شبی که «قتل» واقع شد!/ نرگس آبیار چگونه «ذبح فائزه» را فیلم کرد؟
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۹۲۳۱
الهام حسامی کارگردان مستند «ماه در تکه آینه» که روایتی از پشتصحنه فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اکران این مستند در گروه سینمایی «هنروتجربه» همزمان با بحران کرونا، گفت: من این مستند را همزمان با تولید فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» ساختم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: این مستند تابستان گذشته زمانی که خانم آبیار مشغول ساخت فیلم «ابلق» شده بودند، آماده شد. آن زمان اما ناگهان بحث کرونا پیش آمد و به همان دلیل هم عرضه فیلم را نگه داشتیم. بعد از مدتی که فیلم «ابلق» هم به سرانجام رسید، احساس کردیم بیش از این دیگر معنا ندارد که پخش پشتصحنه یک فیلم سینمایی به تأخیر بیفتد.
این مستند صرفاً یک فیلم پشتصحنه نیست
حسامی در توضیح اینکه چرا فیلم همزمان با استقبال مخاطبان از اکران عمومی «شبی که ماه کامل شد» در سال ۹۸ عرضه نشد، تأکید کرد: این اتفاق عملی نبود. در مقطعی همه انرژی تیم تولید در بازه منتهی به جشنواره، متمرکز روی نهایی کردن فیلم اصلی است. بعد از آن بود که فرصت رسیدگی به فیلم پشتصحنه فراهم شد. البته «ماه در تکه آینه» یک مستند درباره یک فیلم است و صرفاً پشتصحنه نیست. وقتی قرار است یک مستند مستقل درباره یک فیلم دیگر ساخته شود، تمام مراحل تولید برای این مستند هم نیاز است.
وی ادامه داد: علاوهبر این موارد یکی از بخشهای مهم مستند ما، واکنشها به اکران فیلم است. برای ثبت این بازخوردها و صحبت با شخصیتهای اصلی فیلم، نیاز بود که فیلم دیده شود. صحبتهای خانم آبیار در مستند هم غالباً روایتهای مرتبط با پس از نمایش و اکران فیلم است. نظرات منتقدان و واکنشها نسبت به فیلم همه در مستند ما هست.
حسامی درباره میزان اعمال نظر نرگس آبیار در فرآیند تولید مستند «ماه در تکه آینه» گفت: درباره کلیت مستند طبیعتاً صحبتهایی با هم داشتیم و تفاوت نظرهایی هم وجود داشت. اما من، خانم آبیار و آقای قاسمی به اجماع نظر رسیدیم. بعد از فرآیند تولید هم برای نسخه نهایی باز هم نظراتی مطرح شد. در واقع سازنده اصلی این مستند من هستم اما قطعاً نظرات آقای قاسمی و خانم آبیار بهعنوان صاحبان فیلم اصلی، نقطه نظراتی هم داشتند. در این زمینه به یک تعامل رسیدیم.
این مستندساز درباره جریان ساخت مستندهای مرتبط با فیلمهای سینمایی مهم در سالهای اخیر هم گفت: من یکی از اولین مستندسازانی بودم که کار ساخت مستند درباره پشتصحنه یک فیلم سینمایی را آغاز کردم. در سال ۸۴ بود که پشتصحنه فیلم «آناهیتا» ساخته عزیزالله حمیدنژاد را کار کردم و خروجی آن یک مستند مستقل ۴۰ دقیقهای بود که در دیویدی نهایی کار هم نسخهای از آن قرار گرفت. بعد از آن در قالب پروژه «یک فیلم یک تجربه» مستندی را درباره فیلم سینمایی «هور در آتش» آقای حمیدنژاد ساختم.
جریان مستندسازی از پشتصحنه فیلمها با هیجان تبلیغات منحرف شد
وی ادامه داد: موضوع سینما و سینماگران همواره موردعلاقه من بوده است، این رویکرد مرتبط با ما هم نیست و ساخت مستند درباره فیلمها و فیلمسازان مهم در سینمای جهان بسیار مرسوم است. در سینمای ایران هم وقتی دوربین دیجیتال آمد و امکان تصویربرداری از پشت صحنه فراهم شد، اتفاقات خوبی رقم خورد. آن زمان جشنواره فیلم شهر، بخشی را به فیلمهای پشتصحنه اختصاص داد و بهترین فیلم پشتصحنه هم جایزه گرفت. در ادامه اما فضای نامنسجم و رقابتی در حوزه تبلیغات فیلمهای سینمایی و ورود هیجانی به فضای مجازی، باعث شد ساخت پشتصحنه، از جریان مستندسازی فاصله بگیرد.
آقای قاسمی و خانم آبیار هم هر ۲ سینماگرانی هستند که نگاه ویژه به سینمای مستند دارند و خود را وامدار سینمای مستند میدانند. به همین دلیل میدانستم میشود با آنها درباره ساخت فیلم مستند پشتصحنه، صحبت کرد، برخلاف برخی تهیهکنندگان و کارگردانان که چنین نگاهی ندارند و میگویند در حد ساخت آیتم تبلیغاتی برایمان کفایت میکند حسامی در ادامه گفت: ورودم به پروژه «شبی که ماه کامل شد» هم از زاویه مستندسازی بود و واقعاً ورودی به ماجرای تبلیغاتی فیلم نداشتم. از ابتدا بهدنبال ساخت مستند بودم. آقای قاسمی و خانم آبیار هم هر ۲ سینماگرانی هستند که نگاه ویژه به سینمای مستند دارند و خود را وامدار سینمای مستند میدانند. به همین دلیل میدانستم میشود با آنها درباره ساخت فیلم مستند پشتصحنه، صحبت کرد، برخلاف برخی تهیهکنندگان و کارگردانان که چنین نگاهی ندارند و میگویند در حد ساخت آیتم تبلیغاتی برایمان کفایت میکند.
کارگردان مستند «ماه در تکه آینه» درباره ثبت واکنش خانواده منصوری، بهعنوان شخصیتهای واقعی ماجرای فیلم «شبی که ماه کامل شد» به این فیلم، در مستند خود توضیح داد: به واکنشهای این خانواده به وضوح در مستند پرداخته شده است. در سکانسی از مستند، مادر فائزه منصوری جزییات ماجرا و مواجههاش با فیلم را تعریف و نظر و احساسش نسبت به شخصیتهای فیلم را تشریح میکند. حضور این خانم در جشنواره فجر و مواجههاش با پدرام شریفی و الناز شاکردوست (بازیگران نقش فرزندانش در فیلم) هم بسیار جالب بود که در مستند گنجاندهایم.
وی افزود: با توجه به سوالات بسیاری که مخاطبان «شبی که ماه کامل شد» نسبت به سرنوشت کاراکترهای واقعی آن فیلم داشتند، تا جایی که در توانمان بود و میتوانستیم به این کاراکترها نزدیک شویم، در این مستند به آنها پرداختهایم.
حسامی درباره جذابترین تجربهاش در فرآیند ساخت مستند «ماه در تکه آینه» هم گفت: اساساً ساخت فیلم مستند درباره پشتصحنه یک فیلم برایم جذاب است و حتی اگر در آینده فیلم داستانی هم کارگردانی کنم، باز هم احتمالاً به فضای مستندسازی پشتصحنه بازخواهم گشت. دلیل این گرایش هم هیجان و همراهی یک مستندساز، با فرآیند تولید یک پروژه دیگر است. او گویی بیش از همه عوامل بر فرآیند تولید اشراف دارد و این برای من جذاب است. در این مستند هم جذابترین تجربه برایم این بود که از نزدیک شاهد تولید یک فیلم با محوریت یک ماجرای واقعی بودم. تولد این فیلم براساس مستندات را از نزدیک شاهد بودم.
اتفاق تراژیکی که روح اکیپ فیلمسازی را درگیر خود کرد
وی ادامه داد: از نزدیک شاهد بودم در بخشهایی از مراحل تولید فیلم مانند صحنههای مرتبط با لوکیشن خانهای که فائزه در آن به قتل میرسد، گویی تمام عوامل به درک کامل نسبت به این موقعیت رسیدهاند. گویی اتفاق تراژیکی که در جریان بود، روح اکیپ فیلمسازی را کامل درگیر کرده بود و همان روح هم در فیلم منعکس شده است. این واقعیتی است که الناز شاکردوست هم در یکی از گفتگوهایش به آن اشاره کرده است.
کارگردان مستند «ماه در تکه آینه» درباره شرایط اکران این مستند در گروه «هنروتجربه» و میزان فروش آن هم گفت: خیلی در جریان جزییات فروش نیستم و با توجه به شرایط حاکم بر سینما خیلی هم نمیتوان در این زمینه نظر قطعی داد اما میتوانم بگویم که از اکران و دیده شدن فیلمم راضی هستم و تا امروز بازخوردهای خوبی هم از آن گرفتهام. مثل اینکه غالب افرادی که فیلم را میبینند میگویند، هرچند یک ساعت و نیم مستند دیدیم اما از تماشای آن خسته نشدیم و این به نظرم خیلی اتفاق خوبی است.
وی در پایان تأکید کرد: «ماه در تکه آینه» مستند تلخی نیست. مخاطبان فیلم را دوست دارند و به تماشای آن مینشینند. به مدد بازیگران حضور و محبوبیت بازیگران اصلی فیلم و البته همراهی خانم آبیار توانستیم این فضا را در فیلم به وجود بیاوریم. این فاکتورها قطعاً در فروش فیلم هم بیتأثیر نیست. فیلم من با اینکه مستند است و با اینکه در «هنروتجربه» اکران میشود، تا به امروز پرمخاطب بوده است و این اتفاق خوبی است.
کد خبر 5243129 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: پنجشنبه های مستند در مهر فیلم شبی که ماه کامل شد الناز شاکردوست نرگس آبیار فیلم ابلق تئاتر ایران موسیقی ایرانی حضور هنر ایران در جهان تئاتر شهر حمید مجتهدی فیلم کوتاه جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شبکه دو سیما فیلم سینمایی آلبوم موسیقی هنرمندان تئاتر خانه هنرمندان ایران شبکه سه سیما بنیاد سینمایی فارابی شبی که ماه کامل شد ماه در تکه آینه سینمای مستند فرآیند تولید فیلم سینمایی مستند درباره ساخت مستند خانم آبیار آقای قاسمی ساخت فیلم یک مستند پشت صحنه یک فیلم فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۹۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان،مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم اظهار کرد: در چند سال اخیر مدیریت شهری و سازمان سیما، منظر در راستای استفاده از ظرفیتهای موجود علاوه بر اینکه کاشت درختان مثمر مانند زیتون و پسته در عرصههای جنگلی را آغاز کرده، گونههای سودمند مانند گل محمدی را نیز در عرصههای مناسب مدنظر قرار داده است.
به گفته وی، از روز گذشته برداشت گل محمدی از چهار هکتار از عرصه ۱۱ هکتاری بوستان گل محمدی واقع در کمربندی امام علی (ع) آغاز شده و پیشبینی میشود که در هر هکتار دو تن گل محمدی برداشت شود.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم ابراز کرد: سیاست ما استفاده از این ظرفیتها در راستای توسعه و استفاده از گونههای مثمر است که امیدواریم این روند در سالهای آتی ادامه داشته باشد.
وی عنوان کرد: دو عرصه بزرگ کاشت گل محمدی در شهر قم در بوستان غدیر و بزرگراه امام علی (ع) واقعشده است.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم