Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، معاون امور اقتصادی با بیان این مطلب در نخستین نشست تخصصی «اندیشکده آینده‌نگاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» گفت: پس از طرح این پیشنهاد از سوی آقای حسین کمالی، مشاور وزیر و از اردیبهشت سال گذشته پیش‌بینی روندهای مرتبط با مأموریت‌های اصلی وزارتخانه، پیگیری، شناسایی و احصای مأموریت‌ها برای دستیابی به آینده‌ای مطلوب در دستور کار این معاونت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هدف اصلی تدوین این سند را کاهش آسیب‌های ناشی از روندهای محیطی و داخلی و تسهیل دستیابی به راهبردهای مناسب در حوزه مأموریت‌های اصلی این وزارتخانه عنوان کرد.

دبیر اندیشکده آینده‌نگاری، ادامه داد: بر این اساس، مأموریت تهیه و تدوین سند آینده‌نگاری حوزه رفاه و تأمین اجتماعی به معاونت امور اقتصادی و برنامه‌ریزی محول شد و در روزهای باقی‌مانده از دولت مهم‌ترین مأموریت این معاونت تهیه همین سند خواهد بود.

به گفته وی از همان ابتدای تشکیل اندیشکده آینده‌نگاری چهار کمیته تخصصی رفاه اجتماعی و سیاست‌های حمایتی، سیاست‌گذاری اشتغال و بازار کار، روندهای نوآوری و فناوری و سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی صندوق‌ها تشکیل شد.

میرزایی افزود: خوشبختانه طی یک سال اخیر بسیاری از سازمان‌های وابسته ازجمله صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، روندها و آینده‌نگری برای حوزه‌های مرتبط را ترسیم کرده و حتی سندهایی را به تصویب رسانده‌اند.

معاون امور اقتصادی، توجه به آینده را امری اجتناب ناپذیر خواند و تصریح کرد: روندهای پرشتاب در محیط پیرامونی و ویژگی‌های سازمانی و سیستمی مرتبط با مأموریت‌های وزارتخانه اعم از روندهای جمعیتی، اقتصادی و فناورانه دلیل اهمیت این موضوع را به خوبی روشن می‌سازد.

وی افزود: از سوی دیگر طی سال‌های اخیر، تجارب و انباشت سرمایه انسانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته که در سیاست‌گذاری‌های رفاه اجتماعی، توسعه اشتغال و کارآفرینی و مدیریت ذخایر و دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی مؤثر است و بهره‌گیری مطلوب از آن به یک آینده‌نگری عمیق نیاز دارد.

میرزایی با اشاره به جلوگیری از غفلت و پیشگیری از آسیب‌هایی که در روندهای محیطی وجود دارد، اظهار کرد: پرداختن به آینده، پایش و رصد روندهایی که در محیط بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی رخ می‌دهد، اجتناب‌ناپذیر است، پدیده‌ها و موضوعات نوپدیدی می‌تواند به مثابه یک چالش ظهور کند که سرنوشت آن به نحوه برخورد ما بستگی دارد تا به یک فرصت یا تهدید تهدید شود.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون تأکید کرد: عدم رویارویی فعال با این روندها طبعاً آن‌ها را به یک تهدید و آسیب بزرگ تبدیل می‌کند، اما برخورد فعال و البته پیش‌نگرانه با این پدیده‌ها باعث ایجاد فرصت‌های جدید می‌شود.

این نشست با هدف بررسی پیش‌نویس اسناد بخشی آینده‌نگاری و شبکه‌سازی و شکل‌دهی به تیم‌های همکاری با حضور جمعی از معاونان، مشاوران وزیر تعاون و اعضای کارشناسی به همت معاونت امور اقتصادی و برنامه‌ریزی این وزارتخانه برگزار شد.

همچنین در این نشست، طاها ربانی، پژوهشگر، با محوریت «آینده اقتصاد و سرمایه‌گذاری ایران با تأکید بر صندوق‌های بازنشستگی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» گزارش خود را ارائه کرد و اعضای حاضر نقدها، راهکارها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

کد خبر 5242971

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی وزارت کار مطالعه انتخابات 1400 شهرداری تهران شورای شهر تهران هفته قوه قضاییه سیدابراهیم رئیسی سازمان تامین اجتماعی وزارت آموزش و پرورش محیط بان داوری هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وضعیت معابر کیفیت هوای تهران شهر تهران قوه قضاییه امور اقتصادی رفاه اجتماعی وزارت تعاون آینده نگاری مأموریت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۶۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

موضوع مسکن کارگران در ایران یک معضل پیچیده و چندوجهی است که تأثیر بسزایی بر رفاه کلی و کیفیت زندگی مردم دارد. با توجه به جمعیت شاغل زیاد در ایران، برای دولت ضروری است که تامین مسکن مناسب و مقرون به صرفه را برای تضمین سلامت و بهره وری کارگران در اولویت قرار دهد.

یکی از چالش های اصلی کارگران در ایران نبود گزینه های مسکن ارزان قیمت است. نرخ تورم بالا و کمبود واحدهای مسکونی موجود، یافتن مسکن مناسب را برای کارگران دشوار کرده است که منجر به ازدحام بیش از حد، هزینه های بالای اجاره و شرایط زندگی نامرغوب شده است. این امر نه تنها بر سلامت جسمی و روانی کارگران تأثیر می گذارد، بلکه مانع از توانایی آنها برای عملکرد مؤثر در محل کار می شود.

برای حل این موضوع، دولت باید اقدامات پیشگیرانه ای برای افزایش عرضه مسکن ارزان قیمت برای کارگران انجام دهد. این امر با راهبردهای مختلفی از جمله تامین زمین مناسب برای ساخت مسکن، ارائه اعتبارات بانکی برای پروژه های مسکن و ارائه تسهیلات ساخت مسکن به کارگران قابل تحقق است. با تسهیل ساخت واحدهای مسکونی جدید، دولت می تواند کمبود مسکن را کاهش دهد و گزینه های مقرون به صرفه تری برای کارگران ایجاد کند. تامین مسکن برای کارگران یک جزء حیاتی در تلاش برای بهبود شرایط زندگی برای جمعیت شاغل ایران است. ابتکار دولت برای تخصیص زمین مناسب، هدایت اعتبارات بانکی به ساخت مسکن و ارائه تسهیلات ساخت مسکن به کارگران می تواند راه حلی قوی برای بحران مسکن باشد.

دولت با توانمند ساختن کارگران برای مشارکت در ساخت مسکن خود از طریق اعطای زمین به آن‌ها، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و همچنین مجوز ساخت خانه تک‌طبقه، به چندین هدف مهم دست می یابد. اولاً، مشارکت بیشترین جمعیت فعال کارگری کشور در تولید مسکن را تقویت می کند و منجر به افزایش رشد اقتصاد می شود. ثانیاً، به نگرانی مهم کارگران در مورد دسترسی به مسکن ارزان قیمت نیز پایان خواهد داد و در نهایت، در رکود اقتصادی فعلی، که در آن ساخت و ساز مسکن به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی عمل می کند، این ابتکار آماده است تا فعالیت های اقتصادی را در بیش از 130 بخش مرتبط تحریک کند.

در پایان، تمرکز دولت بر حل مسئله مسکن کارگران در ایران نشان‌دهنده یک موضوع بسیار مهم و کلیدی مورد تاکید رهبری در زمینه خوب کردن حال مردم است و نیاز به تامین زمین، پرداخت تسهیلات بانکی و همچنین توسعه افقی شهرها دارد که نه تنها شرایط زندگی برای جمعیت شاغل و کارگر با حدود نیمی از کل جمعیت کشور را بهبود می‌بخشد، بلکه رشد اقتصادی را از طریق افزایش فعالیت ساخت و ساز مسکن به پیش می‌برد. دولت با توانمندسازی کارگران برای مشارکت در ساخت خانه های خود و تسهیل دسترسی به منابع، راه را برای آینده ای پایدارتر و مرفه هم برای افراد و هم برای کل اقتصاد هموار می کند.

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید در کارگاه های گیلان
  • واکنش عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: تورم ۱۲۶ درصد بالا رفت، حقوق ۱۱۹ درصد
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با ۱۵۰ کار فرمای متخلف
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود