنند.

گفتنی است؛ «کلر ژوبرت» نویسنده فرانسوی، کارشناس علوم تربیتی، کارشناس ارشد ادبیات کودک و دارای مدرک تحصیلات حوزوی است، کار داستان‌نویسی و تصویرگری را از سال ١٣٧٥ آغاز و بیش از ۵۰ عنوان کتاب به دو زبان فارسی و فرانسه در کارنامه خود دارد.

کد خبر 6095889

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • پیام تسلیت مسئولان و جامعه هنری خراسان شمالی در پی درگذشت هنرمند موسیقی مقامی استان
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد؛ تهاتر نفت با چای و چوب سریلانکا
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • بیست و دومین دوره سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری برگزار می شود
  • رامین حسین پور بهترین آهنگساز فستیوال لس‌آنجلس شد
  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب