Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر آموزش و پرورش از پیش بینی سناریوهای مختلف برای ورود دانش آموزان به مدرسه از اول مهر خبر داد و گفت: اگر محدودیتی اعمال نشود، دانش آموزان مطابق گذشته وارد مدرسه می‌شوند؛ در غیر این صورت، متناسب با محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای مختلف، وضعیت‌های متفاوت تعریف می‌شود.

به گزارش ایمنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت وزیران با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تلاش ما بر این است که سال تحصیلی آینده مدارس فعال شوند و بار دیگر شاهد حضور گرم دانش آموزان در محیط مدرسه باشیم اظهار کرد: این امر مستلزم کسب آمادگی‌هایی است که برای این آمادگی‌ها برنامه ریزی کردیم؛ در این زمینه ستادی در وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان ستاد مهر فعال شده است که همه تمهیدات را برای آغاز به کار مدارس در مهر ماه ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز واکسیناسیون معلمان از مردادماه

وی افزود: واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان یکی از پیش نیازهای بازگشایی مدارس است که با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، از مردادماه شروع می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تاکنون مصوبه‌ای برای واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال نبوده است؛ اگر مجموعه متولیان وزارت بهداشت کشور به این نتیجه برسند که دانش آموزان هم باید واکسینه شوند، تدابیر لازم پیش بینی خواهد شد.

حاجی میرزایی گفت: بازگشایی مدارس اصل مورد تاکید است؛ در کنار این اصل مهم، محافظت از سلامت دانش آموزان و رعایت دستورالعمل‌های ابلاغ شده وزارت بهداشت نیز مورد تاکید است. وزارت آموزش و پرورش بنا را بر آموزش حضوری در مهرماه گذاشته است و تا آن زمان باید شرایط عمومی کرونا در کشور برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی سنجیده شود.

احتمال برپایی کلاس‌های درس به صورت نوبتی و با تعداد دانش‌آموزان محدود

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا احتمال برگزاری کلاس‌های مدارس به صورت شیفتی وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: اگر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا مهرماه همچنان توصیه شود، کلاس‌ها را باید به صورت نوبتی برگزار کنیم اما تاکید بر این است که با وجود مقررات، دانش آموزان یک روز به صورت محدود در مدارس حضور یابند؛ چرا که قطع ارتباط با مدرسه موجب پیامدهای سنگین اجتماعی، روانی، جسمانی و روحی شده است. بخش مهمی از بلوغ اجتماعی دانش آموزان در تعامل با یکدیگر صورت می‌گیرد و دور بودن بیش از ۱.۵ سال از محیط آموزش، مشکلاتی ایجاد کرد.

آغاز رسمی سال تحصیلی جدید از مهرماه

وزیر آموزش و پرورش شروع سال تحصیلی مدارس را از اول مهرماه اعلام کرد و ادامه داد: سناریوهای مختلفی برای ورود دانش آموزان به مدرسه پیش بینی شده است، اگر محدودیتی اعمال نشود، دانش آموزان مطابق گذشته وارد مدرسه می‌شوند؛ در غیر این صورت، متناسب با محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای مختلف، وضعیت‌های متفاوت تعریف می‌شود. وزارت آموزش و پرورش، حضور دانش آموزان را به گونه‌های مختلف تنظیم می‌کند تا دستورالعمل‌های بهداشتی هم رعایت شود.

تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها

حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به مصوبه روز سه‌شنبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره تأثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان در آزمون ورودی دانشگاه‌ها اظهار کرد: اجرای این مصوبه از سال ۱۴۰۲ است و مقرر شد نتیجه امتحان‌های نهایی که منعکس کننده سوابق تحصیلی ۱۲ ساله دانش آموزان است، با تأثیر ۶۰ درصد در پذیرش دانشگاه‌ها اعمال شود.

وی درباره وضعیت فارغ‌التحصیلان نظام قدیم نیز افزود: با این مصوبه، تأثیر کنکور هم به ۴۰ درصد کاهش می‌یابد و شامل همه داوطلبانی می‌شود که در کنکور شرکت می‌کنند. معدل امتحانات نهایی دانش آموزان معیار قبولی در کنکور است. در این روش حق کسی تضییع نمی‌شود. چند سالی است که سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه دخالت دارد. این تأثیر در گذشته ۳۰ درصد بود که با مصوبه دیروز به ۶۰ درصد می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره میزان افزایش شهریه مدارس غیر انتفاعی گفت: سازمان مدارس غیر دولتی دارای چارچوبی قانونی جهت تعیین شهریه‌های است؛ بر همین اساس متناسب با امکانات مدارس، میزان شهریه پرداختی تعیین می‌شود و این موضوع اعلام خواهد شد.

حاجی میرزایی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مسکن معلمان اظهار کرد: در این زمینه فراخوانی جهت ثبت نام معلمان شاغل و بازنشسته دادیم و اطلاعات ثبت شده را به وزارت مسکن ارائه کرده‌ایم؛ وزارتخانه نیز اسامی ۷۵ هزار نفر واحد شرایط را به ما اعلام کرد که واحدهای مربوط به ۴۵ هزار نفر از این تعداد مشخص و ارتباط ۲۵ هزار نفر با پروژه‌ها نیز مشخص شده و واریزهای مربوطه نیز انجام شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 502724

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بازگشایی مدارس در مهرماه 1400 تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه ها وزیر آموزش و پرورش شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق وزارت آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش سوابق تحصیلی حاجی میرزایی دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۳۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود، گفت: خانواده‌ها برای ثبت‌نام به دو روش الکترونیک و حضوری اقدام کنند. برای پیش ثبت‌نام الکترونیک باید به والدین باید به سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir یا my.gov.ir مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی

وی در ادامه با اشاره به اینکه در آزمون استخدام آموزگار دوره ابتدایی که اسفند سال گذشته برگزار شد، ۶۳۶ هزار نفر شرکت کردند و ۲۸ هزار نفر پذیرش خواهند شد، افزود: سازو کار جذب و گزینش در دو سال گذشته تغییر کرده است و امسال معلمانی که رتبه استادی دارند در ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی به ما کمک می‌کنند.

۲۴۰ هزار ردیف استخدامی آموزش و پرورش در دو سال

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی باید دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند؛ طی دو سال گذشته ۲۴۰ هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش اعطا شد که یک پنجم نیروی انسانی وزارتخانه را شامل می‌شود و این باعث جریان یافتن خون تازه در رگ‌های آموزش و پرورش شد.

وی تأکید کرد: برنامه درسی مدارس باید متحول شود و به سمت آموزش مهارت زندگی در دوره ابتدایی برویم که این کار مهر امسال به صورت آزمایشی در پایه اول دبستان و در تعداد محدودی از مدارس انجام خواهد شد.

رویکرد آزمون‌های بین‌المللی با روش‌های مدارس ایران متفاوت است

طریفی حسینی درباره دلایل عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز گفت: این آزمون‌ها سطح سواد خواندن، ریاضی و علوم دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی و هشتم را می‌سنجد و به نوعی آزمون‌های مهارتی هستند، محتوایی که در آزمون‌های تیمز و پرلز سنجش می‌شود، رویکرد متفاوتی با روش‌های مورد استفاده در مدارس ایران دارد.

نظام آموزشی ایران در بین نظام‌های آموزشی قدرتمند دنیا

وی گفت: باید توجه داشت که نظام آموزشی ایران در بین نظام‌های آموزشی قوی دنیا قرار دارد و در المپیادهای جهانی بیش از ۲۰ مدال طلا داشتیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: در ایران تنوع قومیتی، فرهنگی و زبانی داریم و آزمون تیمز و پرلزمتناسب با شرایط فرهنگی و جغرافیایی ایران نیست و به دنبال طراحی آزمون بومی هستیم.

طریفی حسینی در پاسخ به این پرسش که دلایل نتایج ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در بحث ریاضی و علوم در آزمون‌های بین المللی چیست، آیا هیچ بخشی نگران این عملکرد ضعیف نشده است؟ گفت: مطالعات بین المللی از جوانب مختلف مورد نقد هستند چون سوالات متناسب با نظام آموزشی کشورها نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مطالعات بین المللی می‌خواهند تمام نظام‌های آموزشی را مشابه کنند و کشورها باید خود را با شاخص‌های آنها تطبیق دهند؛ هم اکنون کشورهای مختلف دنیا متقاضی جذب فارغ التحصیلان مدارس ایران برای تحصیل در دانشگاه‌های خود هستند.

وی بیان کرد: روند اٌفت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی از گذشته وجود داشته است البته چند برنامه را برای تقویت سواد خواندن دانش‌آموزان اجرا کردیم از جمله طرح خوانا همچنین در مناطق دو زبانه طرح زبان‌آموزی پایه اول دبستان را اجرا کردیم.

سطح سواد دانش‌آموزان در مقایسه با گذشته افزایش یافته است

طریفی حسینی درباره اینکه اگر بخواهیم سطح سواد دانش‌آموزان امروز را با ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم، آیا سطح سواد افزایش پیدا کرده است؟ گفت: قطعاً می‌گویم افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا برای این موضوع ارزیابی و مستنداتی دارید، گفت: هم اکنون نوع سواد متفاوت شده است، در گذشته خواندن و نوشتن مطرح بود البته هم اکنون هم توانایی نوشتن جزوی از سواد است اما دنیای امروز برمهارت تأکید دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سنجه‌ای وجود دارد که بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را بسنجیم؟ عنوان کرد: سند تحول بنیادین چشم انداز را روشن کرده است و ایران می‌تواند جزو کشورهای پیشرو در نظام‌های آموزشی باشد چون سطح پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است و در حوزه کیفیت، استانداردهای آموزشی مدارس ایران قابل مقایسه با سایر کشورها نیست همچنین تعداد معلمانی که امسال استخدام کردیم به اندازه تمام معلمان کشورهای اسکاندیناوی است.

طریفی حسینی ادامه داد: پراکندگی که در ایران به لحاظ زیر ساخت‌های آموزشی وجود دارد و سازو کار تأمین نیروی انسانی، بینظیر است و در مطالعات یونسکو، ایران به عنوان الگو در میان کشورهای منطقه مطرح می‌شود. ایران در برخی حوزه‌های آموزشی و سلامت، حرف برای گفتن دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229641 برچسب‌ها مدارس

دیگر خبرها

  • ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای برگزاری آزمون نهایی دانش آموزان
  • باید از دالان کنکور به اشتغال دست پیدا کنیم
  • مافیای کنکور برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف می‌کرد
  • خبر مهم آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و معلمان
  • امتحانات نهایی را تبدیل به بت نکنیم / روش‌های مناسب مطالعه صحیح
  • جزئیات برنامه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳
  • ۲۰ چمن ورزشی ویژه دانش آموزان در زنجان افتتاح شد
  • برگزاری امتحانات نهایی با حضور ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه